Je paard is dood, wat verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:55

Tja ligt er helemaal aan hoe het gaat. Is het nood is het tijdens een operatie is het op de kliniek is het ergens onderweg enz... belangrijkst van alles vind ik dat het paard zo min mogelijk eronder lijdt. Mijn pijn zal genezen maar het beeld dat een dier onnodig pijn heeft kan ik iemand of mezelf nooit vergeven.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:59

In laten slapen en dan ophalen door een destructiebedrijf.

Ik heb enkele jaren geleden mijn verzorgpaard in laten slapen in het land van de landelijke rijvereniging. Dit omdat het paard niet in een trailer kon en ik haar daarom per se niet wou vervoeren.

De VA heeft haar toen netjes in laten slapen en ik ben bij haar gebleven totdat zij haar laatste adem uit blies. Andere mensen hebben gezorgd voor het vervoer van mijn paard naar een boerderij waar het paard kon liggen totdat het opgehaald werd (het was vrijdag avond, destructie kon pas maandag weer komen). Ze hebben mijn paard met een hijskraantje van de gemeente op een platte kar gelegd en vervoerd naar die boerderij. Ik ben bij dit alles niet aanwezig geweest gewoonweg omdat ik het niet wou zien.

De ziel van je paard verdwijnt uit zijn lichaam op het moment dat hij overleden is. Wat er dan nog over is is zijn lichaam maar daar heeft hij op dat moment niks meer aan. Het haalt dus niet uit wat je daarmee doet. Het maakt alleen voor jezelf een verschil dus kun je er beter gewoon niet bij zijn op het moment dat het lichaam afgevoerd wordt.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 11:04

BenI schreef:
De ziel van je paard verdwijnt uit zijn lichaam op het moment dat hij overleden is. Wat er dan nog over is is zijn lichaam maar daar heeft hij op dat moment niks meer aan. Het haalt dus niet uit wat je daarmee doet. Het maakt alleen voor jezelf een verschil dus kun je er beter gewoon niet bij zijn op het moment dat het lichaam afgevoerd wordt.


Dat heb je mooi gezecht Knipoog

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:25

ik zou als het echt nodig is, haar laten inslapen.
het liefst begraven in de tuin, maar dat mag volgens mij niet?
als ze maar geen pijn lijdt!!!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:37

Lenn schreef:
Ik denk dat je dat geld dan beter in een nieuw paard kan steken.
Of ben ik nou hard Bloos


Ik ben het hier wel mee eens......
Ik laat hem wel thuis schieten(doet mijn DA nog) maar daarna gaat hij naar het destructie bedrijf.
Dood=dood,het lijkt hard maar ik zie de meerwaarde er niet in om te cremeren/begraven.....het verdriet word er niet minder door.
Het is ook maar een omhulsel dat overblijft.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:55

Ik zou waarschijnlijk voor slager kiezen, hoe cru het ook klinkt, dood is dood en als je paard nu begraven verbrand op opgeëten word, dat voelt ie toch niet meer. Ik heb enkele jaren terug een paard zien opgehaalt worden door een destructie bedrijf, 2 eigenlijk, merrie was tijdens bevalling van haar veulen midden in de nacht gestorven na een pijnlijk gevecht, veulen ook. Helaas was het een feestdag en kwam niemand ze ophalen, daarnaast moesten merrie en veulen aan de kant van de weg worden gesleepd zodat ze hen konden ophalen, en dan zag je wel eens een jongen op zijn fiets voorbijkomen, nieuwsgierig het zeil opheffen, om daarna 5 minuten later met al zijn vriendjes nog eens te komen kijken Misselijk Tot overmaat van ramp onweerde het die nacht heel fel, paard en veulen lagen buiten lekker in de gietende regen en bliksem. En toen ze hen eindelijk kwamen ophalen was het ook geen fraai gezicht.
Maar toch, dood id dood en dat paard en veulen beseft niet meer hoe het erbij heeft gelegen en hoe het is weggegaan, toen vond ik het verschrikkelijk om te zien maar als ik er nu over nadenk is het voor paard en veulen niet erg geweest want zij voelen het toch niet, ik ga dus ook volledig mee met de laatste alinea van BenI

