Weer jong paard opgesloten.. tegenwoordig nomaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 20:38

Sommigen zijn geen dieren waard. Boos!

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:34

Tja helaas zie je dit naar mijn mening veel te vaak. Paarden die niet naar buiten mogen omdat ze eigenaren bang zijn dat ze een wondje krijgen Boos!
Het liefst zie ik paarden die gewoon 24/7 buiten staan zoals het hoort!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:41

Sily schreef:
Misschien moet dat meisje eens na gaan denken waarom die zo temperamentvol is....misschien omdat die de hele dag in een hokkie staat?

Vreemde mensen zeg...



denk net hetzelfde. Ik merk aan mijn eigen paarden als ze eens dagje moeten binnen blijven door bijvoorbeeld heel veel regen of in de winter bij regen, heel erg koude wind of bevroren wei, ze dan veel frisser zijn als ik de dag nadien ze buiten haal. Het zijn dan soms halve gekken maar dat is na 10 min over.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:16

ingvdh schreef:
Denk eens aan alle pensionpaarden die bij maneges zonder weidegang gestald staan? Die komen er ook amper uit hoor, de eigenaren hebben daar nog nooit over nagedacht, want ze betalen zoveel pensiongeld, dan moet het dus wel goed zijn.

Ze komen 1 keer hooguit 2 keer per dag uit stal en ze moeten dan vaak nog gelijk werken ook.


Zo stond mijn paardje er vorig jaar ook bij op zijn luxe manege.
Als je zelf werkt heb je geen gelegenheid om hem er vaker uit te halen, hoewel je graag zou willen. Weidegang had die manege niet (randstad.. Verdrietig ).
Eind van het jaar werd 'ie ziek, stond droevig in zijn box te kijken en at plotseling niet meer (was een goede eter). De dames van de manege waren nog wel zo vriendelijk om biks te blijven bijscheppen in zijn al volle bak. Boos!
Ik heb dat twee dagen aangekeken en toen pijlsnel een stal met weide op het boerenland gezocht.
Daar begon 'ie meteen weer te eten en werd idd. weer (een gezond) paard.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:25

Maar als je die tijd niet hebt, zou je dus eigenlijk (zoals je later dus ook gedaan hebt Knipoog) Niet op zo'n manege, maar bij een kleine pensionstal met weidegang, moeten staan. Wat overigens vaak nog goedkoper is ook Lachen

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 02:27

ik vind het zielig voor het paard maar het komt vaker voor want dat hadden wij ook we kochten een pard maar die wou elke keer naar binnen en dan stond de staldeur open dan ging het paard heel de dag binne staan

maar wij hadden ze gewoon elke dag buiten staan tenzij de wei echt te nat was,omdat ze anders echt alles kapot liepen
en 's winters kwame ze overdag gewoon buiten en 's avonds naar binne

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:26

Zielig hoor, al die beesten die niet buiten komen...

Ik heb met Silly het volgende gemerkt:
Oude stal: 2 keer in de week een uurtje op de (kale) wei. Niet vooruit te branden met rijden, humeurig.
Nieuwe stal: elke dag 5 uur naar buiten. Vrolijk met rijden, slaat niet meer op stal, blij paard geworden en super fris!

Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:30

Syta moet ook zoveel mogelijk naar buiten om energie kwijt te raken Haha! Ze staat nu dag en nacht in de wei en trekt regelmatig een sprintje. In de winter komen ze alleen overdag in het land en dan is ze met het rijden ook een stuk energieker. In de box is ze toch maar alleen aan het drentelen en hinniken enz.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:51

Tja... Zie het vaak genoeg.. Doe er maar eens wat aan...

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:11

mijn paardje heeft ook heel veel temperament , maar dat is toch alleen maar goed?,hij staat alleen maar buiten samen met zijn maatje en kunnen zo lekker hun energie kwijt,op de keuring kreeg hij daar hele hoge punten voor het is toch alleen maar fijn een paardje die goed voorwaarts gaat en zin heeft om te werken voor je?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:25

Een paard dat goed voorwaarts is en graag voor je wil werken, is heel fijn (hoewel niet iedereen daarvan houdt Knipoog). Maar een paard dat zoveel temperament/energie heeft dat hij het tegen je gaat gebruiken is niet leuk meer

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:39

Als ze elke dag gewoon buiten komen dan zijn ze niet meer zo temperamentvol! Als je ze nooit buiten gooit en dan ineens wel, tja dan is het niet gek dat ze gaan knallen! Wij gooien ze zelfs met vorst buiten als de bak bevroren is, dan weten ze zelf wel dat ze voorzichtig aan moeten doen.

Gewoon onzin dus! Rare gedadchtensprongen hebben mensen soms, ook als het regent dat ze dan vast liever binnen staan, (maar dat is omdat je dat zelf liever hebt) bij ons kunnen ze kiezen in stal gaan staan of buiten maar alleen als het hagelt of echt stormt staan ze binnen!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:57

wat ik niet snap, iedereen hier zegt zeg maar A, in de praktijk zie ik bijna alleen maar B, hoe komt dat (dat vraag ik me echt serieus zonder het flauw te bedoelen af).

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:27

nickyu schreef:
oke dit is misschien leuk maar wat ik nog erger vind

is dat "sommige mensen" een veulen van een half jaar kopen en die in een box planten !! (hij heeft toch een grote box ?>>> dan hebben ze dus 2 boxen , nou wat zal dat jonge ding gelukkig zijn)



Je zal maar een paard kopen dat zo'n opfok heeft gehad!! Daarom koop ik altijd graag jonge beesten waarbij ik weet dat ze genoeg beweging in hun jeugd hebben gehad!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:58

dana schreef:
wat ik niet snap, iedereen hier zegt zeg maar A, in de praktijk zie ik bijna alleen maar B, hoe komt dat (dat vraag ik me echt serieus zonder het flauw te bedoelen af).



misschien omdat wij de enigen zijn die hierop reageren omdat we het anders doen. Eigenlijk gaan topsportpaarden ook veel te weinig in de wei. Dekhengsten gaan aan de hand naar buiten in veel stallen. Die beestjes willen zich ook wel eens uitleven maar ik kan die ruiters wel begrijpen. Hun carrière hangt van die paarden af.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:01

Ik denk dat bepaalde mensen inmiddels al zo vaak dit soort topics voorbij hebben zien gaan dat het de moeite van het reageren niet meer waard is. Knipoog

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:03

Mijn paard heeft nu een blessure, en hij is vier jaar.
Staat al 2 weken op stal, mag niet stappen, mag niet los, mag niets. En ik vind het ZO ZIELIG! Iedere keer als ik op stal kom kijkt hij me zo aan zovan:"Mag ik er nu eindelijk uit?"

Ik ben niet bang voor blessure's. Ik zet hem wel altijd in de peesbeschermers. Vanaf vrijdag gaat hij 1 keertje of 2 keer aan de longe, en dan mag ie weer lekker buitenspelen, even zn ei kwijt..


Maar het is echt dom van die mensen die hun paard niet naar buiten laten omdat hij dan een blessure kan krijgen. Wat nou als je erop gaat zitten, hij ontploft, zij valt eraf, en het paard gaat dan aan de kletter?
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 08-06-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:03

petraaken schreef:
Eigenlijk gaan topsportpaarden ook veel te weinig in de wei. Dekhengsten gaan aan de hand naar buiten in veel stallen. Die beestjes willen zich ook wel eens uitleven maar ik kan die ruiters wel begrijpen. Hun carrière hangt van die paarden af.


Ik moet eerlijk zeggen dat dergelijke topsportpaarden, die niet beter weten, hier niet onder lijden. Ik heb het hier dan over een stal waar ik gestaan heb,

De paarden zagen er super uit en waren even werkwillig...

