Besprongen door mijn hengstje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 08:08

Gisteren ging ik mijn 10 maanden oude hengstje van de wei afhalen en we moesten langs een merrie.

Hij liep al zo raar te doen en voor dat ik het wist stijgert hij boven op me.
Ik had er zelf ook allerter op moeten zijn,maar hij had zoiets nog nooit gedaan.
Liep altijd gewoon langs de merries en dan was er niks aan de hand dus ik was er ook helemaal niet op bedacht.

Hij heeft mijn bril van mijn hoofd geschampt maar mijn hoofd zelf niet geraakt gelukkig.
Hij sloeg wel allebei zijn voorbenen over me heen en in een reflex liet ik me eigen zakken.
Gelijk op zijn lazer gegeven en terug op stal gezet,ijs op mijn schouder gedaan en even bijgekomen.

Hoe later het werd hoe meer mijn schouder pijn ging doen dus toch maar even naar de huisartsenpost gegaan.(Het was namelijk al laat)
Nou is mijn schouder zwaar gekneusd. Boos!

Ik weet nou echt even niet wat ik met hem moet doen.
Ze riepen gelijk laat em castreren,maar hij is nog zo jong.

Volgens de dierenarts is het het beste als je ze met een maand of 14 -15 laat snijden.

Misschien hebben jullie nog tips.

Ik kreeg trouwens ook al te horen dat ik een hengstenbit in moet doen,maar daar begin ik niet aan.

Groetjes

P.S. ik weet dat ik beter op had moeten letten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:21

Nu merk je eens uit eigen ervaring hoe vreselijk link een hengst kan zijn, en dat je altijd op je tellen moet passen, ongeacht hoe oud of hoe lief ze ook zijn. Een hengst is niet stoer, en kan altijd onverwachts uit de hoek komen. Je mag van geluk spreken dat je verwondingen niet erger zijn.

Als jij niet aan een hengstenbit wilt beginnen en hem zonder niet onder controle hebt, wat wil je dan van ons horen? Er zijn genoeg andere mogelijkheden die misschien nog erger zijn dan dat hengstenbit, inclusief ketting over zijn neus of onder zijn kaak, of in het meest extreme geval door zijn mond of over zijn tandvlees. En uiteindelijk dan natuurlijk het eind hout waar je hem mee te lijf kunt gaan. Maar als jij een hengstenbit niet goed vindt, zal je daar ook niet voor te porren zijn.

Als de ballen al zijn ingedaald zou ik hem NU laten castreren. Niet die 4 of 5 maanden nog wachten, niet wachten tot het vliegenseizoen begonnen is. Gewoon nu doen, hij zal er niet minder om uitgroeien.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:36

het is voor hem een natuurlijk iets...
Natuurlijk niet zo leuk, maar hij ziet jou als zijn vriendin.
Het heeft heel erg te maken met hoe jij met hem omgaat en ofdat je naar paard ruikt.
Ik heb een 11 maanden oude half quarter hengst lopen en die is al opgewonden als hij iets ziet voorbij komen... Als ik in de wei ben dan wil hij me steeds versieren. Bijt me lief ( nou ik vind het niet echt lief), loopt overal achter me aan en als hij de kans krijgt springt hij ook ôp me.
Ik had een arabische volbloed ( egyptenaar, niet dat dat er iets mee temaken heeft) en die begon dat ook te doen toen hij een jaar of drie was. Ik had hem al vanaf een maand of drie en hij kende mij als zijn vriendin. En op een gegeven moment gingen zijn hormonen de overhand nemen. Als je snel ingrijpt dan kun je het nog de kop indrukken. Ik ben nu ook bezig met mijn quartertje... ( bij de arabier heb ik het er weer uit gekregen)...
Zorg dat je niet meer echt met hem knuffelt (maar natuurlijk nog steeds lief en verzorgen. aaien en zo natuurlijk ook nog)... Zorg dat je nooit met je rug richting zijn borst staat... Altijd zorgen dat hij netjes naast je loopt.
Maar vooral, zorg dat je niet naar ander paard ruikt.
Het kan een bevlieging zijn voor hem, maar het kan ook goed een probleem zijn omdat hij dit vanaf nu gaat doen...
Hengstenbit werkt goed, maar als je niet zorgt dat hij naast je loopt ipv achter je dan werkt dat hengstenbit natuurlijk ook niet...

