[algem.] Het moderne paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:26

Citaat:
- braaf zijn, niet protesteren

Mijn paard moet idd braaf zijn. Maar protesteren mag ze best Dan weet ik meteen dat ze ergens last van heeft, anders protesteerd ze niet, want ze wil heel graag werken.

Citaat:
- lief zijn (paarden met een eigen karakter worden meestal verkocht of als stom bestempeld)

Mwa, valt ook wel mee. Een meisje bij mij op stal heeft net een pony gekocht die niet bepaald braaf is, en nog veel moet leren. Hij heeft ook zn eigen karakter

Citaat:
- geen eigen mening hebben (want dan geef je hem zijn zin en dat mag niet)

Mag ze bij mij best. Als ze zin heeft om met haar hoofd omhoog te lopen doet ze dat maar lekker. Na vijf minuten is ze er al achter dat het niet lekker loopt, en dan loopt ze weer heerlijk Lachen

Citaat:
- accepteren om op stal te staan ('s nachts, of 24 uur per dag, straks breekt 'ie zijn been nog)

Die van mij staan de hele dag buiten, en 'snachts gaan ze idd naar binnen.

Citaat:
- in een bepaalde houding lopen (die hem niet helpt zijn evenwicht te vinden, de zogenaamde aanleuning/aan de teugel)

In deze houding, als je het paard goed rijdt, vinden ze wel evenwicht. Als mijn paard met zijn hoofd omhoog loopt, gaat ie vanzelf weer zakken omdat ie door heeft dat het niet lekker loopt.

Citaat:
Citaat:
- alle onkunde van de ruiter accepteren (en vooral de ruiter niet waarschuwen door te protesteren)


- pijn accepteren (er zijn heel veel paarden die psychisch en/of lichaamelijk lijden, paarden lijden alleen in stilte en mensen willen vaak niet luisteren)


Waarvoor denk je dat ik een boomlooszadel aanschaf Lachen

Maar helaas zie ik het idd ook vaak zo. Mensen die hun paard per se 'in de krul' willen hebben, en raar kijken als die van mij een poosje met zn kop in de lucht loopt. Mensen die me voor gek uitmaken als ik beweer dat het zadel niet goed ligt als het paard vervelend is. Mensen die idd hun paard de hele dag op stal hebben en het dan raar vinden dat hij niet te rijden is.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:03

Ik denk dat de paarden van vroeger het veel zwaarder hadden. Toen was het gewoon werken en anders kregen ze klappen. Na gaan de mensen juist veel meer in op het psyche van het paard. Kijk maar eens hoeveel mensen er bezig zijn met NH. Hoeveel paarden worden er behandeld bij een fysio of een tandarts. Die zag je vroeger echt niet hoor.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:04

Wat dacht je van die leuke opzetteugels die de paarden vroeger omkregen voor de kar. Das een lekker natuurlijke houding.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:11

aan een paard zonder karakter, zonder eigen mening heb je echt niets... die kan je echt niet op wedstrijdniveau rijden, of dingen echt goed aanleren, misschien zijn ze fijn als (de meest simpele) manegepony's, maar voor de rest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:25

Effy schreef:
Hierop wil ik heel graag even reageren.

Ik heb hier al vaker berichten van mensen gelezen waarin praktisch word gezegd dat mensen die hun paard niet elke dag op de wei hebben staan niet goed bij hun hoofd zijn, een dierenbeul zijn of iets in die geest.

Staat men er ook wel eens bij stil dat niet iedereen zijn paard op het platteland heeft staan? Dat het punt één zeldzaam is dat er in de stad een manege of pensionstal is waar dagelijkse weidegang een optie is, en dat punt twee dat een godsvermogen kost?

Mijn paard staat elke dag in een box van 3 bij 3 ja... Ik zou het ook liever anders zien, maar dat is nou eenmaal niet mogelijk. Wij hebben (zoals de meeste mensen) geen geldboom in de tuin staan, maar willen toch onze hobby kunnen blijven uitoefenen. Weidegang is nou eenmaal iets wat mijn paard helaas moet missen, maar dat maakt mijn liefde voor mijn paarden toch niet minder? Ik heb daar gewoon absoluut de mogelijkheid niet toe, en dan word ik af en toe zo moe en geïrriteerd van mensen die dan zeggen dat ik niet goed genoeg voor mijn paard ben, want daar komt het wel op neer.

