[algem.] Het moderne paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:34

Wie zegt dat een paard in de weide alleen eet en verder niks tot weinig doet, heeft nog nooit een paard een paar uur of een dag geobserveerd.
Paarden lopen op een dag heel wat af hoor in de weide, vaak meer dan dat je als ruiter in 1 uurtje rijd.
Het valt minder op omdat het verspreid is over de dag, maar paarden lopen stapvoets echt veel, paarden die alleen stil staan of bijna geen voet verzetten zijn ziek of dusdanig neurotisch dat hun natuurlijke manier van voortbewegen is beinvloed en dat er geen sprake meer is van natuurlijk bewegen, maar van het volledig onder controle hebben van de situatie (als eig. zijnde), ook in de paddock of weide, met die paarden kan ik alleen nog maar medelijden hebben, sorry


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:30

cissie schreef:
Wie zegt dat een paard in de weide alleen eet en verder niks tot weinig doet, heeft nog nooit een paard een paar uur of een dag geobserveerd.
Paarden lopen op een dag heel wat af hoor in de weide, vaak meer dan dat je als ruiter in 1 uurtje rijd.
Het valt minder op omdat het verspreid is over de dag, maar paarden lopen stapvoets echt veel, paarden die alleen stil staan of bijna geen voet verzetten zijn ziek of dusdanig neurotisch dat hun natuurlijke manier van voortbewegen is beinvloed en dat er geen sprake meer is van natuurlijk bewegen, maar van het volledig onder controle hebben van de situatie (als eig. zijnde), ook in de paddock of weide, met die paarden kan ik alleen nog maar medelijden hebben, sorry


Luie paarden uitgesloten Tong uitsteken heb je gelijk. Bovendien moet het spelen en stoeien en scharreen e.d niet vergeten worden.

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:26

Mijn paardje staat ook in een box van 3 bij 4, ik had hem dagelijks los in het paddock, maar hij bleef heen en weer lopen bij de uitgang, net zo lang totdat hij eruit mocht..

Hij is ook een tijd op het weiland geweest, maar na een week op het land kwam hij alweer heel enthousiast naar me toerennen, hij wist niet hoe snel hij zijn neus in het halster moest steken..

Hij vind het dus helemaal niet erg om geen weidegang te hebben..
Dit is ook voor elk paard verschillend!

Natuurlijk is het lekker voor je paard voor zijn dagelijkse beweging, en het is ook heerlijk voor je paard.
Maar ik vind niet dat de mensen die geen weidegang aan hun paard kunnen bieden, hierdoor slecht voor hun paarden zorgen.
De paarden die nooit weidegang hebben gehad, omdat daar geen mogelijkheid toe is, zullen het ook niet missen. Omdat ze niet weten wat het is. Hiermee wil ik niet zeggen dat het goed is, en dat je het zo kan laten, maar als er echt geen mogelijkheid toe is..
Mijn paardje was echt niet ongelukkig omdat hij "alleen maar" in een box stond, en niet in de wei..

Waardoor ik dit merkte?
Toen ik hem op het land had liep hij niet zo lekker met rijden, en als ik hem op stal heb loopt hij veel lekkerder. Veel vrolijker was hij.


NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:54

Sjellii"]
Hij is ook een tijd op het weiland geweest, maar na een week op het land kwam hij alweer heel enthousiast naar me toerennen, hij wist niet hoe snel hij zijn neus in het halster moest steken..

Hij vind het dus helemaal niet erg om
geen
weidegang te hebben..
Dit is ook voor elk paard verschillend!
[/quote]

Denk je niet dat je nu wat dingen door elkaar haalt? Dat een paard enthousiast naar je toe komt rennen interpreteer jij als blij zjn dat hij uit de wei mag. Ik zou zeggen dat hij blij is met aandacht, blij dat hij aan het werk mag. Voor mij staat dat los van wel of niet in een wei willen staan.