maar eigenlijk is het gewoon voor jou uitproberen wat werkt voor jou en voor hem. Neem advies als je wil van anderen, maar houd in je gedachten dat het altijd advies moet zijn waar jij achter staat, anders werkt het alleen maar tegen jou...

wil nog even reageren op cassidy.
Hoe een paard zich gedraagt heeft natuurlijk iets te maken met zijn geslacht, maar vind dat dat niet iets is waarop je een paard moet oordelen.
Merries kunnen net zo gevaarlijke dingen doen als een hengst en ontdanks dat zeggen we ook niet dat alle merries gevaarlijk zijn.
Een hengst vergt vaak iets meer aandacht, tijd en zelfvertrouwen, maar daardoor zijn ze op zich niets gevaarlijker dan een merrie of een ruin.
Ondeskundige omgang maakt een situatie gevaarlijk, niet het dier.
Dus wil gewoon even zeggen, zet niet gelijk alle hengsten op een lijn.
Er zijn verschikkelijk veel hengsten die super braaf zijn en genoeg hengsten die doerakken zijn, maar door deskundige omgang heel erg goed handelbaar zijn.
Dit is een incident dat nu nog op zichzelf staat en het is aan haar om te zorgen dat het niet weer gebeurd. Ze is nu gewaarschuwd dat hij hengst is en als ze het goed aanpakt dan kan hij nog wel hengst blijven. Als ze bang is geworden dan is het beter dat er wat onderdelen worden losgehaald aan haar hengstje, maar haar bang maken heeft niet veel nut. Castratie kan al vanaf 6 maanden, maar ze moet zelf tot dit besluit komen en niet door anderen opgedrongen worden.
En al die martel werktuigen die voor hengsten gemaakt zijn, zijn niet bedoelt voor een 10 maanden oud hengstenveulentje.
Als je nu al met al die dingen gaat beginnen, dan is het einde zoek. Hengstenbit en gewone wurgketting door het halster of zo zijn nog ok. Maar buiten een bit zou ik niets in zijn mond steken. Je maakt alleen zijn mondhoeken dood en hem schuw voor later als je hem gaat inrijden als je kettingen of wat dan ook in zijn mond doet.
Gebruik de gepaste hulpmiddelen...
Nogmaals Je moet een maniet vinden die voor jullie beiden werkt, alleen dan krijg je respect. En respect is de basis van alles...

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:38

Het is vrij normaal gedrag, iedere jonge hengst probeerd dat wel eens... Het is de kunst om dat direct af te straffen voor ze meer dan 2 cm in de lucht zijn Knipoog Maak je geen zorgen, hou het in de gaten en wees alert! Zodra je merkt dat hij het weer wil doen geef je een schreeuw en een tik met het touw tegen zijn borst... Als hij door zou gaan en het niet afleert kun je hem misschien beter laten snijden, maar in principe is het vrij normaal dat ze dat nu proberen, hij zit nu in zijn veulen-puberteit. Als hij echt vervelend gedrag gaat vertonen met meelopen moet je hem even op zijn plaats wijzen door hem achteruit te zetten dmv schudden aan het touw, boze/strenge woorden en tegelijk op hem aflopen... Dan gaat ie vanzelf kauwen/likken uit onderdanigheid...
Succes!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:41

Je wil hem nog niet laten castreren... je wil niet aan een hengstenbit beginnen...Tsja, dan is mijn enige andere tip dat je hem voor een 'heropvoedingscursus' uit handen geeft aan iemand die misschien wat meer ervaring heeft met jonge paarden en die zijn/haar aandacht niet laat verslappen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:51

Godsammedorie............... dit is de derde al deze week........

Ongelooflijk.

