[algem.] Het moderne paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:04

Cassidy schreef:
Temeer omdat de ruimte die Nederland heeft steeds voller wordt gebouwd met kantoorgebouwen als investering voor beleggers ( die vervolgens leegstaan), en er steeds meer huizen moeten worden gebouwd omdat daar een tekort aan is.


Verschrikkelijk vind ik dat. En het is dus echt waar van die reclame waarbij die herten, konijnen en koeien ineens in een woonwijk staan. Kom dagelijks langs zo'n gebied. Zitten er een aantal hazen en hun woongebied wordt letterlijk iedere dag kleiner. Velen zijn al platgereden. De vooruitgang hou je niet tegen maar wanneer houdt het op?


Nog een paar jaar en het is een voorrecht om een paard te hebben. Ik hoop dat degenen die nu roepen dat je je paard moet verkopen zich ook realiseren dat er een heleboel gezonde dieren bij de slager belanden, omdat er anders voor deze dieren in Nederland geen plek meer is, en ze in het Buitenland bij lange na niet zoveel verdienen om al onze paarden een goed tehuis te bieden.
[/quote]

Ik zeg zeker niet dat iedereen z'n paard maar moet verkopen die in zo'n situatie zit (volgebouwd gebied, weinig tot geen weide). Alleen zou ik er zelf dan voor kiezen om geen paard meer te nemen. Een soort natuurlijk verloop zeg maar.

En Cassidy, eerlijk gezegd vind ik het nu al een voorrecht om een paard te hebben.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:08

Ik heb een hele vervelende charactereigenschap, en dat is dat ik me vreselijk aan een paard ga hechten. En in mijn verleden heb ik het helaas meegemaakt dat er een paar keer een paard onder mijn kont vandaan is verkocht. Ik ben zo vreselijk bezeerd dat ik de paarden helemaal vaarwel wilde zeggen, en ben daar zo ontzettend depressief van geweest, dat alleen de gedachte aan een eigen paard me erdoor heeft gesleept. En ja, na 7 jaar studie, daarna bijstand omdat je toch die baan niet kreeg waar je 7 jaar lang krom voor hebt gelegen, heb ik op 33 jarige leeftijd mij eerst eigen paard gekocht. Ik heb geen partner, ik heb geen kinderen, ik leef alleen en ik leef voor mijn paard. Ik zou geen stek kunnen betalen om mijn paard dat weiland te geven. Pak mijn paard van me af, en je kunt me meteen de kogel geven, want door die hel wil ik nooit meer.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:09

Cassidy schreef:
Ik erger me aan al die mensen die op kantoor moeten zitten, 8 uur per dag, 40 uur in de week, en die ook nog eens 15 uur in de week in de file staan van en naar hun werk.
Ook een mens is niet gemaakt om zoveel zittend werk te verrichten. En om 17 Miljoen mensen nu werk aan te bieden in de bollen of de agrarische sector, daar is Nederland nu even te klein voor. Lips are sealed

Jaja, zoeentje ben ik, behalve dan dat ik minder in de file sta. Waarom? Omdat ik me de touwtyfus werk voor mijn paard, om hem zoveel mogelijk te geven als ik kan.

Duncan, je begon over het moderne paard, maar ik zou ook eens kijken naar het ouderwetse paard, die in donkere stallen moest staan, soms zelfs stand; toen er nog geen titatovenaars waren om allerlei fantasiegebreken te ontdekken; toen er nog geen goeroe's waren om die misdadige eigenaren een schuldgevoel aan te praten over niks; toen er nog geen liflafjes op de markt waren om zogenaamde blessures te voorkomen; kortom toen een paard nog moest werken voor zijn voer en verder niet moest zeuren. Want laten we nou wel wezen, er wordt nogal wat omgetrut met paarden these days.

