Zijn alle hengsten moeilijk ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:52

Amen Riant! OK dan!

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 04:30

Toch ben ik het inderdaad ook me "Rianat" eens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:23

Precies Riant, Het is niet zozeer dat een Hengst gevaarlijker is, maar meer dat ie heel onverwacht toch ineens vind dat hij bij het meiske moet, en dat levert vaak de gevaarlijke situaties op

Ramires dekt natuurlijk, en als hij daarvoor in de zomer bij Henk op stal was........ dan dekte hij en hij keek altijd met een oog naar Henk of het echt wel mocht.... Dat is ook zo een brave hengst

lufyadjin

Berichten: 44
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:22

Denk dat je er beter mee om kan gaan alsof ie gevaarlijk is dan dat ej doet alsof er niks aan de hand is, dat moet ik dan wel weer toegeven over hengsten.

je moet wel oppassen maar als je bijv een zweep voor dat beest zn hoofd houd terwijl je met m aan t lopen bent.... dat bedoel ik

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:09

Ik heb zelf ook een hengst en hij is super makkelijk in de omgang. Niks geen problemen mee. Hij gaat nu een maand naar een andere stal om ingereden te worden (door een prof) en als hij terug komt en hij is nog steeds zo braaf blijft hij voorlopig nog hengst. Zodra hij lastig word laat ik hem wel castreren. (bij mij staat hij gewoon heel de dag op het land wij hebben alleen merries aan de overkant van de weg waar hij niet naar omkijkt dus hij heeft er verder geen dingen die hij niet kan doen) mijn merrie was lang niet zo makkelijk al deze dus het ligt maar net aan het karakter van je paard, hoe die opgevoed is en hoe je er zelf mee omgaat.

Niety

Berichten: 143
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:57

Mijn nichtje had een shetlander hengstje, was echt het grootste schatje dat er bestond en als ik buiten ging rijden was hij ook super braaf, oke als ik langs merries reed of koeien, moest hij wel altijd hinniken en zijn halsje opzetten maar daar bleef het ook bij Haha!, was trouens een super grappig gezicht, een schetlander die indruk op koeien probeert te maken Haha!

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:13

Ik rijd op een Goedgekeurde hengst : Di caprio du Bois
deze is echt goud eerlijk zal echt nooit iemand kwaad doen.
dus ik denk dat er echt wel hengsten zijn die braaf zijn..
Di caprio heeft ook al gedekt maar daar merk je niets van .
maar net wat al eerder genoemd is... het heeft zo veel met de opvoeding te maken..

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:12

Je moet altijd opletten met hengsten, maar dat moet je in principe met alle paarden, want het blijven dieren
Gipsy King dekt en hij wordt gewoon gereden onder het zadel en ook tussen de merries.
Daar geeft ie eigenlijk weinig om, alleen wanneer hij bij de Kwpner in de bak rijdt wordt ie hyper Verward hij is wel goed te houden enzo, maar hij wordt gewoon even hyper
Maar toen hij vandaag samen met Spicegirl in de bak liep was hij zo lui als maar zijn kon en zelfs toen Spice vlak voor zn neus liep werd ie nog niet echt wakker
Op dat soort momenten is het gewoon een echte sul

Maar hij heeft ook zo zn momenten dat ie denkt dat ie leuk is en dan kan ie toch echt even een knal verwachten, hij hoeft niet te denken dat ie over ons heen kan lopen.

Maar toen ik nog niet zo lang reed was ik toch echt wel bang van em, en kon ik ook niet goed met em overweg
Langzamerhand heb ik vertrouwen in em gekregen en ik ben ook niet meer bang van em, en nou gaat t goed

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:02

Ik ben op mn veertiende overgegaan van een E-pony naar een paardenhengst. Hij was niet zo makkelijk met rijden (dit lag niet zozeer aan zijn hengst-zijn alswel aan mijn rijcapaciteit en zijn intelligentie), maar in de omgang heb ik nooit problemen met hem gehad. Met buitenritten is hij betrouwbaarder dan menig merrie die ik ken. Het belangrijkste bij een hengst is volgens mij dat je altijd heel consequent bent, nooit toestaan dat hij bijvoorbeeld in je jas hapt of andere ongein uithaalt. Dit geldt eigenlijk voor ieder paard maar bij een hengst komt het sneller tot een escalatie. Onzekere en bange mensen horen niet met een hengst om te gaan, hier maken ze keihard misbruik van!