Ik zal wat links opzoeken en dan mag je die eens goed doorlezen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:55


Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:57

Dit moet je echt gelijk de kop indrukken. Als je het 1 keer toe laat blijft hij het doen. Met alle gevolgen van dien.
Mijn hengstveulen heeft 1 keer geprobeert op me te springen, hij heeft daarna alle hoeken in de wei van voor naar achter gezien. Hij is nu 2 en heeft het nooit meer in z'n hoofd gehaald. Enne 11 maanden is echt niet jong om z'n ballen eraf te halen. Bij onze opfok worden ze allemaal met een jaar gecastreerd en ze groeien absoluut niet uit tot iele paardjes hoor..

maartje88

Berichten: 271
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:02

eigenlijk nog niet echt normaal dat een hengst van die leeftijd al echt hengstengedrag vertoont. Ik denk dat het meer te maken heeft met gewoon uitproberen zoals elk jong paard dat doet en ik denk dan ook dat je gelijk hebt en dat een hengstenbit zeker geen oplossing is bij ons op stal is het motto waar de rijkunst het gevoel en het lef ophouden beginnen de hulpmiddelen. dus als je hem zelf niet meer aan kunt zou ik zeggen laat iemand die hem wel aan kan hem naar de wei heen brengen.

Groeten Maartje

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:04

Laten castreren dat dier.
Een hengst hoort in mijn ogen niet thuis in de handen van iemand met weinig ervaring ermee. Als jij geen hengstenbit wilt gebruiken zal je gauw andere maatregelen moeten nemen, voordat het ècht fout gaat. Voor hetzelfde geld had je nu in het ziekenhuis gelegen met een hersenbeschadiging....

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:08

Sorry had een bericht getypt maar is nu ineens weg.

Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat ik geen hengstje heb omdat dat stoer is.
Kan moeilijk tegen mijn merrie zeggen dat ze geen hengstjes mag baren.

Ten tweede ben ik bang dat als ik er een hengstenbit in hang dat hij later geen bitje meer in wil wat mij logisch lijkt.

Stukken hout enzo ga ik niet gebruiken dus dan zal het inderdaad castatie worden.

Ik rook inderdaad naar merrie want ik heb er namelijk 3.
Had ik inderdaad nooit aan gedacht.
Je hebt mij ook nooit horen zeggen dat ik alles van hengsten af weet.
Zie zo leer je elke dag wat bij.

Ik ben blij dat niet iedereen gelijk doet alsof je een snotneus bent van 11 jaar.
(niet gelijk alle 11 jarigen zich aangesproken voelen Haha! )

De dierenarts heeft gisteren gevoeld of zijn ballen indedaald zijn en dat is het geval dus daar hoef ik niet op te wachten.

Het verbaasd mij dat wanneer je zo iets neer zet je gelijk een klein kind bent die absoluut niet weet waar ze mee bezig is.
Op zich ook niet zo raar want dat gebeurt veel te veel.

In ieder geval no hard feelings en bedankt voor de berichten.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:19

tjsa, mijn hengstje ( shetlander ) van 3 jaar , deed dat eerst ook, heeft het 2 x gedaan ( de eerste keer was ik een beetje geschrokken Tong uitsteken , ja had hem pas 2 dagen ) en de 2de keer heeft hij ook 'straf 'gehad. nu doet hij het niet meer, maar hou wel altijd me arm en hand achter me als hij een beetje achter me aan loopt, want ik vertrouw hem op dat gebied niet meer:P verder is het een heeel lief diertje

dus of aanpakken, of laten castreren denk k

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:22

Rhythem84 schreef:
Sorry had een bericht getypt maar is nu ineens weg.

Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat ik geen hengstje heb omdat dat stoer is.

Kan moeilijk tegen mijn merrie zeggen dat ze geen hengstjes mag baren.

Ten tweede ben ik bang dat als ik er een hengstenbit in hang dat hij later geen bitje meer in wil wat mij logisch lijkt.

Stukken hout enzo ga ik niet gebruiken dus dan zal het inderdaad castatie worden.

Ik rook inderdaad naar merrie want ik heb er namelijk 3.
Had ik inderdaad nooit aan gedacht.
Je hebt mij ook nooit horen zeggen dat ik alles van hengsten af weet.
Zie zo leer je elke dag wat bij.

Ik ben blij dat niet iedereen gelijk doet alsof je een snotneus bent van 11 jaar.
(niet gelijk alle 11 jarigen zich aangesproken voelen Haha! )

De dierenarts heeft gisteren gevoeld of zijn ballen indedaald zijn en dat is het geval dus daar hoef ik niet op te wachten.

