mijn tweede (FRNS) F3 proefje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rimca
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Almere

mijn tweede (FRNS) F3 proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 16:47

Heeee, wat een leuke site is dit, ik ben nieuw en dacht gelijk mijn beleving van de dag maar eens te vermelden: ik heb een vreselijk proefje gereden vandaag! Hoe dat toch kan (ja veel ervaring heb ik er niet mee, het was het tweede proefje van mijn leven) dat een tweede keer zo ab-so-luut en faliekant anders uit kan pakken dan de eerste keer!!! Toen was ik derde het ging hartstikke goed en nu was ik niets en ging het he-le-maal niet goed. Mijn promotiepunt heb ik wel, (gelukkig), maar mijn gevoel is nu: dit doe ik pas over een jaar weer als ik het idee heb dat ik echt een beetje kan rijden, want nu voel ik me alsof ik wel nooit zal leren een goede ruiter te worden....


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:56

Welkom!

Gewoon stug doorgaan met je proeven rijden, als ik iedere keer dat het niet goed ging gestopt was had ik allang een andere hobby moeten zoeken Knipoog

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:04

Hoi! En welkom!!

Ik heb gisteren olok een FNRS proefje gereden 217 -2 punten (vanwege schrikreactie Verward)

Wat waren jou punten ?
En over dat het slecht ging: Als je je pp maar haalt daar gaat het om, je kan er toch maar 1 halen Haha!

Rimca
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 19:31

Ik had de eerste keer 227 punten en nu net 210, dus net genoeg voor een p.p.tje. Het was op zich wel opvallend (en nu ga ik net als al die ervaren wedstrijdmensen iets zeggen over de jury, waar ik me, voordat ik een proefje reed altijd aan ergerde omdat ik dacht: het ligt toch aan jezelf) maar: Na mij reed iemand waarvan degene die voorlas (en dat is de eigenaresse van de manege) zei dat ie het veel beter deed dan zijn eerste proef. Nu had hij 213 punten en de vorige keer 224. Dus ja?!?

Je hebt gelijk, een promotiepunt is genoeg. maar toch. En nu ga ik natuurlijk opzien tegen de volgende keer.... want die F4 is tovh beduidend moeilijker dan de F3 (en de F3a is weer makkelijker dan de F3B en die reed ik vandaag....

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:56

Ja, F4A is duidelijk een verschil met de F3A en B.
Mijn advies voor de F4 is in elk geval: zorgen dat je de proef uit je hoofd kent en dat je heel veel met je paard oefent en verder moet je het gewoon proberen! Wie niet waagt, wie niet wint.
Ik werd bij de F3B 11e van de 13 (met 211 punten) en bij de F4A 3e van de 11 (met 220 punten). Het is gewoon heel verschillend!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:27

Ik vind niet dat er een mega verschil is tussen de F3 en F4 dat valt echt wel mee! Ik 'leer' zelf ook altijd het proefjes uit m'n hoofd.
Ik heb vorige keer F4b gereden, had 215 punten, op een niet al te makkelijk paard. Nu heb ik a.s. zondag ouder- kind wedstrijd, ik moet F4A rijden. Ben benieuwd...

Up to Date is een toppertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:32

Ik vind dat er ook niet echt veel verschil in zit.. Je moet inderdaad het proefje uit je hoofd leren; als ze het verkeerd voorlezen krijg jij namelijk gewoon punten aftrek. Ik zit nu in de F7, maar die is ook nog heel makkelijk!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:34

Ja de proeven zijn geloof ik wel makkelijker geworden, nu je die A en B proefjes hebt Lachen

Up to Date is een toppertje

Rimca
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 19:22

Eigenlijk is makkelijk of moeilijk maar een relatief begrip. Ik rij nu anderhalf jaar en het gaat best lekker. Zo'n proefje is goed te doen. Maar het verschil onderling zit 'm natuurlijk in de hoeveelheid ervaring en waar je op insteekt. Bij ons reed iemand mee die al jaaaaaaaaren rijdt, die vroeger paarden heeft ingereden en nu dus in de F3 start.... Ja daar kan ik niet tegenop denk ik dan! Maar eigenlijk geeft ook dat niet echt iets, omdat je het vooral voor jezelf doet. Daar zijn die FNRS-proefjes om begonnen. (stiekem wil ik trouwens het toch wel heel goed doen en iets winnen....)

