Je paard is dood, wat verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:36

Haha, wat grappig ik typ l*llig, komt er banketstaaflig te staan.... *LOL*

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:52

xKatleentjex schreef:
dit vind ik eerlijk gezegd zo een raar excuss, ik wil niet dat mijn paard opgegeten word..; Slachten hoeft ook niet pijnlijk te zijn en eens het paard dood is merkt ie toch niet meer als ie opgegeten word, dus voor hem doe je niks extra's. Daarbij is het idee wat er met het paard gebeurd nadat hij met zo'n kraan in een vrachtwagen word gesmeten ook niet leuk, misschien zelfs minder leuk dan dat hij geslacht word. Verder vind ik het nogal cru, dat er 1000den kilometers verderop mensen sterven van de honger en wij hier gewoon tonnen vlees "weggooien" .(nu zal ik wel weer boze reacties krijgen Bloos! )


'Zo'n raar excuse?' Ik vind jouw excuse raar! Boos!
Jammer dan dat die mensen sterven van de honger.. mijn paard wordt niet opgegeten.. KLAAR. En wat er gebeurd nadat hij in een vrachtwagen wordt 'gesmeten' vind ik toch minder erg als dat hij opgegeten wordt. Stel dat cremeren een optie was... wat gebeurd daar dan? Dan wordt je paard ook verbrand! En toch zouden mensen dan sneller een crematie kiezen. Terwijl het bijna hetzelfde is.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:58

Lindsjah: ieder zijn eigen keus natuurlijk

ikzelf zou kiezen voor de slacht
mijn hond is een jaar of 6 geleden gestorven, doen inslapen, en die heeft hier nog 4 (!) dagen aan de voordeur gelegen
we moesten helmi n een plastiek zak wikkelen zodat niemand het jkon zien
wij haar braaf in een dekentje en dan in de zakken gestoken
ze kwamen er uiteindelijk achter
scheuren de zakken voor de deur eraf, pakten ze bij haar achterpoten, en sleepte ze 20 meter verder naar de camion
daar met een grote grijper boven de kar, en liet ze los
de kar was bijna leeg en we konden de bonk horen hoe ze erin viel

nee, voor mij hoeft dat niet meer
dan schiet ik ze nog liever zelf dood en begraaf ze zelf wel...

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:12

xKatleentjex schreef:
Verder vind ik het nogal cru, dat er 1000den kilometers verderop mensen sterven van de honger en wij hier gewoon tonnen vlees "weggooien" )


Als je je paard hier naar de slager brengt, dan hebben de "kindertjes in Afrika" er toch ook niets aan. En ieder z'n mening, hangt ook een beetje af van hoe je ermee opgegroeid bent. Je hebt burgers en boeren, en die hebben daar nou eenmaal vaak een andere (niet persé betere of slechtere) mening over. Vergeet niet dat een paard bij veel mensen als een soort "kind" behandeld wordt, sommigen zien het gewoon als je beste vriend. Dan is het toch logisch dat je je kind of beste vriend niet op wilt laten eten? Niet iedereen is zo'n "nuchtere".

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:35

Lindsjah schreef:
'Zo'n raar excuse?' Ik vind jouw excuse raar! Boos!
Jammer dan dat die mensen sterven van de honger.. mijn paard wordt niet opgegeten.. KLAAR. En wat er gebeurd nadat hij in een vrachtwagen wordt 'gesmeten' vind ik toch minder erg als dat hij opgegeten wordt. Stel dat cremeren een optie was... wat gebeurd daar dan? Dan wordt je paard ook verbrand! En toch zouden mensen dan sneller een crematie kiezen. Terwijl het bijna hetzelfde is.

waarom zo heftig reageren? Jij wilt niet dat je paard wordt opgegeten, mij best. Ik wil wel dat mijn paard door iemand anders wordt opgegeten en geef mijn redenen waarom ik het paard naar de slachter zou brengen, jij geeft jouw redenen waarom niet. Dus waarom boos worden?

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:37

Als het kan naar de slager.
Moet er niet aan denken, dat ze in haar stal inslaapt, en dat ze dan met een tractor uit de stal moeten slepen (eventueel benen breken) over het erf heen, om vervolgens aan straat te liggen. Om vervolgens met een grijpkraan in een vrachtwagen worden gegooit, om verbrand te worden. (ik dacht destructie worden ze ook voor hondenvoer enz gebruikt, maar dat is dus niet zo?)
Nee, dan liever *boem* voorbij, (ik neem buiten wel afscheid en vraag iemand anders te kijken) en dat er 'eerbiedig' met haar vlees wordt omgegaan.
Ik ben zelf donor om na mijn dood nuttig te zijn, en mijn paard mag ook nuttig zijn. Want het vlees wat zij dan geeft, daar hoeven ze een ander gezond paard niet voor te slachten.