Ik ben blij voor de mensen (en paarden) die wel weidegang tot hun beschikking hebben, maar denk wel even na voordat je iets zegt dat niet zo aardig kan overkomen op mensen die daar dus niet de mogelijkheid toe hebben. Want geloof mij, die mensen zouden hun paard ook liever vers gras op de wei zien eten dan een pluk hooi in hun box.


Zelfs als je minder mogelijkheden hebt, kun jer er altijd nog zoveel mogelijk van proberen te maken. Als je paard niet op het land kan, kan hij misschien wel in een paddock. Is er een molen? Zet hem daar dan veel in, hoe meer beweging hoe beter.

Als ik alleen op een stal zou kunnen staan zonder weidegang/paddocks/molen, dan zou ik er iemand bij zoeken die mijn paard er dagelijks een extra keer uit wil halen. Diegene zou dan bijvoorbeeld vast in de ochtend een buitenritje kunnen maken o.i.d. Op die manier is je paard in ieder geval al meer in beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:53

Ja, die mensen zitten erbij, maar kan mezelf met recht anders noemen. Met mij nog héél veel anderen. Het is vervelend dat het veel egbeurd maar je doet er niet veel aan jammergenoeg.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:07

CCCCorine schreef:
Zelfs als je minder mogelijkheden hebt, kun jer er altijd nog zoveel mogelijk van proberen te maken. Als je paard niet op het land kan, kan hij misschien wel in een paddock. Is er een molen? Zet hem daar dan veel in, hoe meer beweging hoe beter.

Als ik alleen op een stal zou kunnen staan zonder weidegang/paddocks/molen, dan zou ik er iemand bij zoeken die mijn paard er dagelijks een extra keer uit wil halen. Diegene zou dan bijvoorbeeld vast in de ochtend een buitenritje kunnen maken o.i.d. Op die manier is je paard in ieder geval al meer in beweging.


Een paddock hebben we ook niet, een molen wel. En ik geef mijn paard heus wel zo veel mogelijk beweging als ik kan (al maakt de stal-eigenaar het ons steeds moeilijker), maar het gaat erom dat sommige mensen hier die wel weidegang voor hun paard hebben de mensen die dat niet hebben afvallen. Dat komt gewoon niet leuk over. Ik ga me dan zowat schuldig voelen omdat ik mijn paard dat niet kan bieden. Terwijl ik naar mijn mening best goed voor m'n beestjes zorg en ik zorg echt wel dat ze afwisseling hebben en vaak genoeg even los in de bak of op het springterrein hun benen een half uurtje kunnen strekken. Maar meer zit er gewoon niet in Huilen

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:41

Ik ben het met Effy eens.
Als ik sommige topics lees, dan voel ik me een zowat een slechte paarden eigenaar.. Terwijl ik goed voor mijn paardje zorg, als ik naar sommige andere op de manege kijk.
Die geven hun paardje rust op zondag, lekker de hele dag op stal niks doen.. Nou lekker.. Boos!
Ik sta zelf ook op een manege met mijn paardje van 1.53.
Hij staat in een ruime box.
Bij ons is geen weidegang mogelijk omdat er veulens opstaan het hele jaar door.
Er zijn paddocks te huur maar die zijn 5 bij 5 zonder schaduw, die na 1 dag allemaal al verhuurd waren dus dat is ook geen optie. En de stapmolen vind mijn paard ontzettend eng. Dus dan gebeuren er alleen maar ongelukken.
Ik zou ook veel liever hebben dat mijn paard op het weiland kon, want het is niet dat ik bang ben voor wondjes of iets.
Mijn paardje krijgt zoveel mogelijk beweging als maar kan, hij gaat dagelijks ongeveer een uurtje of 2 los in de bak naast het rijden.
In de zomer gaat hij 3 maanden het land op, op vakantie.
Meer kan ik hem ook niet geven..