En van een dagje binnenblijven gaan ze ook niet kapot. Het is natuurlijk een ander verhaal als ze helemaal GEEN beweging krijgen...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:12

Tja, dit is natuurlijk de eeuwige wel/niet weidegang discussie, ik vind persoonlijk dat er erg veel paarden in Nederland zowat de hele dag in hun hok opgesloten staan, weidegang is nmm voor bijna alle paarden gewoon zonder meer het beste, voorkomt een hoop lichamelijke problemen en over het algemeen zit het paard dan veel beter in zijn vel.
Ik sta al heel lang op een stal in de Randstad waar ik het als wedstrijdruiter met wat minder faciliteiten moet doen, maar ze hebben wel ruime buitenboxen en gaan zodra het weer dat toelaat hele dagen op het land en dat vind ik uiteindelijk veel belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:28

En die topsportpaarden die niet naar buiten kunnen worden meestal wel meerdere malen van stal gehaald, die staan geen 23 uur tegen de muur aan te kijken totdat het baasje weer eens voorbij komt...

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:34

Tyrza schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat dergelijke topsportpaarden, die niet beter weten, hier niet onder lijden. Ik heb het hier dan over een stal waar ik gestaan heb,

De paarden zagen er super uit en waren even werkwillig...

En van een dagje binnenblijven gaan ze ook niet kapot. Het is natuurlijk een ander verhaal als ze helemaal GEEN beweging krijgen...



was niet kwaad bedoelt hoor. Maar die paarden komen ook meer hun box uit dan het gemiddelde wedstrijdpaard. Ze komen in de molen, aan de longe worden gereden en weet ik veel wat er verder nog mee gedaan wordt. 1 ding weet ik wel dat ze toch wel meer dan 1 uurtje uit hun box komen. Maar toch vind ik het een beetje spijtig dat die paarden niet in de wei mogen voor een paar uurtjes.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:34

zep"]
En die topsportpaarden die niet naar buiten kunnen worden meestal wel meerdere malen van stal gehaald, die staan geen 23 uur tegen de muur aan te kijken totdat het baasje weer eens voorbij komt...
[/quote]

Precies. Dergelijke paarden worden minstens 2 x per dag gereden.

[quote="petraaken schreef:
was niet kwaad bedoelt hoor. Maar die paarden komen ook meer hun box uit dan het gemiddelde wedstrijdpaard. Ze komen in de molen, aan de longe worden gereden en weet ik veel wat er verder nog mee gedaan wordt. 1 ding weet ik wel dat ze toch wel meer dan 1 uurtje uit hun box komen. Maar toch vind ik het een beetje spijtig dat die paarden niet in de wei mogen voor een paar uurtjes.


Van mij ook niet kwaad bedoelt hoor Lachen

Tja, we hebben het eenmaal niet voor het zeggen wat betreft alle paarden van NL. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor paarden an sich. Ook andere dieren hebben het vaak niet makkelijk.

En laat ik maar zwijgen over paarden in 3e wereld landen....

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:38

Een van onze jaarlingen heeft bij de trainer ook in een te kleine box (container) gestaan, en te vaak. Hij brak uit als ze hem in het weiland zouden zetten, dus lieten ze hem maar staan. Gevolg: hij staat op een hele idiote manier als hij gewoon rustig staan, met zn benen onder zn buik, veel te ver naar voren....

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:41

Ja daar heb je eigenlijk groot gelijk in Tyrza. Zelfs paarden die maar een uurtje uit hun box komen hebben het dan nog beter dan die arme paarden in de derde wereld landen.

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:29

Ja topsportpaarden worden inderdaad wel vaak gereden maar als ze verder niet buitenkomen vind ik dit eigenlijk ook niet kunnen hoor.
Een paard moeten lekker in de wei kunnen rennen, dat is iets anders als beweging krijgen wanneer je baasje dat wil.