boomloos zadel artikel in "BIT"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

boomloos zadel artikel in "BIT"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 17:30

wie heeft het artikel al gelezen?
en wat vind je ervan

ik vind de tien vragen wel een beetje negatief en er staat ook zowiezo 1 ding in wat niet klopt
en nog wat dingetjes die ik twijfelachtig vind
maar het valt niet helemaal tegen
de stukjes van de gebruikers vind ik leuk en ook wel interessant
en er staan ook in de vragen zinnige stukjes
maar vertel

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:39

kan iemand het artikel ff scannen en hier planten, voor de BIT-lozen onder de boomlozen????
De BIT ligt nog niet in de winkel namelijk....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:53

Ik zat al bijna een brief te schrijven over de uitspraak 'met een dressuurzadel rijd je tenslotte ook geen endurance' - da's volslagen onzin. Door de correcte houding is een dressuurzadel juist prima geschikt voor endurance...

Verder vond ik het artikel heel redelijk aandoen. Voor sommige combinaties is het ideaal, voor anderen niet. Net als met alles eigenlijk.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:02

staat het er nu al in??
ik heb nog een boze brief gestuurd naar de redactie, dat ze mijn stukje moesten aanpassen, maar hij was al naar de drukker, ik was een beetje te laat Bloos. Ik was een klein beetje gepikeerd over dat ze je citeren, alsof je babytaal staat uit te slaan, maar ja, als de foto maar leuk is Tong uitsteken
Ik ben heel benieuwd!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:29

ik heb het gelezen... Lachen Vind het een beetje te kritisch, maar de gebruikerservaringen maken dat voor mijn gevoel wel goed... Lachen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:35

heb het gelezen, ik ben sowieso niet zo onderste boven van Bit, zo ook nu niet. Grappige is, dat de vriendin van mij Jolanda Waanders met Balou wel kent, Zij wist ook niet dat ze in bit stond, grappig.... Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:38

Staat dit in de allernieuwste Bit? Ik meende dat de Bit pas op de 22ste in de winkel lag..
Maar ben wel benieuwd naar het stuk, aangezien een boomloos zadel wel erg aantrekkelijk klinkt.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:53

ArwenLune : dat is idd ook 1 van de dingen die ik belachelijk vind , BIT kan toch al van die lompe beweringen en redenaties neerplanten en in dit stuk is dat van dat dressuurzadel ook een behoorlijke lompe... Rolleyes

Als je zo wat Endurance-ruiters hoort zijn er nog zat die behoorlijk serieus met een dressuurzadel meedoen....

Voor mij persoonlijk zou het niks zijn met dat lange been op lange afstanden , maar voor veel mensen is het blijkbaar juist WEL fijn.

Ik heb het hele stuk jammer genoeg nog niet gezien...hier ligt 'ie ook nog niet in de winkel...

De stukjes die Draumpje in het boomloze topic neerzette waren al erg dubieus , dat viel wel op... onterecht negatief Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 20:49

wil nog wel meer neer[planten hoor Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:59

Ik ben nu wel erg benieuwd aangezien ik ook belangstelling heb voor een boomloos zadel... Ik heb de Bit ook nog niet gelezen, is het ook te vinden op internet oid?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:04

hier even een paar van de vragen , in willekeurige volgorde


dit is vraag 7

-------------------------------------------------------------------------------------
"past een boomloos zadel op ieder paard? "
antwoord : een boomloos zadel pas niet op ieder paard, alhoewel faabrikanten dat soms wel beweren
de voorboom moet passen , als die klemt krijgt het paard net zoveel pijn als bij een slecht passend conventioneel zadel maar dan in zijn schouders en niet in zijn rug .
een arabier is nu eenmaal een stuk smaller dan een fjord, bij sommige boomloze zadels kun je de voorboom wel vervangen door een ruimere of smallere boom , ook past de voorboom soms niet bij paarden met een hogere schoft.
-------------------------------------------------------------------------------------


hier word dus gesugereerd dat alle boomloze zadels een voorboom hebben die de breedte van het zadel bepaalt
ik ken alleen de freeform die dit doet
de torsio, barefoot en canadian trek en de randools hebben alleen een voorboom die de schoftvrijheid bepaald en niet de breedte van het zadel

of zit ik nu fout
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-06-04 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:05

dit is vraag 8
------------------------------------------------------------------------------------
"rijden we in de toekomst allemaal op een boomloos zadel"
antwoord: waarschijnlijk niet, er zijn veel verschillende zadels en veel verschillende mensen .het gebruiksdoel is doorslaggevend.
zo gebruik je geen dressuurzadel om endurance te rijden en andersom .
-------------------------------------------------------------------------------------


