renpaarden zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:23

Op duindigt zie je toch ook echt de meeste galoperen met de training

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:29

Ik heb totaal geen verstand van renpaarden, maar ik vind die wedstrijden met heggen, sloten enzo (of is dit een totaal andere tak van rensport) vreselijk om te zien. Paarden die over de kop vliegen en ruiters die vallen en omver gelopen worden.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:30

Ik heb ook een draver die is nu 4 hij is afgekeurt als renpaard omdat te langzaam is!

Maargoed Ik lees dingen over middeltjes en weet ik veel allemaal meestal moeten ze doping controle doen!
En bij dressuur of springwedstrijden word ook genoeg doping gegeven! Jullie moeten niet alles over 1 kant scheren!
Die beesten zijn erop gebouwt het heten niet voor niets dravers!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:42

Smurfie"]
Ik heb ook een draver die is nu 4 hij is afgekeurt als renpaard omdat te langzaam is!
[/quote]

Een draver die afgekeurt is als renpaard? Vind je het gek Schijnheilig
Een draver moet namelijk draven en niet galoperen Knipoog


[quote="Marliesje schreef:
Ik heb totaal geen verstand van renpaarden, maar ik vind die wedstrijden met heggen, sloten enzo (of is dit een totaal andere tak van rensport) vreselijk om te zien.


Dat is military

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:47

Nee, ik bedoel niet milatary, maar echt bijv. 20 paarden op een renbaan die tegelijk over hindernissen gaan. Milatary heet tegenwoordig toch eventing.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:47

Haagsemeid, gezien het zinnetje dat je niet meegequote hebt, denk ik dat Marliesje het over Steeplechase heeft.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:49

Ja dat wou ik net neerzetten, dat ze dan dat bedoelt, maar bij steeplechase hebben ze namelijk geen sloten alleen die bezem dingen daarom dacht ik in eerste instantie aan military Knipoog

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:51

de modderpoel voor en achter sommige heggen wil met wat fantasie wel op een slootje lijken Knipoog

ben er trouwens ook geen fan van

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:10

Klopt, ik ben zelf helemaal voor military, en ook voor renpaarden, maar steeplechase daar heb ik het ook niet op.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:48

renpaarden zijn niet zielig. Ik vind twee jaar persoonlijk wel te vroeg om met een paard te beginnen. Van mij mag dit best omhoog naar 3, maar ze komen absoluut niks tekort.

Ik had vroeger ook een paar twijfels over de rensport. Ik heb toen een afspraak gemaakt met iemand die een renpaard heeft op Duindigt en ben gewoon gaan kijken. Misschien ook een idee voor jou?

Je kan geen oordeel vellen als je het niet met eigen ogen gezien hebt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:49

ik vind sommige wel zielig,
de ruiters zijn zo prestatie gericht en geven vaak niet om het paard,
Ik mag het niet hoor,

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:51

TeamSpirit schreef:
ik vind sommige wel zielig,
de ruiters zijn zo prestatie gericht en geven vaak niet om het paard,
Ik mag het niet hoor,


Geldt dat niet voor 80 % van de mensen die paardensport bedrijven ?

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:54

dat ze zo hard rennen is misschien niet zo heel zielig, maar wat ik wel zielig vind is dat die mensen vaak niet eens echt om die paarden geven (niet boos worden mensen, ik heb het niet over ALLE mensen met renpaarden) want sommige paarden die niet hard genoeg kunnen, of als ze een kwaaltje hebben of iets, dan worden ze gelijk naar de slager gebracht...en DAT vind ik zielig... plus dat ze altijd maar met die zweep geslagen worden om harder te gaan, en ze moeten alleen maar rennen zodat die mensen op ze kunnen gokken voor het geld...
Echt weten doe ik het ook niet want ik heb het nooit in het echt gezien, maar wat ik er zoal van hoor vind ik maar niks

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:57

Over dat slaan bestaan wat misverstanden, ze worden maar vrij weinig geslagen.
Het LIJKT alsof ze geslagen worden, maar ze gaan met de zweep langs de oren, om ze harder te laten gaan.

