Wordt een paard vervelend geboren ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:58

De meeste paarden worden idd lastig gemaakt......
Maar het ligt ook idd aan het karakter *LOL*

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:24

Vaak ligt het voor een groot deel aan de opvoeding..... Karakter speelt natuurlijk ook mee maar als je paard al niet eens goed is opgevoed word t helemaal lastig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:25

wat de een vervelend vind, vind de ander nog saai Lachen

Ligt dus meer aan wat de eigenaar wil en kan, dan aan het paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:27

Er zijn hengsten die er bekend om staan vaak lastige nakomelingen te hebben. Je hebt pismerrie's en paarden met gewoon een kronkel in de kop. Tuurlijk wordt het karakter voor een groot deel gevormd door de mens en andere paarden. Maar een paard wordt al met een bepaald karakter en bepaalde eigenschappen geboren.
Net als dat het ene paard energiek als eigenschap heeft en de anders lui, zijn er ook paarden die vervelende/gevaarlijke eigenschappen hebben al vanaf de geboorte bijv. pismerrie's, extreem dominante paarden net zoals er ook paarden zijn die juist hele zorgelijke en aangename eigenschappen hebben.

Een deel van het karakter wordt dus genetisch bepaald en een deel wordt gevormd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:31

Denk dat er slechts 3% echt met een karakterfout geboren worden. De rest is eigenlijk allemaal afhankelijk van externe factoren

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:33

Wat is een fout volgens jou?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:36

Een karakterfout zie ik als een paard dat zich absoluut onder geen voorwaarden laat berijden (en dan heb ik het niet over een lastig paard om zadelmak te maken), je aanvalt uit niets, sociaal ook niet in een kudde past. Zonder dat daar enige aanwijsbare historische/lichamelijke redenen voor zijn

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:45

wow, wat zijn er dan veel zeg. Ik heb eerlijk gezecht nog nooit zo'n paard gezien... echt 3% Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:51

Denk het wel, de meeste verdwijnen al in de gehaktmolen voordat ze 3 jaar zijn, een enkele stommeling wil het nog wel "proberen" met zo een paard alleen maar om m als ie een jaar of 5 is alsnog naar de slager te brengen..... vandaar dat je er niet zo veel tegenkomt. Ik heb slechts eenmaal in mijn cariere zo een paard mogen aanschouwen een week of 4, toen viel het doek definitief voor m...........

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:18

Maar ik vind echte pismerries ook een aardige karakterfout hebben. Terwijl die wel te rijden zijn (enigzins dan..).

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:39

gijsenkim schreef:
Denk het wel, de meeste verdwijnen al in de gehaktmolen voordat ze 3 jaar zijn, een enkele stommeling wil het nog wel "proberen" met zo een paard alleen maar om m als ie een jaar of 5 is alsnog naar de slager te brengen..... vandaar dat je er niet zo veel tegenkomt. Ik heb slechts eenmaal in mijn cariere zo een paard mogen aanschouwen een week of 4, toen viel het doek definitief voor m...........


eigenlijk maar goed ook, ontzettend rot voor het paard, maar net zo rot voor de ruiter. Levensgevaarlijk zou ik eigenlijk willen zeggen....

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:02

Uums schreef:
En dan zeg je ook nog dat Gruno gewoon een polonaise-peerd is... Clown


opvoeden die hap dus Haha!

:){

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:35

nee ik geloof niet dat een paard vervelend word geboren. het diertje kan wel een eigenaardig karakter hebben, maar het ligt voornamelijk denk ik wel aan de opvoeding van het diertje Party!!

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:19

Okkie1 schreef:
Maar ik vind echte pismerries ook een aardige karakterfout hebben. Terwijl die wel te rijden zijn (enigzins dan..).

Dat is geen karakterfout, maar een hormoniale (fout). Heeft niks met karakter te maken maar met natuurlijke driften.

- Offline -

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:12

Merrie's hebben gewoon een sterk karakter waar je mee moet leren omgaan...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:15

Nee, paarden worden verkeerd gemaakt. Als er wat is ligt het aan de eigenaar. Het paard is een spiegel voor de eigenaar/verzorger.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:36

pearl_tje schreef:
Merrie's hebben gewoon een sterk karakter waar je mee moet leren omgaan...