Maar hopelijk hoef ik die keuze nooit te maken, vreselijk lijkt me dat.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:38

Lindsjah schreef:
Jammer dan dat die mensen sterven van de honger..

hoe DURF je zoiets te zeggen Stoom uit je oren

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:12

Het paard van een vriendin van mij is gister overleden maar die brengen ze naar een man die het paard cremeerd.
Vraag me niet waar......dat vond ik niet netjes om te vragen gister.
Maar de mogelijkheid bestaat dus wel.
Als iemand geintreseert is wil ik over een maand wel aan die vriendin vragen waar die man woont.

fons
Berichten: 37
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:08

Lindsjah schreef:
Jammer dan dat die mensen sterven van de honger..

ja? Verward

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:52

xKatleentjex schreef:
dit vind ik eerlijk gezegd zo een raar excuss, ik wil niet dat mijn paard opgegeten word..; Slachten hoeft ook niet pijnlijk te zijn en eens het paard dood is merkt ie toch niet meer als ie opgegeten word, dus voor hem doe je niks extra's. Daarbij is het idee wat er met het paard gebeurd nadat hij met zo'n kraan in een vrachtwagen word gesmeten ook niet leuk, misschien zelfs minder leuk dan dat hij geslacht word. Verder vind ik het nogal cru, dat er 1000den kilometers verderop mensen sterven van de honger en wij hier gewoon tonnen vlees "weggooien" .(nu zal ik wel weer boze reacties krijgen Bloos! )

Hier ben ik het ookhelemaal mee eens.
Ik zou mijn paard ook naar de slager brengen, mocht het zover zijn. Heeft ie tenminste nog enig ''nut'' na zijn dood.. Als voedsel..
Klinkt heel hard, maar het is wel zo..

Maar is het ook niet zo, dat als jij een dier in laat slapen bij de DA en je neemt het kadaver niet mee naar huis om te begraven of wat dan ook, dat het bij de DA wordt opgehaald door een destructiebedrijf? Ik meende van wel..

adnil
Berichten: 915
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:16

jah dat klopt inderdaad! wij hadden onze hond in laten slapen bij de dierenarts en daar werd hij ook opgehaald door het destructiebedrijf... ongeveer 2 jaar geleden zijn op de stal waar ik werkte de paarden vergiftigd, we hebben toen binnen een week 4 paarden in moeten laten slapen.. nou daar lagen ze dan, voor in de wei, 4 paarden onder een zeil.. het duurde inderdaad heel lang voordat het destructiebedrijf kwam... echt verschrikkelijk... maar toch zou ik nooit mijn paard naar de slager doen... gewoon voor mijn eigen gevoel...

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 09:14

Ik heb gehoord dat er bij de slager bij de voordeur handelaren staan die paarden doen opkopen tegen een hoger bod dan de slager. Deze worden vervolgens in de handel weer verkocht. Daarom gaan veel eigenaren met het paard mee tot het binnen is [heb ik gehoord].

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:42

Amulet is vorig jaar aan de weg (jàwel) in geslapen, Rendac (destructiebedrijf) mocht namelijk ivm de vogelpest het terrein niet op. Onze medeweggebruikers vonden het allemaal prachtig interessant en Amulet had dus ook in z'n laatste minuten de aandacht die hij wilde. Je kunt er een enorm drama van maken wanneer zo'n dier dood moet, maar dood is ook voor mij dood en wat er dan verder met hem gebeurt (gecremeerd, alleen vervoerd, of massa vervoer) maakt echt geen donder uit, misschien alleen voor je eigen gevoel en de hoeveelheid geld dat je er voor over hebt. Hij is niet naar de slager gebracht omdat hij niet geschikt was voor consumptie en de DA was er toch.

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:52

dat vraag ik me ook wel eens af Verward

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:10

Ons vorige paard is ook geslacht. Inderdaad is de man van mijn zus meegegaan met haar om te weten dat ze echt dood zou zijn (en dus niet verder ging in de handel). Ik weet eerlijk gezegd niet of dit uberhaupt aan de orde zou zijn.

Let wel op met dingen die je 'hoort' en dingen die echt gebeuren. Zo komen de leugens in de wereld of wat zeggen ze altijd?

