Je paard is dood, wat verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:51

Ik heb 1 paard laten euthaniseren en 1 laten ophalen door "het" slachthuis, in een prima veewagen, heel goed verzorgd enz., en geloof me, het is allebei klote!
Dus wat je ook kiest, het maakt allebei diepe indruk. Al vond ik het neergaan tijdens de euthanasie en het langzaam wegzaken in een eeuwige slaap een beeld dat in mijn netvlies gebrand staat en wat ik nooit zal vergeten........ik weet ook niet of ik dat ooit nog wil meemaken.....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:57

Citaat:
SORRY MAAR IK SNAP DIE MENSEN ECHT NIET die hun paard naar de slager zouden doen, DAT SNAP IK ECHT NIET!!!

sja ik heb al genoeg keren verschillende redenen uitgelegd waarom ik mijn paard verkies te slachten ipv in te slapen. Ik hoop natuurlijk dat ik de beslissing nooit moet nemen want het zal altijd idd klote zijn, maar als ik dr toch ooit zal laten slachten zal ik zeker niet het gevoel hebben dat ik dr heb gebruikt. Eerder het gevoel dat mijn paard zelfs na haar dood nog nuttig kan zijn en misschien wel ergens beland bij iemand die honger heeft en dankzij mijn paard dat kan stillen, terwijl ik als ik mijn paard laat inslapen eerder het gevoel heb dat ze weggevoerd en verbrand word alsof het een nutteloos wegwerpding is geworden.
Iedereen heeft er een persoonlijke mening over. Als jij liever je pony laat inslapen, prima, want zowel bij slachten en inslapen zijn voor en nadelen en het is aan jouw om te beslissen wat voor jouw gevoel het beste is. Maar je moet niet denken dat mensen die voor de slacht kiezen niet van hun paarden houden, hun paarden hebben gebruikt of het de meest vreselijke dood is die een paard kan hebben, want zoiets denk ik altijd als ik jouw berichten lees.

Coentjuh

Berichten: 9858
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:21

xKatleentjex schreef:
sja ik heb al genoeg keren verschillende redenen uitgelegd waarom ik mijn paard verkies te slachten ipv in te slapen. Ik hoop natuurlijk dat ik de beslissing nooit moet nemen want het zal altijd idd stinkmodder zijn, maar als ik dr toch ooit zal laten slachten zal ik zeker niet het gevoel hebben dat ik dr heb gebruikt. Eerder het gevoel dat mijn paard zelfs na haar dood nog nuttig kan zijn en misschien wel ergens beland bij iemand die honger heeft en dankzij mijn paard dat kan stillen, terwijl ik als ik mijn paard laat inslapen eerder het gevoel heb dat ze weggevoerd en verbrand word alsof het een nutteloos wegwerpding is geworden.
Iedereen heeft er een persoonlijke mening over. Als jij liever je pony laat inslapen, prima, want zowel bij slachten en inslapen zijn voor en nadelen en het is aan jouw om te beslissen wat voor jouw gevoel het beste is. Maar je moet niet denken dat mensen die voor de slacht kiezen niet van hun paarden houden, hun paarden hebben gebruikt of het de meest vreselijke dood is die een paard kan hebben, want zoiets denk ik altijd als ik jouw berichten lees.


En hoe zit het dan met 'donor' zijn (als mens)... dat vind ik een beetje hetzelfde als het paard na de slager brengen, kan het nog 'nuttig' worden gebruikt...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:30

Coentjuh schreef:
En hoe zit het dan met 'donor' zijn (als mens)... dat vind ik een beetje hetzelfde als het paard na de slager brengen, kan het nog 'nuttig' worden gebruikt...

zelfde verhaal als het inslapen of het laten slachten: jouw keus, en geen van beide maakt je een slechter mens Vork

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 05:33

Ik zou ook een paard liver naar de slager brengen. Ik heb eens gezien dat een paard drie kwartier vocht tegen het 'spuitje' Omdat een paard gaat vechten werkt het gif niet meer.

Toen het paard lag zijn ze er met een stel op gaan zitten. De blik in die ogen. Alsof iedereen hem in de steek liet.

Nee bij de slager gaat het vaak snel.

Julius is wel ingeslapen, maar ik had geen keus. Hij was heel erg ziek op dat moment. Hij heeft ook niet gevochten.

