Clinic zowel rijtechnisch als fysiotherapeutisch?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:13

Zeer interessant

Lijkt me goed idee om van beide kanten, lees: fysiologisch verantwoord door fysio dan en dan daarbij ook kunnen switchen en hoe dat moet naar het wedstrijdgerichte waar jij dan zelf weer aanwijzingen geeft.

En duidelijk aangeven wat het nut van het rijden vanuit het fysiologische oogpunt van wat het beste is voor het desbetreffende paard en wat voor voordeel je hiermee weer kan doen in het stukje wedstrijdgerichte training.

Als je nog iemand nodig hebt dan hoor ik het wel Knipoog

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:20

even off topic Magique vanwaar die Tsjechische vlag Verward .......

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:23

Gerrie schreef:
even off topic Magique vanwaar die Tsjechische vlag Verward .......


Lees je geen krant Ach gut Je kan het ook aan de Duitsers vragen Cool
Laatst bijgewerkt door Magique op 23-06-04 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:25

interessant! maar dat wist je al Lachen
wat ik wil zien:
welke oefeningen trainen welke spiergroepen bij het paard.
Is het zinvol om spieren die uiteindelijk in contractie gebruikt worden in extensie los te werken.
In hoeverre heeft een nek/rug probleem van de ruiter invloed op het paard en vice versa. En hoe zou je daar beter mee om kunnen gaan.
Welke bouw (paard) vereist welke trainings methode, of is het meer een karakter kwestie.
........ en nog veel meer

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:27

Ik lees de Meppeler,jij ook? Tong uitsteken

Verklaar je nader

pro Tsjechisch geworden zeker Haha!
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 23-06-04 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:28

dat tjechie gewonnen heeft betekent dat nederland door is Lachen nu kan die vlag wel weg Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:29

Gerrie en Magique blijven we ontopic, anders graag per PB Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:32

Tyrza schreef:
Ik ben erg benieuwd of er interesse is voor een clinic, waarbij ik, in samenwerking met een fysiotherapeut/osteopaat de ruiter en het paard bekijk.

Zo ja, wat is jullie verwachting van deze clinic? Wat zien jullie graag terugkomen?


Ik vind het een geweldig idee! Wat ik namelijk vaak zie gebeuren is dat mensen regelmatig osteopaten, fysiotherapeuten etc. bij hun paard halen, omdat er iets 'vast' zit, of omdat ze tegen bepaalde problemen bij het rijden aan blijven botsen. Dat is super, maar jammer genoeg komen veel problemen net zo hard weer terug, als je je paard op dezelfde manier gaat rijden als voorheen. Op die manier schiet het nog niet echt op.

De combi fysiotherapeut/osteopaat en jij lijkt mij dus ideaal.

Wat ik graag in zo'n clinic zou willen zien:

Vooral hoe mensen hun paard zelf kunnen verbeteren d.m.v. rijden. Maar zeker ook in welke gevallen het aan te raden is om een fysiotherapeut of osteopaat te laten komen. Er zullen vast dingen zijn die rijtechnisch goed op te lossen zijn, maar die met een combinatie van een behandeling EN goed rijden heel veel sneller zijn opgelost.

En in het geval dat iets rijtechnisch goed op te lossen is, is het natuurlijk fijn om uitleg te krijgen HOE je dat dan doet Knipoog. Het is nu eenmaal niet eenvoudig een probleem rijtechnisch op te lossen, met dezelfde rijtechniek die dit probleem veroorzaakt heeft.

Dus eigenlijk: 'Wat moet de ruiter in het vervolg anders gaan doen?' Dat zou jij perfect in praktische zin uit kunnen leggen (theoretisch waarschijnlijk ook wel, maar de osteopaat/fysio moet natuurlijk ook wat te doen hebben en die kan natuurlijk veel dieper op de materie ingaan).

Verder ook een deel over het herkennen van problemen. Hoe laat een paard zien dat hij ergens last van heeft? Wat zijn de kenmerken van, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:33

Leuk idee Tyrza. Ik heb die kennis thuis al redelijk bijdehand gelukkig en ik krijg soms ook wel tips die daarover gaan. Mijn fysio komt nog een keertje langs voordat ie foetsjie is naar Athene, na dat gerommel met zadels is dat wel even fijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:43

Ik wil overigens ook graag MET paard komen, mocht de afstand te doen zijn

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:43

Tyrza, in feite heb jij met jou talenten de mogelijkheid om erg veel verschillende dingen aan bod te brengen.
Ik denk dat wat je nu als voorbeeld geeft weldegelijk heel interesant is. Een combinatie van 2 dingen, terwijl men normaal dit los van elkaar moet zoeken qua clinic ofzo. Dus misschien leuk om zo nu en dan eens met iemand samen te werken? (misschien eens iemand die kan vertellen over het paarden lichaam, hoe dat eruit moet zien?)