En trouwens sowieso, dressuur mensen en veel springruiters rijden met sporen, die paarden krijgen ook wel eens een flinke por ermee, ik denk dat ik een por in de buik erger vind hoor

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:03

Suusiej schreef:
Tja, het mag dan wel een sport heten, maar ik vind er totaal nix aan
Ze slaan die beesten als de *&&%##@)&
Paardrijden moet leuk zijn,zowel voor jou als je dier.
Denk je nou echt dat n paard het leuk vind om eerst in zo'n minihok te moeten staan, en zenuwachtig moet afwachten tot het hekje opengaat?Vervolgends moeten ze rennen voor hun leven. En als t niet hard genoeg gaat, krijgen ze ff flink wat meppen.
Okej, verder worden ze vast goed verzorgd, maar het rijden vind ik 3000x paardonvriendelijk/onnatuurlijk Schijnheilig



Dat slaan neem ik met een flinke korrell zout. Ik heb al vaak gemerkt dat ze enkel met de zweep langs het hoofd zwaaien ipv daadwerkelijk te slaan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:45

Ik wou net zeggen; op een gewone wedstrijd zie ik genoeg paarden die er met de zweep van langs krijgen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:51

Dressuurpaarden, springpaarden enz. hebben vaak ook baasjes die niet om ze geven, maar ze alleen maar gebruiken als winstpuntenmachine...
Geen punten, paard verkopen!!! Zo gaat het maar al te vaak.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:57

pharagirlke"]
het klinkt misschien penny maar dat kan me even geen barst schelen!
het zit me nou al 10 jaar dwars (sins ik paardrijd en wat weet over de 'paardenwereld' en ik wil nou wel eens weten wat jullie hier van vinden.

Renpaarden...zijn ze zielig of niet? Antwoord NEE
ik bedoel, ze zijn twee als ze op de baan komen, eer ze daar komen hebben ze ook nog zware trainingen achter de rug! dat voor een 2-jarige
wanneer worden zon paarden dan opgeleert? veel te vroeg toch? Antwoord waarom??daarbij zijn ze ook verkl**t als je het mij vraagt
zo lang galopperen tegen een erg hoog tempo kan niet goed zijn voor de benen! zeker niet op jonge leeftijd.
Antwoord verdiep je eens in de training voor je zoiets neer zet

en al die middelen die ze er aan in pompen Antwoord welke middelen??
ze worden heel streng gecotroleerd op doping

weet niet of een van jullie een ex-renpaard heeft maar oud worden ze niet DACHT ik...kan volledig mis zijn
daarbij worden ze nooit dressuurmatig gereden als ze maar snel genoeg zijn!!! Antwoord je heb het echt volledig mis

dus als je een ex-renpaard heb veronderstel ik ook dat je de eerste jaren afziet met zon knol! als je in een manegepiste zit met een volbloed renpaard dat zo hard mogelijk galoppeert...moet angstwekkend en gevaarlijk zijn!! antwoord het is gewoon een paard en als je kan rijden kan je ook en ex renpaard rijden

hoelang duurt het eer je het er uit hebt dat ze 'rustig' moeten galopperen? lukt je dat eigenlijk wel 100%
Antwoord elk renpaard kan rustig galopperen het grootste gedeelte van de training bestaat hieruit, rengalop word gemiddeld 1x per week getraind
hmm...ik vind een renpaard eigenlijk super zielig! vind het zelfs op een of andere manier een vorm van mishandeling...
Er zijn net zoveel zielige renpaarden als er zielige dressuur en springpaarden zijn.
Ik heb vaak het meeste medelijden met recreatie paarden, die worden niet echt getraint maar als de eigenaar zin heeft moet hij wel ineens kilometers lopen. En vaak speelt onkunde van de ruiter hierbij ook een rol.

wat denken jullie?

*als ik mis zit zeg het dan normaal, kan ik ook wat leren, als je gaat uitvliegen ben ik echt niets mee*
[/quote]
[quote="Bollee schreef:
plus dat ze altijd maar met die zweep geslagen worden om harder te gaan, en ze moeten alleen maar rennen zodat die mensen op ze kunnen gokken voor het geld...
Echt weten doe ik het ook niet want ik heb het nooit in het echt gezien, maar wat ik er zoal van hoor vind ik maar niks

Antwoord: Verdiep je eerst in de sport voor je iets zegt, door een paard te slaan gaat hij echt niet harder, je gebruikt de zweep ook niet op die wijzen en vaak word alleen de zweep langs het hoofd gehaalt zodat het paard hem ziet. Verder zijn er regels voor het aantal zweepslagen wat je een paard mag geven en je mag ze maar 3 tikken geven

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:40

Ik ben ook niet echt fan van de rensport.