Het verbaasd mij dat wanneer je zo iets neer zet je gelijk een klein kind bent die absoluut niet weet waar ze mee bezig is.
Op zich ook niet zo raar want dat gebeurt veel te veel.

In ieder geval no hard feelings en bedankt voor de berichten.


Heb ik wel tegen mijn merrie gezegd hoor... Ja ... Ze heeft alleen niet geluisterd Haha! Ik heb nu dus een 3-jarig hengstje. Overigens kon ik uit jouw bericht totaal niet opmaken wat jouw leeftijd/paardenervaring is dus tsja... daar moest ik naar gokken. Haha! Wat mijn trouwens heel erg geholpen heeft met de opvoeding van mijn hengstje is hulp vragen aan mensen die ervaring hadden met veulens/jonge hengsten... bij iedere gelegenheid die ik had liet ik me helpen. Als je niet zeker weet of je het goed doet dan is het immers helaas makkelijker verpest dan goed gedaan... dus als je de gelegenheid hebt om je te laten helpen door mensen met ervaring met jonge hengsten, doen!!!En mijn hengstje heeft altijd in een kudde gestaan waar hij zeker niet het meest dominante paard was... hij is dus goed opgevoed door andere paarden, dat heeft het voor mij ook een stuk makkelijker gemaakt. Resultaat voor mij: een hele brave 3jarige hengst die nog nooit naar me heeft gesteigerd. Zodra ik het gevoel heb dat zijn aandacht weg ebt van mij dan gebruik ik mijn stem en zeg ik op zware duidelijke toon "Let op!" of "denk er om!" of "Eclipse" oid... dit om zijn aandacht even goed bij mij te houden. Slaan is in mijn geval niet echt nodig, maar als hij door me heen dreigt te lopen dan krijgt hij wel een "Aaahh!!!!" en een zacht zwaaitje van het halstertouw tegen zijn borst en moet hij een paar stapjes achteruit.

maartje88

Berichten: 271
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:24

graag gedaan en het is echt niet bedoelt om je op de vingers te tikken of zo maar met hengsten is het toch altijd oppassen geblazen. Onze merrie's hebben ook al meerdere hengstveulens gehad en ja daar kun je inderdaad niet zo veel aan doen. Je moet gewoon zorgen dat degene die veel met hem op gaat goed baas over hem blijft want anders krijg je gewoon een strontvervelend paard die straks onhandelbaar wordt als dit te lang door gaat. Dus mijn advies is gewoon goed opletten als je met hem loopt en op tijd bestraffen dan hoef je hem namelijk helemaal niet de hele wei door te slaan. En kun je hem zelf niet aan dan gewoon iemand anders laten doen.

Groeten Maartje

maartje88

Berichten: 271
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:24

goed advies van vikki

Groeten maartje

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:27

waarom heeft altijd iedereen gelijk castreren in de kop? ik verzorg ook en e pony hengst vanaf dat hij een mandje oud is. hij heet ook het nodige uitgevreten maar is nu met zijn 3 jaar heel lief. gewoon goed opvoeden. laten merken wat mag en wat niet mag. doe niet teveel met hem. als je het allemaal niet aan durft, tja..dan kun je hem idd laten castreren. ik vind het alleen zonde om dat op die leeftijd te doen, maar het kan niet veel kwaad hoor, met een enter. alleen de bouw wordt wat minder als dan van een hengst.

nog een verhaal. ik heb nu al een paar jaar een shet/welch. ik kreeg hem als enter en hij was totaal niet opgevoed. is me ook een keer in mijn nek gersprongen. die heb ik toen laten castreren door dat rare gedoe. hij is nog een jaar zo geweest. dus kan nog wel even doorgaan.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:32

maartje88 schreef:
En kun je hem zelf niet aan dan gewoon iemand anders laten doen.



Als ze hem nu al niet zelf kan doen. Gaat ze de rest van zijn leven ook iemand anders vragen om hem in en uit de wei te halen? Leuk zo'n eigen paard!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:35

gijsenkim schreef:
Allemaal over jonge hengsten met jonge eigenaars met grote problemen....................

en dit zijn alleen de topics van de laastste week pas............. Huilen Lips are sealed Frusty


Het gezegde 'green on green makes black and blue' gaat helaas nog steeds op.

