renpaarden zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:37

Heey!

Op onze manege hebben de paarden ook stands. Maar het is niet "zielig" ofzo! De paarden zijn niet gewend aan boxen en zouden niet weten wat ze ermee aan moesten en alleen maar gek worden als ze in een box zouden komen!
Bovendien hebben de paarden hele brede stans en ze zijn gewend te lopen. Ze staan er dus niet heel lang in. Ook gaan ze er vaker gewoon in liggen!
En als er een vrije middag voor ze is staan ze van 's morgens tot 's avonds op wei!
Deze paarden zijn hartstikke gelukkig en ze worden heel goed verzorgd! Niet bij alle manege's worden de paarden die in stands staan slecht behandeld!

Groetjes, Cadish

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:38

Bovendien, paarden die niet vast kunnen staan hoeven dat helemaal niet! Ze spannen dan alleen een touw aan de open kant van de stand en de paarden draaien zich er 10000x keer in om!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:41

Cadish schreef:
De paarden zijn niet gewend aan boxen en zouden niet weten wat ze ermee aan moesten en alleen maar gek worden als ze in een box zouden komen!


Hoe weet je dat nou? Heb je het al een keer geprobeerd? Een paard in een stand is niet meer van deze tijd.
En als de paarden die niet vast kunnen staan los kunnen zetten, waarom maken ze aan de achterkant van de stands geen deur en laten ze allemaal los staan? Zo kunnen ze zich allemaal omdraaien als ze dat willen...

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:59

Cassidy schreef:
Hoe weet je dat nou? Heb je het al een keer geprobeerd? Een paard in een stand is niet meer van deze tijd.
En als de paarden die niet vast kunnen staan los kunnen zetten, waarom maken ze aan de achterkant van de stands geen deur en laten ze allemaal los staan? Zo kunnen ze zich allemaal omdraaien als ze dat willen...



Cadish, er stond eens in Bit oid dat volgens een onderzoek paarden in stands veel sneller gedragsafwijkingen krijgen dan die in boxen. Ik vind het zelf ook niks, tuurlijk wel een plus dat ze naar buiten gaan.

Maar renpaarden staan toch meestal gewoon in boxen Verward
Ligt gewoon aan de stal, net als dressuur- spring- etc.paarden.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:03

Op duindigt iig allemaal wel ja, gelukkig Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57943
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 19:23

Oliver schreef:
Ik ben ook niet echt fan van de rensport.

Pharagirlke waar baseer jij de dingen die je zegt op? Alleen op beelden die je op tv ziet? Of die je hoort? Of in de penny? Schijnheilig

Maar Pharagirlke waarom zit je eigenlijk bij de pennypatrouille? Persoonlijk denk ik dat de pennypatrouille beter over jou kan waken.


oliver: ik ga nou voor de laatste keer niet lief voor je zijn...maar ga me rustig (proberen) te houden
1 ik bazeer me op wat ik zie op die wedstrijden op tv. en op dingen die ik hoor! inderdaad...
2. ik lees niet eens penny, en waar bazeer jij je op om dit te zeggen? puur omdat ik mijn mening zeg...waarvan een deel van de mensen die een stuk vriendelijker en informatiever hebben gereageert dan jou me al van hebben overtuigd dat het dus níet zo is!

ik zit bij de penny patrouille om mensen zoals jij, die denken dat ze net ietsje meer zijn als andere en die denken dat ze alles weten te betrappen op uitspraken van ze! ik zou het ook totaal niet erg vinden als ze me een stemp geven voor dit topic! het zijn fijne meiden...en ik ben gewoon graag bij ze! dat topic is fijn!.

maar mijn punt:
als je de wereld wilt veranderen begin dan bij jezelf...je reageert zelf nooit echt vriendelijk op me en al helemaal niet echt informatief (of je daagd eerst uit en gaat dan het engeltje uithangen)

ik hoop dat ik hier voor geen UN ga krijgen... zal ik wel zien. ik wou het je gewoon even zeggen, maar hopen dat hierdoor het topic niet nog eens in een ruzie uit loopt wat al eerder is gebeurt door dat wij twee in hetzelfde topic waren

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:01

Renpaarden zijn niet zielig.
hoe ze er vroeger mee omgingen oke dat was wel gigantisch erg (seabisquit) maar nu gaat het er wel anders aan toe. ik heb ook gehoord dat ze rond hun 7e jaar verkocht worden. zodat ze dan niet meer hoeven te rennen.
ik wil van de zomer op een draf of renstal(hangt er vanaf) bezoeken omdat ik volgend jaar naar deurne wil en dan zal ik het wel zien

als iemand nog een tip heeft dan hoor ik het graag

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:24

Oliver: Haha! (sorry pharagirlke Knipoog )

Phara: lees het boek Seabiscuit eens. Is een roman (niet helemaal) en gaat over het wereldberoemde renpaard Seabiscuit. Dan zul je lezen dat renpaarden absoluut niet zielig zijn. Tuurlijk gebeuren de dingen die jij noemt wel eens, maar in 9 van de 10 gevallen wordt er goed om de paarden gedacht. En echt, deze renpaarden vinden het geweldig om te rennen, daarvoor zijn ze, zeg maar, geboren! Ze zijn gebouwd op snelheid.
Dat boek was echt leerzaam en heeft mij de ogen geopend.