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:21

Duncan schreef:
Het moderne paard moet: (uitgaand van de boeken en verhalen hier)

- braaf zijn, niet protesteren
- lief zijn (paarden met een eigen karakter worden meestal verkocht of als stom bestempeld)
- geen eigen mening hebben (want dan geef je hem zijn zin en dat mag niet)
- accepteren om op stal te staan ('s nachts, of 24 uur per dag, straks breekt 'ie zijn been nog)
- in een bepaalde houding lopen (die hem niet helpt zijn evenwicht te vinden, de zogenaamde aanleuning/aan de teugel)
- alle onkunde van de ruiter accepteren (en vooral de ruiter niet waarschuwen door te protesteren)
- pijn accepteren (er zijn heel veel paarden die psychisch en/of lichaamelijk lijden, paarden lijden alleen in stilte en mensen willen vaak niet luisteren)


Ik ben het al redelijk eens met diverse andere reacties hierboven.
Ik ben ervan overtuigd dat een hoop voortkomt uit onwetendheid. Mensen helpen elkaar niet meer en hopen eerder dat een ander op z'n bek gaat. BV.: Als ik een stalgenoot een fout(je) zie maken waardoor zijn/haar paard pijn lijdt dan zeg ik daar - op een hele normale manier - wat van en waarschuw diegene voor de gevaren en risico's. Ik had ook niets kunnen zeggen waardoor het paard 'de dupe' zou zijn.

Verder zijn paarden tegenwoordig écht een 'luxe'. Vroeger hadden paarden een heel ander gebruiksdoel.
Tegenwoordig kost het je gewoon klauwen met geld om je paard te onderhouden; voor het harde werken voor dat geld wil ik graag elke dag plezier van mijn paard hebben en niet dagelijks een gevecht hoeven aan te gaan. Ik wil graag dat mijn paard gehoorzaamt; júist om problemen te voorkomen met alle eventuele nare gevolgen van dien. Als mijn paard niet duidelijk weet wat ik van hem verlang kunnen de grootste ongelukken gebeuren. (Consequent zijn dus.)

Ik denk ook dat het verschil uitmaakt welk doel je hebt met je paard: rij je recreatief of rij je (fanatiek) wedstrijden? Ik kan me voorstellen dat als je recreatief rijdt, het geen verplichting is je paard elke dag aan de teugel te willen rijden. Maar als sportpaard moet je toch een bepaalde training volgen; júist om hem gezond en 'in conditie' te houden.

Op zich heb je een leuk discussie-onderwerp aangesneden maar met het punt: "- in een bepaalde houding lopen (die hem niet helpt zijn evenwicht te vinden, de zogenaamde aanleuning/aan de teugel)" kan ik het toch absoluut niet eens zijn, zeker niet met het gestelde tussen de haakjes. Daar ga ik absoluut tegenin.

Verder denk ik dat je niet ál deze punten bij 1 iemand zult treffen. Ook niet dat je elk aangehaald punt in het extreme op 1 persoon kunt betrekken.
BV.: tuurlijk moet mijn paard gehoorzaam zijn, maar protesteren mag best eens. Dat is de manier waarop mijn paard mij iets duidelijk kan maken en de uitdaging is aan mij om te ontdekken wát.

Ook denk ik niet dat je mensen mag 'beoordelen' c.q. 'veroordelen' gewoonweg omdat zij bepaalde mogelijkheden niet hebben om hun paard dé optimale verzorging te geven. Natuurlijk is het fijn als je paard altíjd buiten kan staan maar soms is die mogelijkheid er gewoonweg niet. Ik weet zeker dat ieder verstandig mens probeert het zijn/haar paard zoveel mogelijk naar de zin te maken. Ik ken zelfs paarden die het helemáál niet fijn vinden om de héle dag buiten te staan. 1 van mijn paarden staat me 's avonds écht bij het hek op te wachten, gewoon omdat hij lekker weer naar zijn stal wil. En... hij komt zijn hele leven al buiten....

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:23

Je hebt gelijk, het valt mij ook op.
Ik ben zelf NIET zo, want hoe meer karakter, hoe leuker het is.
En het is heel goed en leerzaam om een paard te hebben met een eigen mening, want je kunt dan discussieren met je paard, en een compromis sluiten.
Ik ben dus niet echt zo, maar ik zie wel heel veel mensen die een paard willen zoals jij hem beschrijft.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 14:48

Dat ik mensen niet in een hokje mag stoppen is me volkomen duidelijk, Dat was ook helemaal niet de bedoeling van dit topic.... Over de juiste houding zijn ook weer hele discussies nodig, maar de bedoeling van dit topic was mensen aan het denken zetten, en hun neus op de 'feiten' drukken, zodat ze alles misschien nog eens even bij zichzelf nagaan, overigens, de mensen waar ik het totaal niet mee eens ben reageren ook niet...toevallig???

