Eindelijk mijn hengst braaf!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Eindelijk mijn hengst braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 12:23

Hey bokkers,

Ik was gister weer even bij mijn verzorgpaarden geweest. Eerst de Haflinger even gereden, ging vrij goed, alleen kan ik nog niet al te veel met haar doen omdat er al lang niemand meer op gereden heeft.

Toen ging ik haar afzadelen en ik dacht, laat ik eens kijken of ik die hengst dat hoofdstel om kan krijgen. Hij is anderhalf, dus ik kan volgend jaar beginnen met zadel, hoofdstel en longeren en het jaar erop met hem in te rijden.

Dus ik eerst weer even oefenen met de teugels over zijn hoofd heen doen enzo, want dat vind hij eng. Dat ging super. Nog wel een beetje bang maar hij liep niet weer de hele tijd achteruit.

Dus ik trok mn stoute schoenen aan en probeerde of ik het bitje in zijn mond kreeg. De eerste keer mislukte het, maar hij bleef wel vrij rustig. De tweede keer ging het super en toen stond hij daar met zn hoofdstel om! Hiij was in het begin echt heel raar op dat bit aan het kauwen.

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben nl. van mening dat ik af en toe wel even met het hoofdstel bezig kan zijn met hem. Gewoon alleen het bitje in, met het halster eronder en daar een touwtje aan vast, zodat ik hem nog niet aan zijn mond kom.

Denken jullie dat dit te vroeg is? Of dat ik er wel mee kan beginnen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:31

Het kan geen kwaad maar het voegt ook nog helemaal niets toe,
ik bespaar me dus altijd de moeite en laat ze lekker met hun maatjes in de wei spelen, daar leren ze veel meer van.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:33

Laat dat dier paard zijn, en ga over 1 / 1,5 jaar op z'n vroegst nog eens beginnen. Wat heeft het nou voor nut om nu al te beginnen?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:34

Ja, zelfde als boven. Lekker jong laten zijn, hij kan nog lang genoeg werken.....

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:43

nou nee hoor.. lekker jong zijn kan ie ook als je af en toe spelenderwijs al wat met m doet.... daar heb ik de beste ervaringen mee.. zo heb ik al mijn paardjes 'spelenderwijs' beleerd... niets mis mee... en er staat geen tijdsdruk op....

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:02

je doet jah nix en een beetje met hem wat doen beschouwd ie toch als spelen dus wrom nie....

xx jessica

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 19:27

Het is ook neit de bedoeling dat ik hem elke dag een hoofdstel in ga knopen ofzo. Maar hij vind het leuk als ik met hem bezig ben, en aangezien ik nu niet meer met hem kan doen dan alleen poetsen, dacht ik dat het wel leuk voor hem was een beetje afwisseling.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:52

Vergeet niet dat het eigenlijk nog een baby is. Althans, zo zie ik jonge paarden altijd totdat ze ongeveer 2.5 zijn. Ik sluit me bij Sjuimpje aan.