Een paard is een edel dier maar waarom ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:49

vorger had je ezels en paarden, de ezels waren lelijk en de paarden mooi.
Paarden waren dus edel.
volgens mij slaat wat ik nu zeg helemaal nergens op, maar zo is het in mijn idee gegaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:50

Tyrza schreef:
Kon de adel vroeger ook olifanten aanschaffen dan, Pervinco? Lachen


Ja hoor... Kijk maar naar de Aziatische landen... Waar bewoog de adel zich daar op voort? Op olifanten en draagstoelen of hoe die dingen ook heten...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:51

Cassidy schreef:
De hond is 's mans oudste vriend. Voordat er ook maar een paard aan te pas kwam. Dus kwijlende haarbal...


Klopt, en het rund liep eerder voor de wagen dan het paard, omdat de uitvinding van de haam nogal lang op zich heeft laten wachten (dankzij de haam werd de borst van het paard niet helemaal in elkaar gedrukt, zoals door de voorgaande technieken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:49

Als paardrijdende politiehonden geleider moet ik zeggen dat ik een hond hoger inschat als een paard
Een hond is veel intelligenter en wat veel belangrijker is, het is een jachtdier ipv een prooidier en werkt dus vanuit z'n instinct terwijl van een politiepaard juist dingen tegen z'n instinct worden verwacht.
Kira is dan ook vaak bezig mij over te halen tot "oefenen" terwijl ik het eerste paard dat zelf zijn hoofdstel gaat ophalen nog moet tegenkomen Haha!
Ok een paard is dan wel een edel dier maar mijn hond is mijn collega en die heb ik net wat hoger Knipoog

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:21

Omdat in de riddertijd paarden heel belangrijk waren?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:52

En wie waren ridders? Geen boeren... Dat was adel Knipoog (in den beginne)

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:05

Ik heb gehoord (van mijn prof.) dat het komt omdat paarden een bijna perfecte symmetrische bouw hebben die helemaal in balans is.

Ikzelf denk dan dat de adel die voor veel dingen afhankelijk was van het paard het dier edel noemde. Ze noemden niet de hond, omdat die minder 'mooi' was. Tenslotte waren ze zelf edel en dan wil je natuurlijk een 'mooi' dier aan jezelf spiegelen.
Das mijn filosofie Haha!

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:25

Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. Voor deze tijd werden ze alleen opgegeten! De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, was edel. Zo dus ook het paard.

(gevonden op het internet! Tong uitsteken!)

Nana89
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:49

Een Paard is een Edel dier Omdat ::


Vroeger werden paarden opgegeten! Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, edel. Zo dus ook het paard.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Een paard is een edel dier maar waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:59

Vanwege alle diensten die ze de mens bewezen hebben

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: Een paard is een edel dier maar waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:08

Ik ga mee met alieta en de rest.

Dit heeft mijn slager mij vroeger wel eens verteld. Hij verkocht uit principe ook geen paardenvlees, maar ook geen hondenvlees. Hij zei dat hij daar de hond vroeger ook veel voor de mens heeft betekent en dat het daarom niet verkocht mag worden.

Waarom een hond geen benen heeft, maar poten, dat zou ik echt niet weten.

Zou wel komisch zijn. Been, geef been, whaahahaha