[quote="Sjellii schreef:
De paarden die nooit weidegang hebben gehad, omdat daar geen mogelijkheid toe is, zullen het ook niet missen. Omdat ze niet weten wat het is. Hiermee wil ik niet zeggen dat het goed is, en dat je het zo kan laten, maar als er echt geen mogelijkheid toe is..


Ik heb ooit een paard meegemaakt dat uit Oostenrijk kwam. Goed dressuur paard geweest, benen volledig verkloot omdat ze hem iets langer dan nodig met allerlei ingrpen aan het lopen hebben weten te houden (maar dat terzijde Knipoog ). Dit paard had ook nog nooit een wei gezien. Dit paard kon dus ook niet eens rollen! Iets wat een paard dat altijd in een wei staat meedere keren per dag doet... Zulke gedragsveranderingen vind ik schokkend! Dit paard zal vast niet gemist hebben dat hij nooit in de wei stond, maar hij is ook verleerd natuurlijk gedrag te vertonen. Het heeft een tijd geduurt voor hij met zijn kont in de wind ging staan, schaduw opzocht ed. Vooral het contact met weide genoten zocht hij altijd op, iets wat in een box ook niet kan en voor een kuddedier erg onnatuurlijk is.
[/quote]

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:15

Wat ik niet snap...
Als er een topic op bokt staat over de bio-industrie moet je iedereen eens horen. Zielig, moet verboden worden en het liefst de mensen die daar werken ook nog even ophangen o.i.d.
Gaat het over een paard wat 23 uur per dag op stal staat in een hokje van 3x3 en er alleen uit komt om met de ruiter te werken, mag dat ineens wel omdat de eigenaar zoveel van het paard houdt Verward

Natuurlijk snap ik dat niet iedereen een weilandje achter het huis heeft, dat hadden wij een paar jaar geleden ook niet toen we nog in een nieuwbouw wijk in Utrecht woonden.
Alleen namen wij de keus om dan maar wat verder te rijden iedere dag naar een pensionstal met weidegang en niet het paard te stallen op een manege met rijen met stallen van 3x3 en een binnenbak die wel dichtbij was.
En ja, de reistijd was toen ook niet leuk, ook toen stond de A2 al vol en stonden we iedere dag in de file om naar het paard te gaan.
Dan maar wat minder lang in de kantine hangen hoor...

Maar ik snap echt niet hoe mensen alles in hun eigen straatje kunnen praten...
En over paarden die niet in het weiland willen staan, ik noem dat verstoord gedrag. Dat zie je ook wel bij dieren die jarenlang opgesloten hebben gezeten en ineens meer vrijheid krijgen.
Laatst nog een heel stuk over op TV geweest...

En ja ik vergelijk het bewust met bio-industrie.
Daar staat ook het belang voor de eigenaar bovenaan terwijl de eigenaar best meer ruimte en mogelijkheden voor zijn dieren wil maar dat door de financiele kant niet kan.
Dan heb ik het dus over paarden die echt alleen uit hun stal komen om te werken. En dat zijn er heel wat in Nederland.
Gelukkig ook een heel groot deel wat een minimale uitloop heeft, uurtje alleen in een paddock o.i.d.
Maar dan heeft het paard nog steeds geen tijd om paard te zijn.
Soort scharrelpaarden, klinkt leuk maar voldoet nog lang niet aan de natuurlijke behoefte van het dier....

En misschien dat als je echt geen mogelijkheid hebt om je paard te stallen waar weidegang is, waar een paard tenminste een aantal uur per dag paard kan zijn, je toch bij jezelf af moet vragen of paarden houden nog wel leuk is op die manier...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:34

Ik heb zo'n paard Haha! Guus voldoet eerlijk waar aan al deze eisen.
Om eerlijk te zijn een heerlijk beest je kan er altijd op aan!
Maar: Het verveelt snel! Dus daarom ben ik een uitdaging erbij gaan zoeken en kocht ik Zoe... een merrie die aan geen van de eisen voldoet.

Ik denk dat het ook puur van de eigenaar afhangt. De een wil een braaf paard en de ander zoekt steeds weer een uitdaging.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:42

Elke keer als ik dit soort discussie hoor moet ik denken aan de tijd dat ik in Polen op stage was (niks met paarden te maken).