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:39

Cassidy schreef:
Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.


dat moet je bij elk paard en neit alleen bij een hengst, een ruin is iets rustiger omdat hij zijn hormonen mist.
Ik ken een hengst die is drie keer zo rustig als zijn buurman en dat is een ruin

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:41

Dennis schreef:
Daar heeft Antoinette ook weer een punt. Hengsten zijn echt lui Tong uitsteken. Ik heb eigenlijk nog nooit een echt flotte, loperige hengst mee gemaakt die voor de volle 100% voor je gaat. Dennis heeft wel respect voor me, doet z'n werk ook wel. Maar puur omdat ik hoger in rang sta om het zo maar te noemen. Met andere is hij niet voor uit te branden Tong uitsteken. Ook is het een allemans vriend, zolang er geen merries in het spel zijn kan ik hem met iedereen mee geven, hij vind het allemaal gezellig.
Merries hebben dat veel minder. Als die eenmaal voor iemand gaan kan dat ook niet meer stuk. Maar voor je echt goed met een merrie kan werken ben je meestal al wel langer bezig dan met een hengst.


Nozem daar tegen moet je soms in houden Haha!
Maar hij gaat er wel voor, alleen in de winter en als het erg regenachtig of winderig is hij rusitiger Knipoog

En het ligt ook zeker aan de opvoeding die ze hebben gehad

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:52

Jemig loopt dit topic nog steeds????

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:06

Niet alle hengsten zijn even moeilijk, al vind ik wel dat je bij elke hengst goed moet weten wat je doet en altijd op moet letten. En het ligt ook wel aan de opvoeding, maar toch... Een hengst blijft gevaarlijk, maar dat is mijn mening.

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:22

Een vriendin van me(paardjuhsgek) heeft een verzorghengst, een schat van een paard Haha!

juthi
Berichten: 2079
Geregistreerd: 21-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:24

Hengsten zijn niet altijd moeilijk!!
Ik heb zelf een arabische volbloed hengst gehad!!

Tuurlijk een hengst heeft nou eenmaal wat meer pit!! Maar dat maakt ze niet gelijk moeilijk!!!

Een echte ruiter kan ook met hengsten overweg Pling

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:00

Loolapelooza schreef:
Hengsten zijn niet enkel voor profs, hengsten zijn voor mensen die niet bang van ze zijn. Als je bang bent dat je hengst je je strot komt overbijten moet je inderdaad niet aan een hengst beginnen. Maar als jij zeker bent van je positie, uiterst consequent met je hengst om gaat, en hem altijd vanuit je ooghoeken in de gaten houdt paraat om te prijzen of te corrigeren, heb je een fijn paard.

Ikzelf heb een jaarling hengst, hoe braaf hij op de moment ook is ik verlies hem nooit uit het oog. Als hij achter me aan loopt in de wei draai ik hem nooit de rug toe maar hou ik hem altijd in het zicht. Ik heb nou eenmaal geen zin om plotseling besprongen te worden door een jaarling hengst die wil spelen.

Voor hengsten heb je een goede dosis gezond verstand nodig, consequentie is het 2e sleutelwoord en als laatste mag je geen angst koesteren tov hem omdat hij toevallig 2 kiwi's tussen z'n benen heeft en je op internet enkele gruwelijke verhalen hebt gelezen.

Het is niet voor iedereen weg gelegd, als je er voor gaat ga je er ook voor. Iedere seconde van de dag, consequent.
Wat dat betreft is een merrie of ruin makkelijker, die vergeeft het je als je eens een dag wat minder erbij bent. Een hengst daarentegen zal die kans met beide benen aangrijpen, misschien wel letterlijk.
En ja, dan kan het slecht aflopen ja ... maar dat is dan niet de hengst z'n schuld.



AMEN!!

