Natuurlijk paard!? (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Natuurlijk paard!? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 20:43

Ik ben van mening dat je een paard zo natuurlijk mogelijk moet houden.
Dat geldt niet alleen voor de stalling en weidegang. Daar is hier in den treure over gediscuseerd.
Ik zie zo vaak dat snorharen, oogharen, vetlokken en baarden bij onze lieve viervoeters woren afgeknipt. Ik vindt dat dit er niet voor niets zit.
Snorharen heeft een paard om te voelen.
Vetlokken om het water van de benen af te laten druipen.
Oogharen hebben ook met de tastzintuigen te maken.
En een baard is toch lekker warm in de winter?
En waarom wordt dit allemaal van het paard weggenomen? Omdat wij het mooi vinden.
Ook komen de 16 verschillende dekjes, 28 bijkleurende bandages, 7 dekens en allemaal met verschillende bijpassende halsters mijn neus uit.
Sorry maar het maakt het paard echt geen biet uit of je halster nu 15 euro kost of 80.

Mijn motto;Houdt het paard zo natuurlijk mogelijk


Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:04

Soms is het ook gewoon netjes.
Maar ik zelf doe er niet zoveel aan..
Mijn vorig paard had in de winter geen erge baard, vetlokjes ook niet..
Alleen de snorharen knipte ik een cm of 2-3 af omdat ze toen wel erg lang waren..

En in de ruiterszaak vraagt die vrouw altijd, wat kleur heeft je deken, je halster, dit en dat zodat het maar bij elkaar past.. Kwaliteit is belangrijker
Daarom neem ik altijd zwart en bruin voor mijn tuig en dekjes maakt me niet veel uit, zolang ze maar dik zijn

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:08

hahahaha ben het aan de ene kant heel erg met je eens........... al dat getrut met die dieren........... aan de andere kant wordt ook van je verlangd dat je een paard zo goed mogelijk presenteert. Een paard met dreadlocks in zn manen ziet er niet zo netjes uit als een paard met keurig op maat getrokken manen............ lastige discussie. Uit het oog van de commercie zeg ik toilletteren die hap en uit oog van mezelf zeg ik laat maar...........

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:08

Ik bedoel te zeggen dat het paard het niets uit maakt, of hij er nou netjes bij loopt of niet. We knippen die snorharen er alleen maar af omdat wij dat mooi vinden. Vindt ik een beetje egoistisch(of hoe je dat dan ook speld Knipoog )

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:11

dat klopt, paard maakt het niks uit of ie nou wel of niet in de plooi zit Haha! Haha!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:12

gijsenkim schreef:
hahahaha ben het aan de ene kant heel erg met je eens........... al dat getrut met die dieren........... aan de andere kant wordt ook van je verlangd dat je een paard zo goed mogelijk presenteert. Een paard met dreadlocks in zn manen ziet er niet zo netjes uit als een paard met keurig op maat getrokken manen............ lastige discussie. Uit het oog van de commercie zeg ik toilletteren die hap en uit oog van mezelf zeg ik laat maar...........


Vind ik ook ja. Echt natuurlijk is het allemaal niet nee, maar aan de andere kant ziet een niet-getoiletteerd er niet uit als ie hoog in de sport loopt. Dan hoort ie er gewoon netjes uit te zien.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:16

hoeveelheid dekjes en halsters enz, laat dat lekker aan de eigenaar over. DIe mag zelf bepalen hoeveel geld hij er aan besteed.
Verder is het niet natuurlijk om een paard in een stal te houden, of in een afgebakend stukje wei, en om hem een bit in te doen, en op zijn rug te zitten...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:17

Ik knip Lucky zijn baard niet af of dat soort dingen wel 1 keer in de zoveel tijd een stukje van zijn staart omdat hij anders gewoon te lang wordt.

Maar aan die verschillende kleuren dekjes en halsters ben ik dus wel verslaafd! Niet dat alles in dezelfde kleur moet maar ik hou er gewoon van dat mijn paard er een beetje netjes uitziet..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:19

Ethelate schreef:
hoeveelheid dekjes en halsters enz, laat dat lekker aan de eigenaar over. DIe mag zelf bepalen hoeveel geld hij er aan besteed.
Verder is het niet natuurlijk om een paard in een stal te houden, of in een afgebakend stukje wei, en om hem een bit in te doen, en op zijn rug te zitten...