Oh ja, mijn paard heeft wel weidegang, maar slechts mondjesmaat en dan nog staat ie vlot bij het hek te kijken 'waar bleef je'.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:14

Effy"]
Misschien is het moeilijk voor je, maar plaats jezelf eens in mijn situatie. Stel jij rijd al jaren op een manege en wil ook ontzettend graag een eigen paard, maar helaas, je woont in de stad en weidegang is bijna nergens te krijgen of je betaalt er een gigantisch bedrag voor. Blijf je dan doormodderen op manegepaarden? Terwijl je wel het geld hebt om je grootste droom te verwezelijken, al is het niet op een optimale manier?! Knappe kop als je hier 'ja' op antwoordt
[/quote]

Het spijt me Effy maar ik kan niet anders dan hierop volmondig Ja! antwoorden.

[quote="Effy"]
Of laten we van iets ergers uitgaan: je vader wordt morgen ontslagen en jullie kunnen het allemaal niet zo breed meer nemen. Je paard verliest helaas zijn/haar mogelijkheid tot weidegang. Doe je hem/haar dan weg? Als jij hierop in alle eerlijkheid 'ja' kan antwoorden respecteer ik je zeer. Alhoewel een beetje respect voor mijn situatie ook wel op z'n plaats is vind ik
[/quote]

Dit vind ik dan weer een heel ander verhaal. Natuurlijk doe je je paard niet weg als het (even) moeilijk wordt. Ik probeer er van te maken wat er van te maken is en hoop op betere tijden. En ik blijf natuurlijk zoeken naar goedkope stalling waar wèl weidegang of uitloopmogelijkheden zijn.

[quote="Effy schreef:
En voor iedereen die het zielig vind dat mijn paard 22 uur per dag op stal staat (als het niet minder is), ik geloof niet dat mijn paard er heel erg mee zit. Ze is eraan gewend en ze weet niet beter.


Maar hoe laat jouw paard dan weten dat het okay is zo?

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:32

Ik ken een paard die verschrikkelijk last van zijn rug had maar wel telkens werd doorgereden omdat werd gedacht dat hij vervelend was. er werden bijzet teugels en dergelijke onzin aan hem gehangen om hem te dwingen te lopen zoals de ruiter graag wou. dat paard is bijna de vernieling ingereden totdat iemand er achter kwam waar hij last van had. nu heeft een vriendin van mij het diertje over gekocht, naar de fysio gedaan en ze kon er na een tijdje zo weer opstappen. en rijd buiten met hem met een touwtje om zijn nek.

wel degelijk voorbeeld van pijn en maar doorrijden....

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:48

Effy schreef:
Met alle respect voor je mening (al komt het hier over als een verwijt en zie ik nergens 'ik vind' staan), maar omdat ik mijn paard geen weidegang kan bieden verdien ik het niet om er een te hebben? Zoals ik al zei, niet iedereen woont op het platteland. Het overgrote deel van Nederland woont nog steeds in de stad, en ja, ruimte is daar nou eenmaal schaars.

En ik heb de ruimte en het geld om mijn paard een zo goed mogelijk leven in helaas een box van 3 bij 3 te geven. Moet ik het, omdat zij niet op de wei kan dan maar laten? Of moet ik omwille van haar dan maar verhuizen?

Jij, met je opmerking 'zulke mensen' schildert mij en een heleboel anderen met mij nu af als één of ander barbaars persoon, en als er iets is dat ik haat aan mensen is het wel kortzichtigheid, iets waar jij ontzettend veel last van schijnt te hebben.

Misschien is het moeilijk voor je, maar plaats jezelf eens in mijn situatie. Stel jij rijd al jaren op een manege en wil ook ontzettend graag een eigen paard, maar helaas, je woont in de stad en weidegang is bijna nergens te krijgen of je betaalt er een gigantisch bedrag voor. Blijf je dan doormodderen op manegepaarden? Terwijl je wel het geld hebt om je grootste droom te verwezelijken, al is het niet op een optimale manier?! Knappe kop als je hier 'ja' op antwoordt.

