Verrot gebit

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Verrot gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 17:48

Gister is de tandarts geweest voor oa mijn 28 jarige verzorgpaard Pepper. Ik had hem gebeld omdat peper propte.
De tandarts was heel rustig en deed zijn werk heel goed. Hij raspde met de hand en niet met een electrische rasp, daar heb ik zo'n hekel aan.

Ik mocht zelf nog even in zijn mond voelen. Hij zij dat zijn hele gebit verrot was en dat het op een maanlandschap leek Scheve mond . Hij kon alleen de scherpe randen weg raspen en verder wilde hij er niet veel aan doen. Als je tanden gaat trekken op zijn leeftijd, dan is de kans groot dat je alles uit balans gaat halen en dat hij helemaal niet meer wil eten .

Ik vroeg hem hoe lang hij schatte dat Pepepr nog fatsoenlijk kan eten. Hij kon daar niet echt een antwoord opgeven. In sommige gevallen kon dat nog weken, maanden of zelfs een aantal jaar goed gaan. Maar hij had er volgens mij niet veel vertrouwen in.

We maken peper's brokken en meusli al nat zodat hij het beter kan kauwen. Straks moeten we hem ook nog z'n wortels raspen Knipoog . Zijn hier meer mensen met een oud paard die moeilijk kan eten? En wat doen jullie eraan?


SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:54

Verrot.. Scheve mond
Awh.. Ik hoop dat hij het nog een paar jaartjes blijft doen Haha!

Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:24

Hoi, wij hebben ook twee oudjes staan die moeilijker gaan eten en wij geven ze lucrene dat werkt perfect

Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:25

lucerne maar dat snapte je vast wel

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:07

is dat heel erg duur? en waar verkopen ze dat?
voer je dat ipv van hooi en dan dezelfde hoeveelheid?

Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:00

nee dat is niet zo duur en je doet er vrij lang mee wij geven per dag 2 kilo en het wordt gewoon verkocht bij bv tuincentra waar ze ook paardenvoer verkopen. En meestal eten ze heel slecht hooi die van mijn vriendin eet geen hooi dus vandaar lucerne

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:13

Je kan ook slobber voeren.

Watch out !!!
Shetties about !!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:21

Mijn oude pony (inmiddels overleden) at ook heel moeilijk. Hij had op een gegeven moment een tand dwars door zijn tandvlees heen. Toen de DA kwam, bleek dat de tand geheel had losgelaten, waardoor het er uit zag alsof het dwars door het tandvlees zat. De tand werd er met weinig moeite uitgetrokken.
Het probleem is met oude paarden, dat de tanden en kiezen vaak losser gaan zitten, waardoor het kauwen moeilijk gaat. Ook kun je een heel oud paard niet zomaar zonder risico verdoven daarbij.

Slobber-Mash is licht verteerbaar en is goed te eten door oude paardjes.
Hooi goed losschudden voordat het gevoerd wordt helpt ook. Van kuil maken paarden met loszittende tanden en kiezen ook "ballen" omdat ze niet goed meer kunnen kauwen. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Kasmir, OmgiliBot, Ubermetrics, Vagabondo en 40 bezoekers