Helemaal mee eens. Een paard is tegenwoordig niet echt 'natuurlijk' meer.

Ik doe aan de ene kant wel mee met het scheren van voetjes, de voelsprieten mogen er tot 2 cm. aan blijven zitten, derde oor wegknippen/scheren doe ik niet. Maar in de winter gaat de tonteuse over de paarden heen, anders valt er niet mee te rijden.

Toos paardloos

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:21

Ja je kunt in deze discussie idd heel ver gaan. Zover zelfs dat je ze allemaal gewoon weer los moet laten in de natuur. Ik ben gewoon benieuwd waar bij jullie de grens ligt van natuurlijk paard zijn versus netjes voor de dag komen met je paard.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:24

Maar tel je daar ook de uren dat jouw paard lekker mag rennen en grazen in de wei ook bij?

Als je dat afweegt tegen het tutten met het paard, ben ik van mening dat mijn paarden toch wel vrij natuurlijk leven.

En wat betreft de levensvreugde van het paard, daar valt natuurlijk ook uren over te discussieren.

Toos paardloos

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:24

Ik persoonlijk heb maquez voor het eerst in zijn leven deze winter gedeeltelijk geschoren. Ik heb daar voor mijzelf niet zo'n leuk gevoel bij gehad (je neemt het paard toch iets af). Maar aan de andere kant was het wel ontzettend handig want hij droogde sneller op.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik aankomend winter ga doen. Misschien dat deze discussie mij daarbij kan helpen.

Ineke2

Berichten: 33033
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:26

Ik heb zondag een (onderlinge) wedstrijd en tja dan moeten er gewoon nette knotjes in de manen dus zijn de maantjes kort. Zoiezo trouwens bij mijn new forest pony. Bij mijn andere pony niet, die heeft lange maantjes
Overigens ook een baard in de winter, maargoed toen werd hij nog niet gereden Haha!
De voelsprieten mogen ze echt wel houden...het derde oor heb ik er wel afgeknipt. Dat zit er echter zo onopvallend dat je het (bijna) niet ziet, ook zonder halster/hoofdstel om)

De vetlokjes zitten er ook nog...twijfel wel of die eraf gaan...voorlopig blijven ze nog zitten Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:28

Imker is eigenlijk altijd 's winters geschoren. Ik wilde het vorig jaar (en het jaar daarvoor) eigenlijk eens proberen niet te doen, maar het was echt een getob. Imker kwam voor geen meter meer vooruit, zweette na 3 passen lopen al en het duurde echt een uur voordat ik hem een klein beetje droog had gestapt.

Uiteindelijk ben ik toch gezwicht en heb hem geschoren. Als een paards lijf gewend is om geschoren te worden (in Imker's geval al zeker een jaar of 9-10), dan valt dat moeilijk meer te herstellen.

Toos paardloos

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:29

Ik knip zo nu en dan wel het een ent ander bij. Maar verder ben ik meer van de natuurlijke mannier het zit er niet voor niets. En wat die dekjes betreft heb ik alleen wat nodig is.. Soms wil het oog natuurlijk ook wat.. Waarom zou je dan niet iets moois uitkiezen als er toch een dekje onder het zadel moet... Toch??? Maar idd tmaakt niet uit oft 50 of 100 Euro kost.. (okee kwaliteit misschien, maar das ieder voor zich)

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:29

Maar ik keek net even in je profiel en daar zag ik een foto waarop je op je bijrijdpaard rijdt, en je rijdt met een geel setje. Moet je me toch even uitleggen Haha!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Ineke2

Berichten: 33033
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:30

Oja heb 'maar' 6 verschillende dressuurdekjes voor 2 pony's...valt best mee toch Tong uitsteken

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:38

Ik wist dat hier iemand over zou vallen Haha! .Tja dat is echt mijn enige setje. Het dekje en twee bandages heb ik gekregen. En ja het was eigenlijk meer afzetten tegen al die dressuurprikers met een baby en pastel kleurtjes. Het valt wel op (niet dan) Knipoog

Ik heb verder niet veel dekjes en toestanden hoor, alleen dingen die hij echt nodig heeft.
Dat bontje heeft hij tegen het schuren. Ik heb 3 dekjes 1 voor het rijden 1 voor in de was en 1 die ik steeds vergeet om in de was te doen Haha!

