renpaarden zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:31

ja maar weet je hoe duur die knollen zijn? die zullen niet zo maar op de weide mogen...ze moesten zich maar een keer bezeren en niet kunnen lopen Scheve mond tenminste zo denk ik toch...
dit geld trouwens ook voor dressuur en springpaarden daar niet van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:31

fijn dat ik weet dat springpaarden harder gaan lopen als ik "in de mond trek"
Toch eens anders gaan oefenen in het vervolg Haha!

En paarden die niet goed verzortgt en op de juiste manier getraint en naverzord worden lopen geen eerste plek.
want dan heb je meteen blessures, of zijn niet genoeg in conditie om de rest voor te blijven

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:35

Reentje schreef:
maar als je die paarden in hun mond trekt gaan ze alleen maar harder hoor want bij springpaarden is dat ook zo of zit ik fout????????

-x- me Pling


volgends mij bedoel jij met dat ze steunen op het bit (de paarden)

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:36

pharagirlke schreef:
ja maar weet je hoe duur die knollen zijn? die zullen niet zo maar op de weide mogen...ze moesten zich maar een keer bezeren en niet kunnen lopen Scheve mond tenminste zo denk ik toch...
dit geld trouwens ook voor dressuur en springpaarden daar niet van!

zo denk jij ja... heb jij een renstal? Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:39

neen, en ik zou er ook NOOIT aan beginnen...
heb jij er eentje dan Verward

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:46

nee, ik heb er geen, maar ik kwam vroeger zeer geregeld op een renstal, en nu nog af en toe

En die hectares weide liggen daar niet om te hooien, dat kan ik je wel verzekeren Knipoog

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:08

Wat een vooroordelen toch weer!! Dat is echt jammer.
Ik heb een engels volbloed die gefokt is voor de ren, maar daar nooit voor gebruikt is.(ze was te groot) Ze is in Engeland beter behandeld dan op menig stal hier in Nederland!! Ze worden echt top verzorgt. Die renpaarden hebben het beter dan een dressuurpaard, geloof mij! In Engeland stond mijn paard in weilanden, waarvan je het hek niet eens kon zien, zo groot. Ieder paard heeft zijn eigen vaste ruiter, die het paard ook verzorgd. Er liepen 3 hoefsmeden rond, er kwam altijd een fysio langs, en ze gingen naar de tandarts.
Zo maar even wat voorbeeldjes. En zo'n paard als die van mij, zo goed opgevoed vind je ze hier in Nederland niet meer! Ze is echt super, en ik ben heel blij met mijn voor de rengefokte paard.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:15

Tja, het mag dan wel een sport heten, maar ik vind er totaal nix aan
Ze slaan die beesten als de *&&%##@)&
Paardrijden moet leuk zijn,zowel voor jou als je dier.
Denk je nou echt dat n paard het leuk vind om eerst in zo'n minihok te moeten staan, en zenuwachtig moet afwachten tot het hekje opengaat?Vervolgends moeten ze rennen voor hun leven. En als t niet hard genoeg gaat, krijgen ze ff flink wat meppen.
Okej, verder worden ze vast goed verzorgd, maar het rijden vind ik 3000x paardonvriendelijk/onnatuurlijk Schijnheilig

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:26

eens met suusiej dit keer...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:29

Suusiej schreef:
Tja, het mag dan wel een sport heten, maar ik vind er totaal nix aan
Ze slaan die beesten als de *&&%##@)&
Paardrijden moet leuk zijn,zowel voor jou als je dier.
Denk je nou echt dat n paard het leuk vind om eerst in zo'n minihok te moeten staan, en zenuwachtig moet afwachten tot het hekje opengaat?Vervolgends moeten ze rennen voor hun leven. En als t niet hard genoeg gaat, krijgen ze ff flink wat meppen.
Okej, verder worden ze vast goed verzorgd, maar het rijden vind ik 3000x paardonvriendelijk/onnatuurlijk Schijnheilig



wat vele niet weten (ik vroeger ook niet) is dat hun niet slaan,maar alleen met de zweep heen en weer gaan,om ze iets op te jagen,maar niet slaan (ja mischien aventoe een mepje) Knipoog

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:37

sjonge jonge......

Dit is weet typisch een voorbeeld van iemand (nog maar 13) die er niets van weet maar wel denkt te weten hoe alles gaat in een sport waar ze zelf nog nooit mee in aanraking geweest zijn.