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:10

Ik ga ook voor de slager,ik laat mijn oude pony aan het einde van de zomer afmaken en ik heb nu al voor mijzelf besloten dat ze naar de slager gaat.Vooral vanwege de reden die Kathleen geeft,wat is nou het nut om dat lijk zo lang aan de weg te laten liggen?Verder,over het cremeren: alsof je met wat as in je kamer meer aan je paard denkt dan met een mooie foto?Kom nou,als je echt van je paard houd denk je toch nog wel aan haar/hem,dan heb je geen as nodig om daar aan herinnerd te worden.En als je nog iets van hem/haar wil hebben,dan knip je toch een plukje manen af?

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:02

Onze paarden gaan ook als het kan naar de slager. We zorgen dan wel dat we 's ochtends de eerste zijn zodat er nog niet zo'n geur hangt en ze niet lang in hoeven te wachten.
Het is natuurlijk wat anders als je paard een been breekt of in een kliniek staat en zo ziek is dat het geen zin meer heeft, dan ga ik 'm niet in een trailer stoppen en naar de slager rijden.
De slager omdat het paard dan toch nog 'nuttig' is, het klinkt heel cru, maar dan kan tenminste er nog iemand van eten. Dat je er geld voor krijgt interesseert me helemaal niks, al zou ik moeten betalen. Bij de slager gebeurt het gewoon snel en id het meteen afgelopen, dan ligt er ook niet nog een aantal dagen een lijk in de stal of aan de weg. Daar zou ik echt niet naar kunnen kijken.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:18

Ik zou kiezen voor de slager...

Ik heb verhalen gehoord over slachten, en over in laten slapen. Als mijn paardje het nog aan zou kunnen zou ik die het liefst naar de slacht willen brengen. Mijn paardje komt niet langs de weg te liggen . En als mijn paardje niet opgegeten wordt dan wordt er een ander paardje opgegeten.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:26

Candy is 'natuurlijk' doodgegaan en die is dus opgehaald door de Rendac.
We hadden besloten om na het weekend een beslissing te nemen, maar die nacht was ze dus doodgegaan. Gelukkig maar, ben blij dat ik de beslissing niet heb hoeven nemen.
Ik dacht altijd dat ik voor de slacht zou kiezen, maar toen we voor het voldongen feit stonden wist ik het opeens niet meer Scheve mond

Overigens heeft ze niet langs de weg gelegen, maar aan de zijkant van de boerderij. Tot de ochtend van ophalen iig. Ik heb het verder niet gezien gelukkig.

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:28

Slachten zou ik never nooit doen!
Het idee dat mijn paardje opgegeten wordt...
Voor mij is het geen verschil of z'n ziel er nog in zit of niet.
Ik heb liever dat hij een spuitje krijgt (of natuurlijk sterft) i.p.v. dat hij afgeslacht wordt! Als ze hem komen ophalen wil ik er uiteraard niet bij zijn. Ik hoef dan ook verder niet te weten wat ze met hem doen. Het belangrijkste vind ik dat hij geen pijn heeft gehad! Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:36

Lindsjah schreef:
Slachten zou ik never nooit doen!
Het idee dat mijn paardje opgegeten wordt...
Voor mij is het geen verschil of z'n ziel er nog in zit of niet.

dit vind ik eerlijk gezegd zo een raar excuss, ik wil niet dat mijn paard opgegeten word..; Slachten hoeft ook niet pijnlijk te zijn en eens het paard dood is merkt ie toch niet meer als ie opgegeten word, dus voor hem doe je niks extra's. Daarbij is het idee wat er met het paard gebeurd nadat hij met zo'n kraan in een vrachtwagen word gesmeten ook niet leuk, misschien zelfs minder leuk dan dat hij geslacht word. Verder vind ik het nogal cru, dat er 1000den kilometers verderop mensen sterven van de honger en wij hier gewoon tonnen vlees "weggooien" .(nu zal ik wel weer boze reacties krijgen Bloos! )