Ik ben wel weer vrij vlug naar een ander paard gaan kijken.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:00

Dus eigenlijk kunnen we stellen dat het niet de voorkeur van het paard zelf betreft, maar echt alleen maar de voorkeur van de baas!

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, ook voor zichzelf. De ene persoon wil absoluut niet begraven worden, de ander juist wel.

Kwestie van smaak, eigen voorkeur, inzicht en gevoel.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:32

xKatleentjex schreef:
tja dat is ook zo een moeilijke vraag. Weet ie het of weet ie het niet. Ons hebben ze verteld, kijk daar worden paarden gedood en geslacht, maar paarden hebben nooit van iemand vertelt gekregen dat ze daar doodgaan. Of zouden ze toch 'de dood voelen'? Maar ik denk dat je bij inslapen evengoed zo een naar gevoel voor een paard kan bezorgen, het hangt er vanaf hoe jezelf reageert. Als er een vreemde man doodernstig met een spuit staat en jij en de rest ligt te huilen en iedereen is in een sombere sfeer kan het paard misschien ook denken dat er iets ernstigs gaat gebeuren...
maarja dat weet je natuurlijk nooit zeker Lachen .



Paarden kunnen denk ik de dood voelen, wij reden eens langs een koeien bedrijfje. Waar vele vermoedde dat ze daar ook werden geslacht. Geen enkel paard ging erdoor. En anders kunnen we altijd lang weide met koeien rijden, alleen gingen ze geen stap langs dat bedrijfje.

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:41

runningkawa schreef:
is het niet omdat paarden onder vee vallen dat het niet mag?

En in engelland, was daar niet iets van oplichting dat ik eens gelezen heb?
Betalen voor crematie terwijl ze op de grote hoop verbrand werden.

En je moet ze daar inlaten slapen, toch?
want vervoer van dode beesten naar buitenland mag toch niet?


Paarden mogen WEL gecremeerd worden hoor...
Alleen ze passen TOT 1.50 in een oven in roermond voor de rest nog NERGENS
Aangezien een paard van een (toen) vriendin is gecremeerd weet ik het wel een beetje..
En ik heb haar paard toen nog in de oven zelf zien liggen..in 1 stuk
duz daar word je niet opgelicht..
Maar het mag duz wel in nederland..

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:49

GB_SP"]
in Roermond ken je je pony laten cremeren..wel duur hoor..
Eeeehmmm je paard mag niet groter zijn dan 1.50m anders past het niet
en dat is ook tot nu toe de ENIGSTE crematorium waar paarden TOT 1.50 inpassen..
als ergens anders word gezegd dat je paard erin past kan ik je verzekeren dat dat in 2 stukken gebeurt Boos!
[/quote]

[quote="GB_SP schreef:
ik ken iemand die dr paard heb laten cremeren..
was 1.50 gemiddeld 600kg ofzo
1000 euro ongeveer alles bijelkaar
weet het niet precies


Zo duz beetje info. bij elkaar
je mag je as mee naar huis nemen enzo..maar dan heb je nog geen urn
een mooie urn waar het in past is gemiddeld 250 euro
duz dan is het iets van 1250 euro Bloos!
Ik kiez zelf denk ik voor inslapen..
Al hoop ik wel dat ik nog laaang niet hoef te kiezen
ik heb wel al 4x bijna afscheid moeten nemen van mijn paard goldy
en nu gaat het gelukkig weer helemaal super met dr Bloos Lachen Lovers

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:24

Hmm,deze discussie word nu voor de 20e keer gevoerd maar ik kan het niet laten om het weer te lezen Tong uitsteken !Ik ga voor slachten.Ik laat waarschijnlijk aan het eind van de zomer mijn oude pony slachten.Ik heb gewoon te veel verhalen gehoord over spuitjes die niet werkte en dat soort nare dingen.Ik zelf geloof niet zo dat paarden de dood voelen.Ik denk dat een hoop mensen hun paard teveel menselijke eigenschappen geven.Een paard heeft geen besef van dood en leven denk ik.Deze discussie blijft natuurlijk eindeloos omdat er mensen zijn die denken dat een paard dat wel heeft.Het rare van dit soort discussies vind ik meestal dat mensen die voor de slacht gaan wel respect hebben voor de mensen die laten inslapen maar niet andersom.Alsof mensen die hun paard naar de slacht bregen minder van het dier houden ofzo?!Dood is dood,hoe je jouw paard dood wil maken maakt niet uit,je komt toch bij hetzelfde uit denk ik dan?En als het dan zo moet zijn dan wil ik dat het zo snel mogelijk en zo pijnloos mogelijk gebeurd en ik denk dat iedereen het met mij eens is,dat slachten sneller gebeurd en dat een paard daar minder(misschien wel geen?) pijn van ondervind.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:50

Ieder zijn eigen keuze idd.!