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:57

maar denk je nou werkelijk dat je met dit soort kort door de bocht opmerkingen mensen aan het denken zet? Daar zul je toch iets subtieler voor moeten zijn.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:52

Schijnbaar verzorg ik mijn paard ook niet goed.

Mijn paard mag gerust protesteren, niet als hij geen zin heeft om te werken, maar wel als ik een foute hulp geef.

Mijn paard heeft ook wel een eigen karakter, maar dat wil niet zeggen dat hij niet lief is. Het is namelijk een enorme knuffelkont.

Emeraldo accepteerd dat hij MAAR één uur per dag naar buiten gaat, de rest staat hij lekker in zijn stal. En als het hard regent blijft hij ook lekker binnen.
Langer dan 1 uur op de wei per dag is niet toegestaan op de stal waar ik nu sta.
En ik vind dat ook niet nodig, hij is blij als hij naar buiten kan, strekt zijn benen, eet zijn buikje rond, en na een uur is het wel genoeg.

Ik verwacht ook van mijn pony dat hij "in een bepaalde houding" loopt. Maar geen gekke dingen. Ik vraag niet meer dan dat hij kan, en als het een dagje niet lukt, pech gehad, en komen nog wel meer dagen.

En mijn pony hoeft zeker geen pijn te accepteren. Geen een iemand die ik ken, vind dat dat wel. Behalve een enkeling hier op bokt...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:00

ja, dierenbeulen zijn we allemaal... Zullen we ze allemaal vrij in de natuur laten? Want daar komen ze oorspronkelijk weg.

*zucht*

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:46

Als er een paardeneigenaar is waar al deze punten op van toepassing zijn, dan moet deze zich eens flink achter de oren krabben , maar dat zijn in mijn omgeving toch de uitzonderingen.

De meeste proberen toch echt het beste voor hun paard/pony te creeren en hebben hier best het een en ander voor over.

Als er nu eens een curcus op de markt komt, waarin toekomstige paardeneig. zich op kunnen geven, waar allerlei punten omtrent het houden van een paard als de verzorging/kosten/onderhoud en minimale huisvesting aan bod komt, kan er wellicht wat leed bespaart blijven, want vele doen hun paard dit soort "leed" niet opzettelijk aan maar komt voort uit onkunde.

Maar wat is de ideale huisvesting voor een paard?? dat weet iedereen weer beter en iedereen doet het goed *LOL* , ook de eigenaren waarvan de paarden niet of 1 uur per dag naar buiten gaan zijn ervan overtuigd dat ze hun paard het beste geven. Verward

Je moet het ook per paard bekijken, de ene kan er tegen om niet zo heel veel buiten te zijn, een andere paard wordt knetter gek als je hem lang op stal zet. Een paard kun je aan een hoop situaties laten wennen en aanwennen, maar imo blijft het erg onnatuurlijk om een paard (of ie nu veel of weing beweging nodig heeft) weinig of niet naar buiten te doen.




Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 20:52

okee, laten we het gezellig houden, het aan het denken zetten was dus geen strakke actie..... sorry daarvoor, maar als jullie dan misschien een dat ook iets subtieler zouden kunnen brengen....maarja, laten we hier ook geen discussie punt van maken..

cissie, dat idee van die cursus zou super zijn (ik geloof dat die er ook is) maar ze zijn duur en sommige mensen denken dat ze alles weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:11

Effy schreef:
Een paddock hebben we ook niet, een molen wel. En ik geef mijn paard heus wel zo veel mogelijk beweging als ik kan (al maakt de stal-eigenaar het ons steeds moeilijker), maar het gaat erom dat sommige mensen hier die wel weidegang voor hun paard hebben de mensen die dat niet hebben afvallen. Dat komt gewoon niet leuk over. Ik ga me dan zowat schuldig voelen omdat ik mijn paard dat niet kan bieden. Terwijl ik naar mijn mening best goed voor m'n beestjes zorg en ik zorg echt wel dat ze afwisseling hebben en vaak genoeg even los in de bak of op het springterrein hun benen een half uurtje kunnen strekken. Maar meer zit er gewoon niet in Huilen


Wat niet kan, dat kan nu eenmaal niet. Ik geef ook de voorkeur aan weidegang en paddocks, vind het zelfs heel belangrijk. Toch zou ik mijn paard niet verkopen als ik morgen door omstandigheden naar een plaats zou moeten verhuizen waar deze mogelijkheden niet binnen bereik zijn. Dan zou ik andere manieren zoeken om mijn paard in beweging te houden.