Hoeft niet persé maar je hebt extremen, zoals de welbekende pismerrie. Die trappen wanneer je bij de lies komt en zo'n beetje altijd hengstig zijn en écht vervelend zijn. Oké misschien is het een hormoniale kwestie, maar ze worden wel zo geboren. Knap vervelend dus!

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:40

je weet wat ze zeggen van mensen 'ik ben niet zo geboren maar zo gemaakt" en ik denk dat met paarden ook wel een groot gedeelte zo is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:53

Okkie1 schreef:
Hoeft niet persé maar je hebt extremen, zoals de welbekende pismerrie. Die trappen wanneer je bij de lies komt en zo'n beetje altijd hengstig zijn en écht vervelend zijn. Oké misschien is het een hormoniale kwestie, maar ze worden wel zo geboren. Knap vervelend dus!


Maar dat valt te verhelpen. Desnoods middels een operatie de eierstokken verwijderen, maar het valt te verhelpen. Is de vraag of je dat wilt, of je het geld er voor over hebt, maar er is een oplossing voor.
Een echt misdadig paard is helemaal niet meer te redden. Dat is een enkele reis slager....

Je suis Charlie.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 00:06

gijsenkim schreef:
Een karakterfout zie ik als een paard dat zich absoluut onder geen voorwaarden laat berijden (en dan heb ik het niet over een lastig paard om zadelmak te maken), je aanvalt uit niets, sociaal ook niet in een kudde past. Zonder dat daar enige aanwijsbare historische/lichamelijke redenen voor zijn


Dit klinkt echt als het paard wat ik hierboven noemde, dat dus ook een enkeltje Stegeman heeft gekregen. Onder geen enkele voorwaarde laten berijden... tja, je kwam er wel op, en soms ging het goed, maar ze kon echt zonder aanleiding ontploffen (maakte niet uit wat je aan het doen was, stilstaan, uitstappen, actief rijden), je zag het niet aankomen. En ze werkte je er zó hard af.... omklappen, het hek inrennen, benen over de bakrand slaan, of gewoon onwijs vuil bokken.
Aanvallen vanuit het niets deed ze ook, geen waarschuwing, niks. Losse achterbeentjes had ze sowieso, maar ook steigerend aanvallen, opengesperde mond en al. En je kon haar verrot slaan, ze gaf geen krimp. Al veulen van 5 maanden oud deed ze dat overigens al, ook naar andere paarden. Ze was toen niet de leider van de groep, maar een 'outcast' waar de rest wel bij uit de buurt bleef. Als volwassen paard kon ze echt niet bij anderen.
Dit paard was volledig onvoorspelbaar, en gewoon gestoord, er zat echt een schroefje los..... Bovendien heeft dit paard exact dezelfde jeugd / opvoeding gehad als de andere paarden van die eigenaresse, en daar is echt niets op aan te merken.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:49

Nou das dus een van die drie procent, ze bestaan

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:26

Dit paard heeft overigens ook nog een volle zus, die precies hetzelfde gedrag vertoond.... daar kunnen ze ook niets mee, dus wat doe je dan... je stopt er een veulen in Scheve mond

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:33

Tja....als je echt geld teveel hebt: de kans dat je het veulen knap kunt verkopen is minimaal.

Je suis Charlie.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:43

Er stond een tijdje geleden een topic over een veulen die dag 1 al gericht naar mensen trapte en er z'n (haar?) leven lang probeerde alles en iedereen wat in de buurt kwam te vermoorden... Sommige hebben gewoon een vreemde kronkel in hun hoofd, en daar is echt niets mee te beginnen, dan kan je 100 veulens goed hebben opgevoed en perfect met paarden omgaan, sommige dieren zijn gewoon niet helemaal goed in hun hoofd...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:22

Cassidy schreef:
Tja....als je echt geld teveel hebt: de kans dat je het veulen knap kunt verkopen is minimaal.


Ook dat, maar wat denk je van je verantwoordelijkheid nemen, en niet eventueel nog zo'n monster op de wereld zetten?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, BarbaraNova, belindaap88, Bielsje, Lielle, Marigo, mika11, Nicollevs, singa, Supertje, ziechriet en 121 bezoekers