En punky dat wilde ik je nog vragen: hoe bedoel je "-2 vanwege schrikreactie?"

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:52

Welkom op bokt!!

gewoon je proefjes blijven rijden hoor, gaat vanzelf beter..
een paar weken geleden heb ik ook een F-proefje gereden, gewoon als onderling wedstrijdje..
proef F6a en ik had 198 punten Bloos
als er een snelheidsprijs was had ik die vast gewonnen Schijnheilig
het was de eerste keer dat ik zo'n proefje reed.. voorheen reden wij met onderlinge wedstrijdjes altijd proefjes op ongeveer L1/L2 niveau..
vanuit onze manege zijn er mensen voor jury aan het leren, dus die konden zo mooi oefenen..
maar ik vond er toch dingen inzitten die best lastig zijn, bv. overgangen heel snel achter elkaar..

F6 staat ongeveer gelijk aan een B proefje,
ik geloof dat je pas bij F10 ofzo hoeft te wijken.. maar er wordt ook meer naar de rijkunst van de ruiter gekeken als naar de combinatie geloof ik, omdat de meeste mensen toch F-proeven rijden op manegepaarden/pony's..
gebruik de zoekfunctie eens, dan kom je wel wat tegen over de F-proeven

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:22

Welkom op bokt!

Ik ga ook FNRS wedstrijdjes starten, om ervaring op te doen want ik ben niet zo'n held met die dingen! Ik moet F4 starten, maar dat komt pas in augustus ofzo want Gracy staat nu op het land en 27juni zijn de Bproeven. Juli ben ik waarschijnlijk op vaantie dus ben benieuwd! Hopelijk haal ik wel een pp-tje.!! Ze zeggen dat ze alleen kijken naar hoe je rijdt, en niet zo zeer hoe het paard loopt. Maar dat lijkt me een beetje stug? Of niet?

Rimca: Succes volgende keer!! komt vast goed!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:24

bij ons zeiden ze dat ze meer naar rijkunst van de ruiter keken als of je paard netjes aan de teugel loopt ed...
maar het lijkt mij dat je als jurylid ook naar het 'plaatje' kijkt..

Rimca
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 19:45

Ze kijken inderdaad naar jou als ruiter, hoe je je hulpen geeft, je zit enz. Dat je (manege) paard dan niet reageert zoals het moet, dat is minder belangrijk. In de verkeerde galop aanspringen is niet erg, als je maar laat zien dat je het merkt, enz Die proefjes zijn juist opgezet zodat je als manegeruiter ook een eerlijke kans krijgt om iets neer te zetten; in de "gewone" wedstijden moest je opboksen tegen mensen met hun eigen paard die veel meer op elkaar afgestemd (kunnen) zijn.

De FNRS zegt ook dat het eigenlijk geen wedstrijden zijn, maar dat je laat zien wat je kunt. Het ruiterpaspoort is dan ook ingevoerd zodat je aan elke manege kan laten zien: dit nivo heb ik! Maar je kunt niet om "het plaatje" heen....Dat scoort natuurlijk ook. bij ons reed iemand mee op een paard dat niet zo makkelijk is en die liep me er toch mooi bij! Ze werd eerste, en verdiend.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:04

Rimca, ik vind niet dat ze alleen maar kijken hoe jij het doet, ze kijken bij ons echt wel hoe je paard reageert enz... als die niet goed reageert krijg je nog steeds een laag cijfer (bij ons dan). Een paar keer geleden, schudde dat paard waar ik op reed met z;n hoofd voordat ie aangaloppeerde, staat er: paard onrustig een 5!! Nou, dat heeft niet met mij te maken, dat paard is gewoon altijd happy als ie mag galopperen. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden... Maar dit was bij ons zo... misschien is het op andere manege wel anders... ik hoop het..

Up to Date is een toppertje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers