Vliegenfranjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Vliegenfranjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:35

Omdat onze paarden vreselijk veel last hebben van vliegen rond hun ogen, heb ik voor de volwassen exemplaren twee vliegenfranjes aangeschaft. Die helpen redelijk.

Maar mijn ouders vinden het zielig, gevaarlijk, complete waanzin, etc.
Dus mogen ze die dingen in het weiland niet om.

Nu hebben we nog nooit een paard gehad dat zo stom was om met z`n staart, z`n voorpluk of z`n manen in het stroomdraad te gaan hangen, dus ik denk toch ECHT dat onze paarden weinig gevaar lopen met die dingen.

Als je het met me eens bent, zou je dat dan even willen melden? Dan print ik nl even een lijst pro`s voor hen uit. Bij voorbaat dank!

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:26

moet je togh zelf allemaal weten maar hoe ziet het eruit?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:44

Ik heb er op dit moment 6 lopen met zo'n vliegennetje.Ook 6 groningers toevallig.
En nee het is echt niet gevaarlijk het is juist gevaarlijker om ze zonder te laten lopen. Vanwege de vele vliegen rond de ogen heb je kans op ontstoken ogen als je daar niet op tijd bij bent of je verwaarloosd het kan het oog dusdanig beschadigen dat er een mogelijkheid tot blindheid is.

Mijn 2 jarige merrie kwam vorig jaar uit Duitsland met een verwaarloosd ontstoken oog waar helemaal een vlies over was gegaan de veearts hier was bang dat ze er al blind aan was geworden na vele weken druppelen (en een hoge veearts rekening) later is het oog dan weer goed opgeknapt.
Zo'n vliegennetje is een stuk goedkoper dan de veeartsrekening kan ik uit ervaring vertellen.

Een vliegennetje zit alleen als frontdeel van het halster en is niet gevaarlijk, als een paard jeuk heeft is de grootste kans dat hij een achterbeen terhoogte van het bakstuk door het halster steekt en niet door het frontdeel.
dus als ze al met halsters liepen is het geen reden om het niet te doen,
Als ze al zonder halster liepen dan kun je speciale netjes alleen voor de ogen kopen omdat ze dicht zijn van oor tot oog kan er geen been achterhaken zonder het netje van het hoofd te trekken.

Als laatste dan nog de vliegenfrontdelen van de welkoop, deze bevestig je met klittenband zodra hier enige spanning op komt laat het klittenband gewoon los net zo makkelijk en veilig. overgens lopen hier jaarlingen en hengsten met deze dingen. en geen enkel paard heeft er last van. Ze zijn heel blij dat ze geen beesten meer in hun ogen hebben en geen ontstoken ogen hebben. Ze zijn meer ana het donderjagen door de wei en meer aan het grazen inplaats van de hele dag kop aan kont te staan zodat elkaars staarten die vliegen bij het hoofd weghouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:01

Lucky vindt het volgens mij ook erg fijn en heeft geen least van zijn oogjes verder.. ik heb met een gespje ofzo dat hij een beete blijft zitten, lucky kennende...

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:44

Ik ga met nimber mee OK dan!
En daarnaast heb je ook van die netjes voor de ogen met klitteband.
Als je een veulen erbij hebt lopen, heb je kans dat hij meer naast je paard ligt, dan voor de ogen Schijnheilig Maar het is niet zo gevaarlijk, omdat stel DAT er wat gebeurt, ik schat de kans er klein, dat hij los kan gaan.

Daarnaast heb je schrik draad zo te lezen. Minder kans om ergens aan te blijven hangen. Ik had altijd klitteband omdat die van ons een omheining hadden waar ze (met moeite en veel lomp gedoe) wel eens achter konden blijven hangen. Vandaar de klitte band dingen.

Heb je een halster om in de weide normaal? Dan is dit echt niet gevaarlijker!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:09

Ik heb het ook voor Kore, maar dus echt geen succes!!! Ze staat aan een stuk door met haar hoofd te schudden en haar ogen dicht te knijpen, het ziet er erg vermoeiend uit! Ja, dat is de beste omschrijving! Ze staat daar maar te knipperen, te schudden en te zuchten, dus dat onding is naar achterin de kast verbannen! Trouwens nooit last van ontstoken ogen bij Koor, afkloppen!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:15

Mijn pony krijgt dus ook last van ontstoken ogen van de vliegen. Een vliegenfrontriem vond hij echter niks, net als wat Koortje bschrijft.
Hij heeft dus een vliegenmasker op, en daarmee doet hij geen enkele moeite om het af te krijgen. Ik zou dus voor een masker gaa, helpt ook veel beter dan die sliertjes.
Maar die sliertjes gevaarlijk? Nee, dat lijkt me echt niet..... weet niet wat er gevaarlijk aan zou moeten zijn. Dan zou je ook bij paarden met een lange voorpluk die eraf moeten halen Verward

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:35

ik heb nu ook zo'n vliegen masker gekocht,helpen veel beter als die sliertjes Lachen

en kun je ook zonder halster omdoen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:45

Mij lijkt het ook niet gevaarlijk....Maar ik gebruik zo'n vliegenmasker, kunnen ze niet mee ergens aan blijven hangen en je hebt er geen halster voor nodig. en het werkt ook nog een 10x beter dan een vliegenfrontriem.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:22

ik heb ook zo'n masker om dezelfde redenen als hierboven genoemd staan Lachen

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:44

ja die heb ik inderdaad ook.
dat zijn de beste hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:48

Die dingen zitten toch met klittenband vast? Die trekken ze zo los hoor, als ze ergens aan vast zitten.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:04

Ik heb er ook eentje, en het scheelt heel erg veel. Als hij nu een keer met zijn hoofd schud omdat er vliegen rond zijn oog zitten, wapperen de sliertjes de vliegen weg, en als hij gewoon zonder vliegennetje schudt, blijven ze zitten...Doen dus.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 16:14

Ok! Op zulke verhalen zat ik dus te wachten, heel erg bedankt! OK dan!

Zelf ken ik helaas ook legio enge verhalen over zere paardenoogjes, maar dat kan ik dertig keer zeggen en dan vindt paps het NOG niet bijzonder (en een oud paardenmannetje hoeft het maar één keer te zeggen en.. juist...).

Dit legt net even meer gewicht in de schaal. Ik blijf ook maar zeggen dat ze ECHT nergens schadelijk voor zijn en die uitpuilende onderoogleden ECHT kunnen voorkomen, etc. Maar paps heeft Hercules één keer met zo`n ding door het land zien draven en vindt nu dat de paarden er 'stapelgek' van worden (schuif de schuld van een labiel paard maar weer op een vliegennetje af)! Tong uitsteken

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 16:15

En ja, dat halster om in de wei is om meerdere redenen een probleem..
Ten eerste vanwege het hang-gevaar, ten tweede omdat kinderen dan spontaan op de paarden gaan zitten (bij weide dat niet continu bewaakt wordt) met meegebracht touwtje als teugel en..

Er is waarschijnlijk iemand in Zoutkamp die een riante collectie halsters heeft aangelegd... Allemaal uit ons land van onze paarden gejat!