Natuurlijk paard!? (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:46

Ik vind het ook fijn als de deken weer af kan en hij zelf ook.
Maar ook al zou ik ertegen zijn, dan nog moet ik hem een deken opdoen.
Hij staat redelijk hoog in het bloed en krijgt nauwelijks een wintervacht.
Dus ook niet als ik hem zonder deken laat staan.
Vetlokken afknippen hoeft niet, want die heeft hij ook haast niet.

Ik kortwiek zijn manen en staart, zijn snorharen knip ik af op 2 cm en zijn oren knip ik uit. Maar dan wel zo dat er nog voldoende bescherming over is. En ik weet zeker dat hij daar geen last van heeft.

Ik bedoel er maar mee dat het paard aan de mens is aangepast en daar draag je dus verantwoordelijkheid voor. In principe kan elk paard gewoon naar buiten, zonder bescherming.
Maar ook daar geldt weer dat wij mensen graag een hoog in het bloed staand sportpaard willen zien. Die hebben nogal veel energie, dus als mijn paard elke keer met wondjes uit de wei komt, pak ik hem ook in.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:53

snepje1 schreef:
Ook komen de 16 verschillende dekjes, 28 bijkleurende bandages, 7 dekens en allemaal met verschillende bijpassende halsters mijn neus uit.
Sorry maar het maakt het paard echt geen biet uit of je halster nu 15 euro kost of 80.



Als een paard het toch niks uitmaakt welk kleur dek hij opheeft. En de eigenaar vind het gewoon leuk om verschillende setjes te hebben. Mag dat toch? Als een paard het toch niet uitmaakt, en het baasje wordt er blij van. Zie ik het probleem niet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:56

Lovely schreef:
Als je je paard zoveel mogelijk natuurlijk wilt houden, dan ziet ie nooit een stal van binnen en nooit een veearts, ook niet om te enten, want enten is tegennatuurlijk en daarom kun je je paard maar gewoon beter doodziek laten worden in de hoop dat ie ooit nog beter wordt zonder medicinale ingreep, want medicijnen zijn niet natuurlijk. Zo wordt de gemiddelde levensduur van paard ook wel bekort hoor.


Als je je paard echt natuurlijk zou houden wordt 'ie misschien ook minder snel ziek dan wanneer je hem iedere dag binnen en buitenzet, berijdt, afspuit, scheert, dekens op en af doet en wat al niet meer?

Ikzelf probeer een beetje een tussenweg te vinden. Gebruik eigenlijk geen winterdekens, maar wanneer het een ontzettende koude, winderige regendag is krijgt ze een regendeken op of zet ik haar eerder weer binnen. Mijn paard wordt ook niet geschoren en ,terwijl ik weet dat het onzin is, doe ik toch een zweetdekentje op als zij zich in de binnenbak lekker in het zweet heeft gewerkt. En in de zomer spuit ik haar soms lekker af, misschien niet ontzettend natuurlijk en gezond maar als ikzelf ook met alles moet stoppen wat ongezond maar wel lekker is......


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:16

casanova schreef:
en jij?

jij bent ook zo natuurlijk mogenlijk?

niet naar de kapper,wenkbrauwen als mannen ,okselhaar laten zitten,beenharen laten zitten,en je bikinilijn je slip uit laten groeien? Tong uitsteken



Clown Clown Clown Tja, het zal er bij ons ook niet voor niks zitten he?


Ik knip zelf alleen de staart bij en de plurken die uit de oren komen.

Verder moet iedereen het lekker zelf weten. Als mensen gelukkig worden van toiletteren en setjes e.d. moeten ze dat gewoon doen. En als het baasje blij is dan vindt ie z'n paard ook weer extra lief. Een win-win situatie dus Cool

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:37

pearl_tje schreef:
Sjuim je bent echt grappig Nagelbijten / Gniffelen

Blote-konten-koppen Gweldige uitdrukking...

Die heb ik niet zelf verzonnen hoor Haha!
Hij komt van mijn vader, hij zegt dat altijd als ik mijn haar strak achterover heb *LOL*

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 19:30

Oliver schreef:
Als een paard het toch niks uitmaakt welk kleur dek hij opheeft. En de eigenaar vind het gewoon leuk om verschillende setjes te hebben. Mag dat toch? Als een paard het toch niet uitmaakt, en het baasje wordt er blij van. Zie ik het probleem niet.