Pharagirlke waar baseer jij de dingen die je zegt op? Alleen op beelden die je op tv ziet? Of die je hoort? Of in de penny? Schijnheilig

Jij zegt dus dat alle renpaarden veel geslagen worden, elke dag kilometers moeten galopperen, ze haast onhandelbaar zijn na hun renbaancarriere en nooit in de wei komen.
Ik denk niet dat dat waar is. Er zullen vast wel wat renpaarden bij zitten die slecht behandeld worden, maar dat is bij alle sporten weleens zo.
Renpaarden worden met veel liefde verzorgd en komen vast en zeker wel in de wei. En volgens mij kun je met een renpaard nog wel normaal omgaan hoor (heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het nog wel meevalt)

Al die dingen die jij noemt zijn wel overdreven. Maar ik denk dat renpaarden niet heel erg gelukkig zijn. Eigenaren geven denk ik niet echt om hun paard maar om hun prestaties. Er was laatst een documentaire op tv, daarin vroeg een verslaggever of het niet zielig was om die paarden zo te laten rennen (dat was bij steeplechase) Toen zei die eigenaar van dat paard: Nee dat is absoluut niet zielig, als een paard verongelukt heeft hij iig een mooi leven gehad. Verward


Maar Pharagirlke waarom zit je eigenlijk bij de pennypatrouille? Persoonlijk denk ik dat de pennypatrouille beter over jou kan waken.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:06

Vlakkebaanrennen vind ik best een mooie sport om naar te kijken. Royal Ascot is weer begonnen. Vanmiddag te zien op de BBC.
De paarden kunnen er op zich best tegen, ze willlen winnen en slaan gebeurt niet echt veel. Er is geloof ik zelfs een maximum aan gesteld.

Het is natuurlijk wel zo dat rennen op 2-jarige leeftijd eigenlijk niet kan.
Het engels volbloed is een laatrijp paard, dat vrij oud kan worden.
Maar je kunt natuurlijk niet pas met 5 jaar gaan rennen, dat zou teveel geld kosten, wat best jammer is.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:25

Oliver schreef:
Maar ik denk dat renpaarden niet heel erg gelukkig zijn. Eigenaren geven denk ik niet echt om hun paard maar om hun prestaties.


Eh, de paarden bij ons op stal komen elke dag in de wei, behalve vlak voor een koers. Ze worden heel goed verzorgd en ze zijn net zo gelukkig als de kwpn-er.

Het is wel zo dat bij de grote trainingsstallen alle paarden die in de training niet goed genoeg blijken te zijn opgeruimd worden.... Die eigenaren geven idd meer om de prestaties. Maar wees eerlijk; ik ken genoeg handelsstallen waar ook alleen maar eigenaren hun paarden hebben staan die alleen maar om hun prestaties geven.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:49

De meeste renpaarden krijgen niet meer dan 55 kg op hun rug. Menig KWPNer zal daar jaloers op kunnen zijn. Hiermee doel ik dan op de rukkende en plukkende zwaargewichten

Een 2 jarige word ingereden, vervolgens heel licht in training gezet om conditie op te bouwen en ervaring op te doen.
Ze zijn wat vroeger rijp, maar een renpaard zit ook rond zijn 5e/6e levensjaar al ongeveer aan zijn max.
Uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ook nog zat paarden dierond hun 8e nog koersen lopen.
Laatst bijgewerkt door Unity op 16-06-04 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:50

volgens mij wordt het tijd voor een boktmeeting op een renstal

Ik vind de rensport echt mooi, de steeple wel minder.
Paarden doen wat ze graag doen en dat is rennen.

Ik heb veel meer medlij met de pension paarden van de buurman dan met de renpaarden op duindigt.
de 'dure' dressuur paarden mogen geen eens rennen of in de wei.

En ja over dat vroegtijdig naar de slager... tuurlijk is het triest en mooi als iemand zo een dier kan 'redden'
Maar soms moet je ook denken beter een goed kort leven als een slecht lang leven.

En als ik mocht kiezen ben ik lievver dat renpaard als dat dressuurpaard

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:03

Op zn 5e-6e zit een renpaard op zijn top (zei iemand in topic), maar de grootste races zijn voor 3-jarigen. Dat is een beetje krom.
Overigens rende Persian Punch op zn 7e fantastisch en werd beter naarmate hij ouder werd.

Ik vind 2 jaar gewoon veel te vroeg om zulke prestaties te leveren, het is toch topsport. De botten zijn nog lang niet volgroeid en ik denk dat wanneer je wat later start, een renpaard ook langer door kan gaan.

Ik denk verder dat renpaarden een prima leventje hebben en vind het dus ook niet zielig.

Bertus_Suzy

Berichten: 855
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:35

renpaarden worden toch ook weer snel verkocht en snel met ''pensioen''
bij dresuur moeten paarden met hun hoofd gebogen lopen en een beetje dansen met de beentjes das nog veel zieliger!!lijkt mij
dus ik vind renpaarden ook niet zielig !!
ik zou zelf ook jockey willen worden maar hoe lang en zwaar mag je maximaal wezen?? anders wordt ik wel springruiter Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Bertus_Suzy op 16-06-04 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt