Brr singel met elastiek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Brr singel met elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:12

Ik ben echt bang geworden voor singels met elastiek.
Zelf heb ik dit niet, maar een vriendin van me had springles. Ze gingen over een aparte hindernis dus het paard nam nogal een rare spong Haha! Maar toen ze sprong zag je zo het zadel naar achter schuiven op de kont. Meisje zat gewoon met zadel op haar kont en paardje ging helemaal in paniek.
Dan heb ik toch wel even staan trillen voor haar.
Ze had haar gelukkig niet pijn gedaan, maar toen we gingen kijken naar het zadel zagen we dat de elastiek gewoon doorgescheurd was Verward

Dit mag toch niet? Ok ik kan begrijpen dat die elastiek door het zweten wel word aangetast, maar dat hij gewoon doormidden scheurt.. Het meisje vertelde dat ze die singel nog niet eens lang had.
Heeft er nog iemand zoiets meegemaakt?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:47

ik denk dat dit niet de bedoeling is
de singel hoort een heel klein beetje mee te geven maar het hoort niet helemaal naar de kont te kunnen schuiven!
levensgevaarlijk! ik zou ermee terug gaan.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:59

Ik heb heel lang een singel gehad met elastiek,ook mee gesprongen en bij mij was er niks aan de hand hoor,er is iets niet goed dus zou ermee terug gaan !

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:03

TeamSpirit, ja echt vaag, paard sprong, singel scheurde en meisje zat op de kont met zadel

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:34

Ik denk niet direct dat singels met elastiek gevaarlijk zijn, je hebt ook beugelriemhaken die opeens afbreken (heb ik een keer gehad bij een merkloos zadel), je hebt klipjes aan sommige hoofdstellen die opeens stuk gaan, enz.

Zelf heb ik een Stubben singel, een Kentaur en een IR singel, allen met elastiek. Geen problemen mee. Het enige probleem met de IR is dat het leer bruin wordt, het zwarte gaat eraf. Maar verder zijn het alledrie prima singels.

Ik zou er gewoon mee teruggaan. Dit mag echt niet gebeuren.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:38

Ik heb zelf niet zoveel vetrouwen in singel met elastiek, gewoon omdat ik het beetje eng vind.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:25

Dat mag echt niet gebeuren.. echt gevaarlijk!

Zelf heb ik ook een singel met elastiek van Kentaur, is ook super OK dan!

Maar ook zoals germie zegt, alles kan in principe kapot Knipoog. Toen ik nog groom was, was de ruiter met een hengst in het parcours bezig met de barage. Ging echt supergoed, breekt opeens die teugel. Ook net nieuwe!
Ook behoorlijk gevaarlijk dus, want dan heb je niet echt veel meer te zeggen. Het parcours is overigens met 1 balkje eraf afgemaakt, niet slecht Knipoog! Tong uitsteken

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:27

ik heb alleen maar singels met elastiek... anders krijg ik hem niet aangesingeld. ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. heb hier ook nog nooit van gehoord. gewoon mee terug gaan en vertellen wat er is gebeurd. waarschijnlijk krijg je wel een nieuwe

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:44

Als dat ding al wat ouder is (weet niet hoe oud hoor) dan zullen ze gewoon zeggen in de ruiterzaak dat het slijtage is. Ze heeft een nieuwe gekocht zonder elastiek

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:47

denk ik niet hoor Knipoog zo'n singel moet bij gewoon gebruik toch zeker een aantal jaren meegaan...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 07:48

Ik kan mij niet voorstellen dat dit ook gebeurt was als ze haar tuigage regelmatig goed controleerd.
Ik heb pas nog een singel weggebracht om het elastiek te laten vervangen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:27

Je hebt toch 2 gespen aan de singel zitten en dus ook 2 stukken elastiek. Ik vind het maar een vaag verhaal dat die allebei ineens doorscheurden zonder dat er al eerder tekenen van slijtage waren.
Mijn ervaring is dat er nog eerder een singelstoot van je zadel afbreekt (en dan nog maar 1) dan dat de hele singel breekt. Hooguit dat het elastiek wat uitlubbert en niet meer elastisch is, maar er zit toch ook altijd iets van nylon ofzo doorheen en dat breekt niet zomaar.
Mijn springsingel heeft aan beide kanten elastiek en ik vind het een ideaal ding!

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:55

Het was waar de singel in het elastiek overgaat. Jullie doen net alsof ik het hier uit mijn duim zuig Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:47

Nee,
ik geloof wel dat zoiets zou kunnen gebeuren, alleen denk ik dat de eigenaresse het zelf aan had kunnen zien komen als ze haar spullen goed gekend had.

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:50

Ja daar kan ik niet over oordelen natuurlijk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:03

Ik was er ook nooit echt kapot van, maar bij mijn eigen paard vind ik het geweldig, dus ik ben helemaal om wb elastieken singels!