Je paard is dood, wat verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:23

Als er echt een weg moet, wordt het de slager, thuis en laten ophalen werkt gewoon niet... Zie je al die kinderen al kijken bij ons.. Bij slachten is een paard gelijk weg, bij DA meestal niet..

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:32

Ik heb 2 keer moeten mee maken dat er een pony bij mij dood ging.
Bij de 1e pony was die ingeslapen in een dierenkliniek. Ik neem aan dat ze hem daar even later laten ophalen en verbranden. Of het verbranden gebeurd daar, dat weet ik eigenlijk niet precies.
Mijn 2e pony is hier ingeslapen bij mij thuis. Dat was met kerst en het duurde wel 4 dagen voordat ze hem kwamen ophalen in verband met de 'feestdagen'. Op zo'n moment kan je daar ook niet veel aan doen. Ik heb gezien hoe me pony werd opgepakt met zo'n grote grijptang en in die vrachtwagen werd gegooid. Vreselijk was dat maar toch zou ik een pony nooit naar de slager brengen. Het idee alleen al dat iemand je pony op zijn bord heeft liggen word ik niet goed van. Huilen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:56

Als het nog enigszins mogelijk is, dan breng ik hem naar de slager. Heb laatst bijna nog voor de keuze gestaan en ik heb er lang en goed over nagedacht. Mocht het geen haalbare kaart zijn om hem naar de slacht te brengen, dan zou ik proberen of ze hem thuis kunnen schieten. Als laatste optie houd ik inslapen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:33

dekoezegtboe schreef:
bij ons in de bak ligt een oude pony begraven.... dat is toch ook wel luguber... altijd als ik door die hoek rijd moet ik aan santana denken :S


Hebben ze nou werkelijk zomaar een pony in de bak begraven Verward

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:35

als je effe telt: een crematorium rekent voor een hond van 40 kg iets van 100 euro aan.

nou aangezien een paard wel wat meer weegt, kunnen ze mss wat van de prijs afdoen, maar t'is toch nog een redelijk bedrag dan hé.

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:36

in Roermond ken je je pony laten cremeren..wel duur hoor..
Eeeehmmm je paard mag niet groter zijn dan 1.50m anders past het niet
en dat is ook tot nu toe de ENIGSTE crematorium waar paarden TOT 1.50 inpassen..
als ergens anders word gezegd dat je paard erin past kan ik je verzekeren dat dat in 2 stukken gebeurt Boos!

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:39

ik ken iemand die dr paard heb laten cremeren..
was 1.50 gemiddeld 600kg ofzo
1000 euro ongeveer alles bijelkaar
weet het niet precies

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:57

Mijn paard is vorig jaar bij de dierenarts ingeslapen. Dan worden ze niet meer naar de slager gebracht, door het giftige goedje dat in zn bloed/lichaam zit. Dan worden ze gebruikt voor honden/kattenvoer. Dus mijn paard is inmiddels verwerkt en opgegeten. Klinkt alsof ik het daar niet moeilijk mee heb, maar je kan er zelf toch niets meer mee. Onze hoefsmid heeft trouwens zijn Nederlands Kampioen en dekhengst op zijn eigen land begraven. Naar de slager brengen zou ik nooit doen. Het idee dat iemand anders jou paard opeet.... Scheve mond Dat dieren je paard opeten kan ik nog mee leven. Het is natuurlijk wel tragisch, dat als je paard opgehaald wordt door een distructiebedrijf en er ligt al een hele berg in die wagen. Gadver.... Nou naar de slager brengen is ook geen pretje. Mijn opa moest een een paard van een ander brengen. Dat beest kon niet een meer opstaan als hij lag. Hij viel uit de trailer, en bleef dus liggen. Hebben ze hem met 3 man dat hok ingesleept en dan dat masker op en pang....dood.....Toen ze wegreden zagen ze het paard op zn kop hangen en bloed eruit stromen uit dat gat in zn kop. GADVER!! Ik ben blij dat ik er niet bij was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:00

ik denk dat ik stiekum een gat in de wei graaf en er later een mooie boom opzet Haha!

jammer dat het niet mag, maar dat zou ik wel het liefste doen.

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:09

runningkawa schreef:
ik denk dat ik stiekum een gat in de wei graaf en er later een mooie boom opzet Haha!

jammer dat het niet mag, maar dat zou ik wel het liefste doen.


Hier nog 1!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 17:02

runningkawa schreef:
ik denk dat ik stiekum een gat in de wei graaf en er later een mooie boom opzet Haha!

jammer dat het niet mag, maar dat zou ik wel het liefste doen.


Tja wie komt er achter, buiten het feit dat de boom erg snel zal groeien door de goede grond Knipoog

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:55

Moet je wel een heel groot gat graven, anders ruik je het Nagelbijten / Gniffelen

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:58

Ik heb even een vraagje aan iedereen, die misschien zijn overleden paard naar de slager zou brengen.....

WHY?????