IK heb een paar jaar geleden een hengst gereden voor kennissen (kwpnér, toen een jaar of tien.) Dit beest was op en top hengst, had gigabijtplekken in zijn borst van zichzelf bijten en show'tjes gevven voor de fokmerries bij de buren, en was echt een brok hormoon. Toch was hij eigenlijk supermakkelijk. wel probeerde hij soms dominater te zijn, maar als jij je daa rniks van aantrok deed ie alles voor je. Het was wel een paard dat je echt in zijn waarde moest laten. hij wilde graag voor je werken, maar je moest hem niet je wil opleggen of te overheersend behandelen, want dan had je ruzie met hem.

vond het bes tleuk om een tijdje te doen, hij loopt nu met een 11 jarig meisje op zijn rug en luisterd super. Maar toch blijf ik van mening dat je op moet passen met ze. Maar per definietie hoeven ze niet lastig te zijn.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:05

Niet alle hengsten zijn moeilijk, sommige mensen vinden van wel, maar je hebt verschil met een moeilijke en makkelijke hengst.
Vaak is het ook hoe de hengst geboren is, dan is het de vraag is er wel goeie contact mee opgebouwd en wat voor opvoeding heeft het gehad.
En reken maar dat er ook wel moeilijke bij zijn, maar dan ligt het puur aan de opvoeding zelf vind ik .
Ik ken een paar hengsten die zijn echt rustig en verschrikkelijk lief.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:15

Ik heb niet alles even grondig gelezen, maar laat ik even mijn eigen ervaring met jullie delen.

Ik heb enkel ervaring met hengsten van de zogenaamde Barokke rassen. Ik heb een Friese dekhengst gereden van 10 jaar, een groene Lipizanerhengst van 5 jaar, proefgereden (als ik op zoek was naar een Iberisch paard) op Lusitano's en Andalusiers, gedekt en niet gedekt. Zelf ben ik nu in het bezit van een 7-jarige PRE-hengst, die nog nooit gedekt heeft, maar wel goedgekeurd is.

De meeste van deze paarden hebben allemaal een erg goede basisopvoeding gehad, en dat geldt ZEKER voor mijn eigen hengst. In Spanje weten ze nu eenmaal verdomd goed hoe met hengsten moet worden omgegaan, en daar krijg je dan ook heeeel erg fijne paarden van.
De enige draak van een hengst die ik in Spanje ben tegengekomen was opgevoed door een Duits koppel dat helemaal into NH was en duidelijk niet genoeg haar op hun tanden hadden om een jonge hengst op te voeden (niets mis met NH, maar af en toe verdient een hengst een klap voor zijn kop).

Hengsten met een soliede basisopvoeding hoeven dus helemaal geen probleem te vormen, mits die opvoeding natuurlijk wordt doorgetrokken in zijn verdere leven. Consequentie blijft de key to succes bij een hengst.

Mijn hengst is een ongelooflijk watje in de omgang, maar met hengstige merries in de buurt wil hij wel eens een snel voorbeen hebben naar een andere ruin. Een ferme HUH! is dan echter al genoeg om meneer op zijn plaats te zetten dat hij wel moet opletten dat IK naast hem sta.

Onder het zadel tijdens de training reageert hij al compleet niet op andere paarden, hij weet dan: ik WERK, dus ik concentreer mij daarop. Op buitenrit brult hij weleens, maar zelfs langs hengstige merries die met hun benen wijd richting omheining staan te plassen, gaat hij moeiteloos langs.

Ik nodig jullie ook allemaal uit om eens naar een Barokke wedstrijd te gaan kijken, waar een 10-tal hengsten probleemloos door elkaar worden losgereden zonder ook maar 1 poging tot aanslag op de overige paarden. OOK als er 1 merie tussenloopt.

Waren paarden overigens niet het enige diersoort waar niet een mannetje maar een vrouwtjesdier de leiding neemt? Imo is een Alpha-merrie dan veeeeel moeilijker dan een hengst....

Maar nogmaals, er zijn hengsten en er zijn hengsten, dus geen veralgemeningen aub.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:53

Pais Vasco is inmiddels geruind zodat hij lekker met zijn paardenvriendjes het land op kan, maar als hengst was het een verschrikkelijke lieverd.
Alleen hij kon zich wel groot maken als hij andere paarden zag en dan voornamelijk merries.
Maar het is een goed opgevoed en goedgemanierd paard, en dat scheelt enorm! Ook heeft hij nooit gedekt.

Ik heb merries en ruinen meegemaakt die ik wel potientieel gevaarlijk acht, een ruin op de manege waar ik werkte moest je heel waakzaam zijn box binnengaan en vastzetten en dan nog kon hij je raken.

Ik heb tot nu toe slechtere ervaring met ruinen dan met hengsten.
Maar moet zeggen dat de hengsten die ik niet aan kan dat ik daarbij ook niet in de buurt kom.

Wat dan met de ruinen die zich nog als een ongemanierde hengst gedragen?