Nog een edit: Ik ben het verder helemaal eens met Leentje, Thoroughbred (sorry, als ik je naam verkeerd schrijf Knipoog ), Beautiful_Mickey etc.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57943
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 20:35

vind het totaal niet erg dat ze mij hun mening geven maar niet op oliver haar manier Lachen die wat jij opnoemt hebben meestal informatief en vriendelijk gereageert...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:44

Ik denk dat ik maar jockey word, mijn postuur heb ik iig mee Haha! Ik vind renpaarden ook niet zielig, om topprestaties te leveren moet een paard gewoon goed verzorgd worden en lekker in zijn vel zitten anders houdt het gewoon op een gegeven moment op. De echte toppers zijn ook vaak paarden die er van genieten om te koersen, net zo graag willen winnen als hun jockey, die houden van de baan Lachen Niks mis mee.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:09

Wij hebben zelf 2 ex-renpaarden, arabieren. De ene heeft geraced tot ie 6 was, lange afstanden etc. Hij was best goed, en dan gaan ze lang met ze door. Het is waar dat sommige/veel renpaarden erg versleten benen hebben, maar de paarden die goed blijven worden echt wel goed verzorgd, Patent (het paard dat lang geraced heeft) heeft superbenen en is zeer goed verzorgd.
Ikzelf zou nooit gaan racen met 'mijn' paarden, maar ik kan me voorstellen dat je het een mooie sport vind.
Alle topsporters slijten, hardlopers slijten, gewichtheffers slijten, springpaarden slijten, endurance paarden slijten etc. Denk maar niet dat een paard 160 kilometer loopt zonder daar wat slijtage van op te lopen! Misschien de een meer dan de ander, maar op zich is daar niks mis mee vind ik.
Laatst was er iets op tv over de Grand National (dé steeple wedstrijd van Engeland) en daarin werd een trainer gevolgd met zijn paard ernaartoe. Hij zei iets waar ik het best mee eens ben: Sommige van onze paarden hebben misschien een redelijk kort leven, maar worden wel heel erg goed verzorgd, dat lijkt me beter dan een paard dat een lang leven heeft en niet goed verzorgd wordt.
Dus nee, ik vind renpaarden niet zieliger dan andere paarden. In elke sport heb je paarden die beter of slechter verzorgd worden, dus dat vind ik absoluut niet sport gebonden.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:10

Craignethan schreef:
Geldt dat niet voor 80 % van de mensen die paardensport bedrijven ?



Nee nee nee!!!
Dat denk ik niet!!
Als je eens alle mensen bij mekaar opteld die reacreatief rijden of mensen die op een manege zitten dan is dat echt wel meer dan 20% van de totale ruiters en bij deze mensen gaat t er niet om of je de top wilt bereiken of niet!!!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:14

WAAR SLAAT DAT STEEDS OP MET DAT PENNY-GEDOE???

En ik vind het ook ff superbelachelijk dat mensen gelijk gaan zeggen: JIJ BENT ZEKER EEN PENNY-GRIETJE!
euhhhhhhhhhhhhhhhh hallo? Je mag toch wel denken wat je wilt, je mag toch wel conclusies trekken uit dingen die je hoort of ziet. Je mag toch wel zeggen dat je iets zielig vind. En daarom heeft dat meisje waarschijnlijkd it topic geopend, om eens de meningen van anderen te horen, en misschien heeft zij een verkeerd beeld van de rensport! Nou, eh, dat is toch juist een goed topic! GEEN PENNY-ACTIE

Ayasha
Blogger

Berichten: 57943
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 22:17

suusiej...zo reageren ze altijd bij dit soort topics Knipoog moet je er gewoon bijnemen, er tegen in gaan maakt het net erger! vind het super lief van je dat je er zo over denkt...maar...ach laten we zeggen dat een aantal mensen het niet leuk vinden als iemand zijn gedacht zegt en daarover meningen vragen, of die nog wrok koesteren van mijn korte pennyperiode...

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:27

jaa haha, gekke mensjes hiero:D

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:28

Suusiej schreef:
WAAR SLAAT DAT STEEDS OP MET DAT PENNY-GEDOE???

En ik vind het ook ff superbelachelijk dat mensen gelijk gaan zeggen: JIJ BENT ZEKER EEN PENNY-GRIETJE!
euhhhhhhhhhhhhhhhh hallo? Je mag toch wel denken wat je wilt, je mag toch wel conclusies trekken uit dingen die je hoort of ziet. Je mag toch wel zeggen dat je iets zielig vind. En daarom heeft dat meisje waarschijnlijkd it topic geopend, om eens de meningen van anderen te horen, en misschien heeft zij een verkeerd beeld van de rensport! Nou, eh, dat is toch juist een goed topic! GEEN PENNY-ACTIE



ben ik helemaal met je eens. Het is alleen maar goed dat Pharagirl dit topic geopend heeft, ze had wat duidelijke vragen over de rensport. Ik stel het alleen maar op prijs dat mensen dat soort vragen stellen, want dan alleen kunnen andere mensen daar antwoord op geven en haar misschien wat genuanceerder naar de sport laten kijken.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:39

Indd, het is juist dom als je er niet over begint!
Zo leer je er alleen maar van.
Vind het ook geen penny-topic, want ik durf te wedden dat 90% van de mensen net zo dacht als jullie over renpaarden toen ze op die leeftijd zaten (no offence hoor Knipoog ).. Ik dacht zelfs nog zo over renpaarden toen ik 15, 16 was Clown

Ayasha
Blogger

Berichten: 57943
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 22:44

tja...als je er niet echt 'in' zit, en je er niets van kent, lijkt het dus alsof ze die paarden verrot slaan Scheve mond heb ik ook alweer geleert!
*veel geleert vandaag Bloos*

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:09

Ik ben het eens met veel mensen hier, zoals thouroughbred en Beautyfull_mickey.
Maar om ook nog even een voorbeeld te geven dat een renpaard tot dressuurpaard omgeschoold kan worden:
Afbeelding
Afbeelding
Stravinsky xx, op de renbaan gelopen, aantal koersen gewonnen, en daarna Intermediare I niveau gelopen.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:11

pharagirlke schreef:
suusiej...zo reageren ze altijd bij dit soort topics Knipoog moet je er gewoon bijnemen, er tegen in gaan maakt het net erger! vind het super lief van je dat je er zo over denkt...maar...ach laten we zeggen dat een aantal mensen het niet leuk vinden als iemand zijn gedacht zegt en daarover meningen vragen, of die nog wrok koesteren van mijn korte pennyperiode...


beste pharagirlke,
het gaat er niet om dat je geen vragen mag stellen. Jij deponeert meningen die niet echt ergens op gebaseerd zijn. Als je dat dan ook nog doet in termen in de trant van 'verrot slaan' en 'ze worden vol met rotzooi gepropt' etc dan kun je wat ongenuanceerde reacties krijgen. Heel anders was het geweest als je gewoon gevraagt had of iemand ervaring had in de rensport en of ze je daar over kon vertellen omdat het je zo zielig lijkt.
Het klinkt misschien voor jou als pietluttig en het komt misschien in jou ogen op hetzelfde neer, maar dat is niet zo. Dat is gewoon het lastige van schrijven ipv praten. Daardoor moet je altijd wat omslagtiger te werk gaan als je aan het schrijven bent (niet dat ik me daar altijd aan hou, maar ik probeer het wel Schijnheilig )

Giraf

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: renpaarden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:19

Citaat:
pharagirlke schreef:
dus als je een ex-renpaard heb veronderstel ik ook dat je de eerste jaren afziet met zon knol! als je in een manegepiste zit met een volbloed renpaard dat zo hard mogelijk galoppeert...moet angstwekkend en gevaarlijk zijn!!

hoelang duurt het eer je het er uit hebt dat ze 'rustig' moeten galopperen? lukt je dat eigenlijk wel 100%

Ik ben al 5 jaar in het bezit van een arabisch volbloed die, voor ik hem kocht ook een aantal jaren gekoersd heeft. Ik heb hem op Duindigt gekocht en in het begin had ik ook wel zoiets van "waar begin ik aan"? Maar goed.. het enige probleem wat ik in het begin had was dat hij doodsbang was voor de zweep en hij wilde inderdaad alleen maar keihard galopperen.. maar met veel liefde en geduld kom je een al een heel eind! We zijn nou 5 jaar verder en hij loopt nu hartstikke braaf (deed hij eigenlijk na een paar weken al), ik kan hem zelfs met een zweep rijden al is dat bij hem niet nodig. Natuurlijk wil hij nogwel eens een sprintje trekken, vooral tijdens een buitenrit op een lang recht stuk weg/ruiterpad omdat hij ook zo getraind is. Het heeft ook wel even geduurd voordat hij door had dat hij ook gewoon kan draven of stappen op een lang recht stuk, maar ook dat begrijpt hij nu... Ik spreek natuurlijk niet namens alle ex-renpaarden maar bij die van mij is alles 100 % meegevallen *LOL*
Citaat:

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:46

gijsenkim schreef:
ben ik helemaal met je eens. Het is alleen maar goed dat Pharagirl dit topic geopend heeft, ze had wat duidelijke vragen over de rensport.