O ik zeg ook niet dat het niet mag. Het komt mij persoonlijk alleen de neus uit. Ieder moet voorzich uitmaken wat hij of zij doet. Maar ik mag mijn menig toch wel geven. Daar is een discussie voor.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:10

Ik probeer ook zo min mogelijk weg te knippen aan mijn paard maar ik heb dan ook weer het 'geluk' dat ik een Tinker heb Haha!
Het enige wat wordt bijgeknipt zijn haar staart en haar manen. Haar manen wil ik gewoon niet veel langer dan schouderlengte hebben ivm het mega-onderhoud wat je krijgt als ze langer worden en het zwaar in de weg zit tijdens het rijden
Sokjes nog nooit geknipt, oorpluimen zitten er ook alweer onveranderd 4 jaar lang Haha!
Mevrouw heeft wel een spaghetti-netje voor de vliegen bij haar ogen, maar slechts 4 dekjes voor d'r dressuurzadel en 1 voor de longeersingel, 2 hoofdstellen (1 voor longeren de ander voor rijden) en een 3 tal winterdekens maar eigenlijk krijgt ze alleen de ongevoerde regendeken op zodat ze 's winters nog lekker in de regen de hele dag buiten kan staan ~~}> Alleen als het een aantal dagen achter elkaar goed gaat vriezen krijgt ze een dikkere deken op.
En de combinatie strontvlekken+modderbenen en een clubles volgen? Kan uitstekend volgens mij. Als de andere mensen er last van hebben op de club is dat hun probleem en niet de mijne Schijnheilig

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:55

1. Paarden 'weer terug' in de natuur is onzin: het gedomesticeerde paard verwilderd welliswaar prima, maar hoort niet in de natuur. Dat is faunavervalsing.
De Prezwalski weer terug in de natuur is fantástisch, maar zelfs de befaamde Mustang hoort niet in het wild en heeft men uit veel gevoelige gebieden weer verwijderd omdat de dieren schade berokkenden aan een ecosysteem waar ze niet in thuishoren.
2. Tastharen afknippen/verwijderen is feitelijk tegen de wet. De DierenWelzijnsWet is hier redelijk helder in.
Aangezien zelfs de handhaving van het coupeerverbod nog voor problemen zorgt is de kans klein dat er over tastharen problemen zullen komen, maar het is natuurlijk wel mishandeling. Over welke mate van mishandeling kun je van mening verschillen, maar dat is irrelevant; je moet/mag dat gewoon niet doen als er geen medische reden voor is.

flettie schreef:
En de combinatie strontvlekken+modderbenen en een clubles volgen? Kan uitstekend volgens mij. Als de andere mensen er last van hebben op de club is dat hun probleem en niet de mijne

OK dan!

www.homocaballus.net

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:58

pharaon zijn tastharen staan er allemaal nog netjes op!
ik denk dat hij ze niet zou krijgen moest ie ze niet nodig hebben...de haren in de oren knip ik wel geregeld...naja in de oren, de pluimpjes die er uit steken knip ik weg

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:29

Citaat:
En de combinatie strontvlekken+modderbenen en een clubles volgen? Kan uitstekend volgens mij. Als de andere mensen er last van hebben op de club is dat hun probleem en niet de mijne


Moet je niet zo'n instructeur hebben als ik vroeger had...
Dan kwam je nl. de les helemaal niet in. Uit respect voor je paard en je instructeur hoor je er spik en span uit te zien als combinatie. Dwz. schoon paard en schone laarzen/kleding. Netjes onderhouden harnachement etc.
Als je paard vies is voor de les trek je er maar even de slang over om de ergste modder en strontvlekken eraf te halen was zijn devies. Ben ik wel met hem eens. Een instructeur staat er een heel uur naar te kijken, moet het er wel een beetje uitzien dat uitzicht.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:05

Sjuimpje schreef:
Die heb ik niet zelf verzonnen hoor Haha!
Hij komt van mijn vader, hij zegt dat altijd als ik mijn haar strak achterover heb *LOL*


Echt geweldig OK dan! Leuke vader heb je dan volgens mij..

Nou iedereen even een mededeling ik heb vandaag de pluimpjes uit de oren geknipt, de sokjes en een stuk van de staart gehaald Bloos

Iedereen heeft zijn eigen mening over een natuurlijk paard maar sommige mensen kunnen ook te ver gaan daarin

Mijn mening van een natuurlijk paard is de paarden in het wild in afrika Tong uitsteken Geen hoefsmit geen DA helemaal niks en niemand die ze helpt..

Hier in nederland bestaan absoluut geen natuurlijke paarden omdat de mens er altijd wel iets aan doet. *punt*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:28

annegti schreef:
Moet je niet zo'n instructeur hebben als ik vroeger had...
Dan kwam je nl. de les helemaal niet in. Uit respect voor je paard en je instructeur hoor je er spik en span uit te zien als combinatie. Dwz. schoon paard en schone laarzen/kleding. Netjes onderhouden harnachement etc.
Als je paard vies is voor de les trek je er maar even de slang over om de ergste modder en strontvlekken eraf te halen was zijn devies. Ben ik wel met hem eens. Een instructeur staat er een heel uur naar te kijken, moet het er wel een beetje uitzien dat uitzicht.

Inderdaad. Het heeft allemaal te maken met verzorging. Als je al te lui bent om je paard fatsoenlijk te poetsen, hoe staat het dan met de rest van de verzorging gesteld???