Ik heb wel eens tijdelijk op een manege gestaan waar de paarden ook niet los konden. Tot overmaat van ramp kon mijn toenmalige paard ook niet in de molen, hij was er echt panisch voor. Toen heb ik hem maar in wat lessen mee laten lopen, dan bleef hij lekker in beweging. En geloof het of niet, hij werd daar eerder beter dan slechter van (ongeacht of er een gevorderde of een beginner mee had gereden). Hij werd gewoon beter van meer beweging. Als ik later op de dag ging rijden, was hij heel snel los. Ik vond het toen een prima oplossing. Verder kon ik hem wel eens een half uurtje of een uurtje losgooien, dat wel.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:54

Effy schreef:

Staat men er ook wel eens bij stil dat niet iedereen zijn paard op het platteland heeft staan? Dat het punt één zeldzaam is dat er in de stad een manege of pensionstal is waar dagelijkse weidegang een optie is, en dat punt twee dat een godsvermogen kost?



Hoi, dit klink misschien heel erg hard !

Maar waarom nemen zulke mensen dan een paard ??
Als je het geld en de ruimte niet hebt ?
Je neemt toch ook geen aap of dolfijn, het kan wel maar dan moet je een boel verbouwen, verhuizen enz.enz.

Ik geloof dat het allemaal maar voor ons eigen plezier moet wezen

Als je de middelen niet hebt kun je er niet aan beginnen.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:01

ik denk het, jij zegt het. Ben ik even blij dat die van ons op 2 hectare lopen Lachen

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:06

hmm dolly staat nu 8 uur per dag op het land, maar dat is 70 km hiervandaan...
vanaf september is ze weer stalpaard, al komt ze er wel iedere dag uit, zo'n dierenbeul ben ik nou ook weer niet..

ik vind het een beetje vaag dat mensen dan zeggen dat ik maar geen paard moet hebben, ik ben gelukkig en zij is ook gelukkig, ondanks dat ze 22 uur per dag op stal staat... ok misschien is ze gelukkiger 8 uur per dag op het land, al betwijfel ik dat, want ze verveelt zich kapot als dr veulen weg is...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:10

Wij zijn er niet voor het paard maar het paard moet er tegenwoordig voor ons zijn.

Ik geloof niet dat ze vroeger zo slecht verzorgd (de excessen en uitzonderingen daar gelaten)werden zoals sommige beweren, ik bedoel de paarden waren het kaptiaal van de boeren, de tegenwoordige trekkers, zonder deze kostbare beesten kon er gewoon weg geen inkomen verdiend worden!! Dus ze werden heus goed verzorgt en ja ze moesten hard werken maar die paarden werden doorgaans ouder dan dat ze tegenwoordig worden met de troetelcultuur. Paarden zijn immers toch bewegingsdieren.

Maar hetzelfde fenomeen zie je bij honden en katten. Leuk een hond als die overdag de hele dag alleen binnnen moet zitten. Maar de mensen het toch leuk vinden om er een te hebben. En ze alleen hem meenemen om zijn behoefte te doen. 2x per dag een rondje van 10 min. En poezen die binnen worden gehouden.

Hetzelfde geld voor paarden, het paard is er voor de mens om plezier te hebben en ja ook de mensen die hem niet buiten kunnen zetten proberen hem te plezieren maar uiteindelijk zijn ze toch veel gelukkiger als ze veel naar buiten kunnen. En dan moet je een keuze maken............een paard hebben voor je eigen plezier dat niet naar buiten kan of geen paard nemen omdat je het hem niet aan wil doen omdat hij niet naar buiten kan. Veel mensne kiezen dat toch voor hun eigen voor het eerste.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:17

Duncan je overdrijft. Ik kijk nu even naar mijn paarden.
Punt 1 het braaf zijn. Ik heb al mijn paarden gekocht op hun karakter, ik vindt het belangrijk dat een paard EERLIJK(dit is wat anders dan braaf) ze hoeven niet altijd alles te doen wat ik zeg maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat zij alles gaan beslissen.

