wanneer recreatiepaard/sportpaard/topsportpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

wanneer recreatiepaard/sportpaard/topsportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 19:10

waar liggen volgens jullie de grenzen tussen bovenstaande soort paarden?
als iemand een paard 5-6 keer rijdt, kun je het dan een sportpaard noemen? of moet je dan een bepaald wedstrijdniveau hebben?
hihi wel een heel open discussie misschien maar ik ben benieuwd wat jullie onder die definities verstaan


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:43

recreatie paard: beetje dressuur,beetje springen en beetje buitenrijden,misschien een B- L gekwalifaceerd .

sportpaard: veel wedstrijdervaring of de aanleg en afstamming om een succesvol wedstrijdpaard te worden.

topsportpaard: paarden met zeer veel wedstrijdervaring en dus hoog gekwalifaceerd Z EN HOGER, of een zeer goede afstamming met veel aanleg en natuurlijk een prijs er naar.

maar tegenwoordig begrijp ik meer uit advertenties dat ze een recreatie paard vaak alleen maar een buitenrijpaard is.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:11

Ben het met casanova eens Lachen

Alleen, bij recreatie ruiter vind ik B-L niet passen, want ik vind dat een recreatie ruiter geen wedstrijden rijd enzo zeg maar, maar gewoon thuis van alles en nog wat Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:22

Een recreatiepaard is een paard voor gezellige buitenritjes, waar je thuis wel eens een laag sprongetje mee maakt en dat niet wordt gereden om duidelijk beter te worden. Bij mij op stal staan behoorlijk veel recreatieruiters: deze mensen rijden wat in de bak, maar vooral buiten en hebben geen van allen les.

Een dressuur- of springpaard dat gereden wordt voor wedstrijden is voor mij een sportpaard. De ruiter is serieus bezig met trainen, serieus bezig zijn paard beter te laten lopen en de eigen rijkunst te verbeteren. Een onderscheid in klassen zou ik daar ook niet willen maken. Er zit al een wereld van verschil in een paard dat goed op L1 niveau loopt en een gewoon gezellig bosritjes recreatiepaard.

Overigens geldt hetzelfde ook voor westernpaarden. Een westernpaard in de beginnersklasse moet al kunnen wisselen, slidingstop, rollback, keertwendigen (spins) kunnen produceren. Dat beginnersniveau is iets wat je op een 'recreatiepaard' niet zonder lang trainen zult realiseren.

Een topsportpaard: dat is een veelbelovend paard met de potentie om op hoog niveau mee te lopen in de sport of al hoog meelopend in de sport.

Overigens komt het voor dat mensen een in potentie topsportpaard vooral gezellig in de basissport uitbrengen. Omdat ze niet meer willen bijvoorbeeld, of omdat ze niet geinteresseerd zijn in wedstrijd rijden.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:50

Ik denk dat de scheiding tussen recreatiepaard en sportpaard niet zo heel strak te trekken is. Om mezelf als voorbeeld te nemen; ik rij ong. 4x per week dressuur, heb elke week privéles, spring heel af en toe, rij zelden buiten, paard heeft fatsoenlijke afstamming en is bij vorige eigenaar tot M-niveau gereden: klinkt als sportpaard.
Maar ik ga nooit op concours, als ik een keer niet kan of echt geen zin heb om te rijden loopt ze gewoon op de wei en wordt er niet gewerkt, dus dan zou ze ineens een recreatiepaard zijn?

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:53

Ben het helemaal met Moday eens!
Ik heb een fjord ik heb haar als ´recreatie paard`maar probeer nu toch echt wel beter te gaan rijden achterhand er goed onderkrijgen goed in laten buigen eenvoudige galops wissel begint ze door te krijgen!
Ik spring toch echt weleens een meter met haar maar rij ook lekker buiten!
Waar hoor ik dan bij?

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:58

recreatiepaard is een paard/pony die niet hoeft te presteren in de sport

sportpaard is paard/pony die in de sport loopt en regelmatig wedstrijden loopt met als doel verder te komen

topsportpaard is paard/pony wat flink in de sport loopt
hogere/zwaardere sport meestal beroepsmatige ruiter/amazone of het doel om dat te worden of als professionele hobby


wat is sport ?
dressuur/springen/eventing/endurance/draverijen/gangenwedstrijden
etc
er is meer dan de normale engelse sport
ook een ijslander kan een topsporter zijn

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:59

ik denk zolang je geen wedstrijden rijd je niet in de sport categorie valt
maar dat wil niets zeggen over het talent van het paard en het kunnen van het paard en de ruiter/amazone

recreatie is niet altijd maar wat rond hobbelen
veel mensen die voor de lol rijden hebben ook gewoon goede les om het paard dressuurmatig goed voor elkaar te hebben etc
en trainen ook veel om het dier zo te houden en ook te verbeteren
alleen hebben die ruiters niet altijd zin om op wedstrijd te verschijnen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:20

Wat draumpje zegt vind ik inderdaad heel goed!
Heel veel(vooral ruiters die echt wedstijden rijden enzo) mensen vinden dat recreatie rijden echt rond hobbelen is maar dat is lang niet altijd zo!
Als je maar lol in het paardrijden hebt dat is het belangrijkst of je nou een shetlander rijdt of een Luxe Dressuur hengst weet ik veel!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:24

