Jip kreupel :(

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Jip kreupel :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 10:16

Dinsdag liep jip al niet helemaal lekker, maar ik had verwacht dat dat door haar losse ijzer kwam, wat natuurlijk heel goed kan.

Gisteren is de hoefsmid geweest, die ik eindelijk heb kunnen regelen.
Wat blijkt heb jip of een losse wand of white line disease.
Ze mocht niet meer op ijzers, want hij kon aan haar li hoef gewoon niet nagelen.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze nu wl wat beter zou lopen.
Tijdens een stukje lopen blek ze heel stijf en nadat ik een stukje gedraafd had was ze stokkreupel links.
Haar hoefje is verder niet gevoelig want de smid was er nog en die heeft even met zo'n tang gekeken, maar madam stond lekker te eten en bleef eten.

De hoefsmid staat voor een raadsel, want door die white line disease kan het zowat niet komen, want hij heeft de hoef zo behandeld dat er geen druk op dat stukje komt te staan.

Gelukkig moest ik gisteravond met het konijn naaar de da, zij is ook gelijk mijn da van jip Dus meteen aan haar gevraagd, als jip nou nog kreupel is dan komt ze morgen kijken
Misschien als Jip niet meer kreupel is dat ik haar dan even goed even laat kijken naar die white line disease.

Maar het zit op het moment allemaal niet mee met jip en mijn arme paardje heeft egwoon echt pijn aan haar li-hoef, maar gisteravond ook aan re- voetje.
De smid belde gisteravond nog ff om te vragen hoe het ging en die denkt misschien toch iet van hoefbevangen of gewoon te zwaar voor haar benen.
\
Nu is het ff spannend tot morgen en ik ga hard duimen dat het allemaal meevalt.
Het is echt een zorgenkindje aan het worden op het moment.


Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:55

Jeetje het zit je ook niet mee met jip de laatste tijd.
Ik had de foto's van haar hoeven gezien en dat zag er idd niet best uit.
Is ze eigenlijk nu drachtig of niet?

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:57

wat heeft de smid dan gedaan om de WLD te behandelen ?

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 11:59

Vanes schreef:
Jeetje het zit je ook niet mee met jip de laatste tijd.
Ik had de foto's van haar hoeven gezien en dat zag er idd niet best uit.
Is ze eigenlijk nu drachtig of niet?


ze wrodt maandag gescand, maar zeis nog niet hengstig geweest, dus ik ga er vanuit dat ze drachtig is.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 12:00

Mist schreef:
wat heeft de smid dan gedaan om de WLD te behandelen ?


Hij heeft er eigenlijk niet zo heel veel nog aan gedaan, want hij wilde het nog niet open maken.
Ik moet het nu behandelen met hoef en zool, en dan hopen dat daarmee de bacterien en schimmels gedood worden en de hoeven goed schoonhouden.

Morgen komt de da kijken, ik ben benieuwd wat die er van zegt en of de kreupelheid daarvan komt.

lailapri

Berichten: 22091
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:14

ben ook benieuwd, hoop dat het allemaal meevalt, weer een rede voor mij om geen ijzers te nemen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:18

lailapri schreef:
ben ook benieuwd, hoop dat het allemaal meevalt, weer een rede voor mij om geen ijzers te nemen.


wat heeft wel of geen ijzers met WLD te maken Verward WLD is een toevallige samenkomst van een schimmel en een bacterie die van elkaars aanwezigheid profiteren en in stand houden. Mist heeft het ook eens gehad, en die had toen nog nooit op ijzers gestaan. Dit is al 10 jaar geleden, toen de meesten hoefsmeden nog niet eens wisten dat het bestond, gelukkig die van mij wel.

lailapri

Berichten: 22091
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:36

aha maar wat ik begrijp uit het verhaal komt het omdat de wand loslaat van de zool. En wat ik begrijp van mijn hoefbekapper, komt dat voornamelijk van ijzers en de manier van bekappen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:37

lailapri schreef:
aha maar wat ik begrijp uit het verhaal komt het omdat de wand loslaat van de zool. En wat ik begrijp van mijn hoefbekapper, komt dat voornamelijk van ijzers en de manier van bekappen.


Ja idd krijg je te maken met ontschoening als je er niets aan doet ! WLD vreet namelijk de wittelijn op ! Nogmaals ijzers of niet hebben hier niets mee te maken. Van discussies over natuurlijk bekappen zal ik me hier onthouden (hoe verleidelijk het ook is Haha! ) als ik ziek ben ga ik naar een dokter, die daar voor op school heeft gezeten...en niet naar Jomanda.

lailapri

Berichten: 22091
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:35

als ik ziek ben probeer ik het eerst met etherische olieën of vsm middeltjes, helpt vaak ook goed. En ik vind een dokter of jomanda en natuurlijk bekappen en normaal bekappen toch niet echt een zelfde vergelijking Verward

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:59

zouw het niet kunnen dat de kreupelheid meer bovenin zit of zit het egt zekers te weten in de hoef?

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 22:20

RedFlame schreef:
zouw het niet kunnen dat de kreupelheid meer bovenin zit of zit het egt zekers te weten in de hoef?


Het komt echt uit haar hoef.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 22:21

Vanmiddag is de da langs geweest voor Jip haar kreupelheid.
Ze was wel een uur te laat, maar ja dat weet je met een da.

Ik moest eerst een stuk stappen en een stuk draven met haar.
Het stappen ging nog wel een beetje ook al loopt ze niet zuiver, maar in draf is ze vooral links erg kreupel. De da vond haar ook rechts niet helemaal zuiver.
Daarna moest ik een klein rondje met haar draaien om te kijken hoe dat ging. Dat ging redelijk ook al heeft ze daar behoorlijk last van.
Vervolgens heeft ze de hoefwand bekeken. De hoef voelde warm aan, maar het leek niet op hoefbevnagenheid.
Gelukkig heeft ze ook geen wld, dat was al een opluchting.
de da denkt dus omdat ze nog al kort staat, dat ze teveel druk op de zool krijgt, omdat ze op het zand minder gevoelig is (ze loopt dan vooral links nog niet goed). Ze krijgt nu aangepast beslag morgen en daarmee moet de druk op de zool verminderd worden en jip beter gaan lopen.
Pas dan kan ze verder kijken, omdat het dan duidelijk moet worden of jip vanwege de gevoelige zool kreupeld of dat er toch meer aan de hand is.

Maandag komt ze Jip scannen en als Jip dan niet beter loopt kan ze verder kijken en moeten er evntueel foto's gemaakt worden.
Ik hoop echt dat de zolen straks minder gevoelig worden en de kreupelheid weg trekt, al twijfel ik een beetje over dat linkervoetje, want vanavond dat ik haar been afspoot op de spuitplaats, stond ze continue met haar li been in de lucht, terwijl ze rechts wel laat staan en vervolgens komt ze heel erg kreupel uit de spuitplaats vandaan (ze moet daar een hele krappe draai maken)

Ze heeft trouwens ook erg beroerde hoeven , want er zaten een aantal scheuren niet in de hoefwand, maar daarbinnen en ze had wat rotte plekken.

Ik hoop echt dat ze morgen opknappende heen gaat,w ant dan komt de smid haar beslaan

N. ons eerste wonder geboren op 17 januari 2006
T. ons tweede wonder geboren op 13 september 2008
S. ons derde wonder geboren op 14 juli 2010
ons vierde wondertje geboren op 8 juli 2012


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, GrapeshotBot en 29 bezoekers