Of laten we van iets ergers uitgaan: je vader wordt morgen ontslagen en jullie kunnen het allemaal niet zo breed meer nemen. Je paard verliest helaas zijn/haar mogelijkheid tot weidegang. Doe je hem/haar dan weg? Als jij hierop in alle eerlijkheid 'ja' kan antwoorden respecteer ik je zeer. Alhoewel een beetje respect voor mijn situatie ook wel op z'n plaats is vind ik.

En voor iedereen die het zielig vind dat mijn paard 22 uur per dag op stal staat (als het niet minder is), ik geloof niet dat mijn paard er heel erg mee zit. Ze is eraan gewend en ze weet niet beter. De enige die er echt mee zit ben ik en zijn de mensen met zo'n mening als die van santerra. En tsja, dit is nou eenmaal iets waar ik op het moment geen ene mallemoer aan kan doen. Maar hierdoor laat ik zeker niet mijn droom een droom.



Je hebt een droom, je neemt een paard en die moet voldoen en zich voegen naar jouw eisen/wensen !
Draai het eens om, hoe zou jij het vinden als je net als je paard moest leven, je krijgt dan misschien wel je eten en knuffels op de eigenaar zijn tijd, maar je zal nooit eens kunnen doen wat je wilt, nooit eens lekker kunnen gek doen een dag (met andere mensen)
Vul zelf de rest maar in....
(Dit ligt wel anders als het tijdelijk is)

Je eerste vraag zeg ik ja op, heb jaren gewacht met een paarden tot ik wist dat ik ze een paard waardig leven kon geven.

De tweede vraag: Ik ben niet afhankelijk van m'n ouders.
Maar ik zou het vreselijk moeilijk vinden, depresief worden, ik zou zoveel mogelijk werk zoeken, en alles proberen om het toch voor elkaar te krijgen. En anders als ik zeker weet dat ze goed terecht zou komen, waar ze het beter zou hebben als dan bij mij, en een goed baasje zou krijgen, zou ik dat voor haar over hebben.

Als je in zo'n situatie zit heb ik heus wel respect voor je, maar doe dan wel het beste voor je paard.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:05

ellenlouise schreef:
Maar hoe laat jouw paard dan weten dat het okay is zo?


Hoe laat ze mij weten dat het niet zo is? Het is een vrolijk paard, heeft geen stalondeugden, ziet er gezond uit... Ik denk dat ze best wel tevreden is als ze weer terug mag naar haar stalletje.


Als ik zo als een paard moest leven hou zou ik het dan vinden? Ik denk dat die vergelijking nu ook te maken is. Ik woon nu namelijk in een rijtjeshuis, alleen begane grond, geen groot huis. Ik weet dat er mensen zijn die praktsich in kastelen wonen. Ik kan daar naar verlangen en vinden dat mijn ouders maar harder moeten gaan werken om mij ook in zo'n huis te laten wonen, maar ik kan me er ook bij neerleggen en tevreden zijn met wat ik heb. Ik ben gezond, krijg elke dag goed te eten en ben tevreden als ik 's avonds m'n kamertje van 2 bij 3 binnenkom.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:20

Ik denk dat die vergelijking mank gaat. Jij kunt immers de deur uit wanneer je dat wilt.

En laatst las ik ergens: "als het paard het dan zo fijn vindt in zijn stalletje, waarom moet de deur dan op slot?" I rest my case.....

Daarbij kan de ruiter naar mijn idee met een uur (of twee) rijden nooit de bewegingsbehoefte van het paard vervangen. Om nog maar te zwijgen over zijn sociale contacten.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:48

Ja, ik kan de deur uit, dat is waar. En toch kan ik dan nog steeds verlangen naar andere dingen, of tevreden zijn met wat ik heb. Jouw paard dat in de wei staat verlangd misschien ook wel naar vrij door het bos rennen of vrij over het strand galopperen. Kan ook niet. Punt is: het kan altijd beter.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:10

Tuurlijk kan het altijd beter, daar zijn we het dan in ieder geval wel over eens Knipoog

Maar probeer jij de leefomstandigheden van je paard dan ook te verbeteren?

Je zal met me eens zijn dat bv 20 uur 'bewegingsvrijheid' gezonder voor het paard is (zowel geestelijk alsook lichamelijk) dan 20 uur bewegingsbeperking. Dit zul je waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen maar je kunt er wel aan blijven werken. Of heb jij je bij de situatie neergelegd?

There is no reality, only perception.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:44

Kom op, Effy. Mijn paarden hoeven ten eerste al niet te verlangen om te rennen want dat kunnen ze al, en ten tweede jij zegt dat ik geen respect toon naar jou dat vindt ik nergens op slaan, we zijn hier gewoon een discussie aan het voeren, ik scheldt je toch niet uit ofzo? Je moet het niet persoonlijk opvatten maar ik blijf erbij dat een paard in de wei hoort te staan. En bij jou zou dat best wel mogelijk zijn, misschien moet je wat langer zoeken, wat luxe die je nu bij je manege waar je paard gestald staat moeten opgeven, misschien moet je zelf wat verder rijden, misschien wat meer betalen(maar ja je betaalt dan voor het geluk van je paard) maar je gaat mij niet vertellen dat het onmogelijk is om een stal met een wei te vinden voor je paard.
Ik zal als ik in jouw situatie zit nooit een paard hebben genomen omdat ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel tov mijn dieren heb en ik wil dus dat mijn dieren gelukkig zijn, en je gaat mij niet zeggen dat paarden die 24 uur per dag op stal staan echt gelukkig zijn. Ik blijf erbij dat het ongezond is voor een paard om 1 uurtje per dag te rijden en de rest van de dag zich te moeten vervelen in een stalletje van 3 bij 3. En ik vindt dat dat voor alle dieren geldt en zoals ik je al hebt verteld geloof ik dat al mijn dieren(hond, katten, geiten en de paarden) gelukkig zijn en ik doe er ook alles aan om ze gelukkig te maken maar voor paarden vindt ik de basisvoorwaarden voor een goed onderkomen weidegang en contact met soortgenoten.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:04

Ik sta gelukkig op een stal met mogelijkheid dat mijn paard in de zomer 12 uur per dag op een paddock kan, en dat is me heel veel waard, want dat is de eerste maanden dat ik haar had wel anders geweest. Maar wat me net zo veel waard is, is dat ik goede begeleiding heb, en de mogelijkheid heb om ook mijn jonge paard op dezelfde stal in te scharen in een koppel paarden van gelijk ras, gelijk geslacht en gelijke leeftijd. Ik heb gewoon de tijd niet om te gaan racen van adres naar adres.

Een andere stal met complete weidegang bij andere paarden zou voor mijn paard moeilijk te vinden zijn. Ze kan niet zonder ijzers en is erg dominant naar andere paarden toe, en heeft er al de nodige aardig bezeerd. Dus weidegang met andere paarden zou ik de eigenaren van de andere paarden niet willen aandoen. Ze heeft genoeg contact met andere paarden maar er staat wel altijd een draadje tussen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:46

Cassidy schreef:
Ik sta gelukkig op een stal met mogelijkheid dat mijn paard in de zomer 12 uur per dag op een paddock kan, en dat is me heel veel waard, want dat is de eerste maanden dat ik haar had wel anders geweest. Maar wat me net zo veel waard is, is dat ik goede begeleiding heb, en de mogelijkheid heb om ook mijn jonge paard op dezelfde stal in te scharen in een koppel paarden van gelijk ras, gelijk geslacht en gelijke leeftijd. Ik heb gewoon de tijd niet om te gaan racen van adres naar adres.

Een andere stal met complete weidegang bij andere paarden zou voor mijn paard moeilijk te vinden zijn. Ze kan niet zonder ijzers en is erg dominant naar andere paarden toe, en heeft er al de nodige aardig bezeerd. Dus weidegang met andere paarden zou ik de eigenaren van de andere paarden niet willen aandoen. Ze heeft genoeg contact met andere paarden maar er staat wel altijd een draadje tussen.