Ik was op een gegeven moment op een stoeterij waar ze bezig waren een soort van pensionstal op te zetten. Het principe dat we in Nerderland heel gewoon zijn. Je woont in de stad, hebt geen land, stopt je paard in een pensionstal (niks mis mee hoor!). In Polen vonden ze dit zo'n belachelijk principe Haha! ! Als je geen ruimte hebt voor een paard, dan neem je dus geen paard *punt*. Ze vonden het te idioot voor woorden dat wij onze paarden in een hotel stoppen Knipoog

Ik heb helemaal geen probleem met paarden in een pension, want veel pensions zijn prima en als de paarden in de wei kunnen, helemaal geen probleem. Mijn punt is dat die mensen uitgingen van hun *mogelijkheden* en niet van hun wens een paard te hebben. Een wens die ik erg goed begrijp, maar misschien niet altijd reeel is.

Ik wil hier niemand mee tegen de schenen schoppen, ik wilde het alleen ter vergelijking even opschrijven om te laten zien hoe anders mensen hier tegenaan kunnen kijken. En ook hoe gewoon wij bepaalde zaken zijn gaan vinden...

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:23

Citaat:
kim16 schreef:
En Effy, voel jij je niet verschrikkelijk schuldig als je weggaat bij dat paard en je ziet hem in zijn hokkie staan.

Kom eens bij onze merrie kijken, die luidkeels blèrend aan het hek staat omdat ze de wei zo saai vindt


Op de pensionstal waar mijn paard staat hebben ze ook zo'n merrie, die al na 5 minuten begint te hinniken en voor het hek loopt te drentelen dat ze de wei uit wil, terug naar stal. [/code]

Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:30

Chico heeft het gelukkig altijd naar zijn zin op de weide en komt pas naar het hek als ik met het halster aan kom lopen! OK dan!

...damn...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:30

Mensen kunnen niet voor dieren denken.

Zoals al ergens eerder in dit topic staat, gaat mijn pony ook maar 1 uur per dag op de wei. En wordt 1 uur gereden.

Maar vinden de paarden het rijden wel leuk, dressuur of springen? Ik geloof niet dat alle paarden het leuk vinden om een travers te rijden, een balk te springen of een cross te crossen...

Mijn paard vind het ook niet leuk als ik vliegenspray op spuit. Houd er niet van om afgespoten te worden in de spuitplaats.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:34

Wat een zielige paardjes toch allemaal, wat een hondeleven. Knipoog

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 16:11

haaa, jullie houden dus van een paard met karakter! leuk, niet al dat gedwing enzo....als ik jullie dan goed begrijp.

Citaat:
Wat ik niet snap...
Als er een topic op bokt staat over de bio-industrie moet je iedereen eens horen. Zielig, moet verboden worden en het liefst de mensen die daar werken ook nog even ophangen o.i.d.
Gaat het over een paard wat 23 uur per dag op stal staat in een hokje van 3x3 en er alleen uit komt om met de ruiter te werken, mag dat ineens wel omdat de eigenaar zoveel van het paard houdt


hier ben ik het helemaal mee eens! 100% mee eens, eerlijk waar! Mijn verzorgpaarden lopen 'swinters 's nachts in een potstal van 20 bij 50 meter, stro, eten(hooi) en water. Zelfs dan heb ik nog een gevoel dat ze opgesloten zijn in de bak overdag, ze kunnen niet eens even een lekker sprintje trekken, want na 40 meter moeten ze de bocht alweer om! moet je nagaan hoe het ook kan (al snap ik helemaal dat niet iedereen hier de ruimte voor heeft)

Je hebt inderdaat mensen die heel hard roepen dat ze dierenvriend zijn, maar een stukje bilogisch vlees kopen is dan weer te duur...(mensen met gewoon minder geld wil ik vooral niet kwetsen!) Ze hebben 1 konijn/paard maar ze zorgen er zo goed voor.....