Wat ik belangrijk vind aan een clinic is proberen op een simpele manier voor zowel ruiter als toeschouwer alles heel erg duidelijk te krijgen. Het echt mee mogen denken, en eventueel antwoord geven.
Ik heb er een hekel aan om naar een clinic te gaan waar alleen aan de ruiter verteld word hoe het moet, en dat je alleen maar kan kijken en verder niks wijzer word. In feite kies ik te gaan om er van te leren.
(wat ik gelezen heb, lijk jij het erg leuk te doen)

Stel dat jij jezelf combineert met een ander, hoe moet men de kosten dan gaan zien (sorry als het al gevraagt is, heb niet heel het topic gelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:55

Tyrza,

Per pb had ik je al doorgegeven dat ik het zeker interessant vind. Met of zonder paard heb ik absoluut belangstelling.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:00

Dat vind ik zeker ook interessant, paard en ik hebben allebei wat moeilijke punten.
Afhankelijk van de datum en afstand met of zonder paard.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:15

Ik heb zeker interesse, maar voorlopig mag ik nog niet rijden van wegen een whiplash.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:39

Ik vind dit zeker interessant, en zou graag als toeschouwer aanwezig willen zijn, met paard zal wel niet praktisch uitvoerbaar zijn Lachen Enkele bokkers hebben al precies verwoord wat ik ook verwacht van zo'n clinic Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:46

Zeker interessant ja! Ben persoonlijk alleen bang voor een vernietigend commentaar... Nagelbijten / Gniffelen Maar oefeningen ed zijn altijd mooi meegenomen!

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik neem aan dat dit zich verder ook zal uiten in de deelname-prijs?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 06:38

Richtje schreef:
:j

Daar heb ik zeker interesse in, vind het een erg goed idee OK dan!
Ik zat er nav mijn bezoek aan de fysio maandag zelf al aan te denken, dat ik eigenlijk eens een fysio met enig verstand van zaken eens erbij zou moeten hebben als ik aan het rijden was.
Kortom, precies wat ik zoek Haha!


jij schrijft eigenlijk precies wat ik bedoel ook. Niet zozeer fysio voor het paard, maar meer voor ons......... Mensen kunenn ook lichamelijke klachten hebben, waarbij een fysio mischien nog goede tips hebben om je paard minder te hinderen ofzo, weet ik veel, ik geef m'n bek maar een douw....Mischien wat oefeningen om wat losser te worden te paard, dat soort zaken.
Omdat ik met Maddox natuurlijk op een niveau van niks rijdt, kom ik nog geen problemen tegen bij hem, dus tja...dus vandaar dat ik gelijk aan het 'menselijke' aspect dacht.. Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:34

Ik heb zeer veel intresse!
Zeker met paard, you can count me in

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:39

Tyrza schreef:
Het betreft wel een paardenfysio Lachen


Ik wilde het net gaan tiepen, hihihiii Haha!

Ik doe mee!
Lijkt me heel leerzaam om van zo'n samenwerkingsverband les te krijgen, omdat er dan denk ik toch anders naar de beweging van je paard gekeken wordt.

Wat ik idd wil zien in de clinic heeft CCCCorine prima verwoord.

Count me in babe!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:45

Vippie schreef:
Ik wilde het net gaan tiepen, hihihiii Haha!



niet zo kortzichtig dames ! Een fysio kan meerdere goede doelen hebben !!!! JUIST een paardenfysio...........

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:50

Tyrza, doe jij dit in samenwerking met Spopro?
Zij kennen nml ook soortgelijke lessen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:05

Goed plan Tyrza!! Als toeschouwer ben ik graag van de partij, rijden zit er voor mij nl. voorlopig nog even niet in.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:13

Ik vind het ook zeer interessant en als de afstand te doen is dan graag met paard.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:49

IngridM was me net voor...
Niet alleen voor het paard is een oog van een fysio heel nuttig, ook ruiters hebben problemen met zit en houding en bewegelijkheid en daar kan een fysiotherapeut toch ook hele goede tips en oefeningen voor geven, die ziet ook waar het probleem vandaan kan komen, weet wat kwa bouw mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van mens en paard...
Mij lijkt het erg leerzaam en interessant. Of ik mee zou doen hangt af van prijs en afstand denk ik.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:54

Ben erg benieuwd naar wie je in gedachten hebt!