De training wordt altijd rustig opgebouwd,en niet iedere volbloed is een 2 jarig renpaard,de meeste zijn pas met 3 jaar op de baan.
En ze galoperen echt niet elke dag kilometers op volle snelheid totdat ze er bijna bij neervallen...
Een paard dat over de kop gejaagd wordt is niets meer waard en zal ook nooit goed gaan lopen,is ook logisch, een goed springpaard laat je in de training ook geen honderd sprongen maken elke dag.
lijkt me beter dat je je huiswerk beter moet doen voordat je vanalles als feiten gaat neerzetten.

Overal heb je trainers of ruiters in ELKE paardensport die de paarden trainen Ten Koste van t dier,omdat t geld op moet leveren.
Maar dat merken ze na een aantal jaar wel hoe goed ze nog draaien.

Wat betreft doping..daar wordt zo streng op gecontrolleerd,daar mogen ze een voorbeeld aan nemen. Niet alleen de winnar wordt eruit gepikt voor controlle. En als ze je snappen, ben je je trainerspapieren kwijt..voor altijd...zegt genoeg denk ik.....
Het enigste wat erin gepompt wordt is goed voer en voedingssuplementen.
(ja,je hebt uitzonderingen,maar die maken ook meestal niets)

Het 'slaan'in de koers is ook aan banden gelegd, t is de enigste manier om t paard echt aan te sporen.(behalve t rijden met de handen) Je mag ook maar zoveel keer slaan in zoveel honderd meter,anders wordt je gediskwalificeerd.
Zo hard is t ook niet, t is niet makkelijk om met de zweep te rijden, t is iets anders dan in een handgalopje een mep geven, en ik heb nog nooit een paard met striemen op z n kont uit een koers zien komen.

Een renpaard wat niet goed wordt behandeld in de training en te hard moet werken,zal ook nooit goed gaan lopen.

Dus, misschien kun je de volgende keer even nadenken of je ook wel weet waar je over praat. dit komt als penny 1e klas over.

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:38

wij hadden een ex-draver op stal en ja helaas op zn 6 al worden verkocht omdat hij overbelast was in pezen en rug.. Door koolmonixide erin te spuiten in de benen kunnen ze harder lopen.. Is niet bij elke draver maar bij de meeste wel.. En zeg van niet want de veearts heeft het zelf gezegt en vele paardenkenners zullen dit echt wel weten.. Helaas word er veel gespoten bij deze paarden.. Maar wat ik al zei niet bij alle.. Dat vind ik wel onwijs zielig.. Maarja een voorbeeld van de manege geef ik gelijk in deze paarden hebben het eigenlijk enorm slechy als je het zo bekijkt.. Eerst een beginner erop losse teugels hard schoppen dan een wat verdere teugels onwijs strak ... Paard weet ook niet wat tie er meej aan moet...

Zoals ik al zei ze spuiten niet bij elke draver ... Maar heb het wel meegemaakt met een ex draver bij ons op stal..
Paardje was een lievert ... maar mocht helaas niet meer op gereden worden ... Dus hebben ze hem rust gegunt en hem verkocht aan iemand die hem weiland en een lekkere stal kan bieden

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:39

hehe eindelijk iemand met wijze woorden die weet waar ze over praat Lachen

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:41

wie bedoel je beautyfull_mickey??

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:44

jou volgens mij
thoroughbred: doe kalm! door me aan te vliegen zal ik 0.0 leren en dat is toch de bedoeling van bokt of niet soms? in elk geval dankje voor de nodige informatie
wist ook niet dat ze niet echt sloegen, lijkt zo wel als je naar televisie kijkt!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:45

nee ik bedoeld thoroughbred,ze heeft gewoon gelijk.
hier word vanalles geroepen zonder dat ze er ook maar iets vanaf weten.

euhm spettermacho,sinds waneer is een draver een renpaard Verward

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:49

Elke meter van een race staat op band, als een jockey z'n paard te veel slaat staan daar behoorlijke sancties op.

Ik heb vandaag ook een stukje Ascot gekeken, een race voor twee-jarige groene paarden. Mooi gezicht hoe die paarden met beleid en een klopje op de hals in de startboxen gezet werden, daar werd echt alle tijd voor genomen, petje af !