Maar dit is al een veel betere situatie dan wanneer je paard maar 2 uurtjes per dag kan bewegen. Jouw paard heeft dus wel bewegingsvrijheid en eigen vrije tijd om rond te rennen en sociaal contact te hebben. Dat dit niet op gras is is dan maar jammer. je doet in elk geval je best dat paard zoveel mogelijk te bieden.

En dat gelul over dat weidegnag duurder is dan op stal Verward .... Het is hier in de buurt toch nog echt tot in een flink wijde omtrek zo en heb nog nooit anders gehoordt dan dat stalling duurder is an weidegang.. Mijn paard staat nu ook voor minder dan het halve stalgeld lekker op de wei.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:47

ellenlouise schreef:
Tuurlijk kan het altijd beter, daar zijn we het dan in ieder geval wel over eens Knipoog

Maar probeer jij de leefomstandigheden van je paard dan ook te verbeteren?

Je zal met me eens zijn dat bv 20 uur 'bewegingsvrijheid' gezonder voor het paard is (zowel geestelijk alsook lichamelijk) dan 20 uur bewegingsbeperking. Dit zul je waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen maar je kunt er wel aan blijven werken. Of heb jij je bij de situatie neergelegd?


Ben het absoluut met je eens, en ja ik blijf eraan werken mijn paard zo vaak mogelijk haar box uit te krijgen. Sowieso gaat ze zo lang mogelijk los per dag (als er dus 3 uur niemand gebruik hoeft te maken van de bak waarin, of het springveld waarop zij los is, staat zij er dus ook gewoon 3 uur in) en lopen er genoeg kinderen op stal rond die een rondje met dr willen wandelen. Ook heb ik nog 2 bijrijders die haar zo vaak ze willen mogen pakken. En eens voor of na het rijden een rondje wandelen in het park en haar daar laten grazen doe ik ook regelmatig.


Kim16:
Sommige dingen die je zei vond ik aardig respectloos, je maakt mij (en andere paardeneigenaren die alleen over een box beschikken) vaak tussen de regels door uit voor dierenbeul. Ik had het verder niet over al je berichten en ook niet specifiek over jou.

En nogmaals, waarom kan een paard dat in een box woont niet gelukkig zijn? Misschien is ze op de wei gelukkiger, maar dat wil niet zeggen dat ze nu niet gelukkig is. Een ongelukkig paard gaat volgens mij staan wegkwijnen en verliest zijn levenslust. Dit is toch echt niet iets waar mijn beessie last van heeft hoor.
Laatst bijgewerkt door Effy op 14-06-04 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:56

Fellor schreef:
En dat gelul over dat weidegnag duurder is dan op stal Verward .... Het is hier in de buurt toch nog echt tot in een flink wijde omtrek zo en heb nog nooit anders gehoordt dan dat stalling duurder is an weidegang.. Mijn paard staat nu ook voor minder dan het halve stalgeld lekker op de wei.


Puur en alleen weidegang is niet duurder dan stalling nee. Maar zoek je een stal waar fatsoenlijk les wordt gegeven en er faciliteiten zijn, dan wens ik je veel succes hier in de stad. Tuurlijk zou ik mijn paard op een wei kunnen gooien en haar daar dag en nacht op laten staan, maar dat is ook niet wat ik wil. Heb liever dat ze dan 's nachts veilig binnen staat in een droge, schone box. Zeker omdat ik geen weiland achter m'n huis heb liggen en haar dus niet gedurende de dag en de nacht in de gaten kan houden. Plus dat ik wedstrijden wil rijden en daar dus goede begeleiding voor nodig heb, dan is het makkelijker om op een pensionstal of manege te staan, en wil je daar dan ook nog eens weidegang bij, dan kom je duurder uit dan alleen weidegang of alleen stalling.