Ik zal nooit never een paard naar de slager brengen, al komen mensen met 100 argumenten waarom dat wel een goede keuze zou zijn, dat moeten hun dan zelf weten.

Ik heb voor ieder respect die het beste met zn paard voor heeft, of dat nu naar de slacht brengen is of in laten slapen door de DA.

Het ligt er ook aan wat je ervaringen zijn met het 1 of ander, als je slechte ervaringen hebt met het naar de slager brengen dan kies je dar de volgende keer misschien niet meer voor, net zo goed als je met het in laten slapen minder goede/slechte ervaringen hebt dan kies welllicht de volgende keer voor het naar de slager brengen.

Het klinkt voor veel mensen natuurlijk ook VREDIGER "in laten slapen", ik breng mijn paard "naar de slager" klikt HARD en DIEROVRIENDELIJK, hmmm.... het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, ik breng mijn paard nooit naar de slager niet om het slachten op zich, want dat idd snel, dat is heel belangrijk, het gaat mij om de heen reis enj het wachten bij de slachterij, sommige paarden staan daar enkele uren soms een hele dag te wachten op hun dood, mensen die beweren dat paarden DAT niet in de gaten hebben zijn echt blind of willen het niet zien.
Soms kun je ook op afspraak gelijk doorlopen en is je paard nog geen 5 min binnen, maar als het druk is dan wil je als mensen al gauw pleite laat staan als paard zijnde.

Ik heb ook erevaring met het in laten slapen van paarden, de verhalen die ik hier op bokt soms tegenkom over dat hun paard niet dood wilde of erg tegen stribbelde kan goed zijn, maar ik heb nog nooit meegemaakt en ik kan me goed voorstellen als je dat wel meegemaakt hebt je niet zo snewl meer voor deze manier zal kiezen, ik heb het regelmatig met onze da hierover hij kan mij voor de volle 100% garanderen dat het snel en pijnloos kan.

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:01

hetgeen ik wel zou doen is het vel van mijn paard looien. dat zou ik misschien nog wel zien zitten. dan blijft die toch bij mij en zoals ik heb gelezen is er na de dood nog iets mee gedaan. maar dat looien doe ik met elk dier dat ik vind of kan vinden.

sofie

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:08

Je kan niet weten wat de keus van je paard is, hij/zij (of het Tong uitsteken) kan het je niet vertellen. Wat als je zelf die keuze moest maken? Als je zelf het zieke (hoeft niet eens) paard ben, wat zou je dan zelf kiezen? Misschien wil het paard nog helemaal niet dood. Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij met het paard doet en dat er aan allebei de kanten voor en nadelen zijn. Iedereen heeft zijn eigen mening en daar kan je vaak niets aan veranderen. Al wil je je paard zelf slachten en zelf opeten, wat maakt mij dat uit. Zelf je paard verbranden in de achtertuin. Doe waar je zin in hebt. Ik zou ook het liefst mn paard in een grote kist leggen en begraven in de tuin hoor. Dood is dan wel dood en het is maar het lichaam, maar je moet eerst de keuze maken hoe je hem dood laat gaan

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:56

runningkawa schreef:
ik denk dat ik stiekum een gat in de wei graaf en er later een mooie boom opzet Haha!

jammer dat het niet mag, maar dat zou ik wel het liefste doen.