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 04:45

Heb toevallig vandaag weer eens aan mijn paardje te lopen frutten.
Staart weer netjes recht geknipt, 3e oor weggeknipt net als de lange dikke haren bij neus ed.
Wou de zijkanten van de staart wegknippen maar dat ging niet zo goed en ziet er nu vrij onregelmatig uit (oftewel, zeer lelijk ), dus daar haal ik van de week ff scheerapparaat overheen, denk ook de bovenkant een klein gedeelte.
Dit omdat ze schuurt (in de zomer, last van eiwitten) en het er dan lelijk uit gaat zien, maar ook omdat het dan beter te behandelen is.

Maar als ik van de week toch het scheerapperaat tevoorschijn haal, dan ga ik meteen weer ff over het 3e oor heen, wordt het toch iets netter, ff vlak over de snorhaartjes en die dingen.
Zit er aan te denken om de sokken en de haartjes die over de hoeven vallen ook weg te halen, maar dat weet ik nog niet zeker.
Haartjes over de hoeven gewoon voor de nettigheid, sokken ook, maar ook om mok tegen te gaan.
Oren twijfel ik nog, met de schaar kun je er niet bijkomen, met klein scheerapparaatje gaat het veel beter, dus dan kan ik het eigenlijk beter maar meteen doen, of nog ff wat langer wachten tot de plukken eruit komen.

Lange manen vind ik zelf wel mooi, maar ik heb een KWPN'er waar ze maar niet erg lang worden en mooi blijven.
Ze zijn nu halflang.
Vriendin van me vind dat ze korte manen moet hebben, ikke nog niet.
Maar ga straks op vakantie en als het goed is, verzorgt vriendin dan mijn paard en mag ze het manenkammetje gaan gebruiken Cool .

Dekens worden in de winter ook gebruikt, beenbescherming tijdens het rijden of andere dingen waarmee ze gek kan doen (voor het eerst in nieuwe wei bijv) ook, kheb ook transportbeschermers thuis liggen voor als ze op de trailer gaat.
Voer ook knoflook bij in de zomer of andere supplementen, spuit haar in met anti-vliegenspray, trek haar af en toe ff uit de wei om onder de slang te laten staan en ga zo maar door.

Setjes heb ik niet, heb gewoon bijna alles in het blauw en zwart (tenminste, wat ik nieuw moest kopen, werd blauw of zwart als het mogelijk was, waarom ook niet als je het toch moet kopen en als je een kleur kunt kiezen?).
Maargoed, op het moment rijd ik helemaal niet.

Hele lichaam scheren heb ik nog nooit gedaan, daarvoor heb ik dekens om de vacht kort te houden en rijd ik niet of niet te intensief voor, maar als dat wel het geval zou zijn, zou ik er wel over nadenken.

Zoals je al kon lezen, ik heb dus geen moeite om het een of ander weg te knippen of te scheren, mijn paard ondervindt er ook geen hinder van.
Sommige dingen echt speciaal voor de mooiigheid, andere toch wel weer met een doel.
Een paard houden kan niet natuurlijk meer, natuurlijk is nl zonder ingrijpen en dat gebeurt dus nu bijna overal wel, het kan wel zo natuurlijk mogelijk.
Manen kort houden is niet natuurlijk, hem in de stal houden of in een afgebakende wei niet, bijvoeren niet, rijden niet, het houden van een paard al uberhaupt niet.

Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat een paard bijna iedere dag wel even buiten moet komen (bij gebrek aan beter, los in binnenbak oid) en daarom staat mijn paard in de zomer en in de winter overdag buiten en savonds op stal (tijden wisselen wel, ivm weersomstandigheden, temperatuur, licht/donker).
Bij slecht weer gaat ze wel naar binnen, buiten met zware regenval vind ze toch niks aan en met vrij harde wind vind ik gevaarlijk en die dingen.
En met heel warm weer staat ze binnen ipv buiten, want dan is het in de stal koeler, dan gaat ze er vaak savonds nog even uit.
Ook als iedereen van huis is, staat ze meestal binnen in de stal omdat er dan gewoon geen toezicht is.


Het paard kan niet kiezen, dat moet de eigenaar doen, die bepaald dus waar het paard staat en wat het paard doet en hoe het paard eruit ziet.
Of het nou natuurlijk is of niet, een paard houden is toch al niet natuurlijk.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:24

Ik ben het helemaal met Chrystal eens.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:32

Lovely schreef:
Inderdaad. Het heeft allemaal te maken met verzorging. Als je al te lui bent om je paard fatsoenlijk te poetsen, hoe staat het dan met de rest van de verzorging gesteld???


Uitstekend hoor Ik heb alleen geen zin om voor de mooi-igheid voor andere mensen in de winter mijn paard d'r modderbenen en stront/plasplekken met (koud) water weg te halen. Haar benen worden in stal van zelf weer schoon (lang leve het zaagsel) en haar extra vlekken poets ik zoveel mogelijk weg maar over het algemeen blijven ze altijd nog erg duidelijk te zien op dat witte vachtje van d'r Haha! Zolang het op de zadelplek, singel en haar hoofd maar schoon is maar ik me in de winter niet al te druk vanwege een strontplek op haar dij.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, Donnatella, Igniss, Loe_Loe, Moonlight17, Wijzig123 en 143 bezoekers