Wie laat een oud paard chippen? ik niet!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:09

Ik zie ook niet in wat er zo vreselijk is aan chippen. Mijn dames en één van de heren zijn ook gechipt, Wencke laat ik bij zijn volgende enting ook doen. Heb pas de chip van mijn merrie voor ze naar de opfok ging laten controleren. Nou, die zat nog op dezelfde plek hoor. Ik maak me niet druk om zo'n chip.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:58

Sheril is vorig jaar ook zonder problemen gechipt, en ik zie zelf ook het probleem niet. De verhalen over bulten enzo gaan altijd over de zus van de buurman van de vriendin van een kennis. Bij honden en katten zijn de verhalen over zweven wel waar, maar die chips worden heel anders ingebracht, bij paarden kan dat helemaal niet.
Overigens vielen de kosten wel mee, ik was 30 euro kwijt voor chip en paspoort.
Bij een oud paard zou ik het denk niet laten doen, daar probeer je toch elke stress mee te voorkomen.

Overigens zou ik het ook niet erg vinden om belasting te betalen voor mijn paard, zolang dat geld ook maar weer in de paarden (denk aan onderhoud ruiterpaarden, subsidies onderzoeken universiteit Utrecht etc, voorlichtingscampagnes over ruiters en menners in het verkeer) wordt teruggestoken.

shadowtje
Berichten: 108
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:42

mn ene pony is wel gechipt maarja daar rijdt ik wedstrijden mee, maar mn pony van 32 niet hoor 'k vind dat een beetje onzin

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 01:11

Onze Fleur laten we ook niet meer chippen. Haar velletje is zo taai dat er vast geen naald meer doorheen komt. Alle andere paarden zijn wel of worden gechipt. Maar 26+ vind ik oud genoeg. Die willen ze toch niet meer stelen en we hopen haar een keer gewoon op stal te vinden.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 01:22

snepje1 schreef:
Ik vindt het echt belachelijk dat het nu voor elk paard verplicht is om die te laten chippen.

Zijn er meer mensen die hun paard, om wat voor reden dan ook, niet
laten chippen?

Ik heb geen eigen pony s meer, maar als ik ze nog gehad had was er nooit een chip in gegaan! Chippen is niet verplicht. Ja met wedstrijden rijden.. Maar als je gewoon buitenritten maakt enzo is het niet verplicht. Alleen het paardenpaspoort is eigenlijk verplicht als je over de weg heen gaat. Chippen is niet verplicht en kost best wat geld, dus ik zou het lekker niet doen als ik jou was! Zeker zo n oudje niet meer, want zou je toch geen wedstrijden meer mee gaan rijden denk ik Tong uitsteken dus wat zou die eraan hebben Verward

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 06:49

Chippen? Nevah !!

Alle argumenten zij al door Ikke en Pegassa genoemd.

Voorstanders, goedgelovigen en 'dierenliefhebbers' die niet zelfstandig
willen nadenken, verdienen het wat mij betreft om zelf gechipt te worden. Tong uitsteken

Schijnheilig

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:25

chippen ... ben ik blij dat ik deze kosten niet hoef te dragen ... ben ik blij dat de fokker dit allemaal heeft geregelt ... je moet allemaal zelf weten hoe en wat ... maar niks is verplicht ...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:10

timilon schreef:
ze controleren wel hor.sommigen krijgen al boetes(wedstrijden).
als je je paard naar het slachthuis brengt,MOET hij gechipt zijn.anders slachten ze hem dus niet!

hmm had ik niet bij stil gestaan nou dan gaat zorro niet naar de slacht als hij wat gaat mankeren. Denk dat hij dan met een spuitje ook wel snel weg is vanwege zijn leeftijd. Hij is nu bijna 32 komt niet op de weg dus vind het maar onzin. Als er echt heel streng gecontroleerd gaat worden en iedereen op stal laat het doen doe ik het ook wel anders vind ik het oneerlijk tegenover de rest. Denk dat bij ons op stal vande 30 paarden er 4 gechipt zijn.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:29

Botervlieg schreef:
Chippen? Nevah !!

Alle argumenten zij al door Ikke en Pegassa genoemd.