Stallen met weidegang worden trouwens steeds zeldzamer, en niet alleen hier in Den Haag. Op een gegeven moment zal het zo schaars worden dat de prijzen de pan uit rijzen en de afstanden niet meer te overzien zijn. Als jullie dan allemaal je paarden wegdoen omdat je ze niet in een box wil hebben, moet je eens zien waar ze dan terechtkomen. En nee, dit zal niet gebeuren op korte termijn nee... Maar het is een feit: Nederland wordt steeds voller.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:57

Sorry hoor maar als ik mijn paardjes zie rennen en spelen in de wei dan kan ik niet indenken dat ik hun opsluit. Moet je zelf eens gaan doen 24 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 gaan staan, leuk joh. Sorry dat ik hier zo fel op reageer maar ik vindt gewoon dat de basisvoorwaarde weidegang en contact met soortgenoten is, kun je dat niet geven dan moet je geen paard nemen.
Maar dat is mijn mening, als ik iemand heb beledigt sorry maar ik ben gewoon tegen 24 uur stal. En ik geloof niet dat het voor jou onmogelijk is om jouw paard weidegang te bieden.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:59

Effy, kijk dat is het: jij wilt die luxe van je stal neit opgeven, dat vindt ik heel zwak, jij verkiest voor je eigen gemak boven het geluk van je paard.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

lies

Berichten: 9613
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:01

Effy schreef:
En nogmaals, waarom kan een paard dat in een box woont niet gelukkig zijn? Misschien is ze op de wei gelukkig
er
, maar dat wil niet zeggen dat ze nu niet gelukkig is. Een ongelukkig paard gaat volgens mij staan wegkwijnen en verliest zijn levenslust. Dit is toch echt niet iets waar mijn beessie last van heeft hoor.


Ik vind dat toch een beetje moeilijk hoor, geloven dat een paard gelukkig is in een box. Bruun staat in de winter ook dag en nacht op stal. Als het even kan, doe ik haar naar buiten, maar ik heb rekening te houden met de 'nukken' van de stalbaas. Als hij vindt dat het niet kan, dan gaat het gewoon niet door. Het is zijn land.

Om het goed te maken staat ze dan zomer's dag en nacht in de wei. Ik merk een overduidelijk verschil in die wintermaanden en zomermaanden. Ze is gewoon veel beter te pas, is losser in het lijf (zal de leeftijd ook zijn), ze is vrolijker, werklustiger en meer meegaand. Kortom, ik denk echt dat ze in de zomermaanden veel gelukkiger is dan in de winter.

זכור

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:08

Ik denk dat een paard dat altijd op stal heeft gestaan niet ongelukkis is, een paard dat daarentegen in de zomer lekker op de wei loopt en in de winter ineens in een box staat, zal dan wel iets minder happy zijn. Maar echt ongelukkig?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:10

kim16:
Misschien wel. Maar als ik een paard zou hebben dat dag en nacht op de wei staat en waar ik alleen buitenritten mee kan maken, zou ik niet gelukkig zijn. Paard wel, dat weet ik ook wel, die kan het weinig schelen of ie alleen buitenritten maakt of niet. Maar nu heb ik een situatie waarin ik en mijn paard beiden gelukkig kunnen zijn, al is het niet optimaal. En 2 partijen gelukkig is nog altijd beter dan 1 partij met alles wat ie ooit zou willen hebben en 1 partij doodongelukkig.

En ja, ben nog steeds van mening dat mijn paard echt wel gelukkig is hoor zo, want anders zou ze er toch heel wat miserabeler uitzien. Zoals ik al duidelijk probeerde te maken: misschien is ze op een wei gelukkiger, maar dat wil niet zeggen dat ze nu dus niet gelukkig is.
Laatst bijgewerkt door Effy op 14-06-04 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:11

Effy schreef:
Puur en alleen weidegang is niet duurder dan stalling nee. Maar zoek je een stal waar fatsoenlijk les wordt gegeven en er faciliteiten zijn, dan wens ik je veel succes hier in de stad. Tuurlijk zou ik mijn paard op een wei kunnen gooien en haar daar dag en nacht op laten staan, maar dat is ook niet wat ik wil. Heb liever dat ze dan 's nachts veilig binnen staat in een droge, schone box. Zeker omdat ik geen weiland achter m'n huis heb liggen en haar dus niet gedurende de dag en de nacht in de gaten kan houden. Plus dat ik wedstrijden wil rijden en daar dus goede begeleiding voor nodig heb, dan is het makkelijker om op een pensionstal of manege te staan, en wil je daar dan ook nog eens weidegang bij, dan kom je duurder uit dan alleen weidegang of alleen stalling.

