Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Wanneer afmaken (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 11:01

n.a.v. een discussie bij ons op stal, was ik benieuwd naar jullie mening.

Op welk moment, onder welke omstandigheden en op welke manier zouden jullie een paard laten afmaken?

Ik persoonlijk heb niet zoveel problemen met het laten afmaken van dieren/paarden, als het maar op de goede manier gebeurd. Dit houdt in dat het paard direct dood moet zijn en hier zelf niets van in de gaten moet hebben.

Dit houdt dan ook in dat je in principe gezonde dieren kunt afmaken die geen of een slechte toekomst tegemoet gaan.

Bijvoorbeeld; een oud paard die niet meer geschikt is om op te rijden en je hebt er geen ruimte/geld voor om hem in de wei te laten lopen. je wilt niet dat hij in de handel komt, omdat we allemaal weten waar dit soort paarden naartoe gaan. Ik vindt dat in dit soort gevallen je een paard zijn leven mag ontnemen om lijden te voorkomen.

Dit is maar een voorbeeld om aan te geven wat ik met deze discussie bedoel. Dus waar ligt bij jullie (in het algemeen dus niet aan de hand van dit voorbeeld) de grens?


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:05

Ik vind dat je een paard alleen uit zijn lijden mag verlossen als hij pijn heeft, en het geen kans meer heeft op genezen. Als een oud paard gezond is, en al die jaren voor je heeft gewerkt, vind ik niet dat je hem dan mag afmaken.

[o]

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:08

Een paard mag je alleen afmaken als het pijn heeft. Als het geen paardwaardig bestaan meer kan lijden.

En oud paard dat nog gezond is, mag je imo niet afmaken. Dier heeft hard voor je gewerkt en het is nogal ondankbaar om hem dan maar af te laten maken...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:09

Ik ben het met je eens. Ik heb ook geen problemen met het afmaken van een gezond dier, mits het netjes gebeurt (in laten slapen of een slager in de buurt). Dat is heel wat beter als de handel...
Het is gewoon absoluut niet realistisch als je alle dieren wilt laten leven, dat is niet mogelijk. En waarom pas afmaken met pijn? Is het voor het dier zelf niet fijner om pijnvrij te sterven?
Ik geloof ook niet dat dieren genieten van een leven wat langer is. Mensen zijn heel erg ingesteld op 'Ik ben nog maar 60', of: "Hij is nu toch al 85, dus dan maakt het niet meer zo veel uit...", enz... Ik geloof niet dat dieren dat hebben.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:09

Ik vind dat je zowiezo verkeerd bezig bent dat je van je 'oude' paard af wilt omdat hij niet meer aan jou eisen kan voldoen.
Je koopt een paard omdat je daar lief en leed mee wilt delen.
Als hij je jaren van trouwe dienst heeft bewezen vind ik je een ontzettende egoist wanneer je hem maar laat afmaken als hij het allemaal niet meer kan. (lees: hij verder dus nog gezond is)

Ik heb mijn paard laten inslapen omdat ze echt pijn had. Het was geen paardwaardig bestaan meer.
Het is heel moeilijk om te zien dat je paard pijn heeft en nog moeilijker om op het JUISTE moment te zeggen 'dit gaat niet meer'. Ik vind niet dat je bij de 1e kik je paard moet laten inslapen.

Ik las hier van de week ergens een topic van een paard dat het allemaal niet meer zou kunnen en toch wat pijn zou hebben. Dat zou voor mij een moment zijn om afscheid te nemen. Hoe moeilijk ook...............

Op zoek naar de zon!!!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:11

Ik vind het voor mezelf gewoon niet prettig een gezond dier af te maken. Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Mijn oude pony is helemaal gezond, maar kan niet meer bereden worden door ouderdom. Toch heeft ze mij 5 jaar plezier bezorgt en voor mij gewerkt. Moet ik haar dan nu afmaken omdat ik zo graag een nieuw paard wil waar ik wél intensief mee kan rijden? Gelukkig zagen mijn ouders dat ook in en heb ik nu haar én een ander paard Lachen

[o]

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 11:24

Persoonlijk vindt ik het niet egoistisch als je een paard afmaakt. In heb ook duidelijk aangegeven dat het gaat om afmaken als de toekomst voor het paard er niet rooskleurig uit ziet. Als een oud paard zijn dagen in de wei met soortgenootjes mag slijten is dat prima toch?