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:16

Emeraldo schreef:
Mensen kunnen niet voor dieren denken.

Zoals al ergens eerder in dit topic staat, gaat mijn pony ook maar 1 uur per dag op de wei. En wordt 1 uur gereden.

Maar vinden de paarden het rijden wel leuk, dressuur of springen? Ik geloof niet dat alle paarden het leuk vinden om een travers te rijden, een balk te springen of een cross te crossen...

Mijn paard vind het ook niet leuk als ik vliegenspray op spuit. Houd er niet van om afgespoten te worden in de spuitplaats.


Ja, maar anders zou het hele paard nu niet meer bestaan . je moet hem juist op de wei zetten zodat ie buiten het werken ook nog eens wat kan doen met iegen vrije tijd. En ja, wij moeten ook wel eens iets minder lueks doen. En bovendien vind ik het al een heel verschil of je paard dagelijks 1 uurtje in de wei staat, of helemaal niet.

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:04

Mijn paard staat 24 uur per dag op het weiland, gelukkig wel anders had ik nu geen paard kunnen hebben. Paarden zijn bewegingsdieren en om ze dan de hele dag op stal te hebben staan, dat kun je ze niet aandoen, dat is net zoiets als iemand in de gevangenis stoppen met af en toe een uurtje naar buiten onder begeleiding op een dag. Ik weet zeker dat alle paarden het beter naar hun zin hebben als ze buiten staan. Er zijn paarden die er fel tegen protesteren als ze binnen staan die worden dan als onhandelbaar betiteld en er zijn paarden die gewoon het beste er van maken, zo goed zijn paarden nu eenmaal. En om te zeggen dat je in de randstad woont(ik woon er zelf namelijk ook) dat maak niet uit want de weilanden zijn daar inderdaad een stuk schaarser maar ze zijn er heus wel. En stel dat ik mn paard niet meer 24 uur per dag buiten kan houden dan zal ik hem ergens anders op een groot stuk land zetten met soortgenoten, dan maar wat verder van huis maar je hebt dan wel een gelukkig paard, ik zou het niet aan kunnen zien om hem de hele dag op stal hebben staan.

Iemand zei ergens in dit topic, ik weet niet meer wie, dat het een voorrecht is em een paard te hebben. Ik zie het als een groot voorrecht om mn paard op deze manier te kunnen houden.

Groetjes,

Anneke

Ps. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen of beoordelen, maar zo denk ik er nu eenmaal over.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:20

Een paard hoort in de wei!of het nu gaat over een superknol of over een schetlander maakt niet uit.
De mijne gaan winter en zomer op de wei en ja,ik rijd wedstrijden,ja mijn paarden worden geschoren(veel gebruikt excuus om ze 24u/24 op stal te houden )en ja,dat betekend dat ik soms verder moet rijden met de auto,of minder tijd heb om in de kantine te zitten.Maar als je paarden wilt houden moet je ook bereidt zijn om ervoor te zorgen dat ze gelukkig zijn!!
Een paard dat 24/24 tussen 4 muren staat is niet 100% gelukkig.
Sommige paarden willen inderdaad terug naar de stal omdat ze bijv.helemaal alleen op het land staan en ze in de stal soortgenoten hebben.
Tot maandag!! Haha!

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:13

Ons paard wil niet eens de hele dag en nacht op de wei. Na een paar uur hoeft ze niet meer Haha! Ookal staat ze met andere knollies Lachen

Ik denk niet dat de meerderheid van de mensen zulke eisen stelt (ik hoop het tenminste niet). Ik weet wel dat er mensen zijn die hun paard niet naar buiten doen om dat ze bang zijn dat ie "beschadigt". Dat vind ik ook helemaal niet goed maar het is wel een beetje overdreven.....:J

kellyy is een stoel
een stoel is een pablo
pablo is cool

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:43

Ik vind dat een paard ook paard moet zijn, als hij/zij graag paard wil zijn in een box van 3 bij 3, best, wees jij maar paard daaro, als een paard graag paard is op de weide, geef hem dan de vrijheid, als een paard het heerlijk vindt om elke dag een uurtje te ravotte in een paddock met of zonder andere maatjes, best doe dat dan! Als die graag alleen staat, jij je zin, zet hem maar alleen dan, als die in een groep wil, gooi je hem in een groep,

Hoewel dit is makkelijk praten.Niet alle mensen zouden een paard in een groep kunnen zetten, of kunnen hem iets nie bieden.
Dat is eigenlijk wel jammer.....