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:01

Nee.. Ben het helemaal met xKatleentjex eens.. Ik zou het denk ik ook door de slager laten doen.. Als het paard dood is merkt het echt niet meer wat er allemaal nog mee wordt gedaan.. Verward Aan de andere kant klinkt het wel gemeen.. Naar de slager.. Maar nu ik al de reacties heb gelezen.. Dat ze op 1 hoop worden gegooid.. Dat vind ik pas onmenselijk.. ( Onpaardelijk ofzo.. Cool ) En cremeren.. Sjah.. Het is en blijft een dier.. Klinkt ook wel weer hard.. Maar cremeren vind ik echt iets voor mensen.. En niet voor je paard..

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:05

mijn paard is in de trailer ingeslapen, zo van t terrein afgereden (zonder t gesleep aan te hebben hoeven zien dus, deurtje dicht en klaar) en naar een destructiebedrijf gebracht. hij was niet geschikt voor consumptie, omdat hij op de pijnstillers had gestaan.
dat hij op een grote hoop is gegooid, daar heeft ie niets meer van gemerkt, t is dan al niet meer dan een omhulsel, wat ooit je vriendje was...

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:09

Ik zouw mn paardje niet na de slager kunnen brengen. En het idee alleen al dat ze opgegeten wordt. Nee. Ik zou haar laten inslapen en in de tuin begraven ofzow... ook al mag het niet....

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:42

Nee..Slager zou ik nooit doen!
Dadelijk eet je kennis jou paard op..Lijkt me maar een raar idee.
Maar kun je hem dan ook niet in laten slapen en zelf begraven?
Dat zou ik dan toch doen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:44

Bravura schreef:
Het destructiebedrijf komt een aangemeld dier al de eerst volgende dag ophalen...


Dit is niet altijd waar. Mijn pony werd pas na 5 dagen !!!!!!!!!!! opgehaald. Verdrietig (zondag dood, vrijdag opgehaald)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:00

Persoonllijk kies ik voor de slager, het enige waar ik al nachtmerries van krijg is het idee dat ie daar dan hangt aan zo'n haak .


Ik weet dood is dood en de slager is gewoon de snelste daarin en daar kies ik dan voor..... maar ja dat hangen dan..brrrrr.

Is het niet mogenlijk om hem daar te laten afschieten en dan gewoon vernietigen.

Het allerliefst laat ik hem op de wei schieten en dan ophalen, maar ik heb geen idee of thuis afschieten nog mag en gedaan wordt.


Eigenlijk wil ik mijn p[aard gewoon dood aan treffen, gestorven aan ouderdom. Verdrietig

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:08

Als mijn paard al dood is, kies ik voor de goedkoopste oplossing om hem te laten ophalen. Een destructiebedrijf, dus. Begraven of cremeren zegt me niet zoveel...
Als ik een beslissing moet nemen over leven of dood, dan kies ik voor inslapen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:09

xKatleentjex schreef:
dit vind ik eerlijk gezegd zo een raar excuss, ik wil niet dat mijn paard opgegeten word..; Slachten hoeft ook niet pijnlijk te zijn en eens het paard dood is merkt ie toch niet meer als ie opgegeten word, dus voor hem doe je niks extra's. Daarbij is het idee wat er met het paard gebeurd nadat hij met zo'n kraan in een vrachtwagen word gesmeten ook niet leuk, misschien zelfs minder leuk dan dat hij geslacht word. Verder vind ik het nogal cru, dat er 1000den kilometers verderop mensen sterven van de honger en wij hier gewoon tonnen vlees "weggooien" .(nu zal ik wel weer boze reacties krijgen Bloos! )