Ik sluit me ook aan bij Draumpje, maar wil er wel nog aan toevoegen dat het ook maar is vanuit welke hoek je het bekijkt. Een fokker fokt misschien voor de sport en fokt dus een sportpaard, kan best uiteindelijk voor de recreatie gebruijt worden, maar is dus als sportpaard gefokt.
Een verzekering kijkt er ook weer anders naar etc.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:22

Ik ben het eens met Anya, Draumpje en Joelledsr.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Plutinda
Berichten: 62
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:25

De naam zegt het al: recreatief!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:32

mijn Z1 dressuurpaard moet 6 dagen per week hard werken Haha! hij moet dressuren, springen, buitenrijden en wordt ook fanatiek gelongeerd en nog mee naar wedstrijden ook, nu nog aleen dressuurwedstrijden, maar wil ook nog gaan springen of SGW rijden, en endurance lijkt me ook heel gaaf

hij is dus van alles een beetje Clown

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:47

Een sportpaard vind ik een paard dat zeer regelmatig getraind wordt en op wedstrijden wordt uitgebracht met als doel hogerop te komen.

Een topsportpaard vind ik een paard dat minstens ZZ-L uitgebracht wordt en/of potentie heeft hoger te komen.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:00

Marliesje schreef:
Ik ben het eens met Anya, Draumpje en Joelledsr.


Ik sluit me ook aan

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:12

Anya en Casanova, volgens mij missen jullie een hele hoop paarden in je omschrijving.....

Ik train Regina bijv. wel heel bewust dressuurmatig, heb regelmatig les en het doel is ook om zowel het paard als mezelf er beter uit te laten komen. Af en toe een buitenritje gebeurd wel, maar echt als afwisseling voor een keer, niets structureels.

Maar nee, ik rijd geen wedstrijden (sowieso omdat we daar nog niet aan toe zijn). Wat is Regina nu Verward

Ik ga ook met Draumpje's beschrijving mee

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:27

Volgens mij krijgt een paard al vrij snel het predikaat 'sportpaard'. Een paard dat door een amateur op wedstrijden wordt uitgebracht zie ik eigenlijk niet als sportpaard. Hierbij denk ik aan paarden die op topniveau worden uitgebracht, zowel in springen, dressuur als sgw. Paarden die in de hogere klassen in de endurance worden uitgebracht en ook dravers die op de baan lopen. Dàt zijn voor mij sportpaarden.

There is no reality, only perception.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:47

casanova schreef:
recreatie paard: beetje dressuur,beetje springen en beetje buitenrijden,misschien een B- L gekwalifaceerd .

sportpaard: veel wedstrijdervaring of de aanleg en afstamming om een succesvol wedstrijdpaard te worden.

topsportpaard: paarden met zeer veel wedstrijdervaring en dus hoog gekwalifaceerd Z EN HOGER, of een zeer goede afstamming met veel aanleg en natuurlijk een prijs er naar.


Hier ben ik het ongeveer wel mee eens, behalve dat ik een recreatiepaard echt hooguit B geklasseerd vind...

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:43

Het ligt toch voornamelijk aan de ruiter denk ik. Bruun zou een sportpaard kunnen zijn, ze heeft vroeger ZZlicht met winst gelopen. Maar nu is ze recreatiepaard omdat ze van eigenaar is gewisseld. Ik hobbel gewoon wat rond en ik ga binnenkort een keer onderling een B-parcoursje starten. Allemaal voor de lol dus.

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:00

Anya schreef:
Een recreatiepaard is een paard voor gezellige buitenritjes, waar je thuis wel eens een laag sprongetje mee maakt en dat niet wordt gereden om duidelijk beter te worden. Bij mij op stal staan behoorlijk veel recreatieruiters: deze mensen rijden wat in de bak, maar vooral buiten en hebben geen van allen les.

Een dressuur- of springpaard dat gereden wordt voor wedstrijden is voor mij een sportpaard. De ruiter is serieus bezig met trainen, serieus bezig zijn paard beter te laten lopen en de eigen rijkunst te verbeteren. Een onderscheid in klassen zou ik daar ook niet willen maken. Er zit al een wereld van verschil in een paard dat goed op L1 niveau loopt en een gewoon gezellig bosritjes recreatiepaard.

Overigens geldt hetzelfde ook voor westernpaarden. Een westernpaard in de beginnersklasse moet al kunnen wisselen, slidingstop, rollback, keertwendigen (spins) kunnen produceren. Dat beginnersniveau is iets wat je op een 'recreatiepaard' niet zonder lang trainen zult realiseren.

Een topsportpaard: dat is een veelbelovend paard met de potentie om op hoog niveau mee te lopen in de sport of al hoog meelopend in de sport.

Overigens komt het voor dat mensen een in potentie topsportpaard vooral gezellig in de basissport uitbrengen. Omdat ze niet meer willen bijvoorbeeld, of omdat ze niet geinteresseerd zijn in wedstrijd rijden.


Sluit me hier volledig bij aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avatar22, GoogleAdsense, Grassh0pper, Maaaarije, MarliesSam, MDWStables, Serena_Milco, vilo en 90 bezoekers