Een hengstenbit bij een 10-maanden oud veulen lijkt me nou ook niet echt ideaal. Stevig in je schoenen staan en weten waar je mee bezig bent lijkt me beter.

Voor de mensen waarbij dit (nog) niet geldt zou ik zeggen: lekker uit huis plaatsen die jonge paarden (opfok dus Tong uitsteken ) en zorgen dat je in de tussentijd iemand vindt die je kan begeleiden en opleiden!

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:48

Knuffelen enzo doe ik niet met hem.
Wel een aai hier en een aai daar maar tuttel niet met hem.

Ik ben nou ook niet echt een schijterd en ben al helemaal niet bang om een paard op zijn lazer te geven.
Maar op dat moment overviel hij me gewoon.Hing op me voor ik er erg in had.Wel gelijk op zijn sodemieter gegeven.

Bijten heeft hij 1 x geprobeert en toen heb ik ook gelijk laten merken dat ik daar niet van gediend ben.
Heeft hij daarna ook niet meer gedaan.
Lette altijd goed op gaf hem nergens aanleiding voor.

Ik ben overgens de enige die hem naar en van de wei afhaal en voor de rest niemand.En dat gedoe dat ik hem niet meer zelf naar de wei breng.
Tuurlijk breng ik hem zelf naar de wei.
En haal er hem ook weer zelf van af.
Heb ik altijd gedaan dus dat blijf ik doen.

Nou komt het ook net over alsof hij niet opgevoed is.
Hij loopt altijd netjes mee aan het halster,staat stil wanneer ik stil sta ,wacht met uit de stal gaan tot ik aan geef dat hij mag,loopt netjes de wei mee in draait om en wacht tot hij losgeklikt is.Wat dat betreft is hij braver als menig ander paard.

Bedankt voor je reactie Vikki dat zijn berichten waar ik wat aan heb.
Jammer dat je gelijk voor een of andere dodo aangezien word,maar ja dat hoort er nou eenmaal bij zeker Haha!

Hij staat overgens altijd met oudere ruinen in de wei dus daar word hij ook wel door opgevoed.

Sta trouwens overal voor open.
Zal ook altijd iets vragen als ik het niet weet of hulp nodig heb.
Laatst bijgewerkt door Rhythem84 op 30-03-05 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:50

precies. gewoon opvoeden. en af ent oe iets flikken hoort er bij toch? komt wel goed. alleen op blijven letten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:52

Rhythem84 schreef:
Knuffelen enzo doe ik niet met hem.
Wel een aai hier en een aai daar maar tuttel niet met hem.

Ik ben nou ook niet echt een schijterd en ben al helemaal niet bang om een paard op zijn lazer te geven.
Maar op dat moment overviel hij me gewoon.Hing op me voor ik er erg in had.Wel gelijk op zijn sodemieter gegeven.

Bijten heeft hij 1 x geprobeert en toen heb ik ook gelijk laten merken dat ik daar niet van gediend ben.
Heeft hij daarna ook niet meer gedaan.
Lette altijd goed op gaf hem nergens aanleiding voor.

Ik ben overgens de enige die hem naar en van de wei afhaal en voor de rest niemand.En dat gedoe dat ik hem niet meer zelf naar de wei breng.
Tuurlijk breng ik hem zelf naar de wei.
En haal er hem ook weer zelf van af.
Heb ik altijd gedaan dus dat blijf ik doen.

Nou komt het ook net over alsof hij niet opgevoed is.
Hij loopt altijd netjes mee aan het halster,staat stil wanneer ik stil sta ,wacht met uit de stal gaan tot ik aan geef dat hij mag,loopt netjes de wei mee in draait om en wacht tot hij losgeklikt is.Wat dat betreft is hij braver als menig ander paard.

Bedankt voor je reactie Vikki dat zijn berichten waar ik wat aan heb.
Jammer dat je gelijk voor een of andere dodo aangezien word,maar ja dat hoort er nou eenmaal bij zeker Haha!