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:54

pharagirlke, ik vlieg niemand aan ik constateer alleen iets, over jou en waarom je bepaalde uitspraken doet.
En kalm ben ik altijd Cool .
Hopenlijk heb je er iets van geleerd.
Ik ben een echte paardenliefhebber,en zou mijn paard nooit mishandelen omdat ik de sport zo mooi of leuk vind.Of omdat ik per se geld wil verdienen ermee. Welzijn van t paard gaat voorop.
Niet iedereen is zo maar dat heeft niets met rensport te maken, die figuren vind je in elke tak van paardensport.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 01:39

een vriendin van mij heeft een paard die wedstrijden heeft gelopen en die kan makkelijk ook dressuurmatig gereden worden, het is dat zij zelf niet zo vaak kon rijden maar dat paard kan zou makkelijk de Z halen en galop gaat ook goed, alleen met buiterijden als ze hard mogen merk je dat ze op de baan heeft gelopen Tong uitsteken en ze is rond de 20 jaar en ik weet zeker dat die nog heel lang mee kan..

trouwens toen ze te oud werd voor de baan werd ze naar de slacht gebracht waar van m'n vriendin haar heeft gered, en het is een heel gezond paard... echt niet normaal dat mensen die dan naar de slacht brengen doordat ze bv geen wedstrijden meer winnen maar 100% gezond zijn Boos!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 02:12

pharagirlke schreef:

en al die middelen die ze er aan in pompen


Zoals??? Dat is namelijk echt niet zo hoor
Ik heb dan wel niet een ervaring met renpaarden, maar met dravers is het net zo dat ze vroeg de baan op gaan etc.

Daarom reageerde ik even.

Neem nou bijvoorbeeld Duindigt, nou die paarden hebben het echt wel lekker hoor, lekker door het bos rijden, lekker het land in, dagje rust, werken.

Sommige manege paarden hebben het slechter hoor!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:48

pharagirlke schreef:
het zit me nou al 10 jaar dwars (sins ik paardrijd en wat weet over de 'paardenwereld' en ik wil nou wel eens weten wat jullie hier van vinden.

Dan was je er al vroeg bij als je nu 13 bent

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:54

Citaat:
volgens mij word er genoeg gesjoemeld (weet niet hoe jullie het zeggen, valsgespeelt ) met middelen...om het paardje een beetje op te fokken dat ie sneller is


De controle is bij renpaarden tig keer strenger dan bij 'gewone paarden'.

Wat een vooroordelen staan er hier toch in dit topic. Ik kan je wel vertellen dat wij op stal alleen gelukkige renpaarden hebben staan. Lachen

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:57

pharagirlke schreef:
jou volgens mij
thoroughbred: doe kalm! door me aan te vliegen zal ik 0.0 leren en dat is toch de bedoeling van bokt of niet soms? in elk geval dankje voor de nodige informatie
wist ook niet dat ze niet echt sloegen, lijkt zo wel als je naar televisie kijkt!


Als je graag iets wil leren moet je vragen stellen en geen opmerkingen maken die nergens op gebaseerd zijn en dan geergerd reageren op de mensen die daar tegenin gaan...

Ik ken een heel aantal ex-renpaarden die nu in de endurance lopen. En geloof me, endurance kun je niet rijden met een paard dat kapot gelopen is. Ik denk ook wel dat het beter is voor een paard als er een jaar later mee begonnen wordt, maar dat is nu eenmaal niet zo.

De paarden die racen vinden dit ook echt wel leuk, of in elk geval staat er voldoende tegenover om ze plezier te laten hebben in dat wat ze doen. Er zijn meer paarden die het niet redden in de race wereld dan wel (en die paarden zijn dan prima om te scholen tot endurance, recreatie, cross). Genoeg paarden die de drive om voorop te lopen niet hebben, lui zijn, als ze eenmaal voorop lopen gaan wachten op de rest. Zo'n paard kun je nog zo veel slaan, ze worden geen kampioenen en zullen dan ook echt niet in de sport gehouden worden.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:05

Door de week galoperen de meeste renpaarden niet eens met de training. Ze draven rondjes op de eigen renbaan. om conditie op te bouwen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:20

??? Die van ons niet hoor! Die galopperen toch echt. Maar dan wel meestal in het bos en niet op de baan.