Natuurlijk paard!? (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:20

Feetje schreef:
Moeilijke discussie verder, het paard is te ver "gecultiveerd" om nog te zeggen van "terug naar de natuur" vind ik, het is sowieso niet natuurlijk voor een paard om uberhaupt met de mens in aanraking te zijn, dus als je echt "back to nature" wil met je paard moet je het ergens droppen op de steppe in Mongoliƫ....


haha OK dan!
precies wat ik ook altijd zei.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:08

snepje1 schreef:
Ik bedoel te zeggen dat het paard het niets uit maakt, of hij er nou netjes bij loopt of niet. We knippen die snorharen er alleen maar af omdat wij dat mooi vinden. Vindt ik een beetje egoistisch(of hoe je dat dan ook speld Knipoog )


Dus erg zal hij het dan ook niet vinden als hij geen baard heeft? Juist doordat ze ook op stal staan, hebben ze die niet zo hard meer nodig.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:36

Ik ben het heel erg eens met de stelling dat de meeste mensen het paard geen paard meer laten zijn. Veel mensen vergeten dat het paard gemaakt is om tegen bepaalde dingen te kunnen. Doordat wij dingen van het paard vragen die sowieso niet natuurlij kzijn kun je nooit helemaal vasthouden aan het 'natuurlijk houden' van paarden.
Persoonlijk vind ik het knippen, verven, lakken en weet ik veel wat je er verder nog voor 'moois' van kunt maken meestal helemaal niet mooi. Voor een endurace paard maakt het gelukkig niet uit hoe hij er uit ziet als ze maar gezond zijn Haha! !

Ik heb paarden meegemaakt die in de winter met een wollen denken, een deken met hals en een gevoerde, waterdichte denken en beenbeschermers om de wei in moets. Dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Het paard mag de hele dag naar buiten, ok heel goed, maar zo Verward
Paarden mogen wel de wei in, maar niet als ze hoog in de sport lopen want dan kunnen ze zich wel eens blesseren tijdens het spelen... Dus mogen paarden nog wel naar buiten, maar dan alleen en in een kleine paddock zodat ze niet kunnen rennen. Als het regent moeten ze naar binnen, want anders vatten ze kou... Die vacht hebben ze niet voor niets! Dat is een heel erg mooi systeem dat zich aanpast en zorgt dat het paard warm blijft. We rijden niet in de regen want dat is niet goed, we rijden ook niet als het te heet is en als het sneeuwt dan heeft het paard helemaal pech, want in de sneeuw kunnen ze niet lopen... Dat kunnen ze heel erg goed alleen moeten ze daar even aan wennen (net als wij)...

Ik denk niet dat het een paard uitmaakt of hij een baard heeft of niet, getrokken manen of niet, een roze dekje met bijpassende bandages (waar zijn die uberhaubt goed voor?). Waar het mij meer om gaat is dat we het hebben over een paard, een dier, en niet over een barbiepop!

Laat een paard lekker paard blijven!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 20:01

NienkeMulder schreef:
Ik ben het heel erg eens met de stelling dat de meeste mensen het paard geen paard meer laten zijn. Veel mensen vergeten dat het paard gemaakt is om tegen bepaalde dingen te kunnen. Doordat wij dingen van het paard vragen die sowieso niet natuurlij kzijn kun je nooit helemaal vasthouden aan het 'natuurlijk houden' van paarden.
Persoonlijk vind ik het knippen, verven, lakken en weet ik veel wat je er verder nog voor 'moois' van kunt maken meestal helemaal niet mooi. Voor een endurace paard maakt het gelukkig niet uit hoe hij er uit ziet als ze maar gezond zijn Haha! !

Ik heb paarden meegemaakt die in de winter met een wollen denken, een deken met hals en een gevoerde, waterdichte denken en beenbeschermers om de wei in moets. Dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Het paard mag de hele dag naar buiten, ok heel goed, maar zo Verward
Paarden mogen wel de wei in, maar niet als ze hoog in de sport lopen want dan kunnen ze zich wel eens blesseren tijdens het spelen... Dus mogen paarden nog wel naar buiten, maar dan alleen en in een kleine paddock zodat ze niet kunnen rennen. Als het regent moeten ze naar binnen, want anders vatten ze kou... Die vacht hebben ze niet voor niets! Dat is een heel erg mooi systeem dat zich aanpast en zorgt dat het paard warm blijft. We rijden niet in de regen want dat is niet goed, we rijden ook niet als het te heet is en als het sneeuwt dan heeft het paard helemaal pech, want in de sneeuw kunnen ze niet lopen... Dat kunnen ze heel erg goed alleen moeten ze daar even aan wennen (net als wij)...