Ik ben het met carola eens dat dieren niet in jaren kunnen denken. Paarden leven met de dag. En als je het goed doet zonder dat het paard het in de gaten heeft dan zie ik geen probleem. Het dier heeft een fijn en pijnloos leven gehad.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:27

Als zoals in je voorbeeld een oud paard in de handel terrecht zal komen, zou ik de keuze maken AFMAKEN.. Een oud paard doet het niet mer in de handel die gaat van hot naar her en kan niet van zijn oude dag genieten.. Ja dan zou ik ook de keuze maken slacht...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 11:29

pearl_tje schreef:
Als zoals in je voorbeeld een oud paard in de handel terrecht zal komen, zou ik de keuze maken AFMAKEN.. Een oud paard doet het niet mer in de handel die gaat van hot naar her en kan niet van zijn oude dag genieten.. Ja dan zou ik ook de keuze maken slacht...


doe je hem dan naar de slacht of laat je hem dan inslapen?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:32

Dimple schreef:
Ik vind dat je zowiezo verkeerd bezig bent dat je van je 'oude' paard af wilt omdat hij niet meer aan jou eisen kan voldoen.
Je koopt een paard omdat je daar lief en leed mee wilt delen.
Als hij je jaren van trouwe dienst heeft bewezen vind ik je een ontzettende egoist wanneer je hem maar laat afmaken als hij het allemaal niet meer kan. (lees: hij verder dus nog gezond is)


Je hebt heel goed mijn mening omschreven. Zo denk ik er dus ook over. Ik vind wel dat als je weet dat je paard pijn lijdt en het niet meer goed kan komen, dat je snel een beslissing moet nemen. Doe je dat niet, denk je aan jezelf en laat je je paard nog langer met pijn door het leven gaan, ben je in mijn ogen ook een egoist.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:35

Een oude paard die geen pijn heeft maar gewoon niet meer kan werken hou je natuurlijk het liefst gewoon in de wei als dank voor zijn jaren werk.

Maar stel dat het gebeurt dat die om welke reden dan ook weg moet, dan zou ik idd toch ook aan de slacht gaan denken.
Natuurlijk wel proberen of die nog ergens als gezelschapspaard mag staan, maar als de toekomst voor het oudje vanaf een jaar of 25 er niet meer rooskleurig uitziet lijkt het me toch de beste optie, dier heeft ene mooi leven gehad, geen pijn en gaat rustig slapen.

Afhankelijk van het dier laat ik de VA komen of breng hem naar de slager.
Ik hoop toch wel dat ik tegen die tijd mijn oude bessie zo goed in kan schatten om te kunnen bedenken waar die het beste op zou reageren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:35

Slacht.. Een paard aan de kant van de weg laten liggen en dat ie na drie dagen in een grote vrachtwagen wordt gegooit kan ik niet aan zien..

Slacht is direct alles afgelopen en je ziet er niks meer van...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:36

Als een paard pijn heeft en geen paardwaardig bestaan meer kan leiden, is er voor mij geen twijfel mogelijk, dan laat ik m inslapen (slacht heb ik toch nog steeds een btje een eng idee bij), hoe moeilijk dat ook is.

Moeilijker vind ik het als het een oud paard is dat nog wel gezond is. Zolang er maar een kleine mogelijkheid is dat ie ergens zn oude dag mag slijten, zou ik die mogelijkheid grijpen. Desnoods geef ik m weg aan iemand als weidemaatje, wel met een soort contract dat ze m niet wegdoen of in laten slapen zonder overleg met mij. Ik zou niet willen dat een paard bij een handelaar terecht komt, maar of ik dan zou kunnen beslissen om hem wel of niet zijn leven te ontnemen terwijl hij mij trouw is geweest en hij het recht heeft om lekker in de wei van zijn oude dag te genieten? Dan moet het echt het allerlaatste redmiddel zijn wil ik hem laten inslapen, als ik werkelijk alles geprobeerd heb om hem te laten leven, en zelfs dan zou ik er denk ik moeite mee hebben...

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:37

Mijn pony blijft voor de rest van zijn leven bij ons, en zodra hij niet meer kan werken, mag hij van zijn oude dag genieten op de wei. Een ander paard hoef ik dan niet.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:39

Ik vind over het algemeen dat mensen een paard te laat laten inslapen, omdat ze de beslissing (nog) niet wilden nemen.
In het geval van het oude paard.. als je voor de keuze staat of verkopen of slachten, dan liet ik hem zeker slachten.
Bij ons staat er nog een pony, die mag bij ons oud worden en het zal niet voorkomen dat er voor hem geen plek meer is. Die is nu pas 15 maar dat wisten we 5 jaar geleden ook al. Als we geen plek voor hem zouden hebben als hij oud wordt, hadden we hem dan al verkocht.