wel of geen boom heeft volgens mij niets te maken met het gebruiksdoel
dressuur kan ook boomloos,
endurance dat rij je op een zadel wat voor paard en ruiter prettig zit
er zijn endurance ruiters die klasse 2 of 3 op een dressuur of veelzijdigheids zadel rijden

wel of geen boom heeft gewoon niets met het gebruiksdoel te maken
zie ook het zadel de wissel van ? haas
die gaat een dressuurvorm krijgen maar heeft geen boom
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-06-04 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:05

dit is vraag 4
-----------------------------------------------------------------------------------------
"wat zijn de nadelen van een boomloos zadel"
antwoord : het gewicht van de ruiter word niet door de boom verdeelt zoals bij een conventioneel zadel wel gebeurt.
boomloze zadels zijn door de geringe gewichts verdeling niet geschikt voor de zwaardere ruiter.
het zadel geeft de ruiter(alhoewel meer dan een barebackpad)
weinig stabiliteit. het zadel helpt de ruiter niet om in evenwicht te blijven , hetgeen een zadel met boom wel doet
het boomloze zadel is daardoor niet geschikt voor mensen die een niet zo goed ontwikkeld evenwichts gevoel hebben .
goede instructieen als gevolg daarvan een onafhankelijke zit , zijn noodzakelijk om goed op een boomloos zadel te kunnen rijden
-----------------------------------------------------------------------------------------

terwijl ik dus heel veel berichten hoor dat mensen zich veiliger voelen en steviger zitten in een boomlooszadel
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-06-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:05

vraag 10
----------------------------------------------------------------------------------------
"wat vind je paard van een boomloos zadel ? "
het maakt het paard niet uit, die vind het gewoon belangrijk dat het zadel goed past .
dat is het enige dat je paard vraagt
--------------------------------------------------------------------------------------
nee je meent het
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-06-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:06

vraag 1

"wat is een boomloos zadel"
antwoord: een boomloos zadel is -zoals de naam al zegt- een zadel zonder boom.
bij een conventioneel zadel is het hele zadel om 1 frame heen gebouwd, de boom. meestal is de boom gemaakt van staal of hout.
bij een boomloos zadel ontbreekt alleen de lengteboom.
de voor en achterboom zitten er nog steeds in , want die moeten zorgen voor de stevigheid van het zadel .
als de voor en achterboom er niet inzitten word er gesproken van een barebackpad
_________________
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-06-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:06

vraag 9 is , "hoe zit je op een boomloos zadel"

op een boomloos zadel heb je in vergelijking met een normaal zadel
weinig zijwaartse stabiliteit. je moet daarom zelf een goed evenwicht hebben om erop te kunnen rijden .
je zit blijft eingelijk hetzelfde als bij een gewoon zadel maar het grote verschil is dat je alle bewegingen van je paard onder je voelt.
het is dus bijna alsof je zonder zadel rijd, maar dan met iets meer stevigheid. in een boomloos zadel pas je je houding aan aan het paard en niet aan het zadel .
je zit achter het zwaartepunt van het paard, net zoals hoe je zit als je zonder zadel rijdt. daardoor ligt de schouder helemaal vrij en heeft het paard optimale schoudervrijheid
_________________
rijden is loslaten

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:10

vraag 3

"wat zijn de voordelen van een boomloos zadel"

: de voordelen van een boomloos zadel zijn dat het paard niet word gehindert in zijn bewegingen , het zadel is heel licht van gewicht en de ruitervoelt alle bewegingen van het paard.
de ruiter zit immers veel dichter op het paard dan bij een conventioneel zadel .

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:18

vraag 5

"wat doet een boomloos zadel met de rug van het paard"

bij een gewoon zadel word de druk van de ruiter verdeelt door de boom in het midden van het zadel .
daardoor drukken de zitbeenknobbels van de ruiter niet direct in de rug bij een boomloos zadel drukken de zitbeenknobbels direct in de rug van het paard en ook meer op 1 plaats , daardoor is de puntbelasting veel groter
je moet het zien alsof iemand met naaldhakken op je tenen gaat staan .
om die reden zijn de boomloze zadelvlakken als groter gemaakt
hier gaat het erom dat hoe groter de kracht is hoe groter het oppervlak moet zijn om het lang vol te houden
een boomloos zadel is door de puntbelasting niet geschikt om op paarden met een slechte rug(karperrug) of een oud paard te leggen
paarden met kissing spines( doornuitsteeksels die elkaar raken) kunnen er veel last van hebben
als een paard dan ook nog weinig rugspieren heeft, is de kans van beschadiging aanzienlijk
bij een paard met wel goed ontwikkelde rugspieren drukt het zadel niet direct op de ruggengraat maar ook iets op de spieren , zo'n paard is geschikter voor het boomloze zadel

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 21:20

nou vraag 6 nog en dan stop ik

"is een boomloos zadel beter dan een gewoon zadel"

het paard heeft meer bewegingsvrijheid, maar daar staat tegenover dat het gewicht van de ruiter niet goed word verdeelt
dat kun je verbeteren door er een speciale pad onder te leggen , maar dat pad verdeelt het gewicht nooit zoals een zadel met boom doet

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:53

Nou zeg die vergelijking met naaldhakken op iemands tenen staan vind ik wel wat rigoreus! Bedankt dat je t erop gezet hebt!
Mijn mening over boomloos is in ieder geval niet veranderd...