Ik denk niet dat het een paard uitmaakt of hij een baard heeft of niet, getrokken manen of niet, een roze dekje met bijpassende bandages (waar zijn die uberhaubt goed voor?). Waar het mij meer om gaat is dat we het hebben over een paard, een dier, en niet over een barbiepop!

Laat een paard lekker paard blijven!


Ben het roerend met je eens.
Je kunt idd het paard niet helemaal zo natuurlijk laten als zij dat in de natuur zouden zijn. Maar ik heb ook een gruwlijke hekel aan dat gedoe rondom het paard alsof het porseleinen popjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:30

Ik zet zelf mijn paard nooit met bescherming in het land, maar ik kan me voorstellen dat een duur paard wel met bescherming buiten komt.
Vind dat ook niet zo erg, ALS die maar buiten komt, dat vind ik dan veel belangrijker.

En dat de baarharen eraf zijn heeft imo niks met barbie paard te maken, maar je paard in sport uiterlijk hebben.
Als je daar met je ongetoileteerd paard aankomt is het geen porum.
maar daar is een paard niet zielig om, omdat hij er netjes op staat. Verward

Mijn paard vind dat gefrunnik van vlechten, bij knippen enz alleen maar fijn.
aandacht, heerlijk Haha!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:08

snepje1 schreef:
Ben het roerend met je eens.
Je kunt idd het paard niet helemaal zo natuurlijk laten als zij dat in de natuur zouden zijn. Maar ik heb ook een gruwlijke hekel aan dat gedoe rondom het paard alsof het porseleinen popjes zijn.


Ja, ik ook, en zo'n paard kijkt echt wel uit in de wei! Ik heb een dressuurpony en die gaat ook gewoon het land op, ze zijn echt niet van suiker! Wel kijk ik uit bij wie ik d'r in het land zet, want anders wordt ze stukgetrapt (ze is nieuw op stal) en dat wil niemand natuurlijk voor z'n paardje Knipoog (Maar ik rijd wel met een lila setje, zo'n tut ben ik wel Tong uitsteken Maar ach, m'n paardje houdt van showen Haha!)

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:19

runningkawa schreef:
Ik zet zelf mijn paard nooit met bescherming in het land, maar ik kan me voorstellen dat een duur paard wel met bescherming buiten komt.
Vind dat ook niet zo erg, ALS die maar buiten komt, dat vind ik dan veel belangrijker.

En dat de baarharen eraf zijn heeft imo niks met barbie paard te maken, maar je paard in sport uiterlijk hebben.
Als je daar met je ongetoileteerd paard aankomt is het geen porum.
maar daar is een paard niet zielig om, omdat hij er netjes op staat. Verward

Mijn paard vind dat gefrunnik van vlechten, bij knippen enz alleen maar fijn.
aandacht, heerlijk Haha!


Mee eens Lachen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:21

Mij maakt het allemaal geen bal uit, of mensen hun paard wel of niet knippen/scheren/vlechten/bandageren/in een setje rijden of niet, ze doen allemaal maar of niet natuurlijk het paard gaat er niet vrolijker noch chagerijniger van kijken als dit alles wel of niet gebeurt.

Mijn paardjes hebben allemaal "Look alla nature" en agezien NH en dat hele gebeuren op dit moment erg hot is zijn mijn paardjes dus helemaal IN, gelukkig Verward

Wat mij wel stoord is als mensen hun geliefde viervoeter de hele dag tegen een betonnen wand aan laten kijken onder het motto, hij mag niet te dik worden/zn benen niet breken/niet met andere paarden spelen/niet vies worden en weet ik het allemaal wat men verzint, allemaal gepiep in de ruimte, laat een paard een beetje in waarde en dat houd imo niet in dat je zn baardhaartjes niet mag verwijderen maar wel dat hij iedere dag gras onder zn edele hoeven moet voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:25

Dat vind ik ook cissie

Wat mensen wel of niet frunniken met hun paard maakt mij bar weinig uit.

Als ze idd maar elke dag buiten komen, met of zonder baardhaar Lachen

En of er nu een saai dekje onder ligt of elke week de nieuwe kleur, geloof niet dat een paard daar mee zit, als het maar past en zuiver is.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:35

runningkawa schreef:
En dat de baarharen eraf zijn heeft imo niks met barbie paard te maken, maar je paard in sport uiterlijk hebben.
Als je daar met je ongetoileteerd paard aankomt is het geen porum.
maar daar is een paard niet zielig om, omdat hij er netjes op staat. Verward

Mijn paard vind dat gefrunnik van vlechten, bij knippen enz alleen maar fijn.
aandacht, heerlijk Haha!


Ik weet niet of het een reactie op mij was, maar ik gebruik het maar even om te reageren Lachen
Hetgaat mij er ook niet om dat het zielig zou zijn (het toiletteren), maar dat er imo uit het oog verloren wordt dat het om een paard gaat. Het beest heeft nu eenmaal haar her en der... Dat je er als dressuur/spring ruiter eigenlijk niet onderuit kunt omdat je lagere punten krijgt (wat ik op zich al redelijk typisch vind,maar wie ben ik Knipoog ) snap ik ook...

Ik vind het lastig om goed uit te leggen, maar het gaat mij ook een beetje om de waardigheid van het paard (ofzo Verward ) in dit geval.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:40

cissie schreef:
Wat mij wel stoord is als mensen hun geliefde viervoeter de hele dag tegen een betonnen wand aan laten kijken onder het motto, hij mag niet te dik worden/zn benen niet breken/niet met andere paarden spelen/niet vies worden en weet ik het allemaal wat men verzint, allemaal gepiep in de ruimte, laat een paard een beetje in waarde en dat houd imo niet in dat je zn baardhaartjes niet mag verwijderen maar wel dat hij iedere dag gras onder zn edele hoeven moet voelen.


Dit vind ik ook wel een heel stuk belangrijker dan het toiletteren en tutten. Het laatste heeft iets te maken met een houding die me niet zo aan staat (mijn smaak en dar valt dus niet over te twisten Knipoog). Wat jij hier noemt en wat ik eerder ook aangaf, dat is imo wel van een heel erg groot belang.
Het paard waar ik het eerder over had (met alles er op en er aan in de wei) heeft dan wel gras onder z'n hoeven, maar dan kun je je weer afvragen ten koste van wat dat dan weer moet. Weet ik hoeveel dekens, enorme beenbeschermers etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:51

Ik denk dat je dan op alle slakken zout legt en overdreven reageert op het paard zijn Scheve mond

zelf heb ik ook oxel haar en beenhaar, wat ik ook weghaal, waarom?
Omdat het er netter uitziet maar toch zit het er van nature.
En van nature heb ik ook borsten die op en neer jumpen als ik ren, maar de bescherming die ze als bh uitgevonden hebben vind ik toch erg fijn Lachen
En waarom zet jij wel een cap op je kop en mag een paard geen beenbescherming om?


Als ze maar elke dag buiten komen en zoals door andere al gezegd, niet alleen maar de betonnen muurtjes van stal zien.
of alleen maar met ruiter mogen lopen of duffe rondjes in de stapmolen, zonder je eens uit te mogen kuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:15

Als je je paard zoveel mogelijk natuurlijk wilt houden, dan ziet ie nooit een stal van binnen en nooit een veearts, ook niet om te enten, want enten is tegennatuurlijk en daarom kun je je paard maar gewoon beter doodziek laten worden in de hoop dat ie ooit nog beter wordt zonder medicinale ingreep, want medicijnen zijn niet natuurlijk. Zo wordt de gemiddelde levensduur van paard ook wel bekort hoor.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:54

Ik heb niet alles doorgelezen maarja....

De mijne staan grotendeels getoilleteerd op het land. Het enige wat ik voor een keuring wel zou doen en nu dus niet doe is de oren uitknippen. Verder heb ik een tic voor lange maantoppen, dus daar hebben ze geluk mee. (natuurlijk vliegennetje) Ze staan allebei 12 uur per etmaal in de wei, dus zo slecht hebben ze het niet in vergelijking tot veel andere paarden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:18

Ik heb mijn veulentje van nu 3 dagen oud gister al even laten kennismaken met de echte wereld,
ik heb de plukken van haar oren afgeschoren Haha!
Leegscheren doe ik niet, maar die pluimen die er uit steken vind ik geen gezicht.
Jullie snappen natuurlijk wel dat mijn arme getraumatiseerde veulentje geen oog dicht heeft gedaan door de nachtmerries die ze had, nu ze die pluimen moet missen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:05

Sjuimpje schreef:
Ik heb mijn veulentje van nu 3 dagen oud gister al even laten kennismaken met de echte wereld,
ik heb de plukken van haar oren afgeschoren Haha!
Leegscheren doe ik niet, maar die pluimen die er uit steken vind ik geen gezicht.
Jullie snappen natuurlijk wel dat mijn arme getraumatiseerde veulentje geen oog dicht heeft gedaan door de nachtmerries die ze had, nu ze die pluimen moet missen.