Inderdaad dat zou het mooiste zijn, maar het belangrijkste is nog wel dat hij rustig overleden zou zijn.
Daarom zou ik hem niet naar een slachthuis brengen, doe maar gewoon (als je dat voor het kiezen hebt...) in zijn vertrouwde omgeving.
Dat ze hem op zouden eten, dat lijkt me nog het minst erg, maar dat slachthuis zelf.. neehoor.. daar heb ik het zelf niet eens op. Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:14

Joyce schreef:
Dit is niet altijd waar. Mijn pony werd pas na 5 dagen !!!!!!!!!!! opgehaald. Verdrietig (zondag dood, vrijdag opgehaald)

Zo dat vind ik best wel schofterig!
Ik zou er wel voor kiezen spuitje en dan Rendac maar hoop dat dit niet gebeurd. Gek genoeg heb ik de laatste tijden veel nagedacht over als de tijd zou komen voor mijn zorro omdat hij bijna 32 is. Maar nu kan en hoef ik de beslissing niet meer te nemen. Zorro gaat volgende maand naar het bejaardentehuis de Paardenkamp in Soest en daar sta je je paard aan af.
Ik heb een hele rare en misschien legubere vraag die ik nooit heb durven stellen: gebruiken ze oude paarden eigenlijk voor menselijke consumptie als je hem/haar laat slachten?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:55

Ik kies absoluut voor een spuitje!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:29

gouda schreef:
Ik heb een hele rare en misschien legubere vraag die ik nooit heb durven stellen: gebruiken ze oude paarden eigenlijk voor menselijke consumptie als je hem/haar laat slachten?


Geen lugubere vraag vind ik overigens maar hierbij het antwoord:

meestal gaat dat in honden- en kattenvoer. Maar het is een fabeltje dat paarden boven de 10 jaar niet meer voor menselijke consumptie gebruikt worden. Maar ik neem aan dat je praat over heeeeellll oud. Knipoog

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:32

Ik heb wel eens staan praten met een slager en volgens hem zijn oudere paarden juist malser.Hij had ze dus liever ouder Verward

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:29

huh dus een paard van bijna 32 kan gewoon naar de slager zonder dat hij gewoon word weggegooid zeg maar. maf hoor.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:28

Lenn schreef:
Ik denk dat je dat geld dan beter in een nieuw paard kan steken.
Of ben ik nou hard Bloos


Soms is closure alle geld waard!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:08

Ik heb jammer genoeg 3 paarden weg moeten brengen en die zijn alledrie naar de slacht gegaan.
De eerste is opgehaald door de verzekering dat zou ik dus nooit meer laten doen (omdat je rare verhalen hoort over het doorverkopen enz)
De andere 2 paarden heeft een goede vriend van mij persoonlijk weggebracht zodat ik er zeker van was dat het ook zou gebeuren.
Ik denk dat ik weer voor de slacht zou kiezen omdat ze gewoon in 1 keer weg zijn en heb nu zelf 2 x gezien hoe het gaat als ze een paard laten inslapen en dat vond ik minder en dan vooral idd die manier van ophalen yak. maar soms heb je daar geen keus in ik geloof niet dat als cremeren een optie was ik ervoor zou gaan.

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:41

het is gewoon gruwelijk en raar dat je je paard daar ineens ziet hangen!!

ik zou het ni willen meemaken!

sofie

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:07

Ik ben in principe niet tegen de slacht, het is de snelste manier. Ik zou alleen absoluut niet willen dat mijn paard het in de gaten heeft wat er gaat gebeuren. Vandaar dat ik als het zover komt toch voor een spuitje zou kiezen. Wat er daarna gebeurt doet me niet zoveel, het dier merkt dat niet meer. Al is het niet leuk om te zien.
Maar voor al die mensen die hun paard niet op een bord willen zien terechtkomen; je kunt toch ook een paard laten slachten en aangeven dat-ie niet voor consumptie is??

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:10

picobello,

ik vertrouw die mensen niet of ze het paard echt niet voor consumptie zou dienen. ze kunnen er geld aan verdienen en ja de eigenaar weet dat toch niet.
Ik zou het niet vertrouwen.
maar die optie bestaat wel.

sofie

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:11

Blijft een moeilijk onderwerp...
Zelf hebben we een fjord staan die ooit eens meegegeven is aan de verzekering, om geslacht te worden.... was wel heel raar om het toenmalige vrouwtje op te kunnen bellen en te kunnen zeggen...He die fjord van jou staat bij ons springlevend in de wei.
Wat betreft hoe ik het nu zou doen.... tijd zal het leren... maar nu ben ik nog voor thuis inslapen (als die mogelijkheid er is) zodat ook de andere paarden afscheid kunnen nemen.
Maar als het moment daar is, wie weet ga ik wel naar de slacht.
Maar dat is voor later. Ik hoop nog jaren van ze te kunnen/mogen genieten.