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:25

Als het kan zal mijn paard naar de slacht gaan, en hoef ik me verder ook niet over na te denken wat ik met haar doe.
Langs de weg leggen om vervolgens te laten optakelen en neerdonderen in zo'n ophaal vrachtwagen... Alleen als het echt niet anders kan, en er dan zeker niet bj zijn!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:50

Wanneer een paard sterft van ons, zal hij onder een zeil naar de weg op gesleept worden en daar op gehaald worden. Maar laten we hopen dat dat niet nodig is.

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:07

Fellor schreef:
De enige pony die bij mij dood is gegaan is in Utrecht ingeslapen en daar si ie in een stal ingeslapen en heb ik hem voor het laatst gezien. Dan heb je tenminste nog een beetje prettig beeld en wordt ei daar netjes opgehaald. Maar dat si natuurlijk alleen als ie daar behandelt is en ingeslapen.




mijn oude verzorg shet is daar een week geleden ook ingeslapen in Utrecht

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:04

tja ik denk dat ik voor de slacht zou gaan... het ligt er natuurlijk aan of ze medicijnen heeft gehad... voor sommige medicijnen is er een wachttijd met slachten....
bij ons in de bak ligt een oude pony begraven.... dat is toch ook wel luguber... altijd als ik door die hoek rijd moet ik aan santana denken :S

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:42

Hier mijn verhaal dan

Ik denk pas dat je weet hoe het is als je er zelf voor sta of het hebt meegemaakt.
Jaren lang riep ik dat ik mijn pony zou laten inslapen en uiteindelijk is ze geslacht vorige week.
Het is moeilijk,maar je moet je verstand even op nul zetten en na gaan denken wat voor het beest belangrijk is.
Kijk dan pas naar jezelf Lachen

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:55

Als tegen die tijd het zou gebeuren, en het is dan mogelijk laat ik ze cremeren.. Maar als dat niet kan, ja daar wil ik echt nit over nadenken

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:37

Ik zou het lichaam van mijn paard gewoon niet kunnen slachten.
Het lichaam waar ik zoveel van hou/heb gehouden zomaar laten opeten? Omdat er zogenaamd mensen 'sterven van de honger'? Echt niet..!
Dat er mensen zijn die wel aan DIE mensen denken, heel goed, maar mij kan het niks schelen of ze daar honger hebben. Mijn paard wordt niet geslacht, klaar. Dan ben ik maar een 'egoïstisch kreng'!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:08

ja alsik eerlijk ben zou ik ook niet willen dat ze hem opeten. Iets waar ik zoveel van gehouden heb wat dan zo weggeten word

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23449
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:32

Amulet schreef:
Amulet is vorig jaar aan de weg (jàwel) in geslapen, Rendac (destructiebedrijf) mocht namelijk ivm de vogelpest het terrein niet op. Onze medeweggebruikers vonden het allemaal prachtig interessant en Amulet had dus ook in z'n laatste minuten de aandacht die hij wilde. Je kunt er een enorm drama van maken wanneer zo'n dier dood moet, maar dood is ook voor mij dood en wat er dan verder met hem gebeurt (gecremeerd, alleen vervoerd, of massa vervoer) maakt echt geen donder uit, misschien alleen voor je eigen gevoel en de hoeveelheid geld dat je er voor over hebt. Hij is niet naar de slager gebracht omdat hij niet geschikt was voor consumptie en de DA was er toch.


Rendac mag bij mijn weten sowieso geen erven op rijden, alle kadavers (ja lekker woord) moeten aan de openbare weg worden aangeboden. Misschien is het bij individueel vervoer anders, maar die grote auto's mogen je terrein niet op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:51

xKatleentjex schreef:
dit vind ik eerlijk gezegd zo een raar excuss, ik wil niet dat mijn paard opgegeten word..; Slachten hoeft ook niet pijnlijk te zijn en eens het paard dood is merkt ie toch niet meer als ie opgegeten word, dus voor hem doe je niks extra's. Daarbij is het idee wat er met het paard gebeurd nadat hij met zo'n kraan in een vrachtwagen word gesmeten ook niet leuk, misschien zelfs minder leuk dan dat hij geslacht word. Verder vind ik het nogal cru, dat er 1000den kilometers verderop mensen sterven van de honger en wij hier gewoon tonnen vlees "weggooien" .(nu zal ik wel weer boze reacties krijgen Bloos! )


Eigenlijk kan ik me juist wel vinden in jouw reactie. Niet dat die van de honger stervende mensen nu iets aan mijn paard zouden hebben... Toch zit er wel iets in.