Sjuim, SCHANDALIG!!!!!!!!!! Haha! Haha! Haha!

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:49

tja, wat is een natuurlijk paard???een oerpaard is klein en heeft zich naar de natuur aangepast.
wij mensen houden van grote paarden, dus worden ze over de 1.70m gefokt, daar is niets natuurlijks meer aan..
als ik menig kwpner in wintervacht zie, hebben die niet eens haar!!moet je die dan lekker zonder deken de regen insturen???lekker natuurlijk hoor!!

hier worden alle paarden geschoren, getoiletteerd,en wordt alles weggehaald wat niet mooi is...dus ook sokken snorharen enz...
alleen bij de rassen waarbij het rastpisch hoort niet, dus de fries heeft lange sokken..
mijn anda heeft lange manen, die ik wel op lengte trek,omdat ik het niet mooi vind..zit erover te denken de manen kort te trekken..maar de mensen verklaren mij voor gek..

de discussie natuurlijk of niet ,is lange discussie,onnatuurlijk is ook , op het paard gaan zitten, een bit in zijn mond doen en hem met regen op stal zetten...
ik ben dus tot de conclusie gekomen , dat ik onnatuurlijk mijn paarden hou...ach de arme zielen..

ze komen wel buiten op de wei hoor, alleen met goed weer....niet in de regen...

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:56

runningkawa schreef:
En waarom zet jij wel een cap op je kop en mag een paard geen beenbescherming om?


Als ze maar elke dag buiten komen en zoals door andere al gezegd, niet alleen maar de betonnen muurtjes van stal zien.
of alleen maar met ruiter mogen lopen of duffe rondjes in de stapmolen, zonder je eens uit te mogen kuren


Eerst even die cap: heel eerlijk? Omdat het verplicht is en omdat ik anders steeds rare kanten op moet buigen om takken te ontwijken. Als ik gewoon mijn dagelijkse dingen doe heb ik ook geen helm op... Beetje flauw misschien, maar ik zie echt het verband niet...


Laatste deel ben ik het echt 100% mee eens...

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:22

Sjuimpje schreef:
Ik heb mijn veulentje van nu 3 dagen oud gister al even laten kennismaken met de echte wereld,
ik heb de plukken van haar oren afgeschoren Haha!
Leegscheren doe ik niet, maar die pluimen die er uit steken vind ik geen gezicht.
Jullie snappen natuurlijk wel dat mijn arme getraumatiseerde veulentje geen oog dicht heeft gedaan door de nachtmerries die ze had, nu ze die pluimen moet missen.



Ach jo dat is gewoon regelrechte dierenmishandeling Boos! Tong uitsteken

Sjuimpje bij deze klaag ik jou aan... Knipoog

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 12:37

Ach je kan idd heel ver gaan in deze discussie (heb ik ook al eerder aangegeven moet je gewoon even goed lezen) maar het gaat mij er meer om dat ik er geen lekker gevoel bij heb als ik al die haren bij hem weg zou knippen. Ik vindt het al vervelend als hij een deken op moet in de winter (ik heb hem geschoren want hij werkt hard). Ik ben altijd weer blij als hij weer af kan als het weer beter wordt. lekker in de blote kont in de wei.
Kortom het gaat mij er dus om dat ik er geen fijn gevoel bij heb. Hebben jullie dat dan niet?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:42

Nee,
ik vind het heerlijk om ze te kortwieken.
Ik hou ook van blote konten,
blote-konten-koppen wel te verstaan

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:23

Sjuim je bent echt grappig Nagelbijten / Gniffelen

Blote-konten-koppen Gweldige uitdrukking...
Ach ieder zijn paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:34

Citaat:
Beetje flauw misschien, maar ik zie echt het verband niet


het verband
Veiligheid?

En over die deken, ja ik vind het ook fijn dat hij weer afmag.
voor het paard, maar ook voor mij.
dat gehannes en gedoe met die dingen daar is niks aan Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:35

snepje1 schreef:
En een baard is toch lekker warm in de winter?


hahaha ik laat de mijne ook altijd staan in de winter. Scheelt weer een sjaal Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:36

die 20 uitstekende haren zullen zoveel niet doen denk ik Lachen
Merk ook nooit dat ik koude benen krijg als ik mijn haren eraf scheer Tong uitsteken