Stallen met weidegang worden trouwens steeds zeldzamer, en niet alleen hier in Den Haag. Op een gegeven moment zal het zo schaars worden dat de prijzen de pan uit rijzen en de afstanden niet meer te overzien zijn. Als jullie dan allemaal je paarden wegdoen omdat je ze niet in een box wil hebben, moet je eens zien waar ze dan terechtkomen. En nee, dit zal niet gebeuren op korte termijn nee... Maar het is een feit: Nederland wordt steeds voller.


Dus hiermede weer een voorbeeld dat het gewoon gemakzucht is om het maar even hard te zeggen. Ik train ook dagelijks en moet dan ook een stukje naar een bak toe of stukje afzetten in het weiland. En ja, je moet er af en toe heen voor controle (al valt er echt wel wat te regelen met nandere mnesen uit de wei) maar ja....dat heb je er dus niet voor over?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:15

Als ik mijn merrie een uurtje in de paddock zet, dan verzet ze vaak geen stap. Ze staat over het algemeen geparkeerd waar ik haar heb neergezet, tot ik haar kom halen.
Leg ik een hoop hooi voor haar neer, gaat ze staan eten, zonder veel te bewegen. Dus wat dat betreft ontloopt het staan in de box en het staan in de paddock elkaar niet zoveel.

Je suis Charlie.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:20

Cassidy schreef:
Als ik mijn merrie een uurtje in de paddock zet, dan verzet ze vaak geen stap. Ze staat over het algemeen geparkeerd waar ik haar heb neergezet, tot ik haar kom halen.
Leg ik een hoop hooi voor haar neer, gaat ze staan eten, zonder veel te bewegen. Dus wat dat betreft ontloopt het staan in de box en het staan in de paddock elkaar niet zoveel.


Maar dat is wat paarden op een wei dus ook doen: eten. Tuurlijk trekken ze zo af en toe een sprintje en kunnen ze leuk met elkaar spelen (mits er meerdere paarden in 1 wei staan dus), maar het overgrote deel van de tijd staan ze te eten of niks te doen.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:27

Effy schreef:
Een ongelukkig paard gaat volgens mij staan wegkwijnen en verliest zijn levenslust. Dit is toch echt niet iets waar mijn beessie last van heeft hoor.


De situatie die jij beschrijft is die van een doodongelukkig paard dat de moed heeft opgegeven. Daarbij denk ik serieus dat het als eigenaar lastig is vast te stellen omdat je paard waarschijnlijk altijd wel blij zal zijn als ie je ziet. Hij weet dat ie er uit mag. Maar hoe staat ie er de rest van de dag/avond/nacht bij?

Heb je je paard wel eens langere tijd op de wei gehad? Misschien sta je versteld over de verandering (en ja, ook in figuur Clown ).

Ik weet in ieder geval dat mijn paard er enorm van opgeknapt is.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:32

Cassidy schreef:
Als ik mijn merrie een uurtje in de paddock zet, dan verzet ze vaak geen stap. Ze staat over het algemeen geparkeerd waar ik haar heb neergezet, tot ik haar kom halen.
Leg ik een hoop hooi voor haar neer, gaat ze staan eten, zonder veel te bewegen. Dus wat dat betreft ontloopt het staan in de box en het staan in de paddock elkaar niet zoveel.


Nou toch wel. Mijn paard staat ook vaak lekker te niksen buiten. Eén been op rust, oortjes naar voren en blik op oneindig. Op stal staat ze er toch anders bij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emmaa_92, sammyvriend, tienus63 en 23 bezoekers