Voorstanders, goedgelovigen en 'dierenliefhebbers' die niet zelfstandig
willen nadenken, verdienen het wat mij betreft om zelf gechipt te worden. Tong uitsteken

Schijnheilig

Sjongejongejonge.

Veel van de agressievelingen die tegen chippen zijn weten nauwelijks wat wel en niet verplicht is. Dus informeer eens ergens naar voordat je zo achterlijk tekeer gaat. Voor de 'tigste keer maar weer voor de duidelijkheid:

Als een paard per as over de weg wordt vervoerd - dus in een trailer of vrachtwagen - dient je er een paspoort bij te voeren! Dus al die opmerkingen over illegaal over de weg stappen slaan kant nog wal. Dit si een Europese regelgeving. Je kan dit negeren, maar als je paard koliek krijgt en met de trailer vervoerd moet worden en je hebt geen paspoort, ben je feitelijk in overtreding. Chippen is een Nederlandse aanvulling, heb je bezwaren dan kan je kiezen voor een DNA-alternatief als uniek identificatiemiddel. Hier info over opvragen is zinvoller dan al dat zinloze gebrul hier op Bokt wat zich tot vervelens toe herhaalt.

En voor alle mensen die hun kop in t zand willen steken: ook best. Maak je niet zo druk...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:35

meestal doen ze bij een oud paard toch geen (koliek) operaties meer dan word het een spuitje. Dus ik steek mijn kop maar in het zand. Mensen die geen ruiterbladen of bokt bezoeken weten niet af van chippen op mijn stal weet (of wil niet weten) bijna niemand het als ik ze het vertel.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:48

Nee de mijne is niet gechipt (18 jaar) en wor dat waarschijnlijk ook niet.
Over de weg gaan we eigenlijk alleen aan de hand of onder het zadel, en naar de slager wordt hij toch niet gebracht.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:00

Ook is het zo als je een paard wil laten slachten of inslapen moet je er een paspoort bij hebben anders voerd de dierenarts het niet uit, en wordt het paard ook niet opgehaald.. Dus je hebt een paspoort nodig Haha!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:04

Grappige in dit hele verhaal is wel, dat toen er bij ons een merrie behoorlijk ziek werd en er veel medicijnen ingingen, er helemaal niet naar een paspoort is gevraagd, laat staan dat er in het paspoort is genoteerd welke medicijnen er toegediend waren (en dat waren medicijnen waar wel degelijk een wachttijd op zat voor de slacht). Gelukkig is de merrie beter geworden, maar lekker veel nut zo'n paspoort en registratie Schijnheilig

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:07

Als je dit zo hoord is het idd erg slecht, vind toch echt dat de DA daar aan moet denken.. Maar ja het is wel verplicht *LOL*

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:17

snepje1 schreef:
Ik vindt het echt belachelijk dat het nu voor elk paard verplicht is om die te laten chippen.
Ik verzorg een paard van 28. Hij komt nouwelijks nog op de weg. Behalve als we een rondje met hem gaan wandelen. Het is niet de bedoeling om hem ooit naar de slager te brengen . Als het moment daar is dan krijgt hij een spuitje.

Ik heb begrepen dat er een overgangsregeling bestaat tot 2007. Nou waarschijnlijk haalt hij dat niet eens, misschien een beetje bot gezegd, maar we moeten wel realistich blijven, maargoed we dachten drie jaar geleden ook dat hij de 28 niet zou halen.
Dus we hebben samen met de eigenaresse besloten om hem niet te laten chippen .
Zijn er meer mensen die hun paard, om wat voor reden dan ook, niet laten chippen?


OK dan! Toppie, onze oude GVR hoeft wat mij betreft ook geen chip
voor zo ver ik daar nog wat over te zeggen heb Tong uitsteken Knipoog . Kom op zeg, het beestje is al 28 jaar en wie zegt dat hij de volgende winter overleeft? Liever wel natuurlijk want hij mag van mij nog wel 35 jaar oud worden Lovers Maar hij komt bijna nooit meer op de openbare weg en de DA kent hem al zo lang dat hij vast niet moeilijk doet over het feit of hij wel of niet een chip heeft als Pepper zo ziek is dat er nog maar een snelle oplossing is en als hij daar wel moeilijk over doet krijgt hij grote problemen met mij Boos!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:21

pearl_tje schreef:
Ook is het zo als je een paard wil laten slachten of inslapen moet je er een paspoort bij hebben anders voerd de dierenarts het niet uit, en wordt het paard ook niet opgehaald.. Dus je hebt een paspoort nodig Haha!