Voor de rest worden mijn paarden weer verkocht voor ze 10 zijn dus hoef ik niet over het ouderdomsprobleem na te denken.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:43

verootjoo schreef:
Ik vind dat je een paard alleen uit zijn lijden mag verlossen als hij pijn heeft, en het geen kans meer heeft op genezen. Als een oud paard gezond is, en al die jaren voor je heeft gewerkt, vind ik niet dat je hem dan mag afmaken.

vink oowk!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:49

Ben hier heel duidelijk in. Je hebt een dier genomen en daarmee de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen. Als het uiteindelijk zover komt dat je er bijvoorbeeld niet meer op kan rijden heb je nog wel de verplichting naar het dier het op een goede wijze te verzorgen. Wil je dat niet, door bv de kosten, dan had je dat van te voren moeten bedenken toen je aan een dier begon. Je kiest voor de verzorging van een levend wezen en daar hoort ook de verzorging van het laatste stadium van een dier bij. Afmaken omdat je het financieel niet leuk vind, of omdat het dier je 'in de weg' loopt is absoluut in mijn ogen niet acceptabel. Afmaken doe je als het dier geen dierwaardig bestaan heeft tgv pijn.

Helaas gebeurt het ook bij honden en katten vrij vaak dat mensen een dier in huis nemen omdat ze het dan zo leuk vinden. Maar als het dier lastig is, of ouder en dan meer zorgen nodig heeft dan maar 'opruimen'.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 11:52

Ik vindt het een naar idee als je je paard naar de slacht moet brengen. Niet omdat andere mensen hem dan opeten, maar omdat ik vindt dat het paard onnodig stress heeft, door in zo'n trailer te moeten en op een vreemd terrein aan zijn einde komt.

Het lijkt mij veel vrediger om hem in te laten slapen in de wei.
Zeker als het afmaken geen noodgreep is dan kun je toch gewoon vragen wanneer de kadaverdienst langs kan komen, en dan geef je het dier toch op dezelfde dag nog een spuitje, dan hoeft hij ook niet zo lang aan de weg te liggen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 11:56

Onlangs was er op de tv een discussie over dit onderwerp. Op een gegeven moment brachten ze de stelling;

Er komt een man bij de da, hij heeft genoeg van zijn hond, het is een gezond en lief dier, maar de man heeft er gewoon geen zin meer in en vraagt of de da hem wil afmaken. Wat doet u?

Nou wat zou jij doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:58

Eleonoor schreef:
Ben hier heel duidelijk in. Je hebt een dier genomen en daarmee de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen. Als het uiteindelijk zover komt dat je er bijvoorbeeld niet meer op kan rijden heb je nog wel de verplichting naar het dier het op een goede wijze te verzorgen. Wil je dat niet, door bv de kosten, dan had je dat van te voren moeten bedenken toen je aan een dier begon. Je kiest voor de verzorging van een levend wezen en daar hoort ook de verzorging van het laatste stadium van een dier bij. Afmaken omdat je het financieel niet leuk vind, of omdat het dier je 'in de weg' loopt is absoluut in mijn ogen niet acceptabel. Afmaken doe je als het dier geen dierwaardig bestaan heeft tgv pijn.

Helaas gebeurt het ook bij honden en katten vrij vaak dat mensen een dier in huis nemen omdat ze het dan zo leuk vinden. Maar als het dier lastig is, of ouder en dan meer zorgen nodig heeft dan maar 'opruimen'.


Helemaal mee eens. Ik vind het egoistisch om een paard af te maken alleen omdat je er geen tijd/ ruimte/ zin meer in hebt. En dat na al die jaren dat hij trouw voor je heeft gewerkt.
Afmaken vind ik alleen goed als het paard geen paardwaardig bestaan meer kan lijden.