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:59

Hmm.

In dit geheel mis ik nog de conclusie : een zadel met boom dat niet optimaal past verdeelt het ruitergewicht ook niet goed , met waarschijnlijk VEEL MEER ongemak voor het paard en daarbij dat het wel verdraaid moeilijk is (bijna onwaarschijnlijk imo) om een zadel met boom overal perfect aan te laten sluiten op een paardenrug.

Gezien dat de rug tijdens de bewegingen allerlei verschillende vormen aanneemt , verschillende buigingen , in de loop der tijd van model verandert.... en de boom blijft altijd een hard en constant zelfde vormpje.

Een perfect passend zadel met boom zal (in stilstand zeker Tong uitsteken ) beter de druk verdelen . Maar ik geloof serieus waar dat er nog geen 10% van de paarden een perfect passend zadel heeft tijdens alle bewegingen...dat KAN gewoon niet Lachen

Dat het zadel weinig balans geeft enzo is klinkklare onzin.
Vrijwel iedereen ervaart juist meer balans , een beter evenwicht en een beter ontwikkeling van de onafhankelijke zit. Ook bij rare watervlugge bewegingen en bokkesprongen blijf je veel makkelijker zitten omdat je als het ware "in" je paard zit.

Citaat:
bij een boomloos zadel drukken de zitbeenknobbels direct in de rug van het paard en ook meer op 1 plaats , daardoor is de puntbelasting veel groter , je moet het zien alsof iemand met naaldhakken op je tenen gaat staan


Dit is helemaal behoorlijk schandalig om te beweren allemaal , dat hele antwoord op vraag 5. Daar kan ik me best kwaad om maken , welke plurk schrijft dit ?

Is allemaal behoorlijk overtrokken en uit z'n verband gerukt.....
met een goede pad (Standaard Grandeur) eronder heb je dit echt niet.

Niet op een oud paard gebruiken... lekker dan , worden mensen die speciaal een boomloos zadel voor hun oude paard kopen omdat dat het dier nu eenmaal het meeste comfort geeft , een beetje afgeschildert als dommeriken die het fout doen....

Nee ik vind het een paar erg kortzichtige conclusies

Maar wie heeft dit nu geschreven , en wat volgt er nou precies volgende week ? Lachen

Bedankt voor het typ-werk Draumpje , superlief ! OK dan!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 22:05

er staat heel tactisch niet bij wie deze antwoorden gefabriekt heeft Boos!
ben ik ook erg benieuwd naar namelijk

maar idd, er staan veel kortzichtige hele vlakke antwoorden in

Pmarena , tja tijd teveel Tong uitsteken

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:06

Ach was weer zo'n typisch Bit artikel, je wordt er niet veel wijzer van!

Ik kon er niet uit opmaken dat er volgende maand nog een deel twee kwam, werd ook nergens genoemd.

Ik vond trouwens (voorzover ik het kon zien) de meeste zadels wel erg veel op elkaar lijken (m.u.v. freeform en bob marshal).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 22:07

ow wacht aan het einde van het complete artikel staat : met dank aan
michiel schepers, manueel therapeut voor paarden

zadelmaker willem ter steeg van de horseman outfitter

en ron veenma van buitenzinnig

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:14

Mmh. Dus de Horseman Outfitter en Buitenzinnig hebben meegewerkt ?

IK heb helemaal niks van Bit gehoord *LOL*

Gelukkig zijn mensen die het zadel gebruiken er erg enthousiast over , omdat hun paarden er zo enthousiast onder lopen Lachen

Ook hoor ik juist van paarden Physiotherapeuten en Osteopaten dat ze heel veel voordelen zien in het zadel en regelmatig besteld iemand een zadel bij me nadat dat is aangeraden door hun behandelend paardenarts.

Of nadat ze advies hebben gevraagd aan een fysio ofzo Lachen

Ook mensen zelf die door hun fysiotherapeut geadviseerd zijn om naar een niet-dwingend en zacht . soepel zadel te zoeken dat verlichting geeft voor hun rug- of andere klachten .

Ik doe er verder nooit echt uitspraken over als iemand me om advies vraagt over een boomloos zadel bij bepaalde klachten van paard of ruiter : ik kan een paar voorbeelden geven van anderen met vergelijbare klachten , maar voor de rest zal hun behandelend therapeut wel het beste kunnen beoordelen wat verstandig is