Punt 2 het lief zijn. Alle paarden zijn lief maar sommige paarden hebben a. een moeilijk karakter of b. zijn verkeerd opgevoed. Ik denk dat het hier erg gaat om een klikkende combinatie. Het ene paard doet het geweldig onder ruite B maar onder ruiter A bakt dat paard er niks van. Ligt niet ana het paard maar aan de combinatie.

punt 3. een paard mag best een eigen mening hebben maar binnen bepaalde grenzen. Daarmee bedoel ik dat zolang een paard mij respecteert mag hij best wel wat, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat een paard de leiding ovre neemt.

punt 4. stal staan. Mijn paarden staan ten eerste overdag altijd op het land, en ten tweede staan ze s'avonds met zijn tweeen op stal. Ik ben het met je eens dat je een paard niet 24 uur per dag op stal kan zetten.

punt 5. Onzin, lees eens een dressurboek en je zult lezen dat het uit den boze is dat een paard zich verzet. Op dressuurwedstrijden wordt het ook afgestraft als een paard zich verzet en als een paard een houding niet aangenaam vindt zal hij zich verzetten.

punt 6. waarom denk je dat ik les heb?

punt 7. Onzin, niemand zal zijn paard dat aandoen.

Als laatst: ik probeer mijn ponies een zo prettig mogelijk onderkomen te bieden, en ze zo gelukkig mogelijk te maken. Mijn ponies mogen 23 uur per dag doen wat ze willen dus vindt ik als ik op ze rijdt dat ik inderdaad wel mag verwachten maar dat heeft niet te betekenen dat ik verwacht dat ze zich asl robot gedragen(dan was ik wel met autos gaan werken) binnen mijn grenzen hebben ze genoeg ruimte om zichzelf te zijn. De weidegang ben ik het wel met je eens, het is schandalig asl je een paard wat gewent is omde hele dag te lopen 24 uur per dag op te sluiten in een hokje waar ze hun kont net kunnen keren. Maar voor de rest overdrijf je: ik verzeker je mijn ponies zijn zeker niet zielig en hebben een goed leventje.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:30

hee dat zei mijn trainer altijd! je paard mag 23 uur zelf doen wat het wil, dus dat ene uurtje moet ie maar naar je luisteren Tong uitsteken
ik was altijd veen te lief voor mn paarden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:48

Ik ben ook echt blij dat ik mijn paard de hele dag in het land heb staan en vind inderdaad dat je dan maar wat verder weg moet naar die stal als je in een te bewoond gebied woont en je paard niet los mag. Je kan een paard toch niet zo'n beetje zn leven ontnemen (want dat is het wel, stel je voor dat je zelf de hele dag op de wc moet zitten) omdat jij geen plek hebt om hem los te laten. Ik zou ook liever dan maar wat langer reizen voor een beter onderkomen voor mijn paard. Tuurlijk zeg ik niet dat dat soort mensen dierenbeulen zijn, maar een beetje zielig is het wel. En het is onzin dat je paard zich op het land verveelt, want daar kan ie hetzelfde en meer doen dan op stal.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:51

in mijn geval zou dat uhm.. een kilometertje of 20 zijn... met als gevolg dat ik haar 2x in de week kan bezoeken... als ik geluk heb.. en met een paard dat er alles voor doet voor je te mogen werken. die is dan echt ongelukkig..
en zolang iedere keer na het rijden je paard vrolijk te stal in loopt denk ik dat het wel meevalt, je moet er rekening mee houden dat ze niet beter weten.
ik zou heel graag voor een jaar of 2 jaar naar amerika willen en dolly meenemen, maar dan zou ze niet meer mee terug kunnen, omdat ze hier geen vrijheid heeft en daar dan al die tijd wel..

edit: begrijp me niet verkeerd, ik zou er alles aan doen als ze 4 uur per dag het land op zou kunnen ofzo, maar dat is hier in de omgeving gewoon niet te doen