Ik heb een aantal situaties meegemaakt waarin het het echt 'goed' vind om de beesten in te laten slapen, bijv.:

*Shireveulen (moederloos) die met de fles werd opgevoed en heel erg ziek werd en anders heel langzaam was gestorven

*Paard dat been had gebroken

*Paard dat zo ernstig kreupel was dat het altijd pijn zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-04 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:00

Eleonoor schreef:
Ben hier heel duidelijk in. Je hebt een dier genomen en daarmee de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen. Als het uiteindelijk zover komt dat je er bijvoorbeeld niet meer op kan rijden heb je nog wel de verplichting naar het dier het op een goede wijze te verzorgen. Wil je dat niet, door bv de kosten, dan had je dat van te voren moeten bedenken toen je aan een dier begon. Je kiest voor de verzorging van een levend wezen en daar hoort ook de verzorging van het laatste stadium van een dier bij. Afmaken omdat je het financieel niet leuk vind, of omdat het dier je 'in de weg' loopt is absoluut in mijn ogen niet acceptabel. Afmaken doe je als het dier geen dierwaardig bestaan heeft tgv pijn.

Helaas gebeurt het ook bij honden en katten vrij vaak dat mensen een dier in huis nemen omdat ze het dan zo leuk vinden. Maar als het dier lastig is, of ouder en dan meer zorgen nodig heeft dan maar 'opruimen'.


OK dan! OK dan! OK dan!
helemaal mee eens!!!

ik heb 2 pony's die niks mee kunnen en die lopen lekker in de wei met elkaar. een paard rijd ik op. Als ik ooit door finaciele problemen of wee tik het wat gedwongen zou worden, zou voor mij de enigste reden zijn om ze te verkopen. maar dan nog gaat eerst de auto de deur uit, de andere bleachelijke luxe. De paarden zijn voor mij alles

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:08

Paard heeft toch niet in de gaten dat hij jaren trouwe dienst heeft bewezen?

Tuurlijk is het moeilijk om op een gegeven moment afscheidt te moeten nemen van je maatje, maar dat maatje heeft dit echt niet in de gaten als je het goed doet.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:08

Stel,er gebeurt iets wat je totaal niet had verwacht,waardoor je financiëel serieus in de problemen komt,en je paard,wat al jaren bij jou is,kan je niet meer houden.
Het beestje is ondertussen 27jaar geworden,kan niet meer bereden worden en mag zijn oude dag slijten in een weide.
Je kan hem niet houden,dus twee opties
1 -> verkopen
Je krijgt hem niet meer verkocht,met een oud paard kan je nog weinig doen. Als gezelschapspaardje zoeken ze ze vaak iets jongere pony's (vanaf 18 ofzo) Je kan hem naar een handelaar doen,maar dan komt hij uiteindelijk toch weer bij de slager terrecht,en wat er ondertussen kan gebeuren weet je niet.
2 -> zelf naar de slager brengen/laten inslapen.
27 is een mooie leeftijd,tenzij je een goede thuis vind,waar je absoluut zeker van bent dat hij er kan blijven denk ik dat dit de beste oplossing is.
Paardje heeft een mooie leeftijd bereikt,en je hoeft je geen zorgen te maken over wat er met je paardje zal gebeuren.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:12

Dimple schreef:
Ik vind dat je zowiezo verkeerd bezig bent dat je van je 'oude' paard af wilt omdat hij niet meer aan jou eisen kan voldoen.
Je koopt een paard omdat je daar lief en leed mee wilt delen.
Als hij je jaren van trouwe dienst heeft bewezen vind ik je een ontzettende egoist wanneer je hem maar laat afmaken als hij het allemaal niet meer kan. (lees: hij verder dus nog gezond is)


Hier ben ik t helemaal mee eens, ik snap niet dat mensen zo hard kunnen zijn om een paard in te laten slapen alleen maar omdat het oud is, of omdat ze er niet meer op kunnen rijden. Een paard dat geen pijn heeft laat je niet dood gaan vind ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:12

Amethyst schreef:
Een paard mag je alleen afmaken als het pijn heeft. Als het geen paardwaardig bestaan meer kan lijden.

En oud paard dat nog gezond is, mag je imo niet afmaken. Dier heeft hard voor je gewerkt en het is nogal ondankbaar om hem dan maar af te laten maken...

Hier ga ik in mee

Als een paard geen paardwaardig bestaan meer heeft.

niet omdat hij jou nu te duur is en je hem bij het oudvuil zet. (sorry zo zie ik het)
Daar had je over na moeten denken voordat je een paad aanschaft.
We weten allemaal dat ze oud en 'onbruikbaar" kunnnen worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KikiCelinevs, Maanon_ en 36 bezoekers