En hier ben ik het dus he-le-maal mee eens!
Vroeger wisten wij het nooit zo zeker wat wij zouden doen als we een keus moesten maken. Toen mijn vader naar Indonesië was geweest wisten we het wel. Samen met een vriend is hij daar geweest en allerlei dingen die wij hier hebben konden die mensen maar niet begrijpen, ze vonden het zo raar. De vriend van mijn vader zei toen dat als het even kon hij zoveel mogelijk dingen ging doen die hij kon uitleggen aan die mensen daar.
Hoe kan je ooit die mensen uitleggen dat je een paard tot een brok gif hebt gemaakt? Klinkt waarsch. heel cru, maar ik vind dat gewoon fout. Als het niet hoeft is het gewoon zonde.
En bij de slager heeft het paard echt niet meer pijn dan als hij een spuitje krijgt. Met onze paarden was het gewoon *poef* en ze voelden niks meer.
Het zijn vooral je eigen ideeen over de slacht waarom je je paard er liever niet heen zou brengen (ik vind het ook niet leuk ofzo hoor), maar met onze paarden (twee Verdrietig) is het heel netjes gegaan en als er ooit wat is met een van de paarden die we nu hebben waardoor het niet meer verder kan, gaat die ook naar de slager. Zolang het paard natuurlijk niet vol met medicijnen zit of heel erg ziek is.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:18

De keuze om je paard in te laten slapen/naar de slager te brengen is nooit leuk.. je weet dat ie dood gaat!
Maar nog pijnlijker is om hem te laten lijden.
30 Maart jl. heb ik mijn 30-jarige pony moeten laten inslapen (heb zelf gekozen voor een spuitje, vond ik voor mezelf de meest vredige manier.. maar das ieder z'n keuze)!
Ze is rustig in haar stalletje ingeslapen. Ben bij haar gebleven tot ze haar laatste adem uitblies (en daarna nog een hele tijd)! Verdrietig Verdrietig (Begin weer te janken..)
Daarna konden we haar naar de dierenkliniek brengen, zodat ze niet aan de straat hoefde te liggen.
Hier ben ik niet bij geweest. Ik vond dat ik bij haar ben gebleven tot ze niet meer 'hier' was, maar dat ze weggebracht werd, daar kon ik niet bijblijven.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:27

Ik zou het nog niet weten, ik denk dat ik het pas op het moment zelf beslis. Ik vind het een hele moeilijke beslissing

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:09

Wij laten hem inslapen hebben we al besloten mocht de tijd daar zijn. Helaas word hij dan daarna langs de weg gelegd met een groot zeil om vervolgens opgehaald te worden en dat zind me niet..maar het is niet anders, hoop tegen die tijd dat de boer voor ons ook een uitzondering wil maken en hem wil laten op zn erf waar niemand bij kan..
Er is een illegale crematorium in Nl, maar daar zou ik Gossie nooit heen brengen, het gaat er daar zo grof aan toe. Die mensen hebben een vrij kleine oven en daar kunnen alleen maar kleine pony's in. De moeder van een vriendin van mij heeft haar pony daarheen gebracht onder het mom van het is goed, maar hij moest in stukken gezaagd worden, nou daar bedank ik voor, dan maar heel op de hoop verbranden.
Het scheelt, ik ben van mening net als iemand hier, dat de ziel het lichaam verlaat, dus dat verzacht de pijn wat, wetende dat het voor hem niets meer uitmaakt, alleen voor ons eigen gevoel.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:26

mn paard heb ik naar de slager gebracht...hij was jong en goed doorvoed.
ik zag niet in waarom niet.
mn pony heb ik in laten slapen,dat was gewoon een familie-stukje.
het paard was ook een deel van de familie,maar toch...
ik vind het een vreselijke beslissing,die ik liever nooit meer maak!
verder zou ik voor de slager kiezen,ik ben bang dat een jong paard tegen de narcose etc gaat vechten...
heel raar misschien,maar dat is mijn zaak.
ik breng wel ALTIJD zelf mn paard weg!

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:34

Nou niet om banketstaaf te doen, maar voor je anderen verbetert, zoek het dan even op.. het is toch echt destructiebedrijf.... Slim