oh oh mijn dierenarts komt 2 x per jaar enten en schrijft het gewoon bij in mijn boekje. Hij heeft mij nooit verteld dat ik wat anders moet aanschaffen. Hoeveel paarden in Nederland zullen nu niet gechipt zijn? Zijn daar al gegevens van bekent? Vermoed dat je gaat schrikken van de lage aantallen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:29

weet het *LOL* Alles moet nu in je paspoort komen te staan.. maar ja hoeveel paarden hebben nog geen paspoort.. Veel heel erg veel, Maar het moet wel. Maar ach iedereen moet doen wat ze zelf het beste vinden en zelf willen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:34

snap alleen niet waarom mijn da dan niet meewerkt in de zin van voorlichting aan zijn klanten. Stuur dan een folder of nieuwsbrief rond aan je klantenbestand ove rhet hoe en waarom. Ik bedoel hij hoeft tegen mij alleen maar te zeggen je moet chippen/paspoort nemen anders help ik je niet als hij eventueel vervoerd moet worden voor behandeling of inslapen kijk dan doe ik het wel. Maar de dierenartsen bij ons op stal die doen er blijkbaar niet moeilijk over.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:40

Ik weet het alleen omdat een vriendin van mij dierenarts assistent is Haha! en bij ons wordt idd wel alles in het paspoort geschreven..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:42

Dat is inderdaad een fout van de dierenarts maar je bent als eigenaar zelf verantwoordelijk.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:47

en als je het nu echt niet weet? Dat kunnen ze toch niet maken die dierenartsen als ze je niet willen helpen in nood. Sommige paarden zien zelden een da en als het dan nodig is....Er is toch geen tv campagne geweest ofzo?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:09

Omdat elke Nederlander geacht wordt de wet te kennen. Hoe banketstaaf dat ook is, ze houden je er wel aan.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:18

Mijn 18-jarige merrie is vorige week gechipt! Dit ook uit voorzorg (omdat je van alle kanten hoort dat het verplicht is/wordt en ik vind het toch nog steeds een hulpmiddel in geval van diefstal! Dan ben ik maar naïef!)

Het kostte me trouwens 48 euro alles inbegrepen, dus dat vind ik dan ook weer niet zo veel!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:24

En denken jullie nou echt dat door de invoer van de chip ( en ze gaan het er nooit door krijgen om het door heel Europa in te voeren, Spanje, Duitsland en Frankrijk doen er iig niet aan mee) het paardenvlees veiliger wordt?
Een paar maanden geleden stond er geloof ik hier op de Nieuwspagina van Bokt dat er duizenden mensen in Frankrijk ziek waren geworden na het eten van met wormen besmet vlees dat geimporteerd was uit de Oostbloklanden.
Een fractie van het vlees dat we hier te eten krijgen komt uit eigen land. De rest is import.
Registratie van een paard is nog tot daar aan toe (dmv paspoort) , maar het inbrengen van de chip in Nederland verplichten zonder dat daar door heel Europa dezelfde eisen voor gelden is in mijn ogen alleen het stimuleren van de fabrikant van deze chip, en heeft niets te maken met het veiliger maken van onze voeding.
In mijn paarden geen chip.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:26

Niet zoveel Vanity?? Dat is meer dan 100 piek. En waarvoor?

Bruun wordt niet gechipt. Ze is nog maar 21, maar ze zal geen concoursen meer lopen en mocht de tijd daar zijn, dan laten we haar inslapen.
Candy was ook niet gechipt en de d.a heeft haar nooit gechecked op een chip of naar een paspoort gevraagd voor ze werd behandeld. De toegediende medicijnen zijn dus niet geregistreerd en dat waren wel degelijk medicijnen met een wachttijd.

Ik ben niet persé anti-chippen, maar ik vind het gewoon niet nodig. Mocht ze onverhoopt toch met de trailer vervoerd worden, aanvaarden we de consequenties daarvan. Op de kliniek komen zal wel lukken, dan maar in overtreding.