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:14

ik denk dat de meeste mensen die vóór het slachten zijn hun reden gegeven hebben.
en voor lindsjah,ik vind jou inderdaad nogal egoistisch reageren.dat je je mening hebt is prima,maar het komt nogal hard over zoals jij dat zegt

miszkelly

Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:27

toen ik nog geen eigen pony had maar een verzorgpony, toen stond er een shetje in de stal waar promiss nu in staat. . . en diej had droes gekregen van een andere manege en die is dus dood gegaan en ik heb gezien hoe het werd op gehaald nou het ziet er egt zielig uit.

hij werd dan met zo'n klem gepakt ( kom ff niet op het woord Tong uitsteken )
en toen in dat ding los gelaten. maar er liep nog wat bloed uit Huilen Huilen
arme dribbel

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:33

imker schreef:
Als het nog enigszins mogelijk is, dan breng ik hem naar de slager. Heb laatst bijna nog voor de keuze gestaan en ik heb er lang en goed over nagedacht. Mocht het geen haalbare kaart zijn om hem naar de slacht te brengen, dan zou ik proberen of ze hem thuis kunnen schieten. Als laatste optie houd ik inslapen.


klinkt nogal hard... Schijnheilig waarom hou je als laatste optie inslapen en als eerste optie de slager??
ik zou dat tog egt andersom doen!
en ik zou al helemaal niet proberen om zelf je paard dood te schieten!!!! stel dat je hem niet goed raakt, of hij is niet metteen dood... dat lijkt me heel erg! Verdrietig ik zou mn paard tog het snelst laten inslapen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:26

Coentjuh schreef:
Ik heb even een vraagje aan iedereen, die misschien zijn overleden paard naar de slager zou brengen.....

WHY?????


omdat het voor een paard waar geen leven of ziel of enige vorm van leven inzit geen hol uitmaakt als ie nu opgegeten, vebrand, vermalen tot hondevoer, cremeerd of begraven wordt. Ik hou ontzettend veel van mijn paard en als er ooit een dag komt dat ik die beslissing moet nemen dan gaat dat enorm zwaar zijn, maar dat ik en andere voor de optie slager kies wil helemaal niet zeggen dat wij minder van onze paarden zouden houden dan iemand die ze laat inslapen of cremeren, maar voor mij is een dood paard gewoon een dood paard en als ie nu opgegeten of verbrand word, hij voelt het niet meer en ik zie hem toch nooit meer.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:01

Suzanne vd schreef:
Maar er zijn ook speciale crematoriums voor honden en andere huisdieren etc. Als er zo'n crematoriums zijn waarom niet voor paarden dan. Waarom zijn die er nog niet.


In Engeland is er een, maar voor de prijs van een crematie kan je een nieuw sportpaardje kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:06

is het niet omdat paarden onder vee vallen dat het niet mag?

En in engelland, was daar niet iets van oplichting dat ik eens gelezen heb?
Betalen voor crematie terwijl ze op de grote hoop verbrand werden.

En je moet ze daar inlaten slapen, toch?
want vervoer van dode beesten naar buitenland mag toch niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-04 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:09

Coentjuh schreef:
Ik heb even een vraagje aan iedereen, die misschien zijn overleden paard naar de slager zou brengen.....

WHY?????



Even een vraagje aan jou...

WHY NOT??????


Als je paard toch dood moet (vanwege ziekte, blessure, geen leven meer...), waarom niet? Anders gaan die slagers goedkope gezonde paardjes kopen die misschien nog een nuttig leven zou kunnen hebben, maar daardoor dus een worst wordt...

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:11

runningkawa schreef:
is het niet omdat paarden onder vee vallen dat het niet mag?

En in engelenad, was daar niet iets van oplichting dat ik eens gelezen heb?
Betalen voor crematie terwijl ze op de grote hoop verbrand werden.

En je moet ze daar inlaten slapen, toch?
want vervoer van dode beesten naar buitenland mag toch niet?


Ja van die oplichting is waar. Ze hadden een been van een paard verbrand en de stoffelijke resten aan meerdere eigenaars van verschillende paarden gegeven. Dat artikel had ik nog op bokt geplaatst.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:17

vrijalover schreef:
klinkt nogal hard... Schijnheilig waarom hou je als laatste optie inslapen en als eerste optie de slager??
ik zou dat tog egt andersom doen!


Waarom andersom laten doen?

Het idee 'Slager' vind ik minder leuk, dan het idee 'Inslapen'

Maar toch zou ik net zoals Imker eerst voor de slager gaan, omdat het paard dan direct een pin in zijn hoofd krijgt en het einde verhaal is. Het paard krijgt hier verder niets van mee.

Als je een paard laat inslapen krijgt het altijd 2 spuitjes. Eerst een spierverslapper, je ziet dan het paard op de grond vallen en dan IS hij/zij er nog, ligt wat te krimperen op de grond.
Pas daarna krijgt hij/zij het spuitje waardoor het hart stopt met kloppen.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:18

Tsja.. stel voor dat er iemand een stuk paardenvlees van JOU overleden pony zit te eten... Nee, dan heb ik liever dat ze het paardje verbranden of weet ik veel wat... Slager brrr

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:18

Coentjuh schreef:
Tsja.. stel voor dat er iemand een stuk paardenvlees van JOU overleden pony zit te eten... Nee, dan heb ik liever dat ze het paardje verbranden of weet ik veel wat... Slager brrr


Dan verkies je je eigen gevoel boven het gevoel van je paard.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:20

Lydiia schreef:
Dan verkies je je eigen gevoel boven het gevoel van je paard.


en wat wil je daar mee zeggen? Ben ik dan egoïstisch ofzo?

Zijn er ook nog mensen die zijn of haar paard niet naar de slager doen? Verward