Rare manier van vragen......als ze t gewoon gevraagd had, was ze ook niet als penny bestempeld. Ik vind de reacties daarop niet onbegrijpelijk.

Maar er zijn hopenlijk een hoop indianenverhalen de wereld uit geholpen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:58

pharagirlke schreef:

daarbij zijn ze ook verkl**t als je het mij vraagt
zo lang galopperen tegen een erg hoog tempo kan niet goed zijn voor de benen! zeker niet op jonge leeftijd.

__ Snelheidswerk is juist goed voor het beenwerk. Hier is onderzoek naar verricht. De zachte delen zoals banden en pezen krijgen het wel zwaar te verduren, maar juist voor het harde beenwerk schijnt het goed te zijn!

weet niet of een van jullie een ex-renpaard heeft maar oud worden ze niet DACHT ik...kan volledig mis zijn

Ik wil je voorstellen aan Danish Delight:

[img]
http://nl.msnusers.com/_Secure/0SQAAANo ... 3062[/img]

Op deze foto rond de 20 jaar. Zij heeft tot haar achtste niet onverdienstelijk gekoerst. Daarna is ze de fokkerij in gegaan. Na een tweelingdracht lukte het niet meer om haar drachtig te krijgen.
Ze heeft nog jaren als recreatie/ dressuurpaardje dienst gedaan. Uiteindelijk is ze op 31 jarige leeftijd gestorven. (niet zo oud he?)

dus als je een ex-renpaard heb veronderstel ik ook dat je de eerste jaren afziet met zon knol! als je in een manegepiste zit met een volbloed renpaard dat zo hard mogelijk galoppeert...moet angstwekkend en gevaarlijk zijn!!

Ik heb een ex-renpaard. Ze kan heel snel, maar raakte in de stress als ze moest koersen. Veel koersen heeft ze dan ook niet gelopen.
Ze heeft helemaal geen behoefte om te gaan rennen met mij er op en het is juist een super cool paard om te rijden!!

hmm...ik vind een renpaard eigenlijk super zielig! vind het zelfs op een of andere manier een vorm van mishandeling...

wat denken jullie?

Ben het totaal niet met je eens.

miracle9489
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:16

Ik vind dat een renpaard niet teveel koersen mag lopen maar koersen zijn niet slecht voor hun, vaak worden ze er alleen maar vrolijker van.
Als een renpaard met pensioen gaat is hij vaak nog erg druk en moet je geregeld met hem gaan lopen anders raken ze volgens mij overhit zogezegd dan hebben ze gewoon energie teveel

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:16

We fokken en trainen zelf renpaarden (arabieren), we hebben er op het moment drie op de renbaan staan 6 jr, 4 jr en 3 jr.
De hengst van 6 jaar word vooral in het buitenland uitgebracht, omdat er in nederland bijna geen koersen zijn voor goede paarden (die veel geld verdient hebben) De 4 jarige merrie loopt dit jaar eigelijk voor het eerst, vorig jaar is ze 2 keer gestart maar ze was er nog niet aan toe. Dus die heeft nog een jaar rust gehad. Dit jaar heeft ze de eerste koers dik gewonnen en de tweede koers is ze zo gehinderd door de anderen dat ze bang werd en twee na laatste werd. De 3 jarige merrie heeft zich gekwalificeerd maar start pas aan het eind van het seizoen.
We trainen naar het paard z'n kunnen, elk paard reageert anders op een training. We gaan nooit hard in het bos, maar alleen op 2 plekken op strand. Op een ander deel op strand zijn ze dus ook rustig.
Alle paarden rijden dressuurmatig in het bos en om de 4 dagen gaan we naar strand om snelwerk te trainen.
De paarden staan bij ons van 10 tot 17.30 lekker buiten s nachts moeten ze wel op stal want anders krijgen ze een grasbuik.
We geven de paarden wel voedingssupplementen, omdat we het uiterste van een paard vragen zul je ze dus ook goed moeten voeren en evt. iets extra's moeten geven (bijv. electrolite, creatine).
Ik heb onze paarden nog nooit geslagen, in de koers mag je geloof ik maximaal 4 of 5 keer slaaan. Onze 4 jarige merrie is in de koers ook nog nooit geslagen, wel een tikje op d'r hals. Zo zie je maar weer dat er lang niet bij elke koers en bij elk paard geslagen word. De meeste paarden vinden het gewoon leuk om te doen en willen zelf graag winnen!!!!

Als je meer over de rensport wilt weten zou ik een keer naar duindigt toe gaan of naar een trainingstal, zo kun je met eigen ogen zien hoe het er aan toe gaat.