Verder heb ik 1 set peesjes en transportbeschermers. 2 Hoofdstellen. Ik had er 1 en heb er vorig jaar 1 bijgewonnen (wel handig 1 voor de cros en 1 voor normaal).
Ik heb 1 goed passend zadel. Onlangs een nieuwe neopreen singel gekocht (in de aanbieding) omdat die makkelijk schoon te maken zijn, en lekker zacht tegen schuurplekkken.
Dus eigenlijk verder heel basic.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:38

Ik dacht even dat je het over mijn setjesmanie had, maar gelukkig niet. Imker en Hilde hebben denk ik samen wel een setje of 20, maar dat is puur voor het oog, om het beeld mooi rustig te krijgen tijdens het rijden. Die felle modekleurtjes daar doe ik niet aan mee, doe mij maar natuurtinten.

Toos paardloos

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:40

Och het is maar wat je leuk vindt he. vaak doe ik juist dingen tegen de trendt in.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:42

snepje1 schreef:
Ik wist dat hier iemand over zou vallen Haha! .Tja dat is echt mijn enige setje. Het dekje en twee bandages heb ik gekregen. En ja het was eigenlijk meer afzetten tegen al die dressuurprikers met een baby en pastel kleurtjes. Het valt wel op (niet dan) Knipoog


Hahaha, ja, daar kon je natuurlijk op zitten wachten, dat iemand er over zou vallen *LOL* Het valt inderdaad wel op!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:42

Weet je wat het probleem is met die modekleurtjes? Je gebruikt het 2 maanden en dan is er al weer een ander kleurtje 'hot'. Daarbij vind ik het vaak heel schreeuwend overkomen.
Doe mij maar een mooi champagnekleurig setje, of een mosgroen oid.

Toos paardloos

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:45

O, is geel dan in de mode? Ik ben er niet zo van op de hoogte, ik vondt het hem wel mooi staan.
maargoed, waarom knip je die snorhaartjes dan kort af? De jury kijkt echt niet op een paar cm snorharen hoor. Als er dan toch iets af moet dan maar ene klein beetje toch?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:50

Wat is het probleem als iemand graag een setje heeft? zolang het paard er maar geen hinder van ondervind. over die haren ben ik het gedeeltelijk met je eens. Tast en snorharen etc. blijven bij mij paard er gewoon aan. de vetlokken gaan eraf, anders krijgt hij mok. en 1 x per jaar móet ik zijn baard en oren bijknippen omdat het anders echt 5 cm uit zijn oor steekt Clown
Maar wat zit ik mij hier nou te verontschuldigen Verward
Ik ben goed voor mijn paard, hij gaat er zoveel uit als mogelijk.
Zijn harnachement etc. is prima in orde,hij loopt er goed bij. en is zeer gelukkig.
Als we willen dat alles natuurlijk word, moeten we van ned. één groot bos maken, en alle paarden loslaten....

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:51

Neus en oog haren laat ik zitten.
Ik neus haren knip ze wel op 1 lengte.
Ook de haren bij de kin brand ik weg en vetlokken knip ik wel weg als ik wedstrijden rij, anders niet.
Bij de oren knip ik alleen de uitstekende haren weg, dus niet helemaal kaal.

En ja ik heb het paard ook helemaal geschoren.
Als je bijna elke dag intensief rijd en je paard na 3 uur nog nat is, heb je weinig keus.
ook voor het paard is het dan prettiger werken, want harlopen met een dikke winterjas is niet fijn want je kunt je warmte niet kwijt en dat merk je ook heel erg bij de paarden met dikke vacht die hard moeten werken.

verder ben ik geen setjes mens, maar geloof dat het paard het echt niet erg vind of hij elke dag een nieuw setje op heeft.

Ik ben verder wel voor elke dag weidegang, voor alle soorten paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miekie74 en 43 bezoekers