Mischien wil ene paard ook wel wat privacy?? Jij zou het toch ook niet waarderen 24 uur per dag mensen om je heen te hebben?

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:05

Een paard kan geen paard zijn in een box van drie bij drie meter dat gaat dwars tegen de natuur van het paard in.

En of een paard privacy wil dat vind is een erg menselijke gedachte, een paard is een kudde dier daarom is hij het gelukkigst met soortgenoten..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:01

ik denk dat veel mensen omwille van hún behoefte (het bezitten van een paard en hier dingen mee doen die wíj leuk vinden) paarden te kort doen, o.a. te vaak op een box van 3 bij 3 zetten. Heeft het paard hier om gevraagd? nee.

mag het paard schuren? nee.
mag het paard buurten? nee.
mag het paard aan de bakrand knagen? nee.
mag het paard staartje kluiven? nee.

en zo kunnen we wel even doorgaan denk ik.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:25

Weidegang vind ik voor een paard heel belangrijk, zomer en winter.
Die van mij staat snachts op stal (zomer en winter) maar overdag buiten.
Ook midden in de winter, soms houd ik haar voor de veiligheid binnen, bijv met storm of ijzel en met zware regen gaat ze ook naar binnen.
Maar verder loopt ze gewoon buiten.

Heb je geen weiland oid tot je beschikking, vind ik dat je dan tenminste moet zorgen dat je paard even los kan lopen.
Dwz, los in de bak (binnen of buiten), paddock, wat dan ook.
Dat hij kan rollen, beentjes strekken als hij dat wil.
En als die dat niet wil, gewoon blijft staan voor mijn part, als ze maar de mogelijkheid hebben.

Toen mijn paard op een pensionstalling stond, en ze nog alleen in de wei overbleef, ja, dan ging ze ook rennen voor het draad langs.
Ze wou idd naar binnen, de rest van de paarden en pony's stonden dan nl ook al binnen en er lag vast voer in de stal op haar te wachten.
Maar wedden dat als ze het voer ophad, geen problemen zou hebben als ze weer buiten werd gezet?
Nouja, toen was ze nog niet gewend om in het donker buiten te staan.

Nu wel.
Eerst raakte ze in paniek wanneer ze nog buiten stond als het donker werd.
Ik kon haar dan vaak doodnat van de wei afhalen, ze was het zo gewend om bij het donker op stal te staan.
Ik heb haar steeds wat langer op de wei laten staan, en nu vind ze het geen probleem meer.
Eerst kwam ze keihard op me afgerend, van he, daar is mijn redding, die redt me uit de boze donkere wereld.
Nu komt ze langzaam aan op me afgesloft (of rent keihard, maar dan om mij te zien en niet omdat ze zo graag uit de wei wil) of kijkt niet op of om, het maakt haar niet meer uit of ze in het donker nog op de wei staat.
Als ze haar voer maar krijgt, haha.

Nog zoiets, mijn paard is het niet gewend om op bepaalde tijdstippen te worden gevoerd, meestal is het wel de regel zodra ze op stal komt, maar die tijden staan ook niet vast.
Ik vind nl vaste voertijdstippen naast regelmaat ook stalondeugden ontwikkelen.
Dit principe voer ik ook door aan mijn honden, die hebben ook geen vast voer tijdstip, ze eten pas als wij ons eten op hebben (uitzonderingen daargelaten dan), dat weten ze, maar niet hoelaat.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _mobo_, AmyJamess, inge_romeo, pluisje88, quni en 31 bezoekers