Hij staat overgens altijd met oudere ruinen in de wei dus daar word hij ook wel door opgevoed.


Dis de eerste keer dat ik niet met een harstlag van 110 achter de pc zit Haha! Haha! Haha!

Neem voorlopig even een klein springzweepje mee............. dan kan je hem daarmee corrigeren, probeer het voor te zijn... en accepteer dat gedrag dus niet van hem. Je kan heb beter een keer goed op zn donder geven dan 10 keer een beetje.

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:58

Dank jullie wel.

He He ik word eindelijk begrepen.
Heb ik wel veel moeite voor moeten doen hoor Haha!

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:00

ik begreep je al hoor!! Haha! veel plezier nog met je hengstje. ik heb nu zelf een arabier van 10 maand. hij doet nog niks, maar misschien dat het nog komt. ik wil hem iig hert liefst hengst laten. in ieder geval tot zijn 3e jaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:09

Lecytinker, ik kan mijn eerder geplaatste topics over hengsten zo snel niet vinden omdat de zoekfunctie het niet naar behoren doet. Maar als ik ze zou kunnen vinden zou je kunnen lezen dat mijn mening met een reden zo extreem is als jij dat op dit moment vindt. Iedereen die de omgang met een hengst en de gevaren die het met zich meebrengt denkt te moeten goedpraten is echt niet goed bezig.

In die topics waar ik op heb gereageerd zul je onder andere dit stukje kunnen lezen, geschreven door iemand die meer hengsten in zijn leven heeft meegemaakt dan jij of ik zich kunnen voorstellen. Voor jou daarom even dit artikel. En ja, merries kunnen ook gevaarlijk zijn, ruinen ook. Alleen zal een hengst doorgaan waar een merrie of een ruin stopt. Als bij een hengst de hormonen gaan razen ziet en hoort hij niets meer. Als je bij een hengst in de weg staat of hij je leiderschap gaat aanvechten, komt er een gevecht op leven en dood. Net als bij een gevecht tussen meerdere hengsten om het leiderschap van een kudde. En dat is het hele verschil tussen hengst en merrie of ruin.

Een goed opgevoedde hengst is gerust te hanteren. Als hij is opgevoed door mensen die er verstand van hebben, en als ze daarna in handen komen van mensen die er verstand van hebben. Een 10 maanden oude hengst heeft deze basis nog niet.

Enfin, ik hoop dat je de Engelse taal een beetje machtig bent. Hierbij dus het artikel.

Stallions Demand Savvy
by: Pat Parelli

Author's Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

For example, take a mild-mannered husband who's out with his wife. Everyone knows this man to be a friendly, reasonable, amicable kind of guy. Never seen him get mean or mad. In fact, wouldn't even think he had it in him. Until the moment some guy gets inappropriate with his wife. Then, watch out!

This mild-mannered man turns into a tornado. He's on the fight, ready to defend and protect his woman. There's nothing "left brain" or logical about this; it's totally right brain, or instinctual. In that moment, he's liable to do anything. His adrenaline is up, and he's become a superman.

With a stallion, everything can be fine until:

He's faced with mares.

You get in his way.

You challenge his dominance, even using the Seven Games.

It's true that some stallions have a higher libido than others. For the most part, this is innate. But health and upbringing can affect behavior as well.

A poorly fed horse, for instance, will have less energy and less desire than a fit horse on full feed and feeling great. I have often seen thin, wormy, listless stallions that turn into fire-breathing dragons once their health is restored.

Upbringing is another influential factor. Let's consider the ways a young stallion might be raised: with other mares and geldings, with other stallions, or in solitary confinement. A number of scenarios can have a bearing on his behavior.

I have found that the more unnatural the environment, the more perverted the behavior. Many stallions are kept isolated from other horses. Often, they're petted and handled by people who are unfamiliar with natural ways of creating respectful relationships. They are handled aggressively, punished for excitable behavior, restrained with chains over their noses or gums, kept on a tight rein. I liken this to men in jail, whose behavior rarely improves in prison; instead, it becomes more perverted.

Stallions crave contact with other horses, so isolation only worsens their behavior. Unable to do their jobs, segregated stallions become extremely pent-up. Then, when exposed to other horses, they exhibit extreme aggression and become very difficult to handle.

Think of it from the stallion's point of view. Kept in solitary confinement, you have no social contact, not enough exercise, and not nearly enough mental and emotional stimulation. Naked "girls" are led past your stall every day. You become very frustrated and bored. Then, you are taken to the breeding barn. When you're led out of your stall, how are you going to act? You know exactly when you are going and what will happen, so you get excited and start prancing. The mare is hobbled and twitched, and all you do is take a flying leap onto her back. No introductions, no friendly chit-chat, no foreplay, no rebuffs from the mare for rough or rude behavior. In my opinion, this is controlled rape. Stallions treated like this are taught to be rapists.

On the other hand, when stallions are raised with other horses, they learn to become polite. If they're rude, a pair of teeth or heels quickly come their way. You must understand the horse's psyche and herd behavior, and with a stallion, you need a truckload of savvy. You must know how to earn his respect without using violence. You must read situations very quickly and stay one step ahead of what he's thinking, all the time. This is why handling stallions is a Level 4 study. You should be at least a Level 3 graduate. You need to be a Bruce Lee of horsemanship, to be Kung Fu, which means excellent - mentally, emotionally and physically.


Stallions Demand Savvy...

You've seen him; you might even own one... the young stud who playfully nips at you all the time. It's probably the question I'm most often asked; "How should I deal with this?"

First of all, nipping is disrespectful behavior. A nipping horse is playing games: the Porcupine Game, to be exact; and he's usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he's having a ball. Just watch young horses playing together. You'll see this exact same nip,recoil and duck pattern. It's even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It's the same as for any horse with this behavior. That's why you need enough savvy to win the Seven Games, especially the Porcupine Game, and without your horse feeling like a loser. If you earn a horse's respect, he will not play those games on you. But you can't gain a horse's respect through punishment. Not only does it not cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Very few stallions are excellent breeding quality. Far too many people keep a stallion because they don't have the heart to geld him. Yet, the stallion goes on to live a life of frustration. Instead of breeding several times a day during the breeding season, he's allowed one or two servings a year, if he's lucky. And yet all his hormonal and instinctual drives are still there. Without enough outlet for his libido, you'll have a very frustrated or depressed stallion on your hands, with potentially serious consequences.

I geld my colts within the first two weeks of birth. After that, the testicles may be difficult to locate, and the next thing you know your yearling has a raging torrent of hormones coursing through his growing body. Some people are concerned that early gelding will affect a horse's growth and performance, but in my experience, this is not true. Many of my geldings were castrated at ten days old, and they've grown into stout, handsome horses.

Don't keep your colt a stallion. There are thousands of stallions around who should have been geldedbecause of poor conformation, bloodlines or personality. They weaken the gene pool and are walking liabilities for their owners. When your horse is a stallion, you can never relax.

Stallions handled by people with a great deal of savvy are exceptions. The Spanish Riding School and the great Fredy Knie (of the Circus Knie in Switzerland) are two outstanding examples. Both use stallions exclusively in their performances because of that "something extra" in stallions. In the right hands, this is truly spectacular. Their stallions are respectful and fulfilled. I repeat, fulfilled. This is probably the part that most people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it's about considering his life-style and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse's point of view first.

Put yourself in a stallion's shoes.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Besprongen door mijn hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:12

goh ik ben op mijn blote knietjes dankbaar dat mijn hengst niet zulk gedrag vertoont maar nou moet ik er ook wel eerlijk bij vertellen dat ik niet dagelijks aan het poetsen en tutten etc ben, 1x p maand ongeveer krijgt hij een poets beurtje, maar verder laat ik hem met rust. hij is wel gewend aan meelopen, hoefjes uitkrabben, poetsplaats etc, maar ik laat hem verder met rust.

kan me voorstellen dat je schrikt van zo'n macho gedrag van jouw kleine vent en weet niet zo goed wat je er aan kan doen, maar heb al veel tips zien staan in de antwoorden van anderen. vergeet ook niet dat het lente wordt he, dan krijgen ze allemaal wel kriebels in hun buik en hij krijgt ook nog eens hormonen erbij.

ik laat de mijne als hij 1 is castreren, veel succes Ach gut