Gras is nu al op.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Gras is nu al op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 11:39

De paarden staan sinds de laatste week van april op de weide en het gras is nu al op. De oudjes krijgen nu kuilachtig spul bijgevoerd en daar ben ik niet zo happy mee omdat de mijne geen kuil mag van de da. Normaal word er eerst 2 maal gemaaid voor kuil/hooi maar nu is er slechts 1 maal gemaaid.
Komt het nog goed dit jaar of is de mat gewoon op? Het gras is echt heel kort en sommige stukken gewoon weg (aarde) of geel. Vorig jaar was de weide heel het jaar goed. Verder opdelen van het land gaat niet en verweiden ook niet helaas daar zijn de kuddes te groot voor.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:10

Typisch voorbeeld van overbeweiding. Is er geen mogelijkheid om het land een jaartje vrij van beesten te houden, zodat het volgend jaar weer goed is? Dit krijg je zo niet meer in orde. Bijzaaien en bemesten is het beste.
De keus is eigenlijk de paarden eraf of altijd slecht land.
Ik hoop dat de paarden ergens anders ondergebracht kunnen worden. Huilen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:11

Ik denk dat het niet meer aantrekt als je ze erop laat staan.
Misschien een paar weekjes op stal zetten om het bij te laten trekken?
Of sproeien, maar dat wordt denk ik lastig als de weide heel groot is.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:13

Droogte Het gras groeit gewoon niet... Het hooi wordt dus duur dit jaar. Wij hooien ons eigen land, maar het groeit gewoon voor geen meter, dus komt er ook weinig hooi vanaf. Je kan er kunstmest op strooien, maar dan moet het daarna wel gaan regenen.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:15

wij hebben de paarden het hele jaar door overdag op de weide gehad... gelukkig hebben wij 2 weides zodat we kunnen afwisselen. maar beide staat weinig gras op...
bij ons gaat de weide niet om het eten, maar om de vrij beweging en het kunnen spelen met de andere paarden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:26

het is wel jammer want juist de oudjes knappen er zo van op van lekker lang sappig gras na de lange winter (stal) periode. Ik vreesde het ook al dat het niet meer bijtrekt als de paarden erop blijven staan. Vind het zo sneu voor mijn paard heb voordat hij het land opging hem 2 weken aan de hand in bermen laten grazen zodat hij dit jaar zonder diarree het land op kon en nu staat er geen gras meer. Als ik om 4 uur kom aanrijden staan de meeste al voor het hek te wachten tot ze eruit mogen. Het valt mij nog mee dat ze niet gaan knokken want dat kan ook gaan gebeuren toch uuit verveling?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:27

wkoekoek schreef:
Droogte Het gras groeit gewoon niet... Het hooi wordt dus duur dit jaar. Wij hooien ons eigen land, maar het groeit gewoon voor geen meter, dus komt er ook weinig hooi vanaf. Je kan er kunstmest op strooien, maar dan moet het daarna wel gaan regenen.

Oh oh ik moet al 10 euro bijbetalen per maand omdat mijn paard geen kuil mag en dus hooi moet. Dat zal dus wel weer verhoogd worden

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:32

hmm, hier in het oosten zijn belachelijk veel landen waar heel veel hooi af wordt gehaald... zie regelmatig vrachtwagens rijden met enorme ladingen. lijkt hier niets anders dan voorgaande jaren

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:35

bij de weides bij ons werd en vorig jaar 2 maal gemaaid voordat de paarden erop gingen en nu slecht 1 maal het lijkt wel niet te groeien ofzo. De paarden eten het gras op en het komt niet meer bij.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:36

tja, dan is de enige optie het land in 2en te delen zodat ze op het ene stuk kunnen staan en het andere stuk kan bijkomen met kunstmest en veel sproeien

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:41

ik weet het alleen dan is het land te klein voor 6 paarden. Ik vind het nu al aan de krappe kant. Er staan bij ons 30 paarden en die staan allemaal in aparte kuddes (vanwege vechten ed) van 3 paarden, 1 kudde van 4 paarden en dan onze kudde oudjes 6 paarden en ons land is niet eens echt groter dan die van de rest.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:42

en er is ook geen weide in de buurt waar de paarden zolang opkunnen? of toch kijken of er nog paarden bij elkaar kunnen worden gezet

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:49

De boer heeft wel meer weiland maar daar wil hij geen paarden op hebben omdat deze verder weg liggen en er geen toezicht is en ze 's-avonds naar binnen moeten en hij daar geen hulp bij heeft. Er staat een clubje van 3 aan de overkant in een heel groot land maar daar wil hij geen paarden bij hebben omdat hij die niet zelf alleen binnen kan halen.
Paarden bij elkaar gaat niet lukken de landjes zijn al aan de krappe kant maar het gekke is dat in het ene land wel meer gras staat als in het andere. In ons land stond vorig jaar het meeste gras en nu niets. In de andere landen staat nog wel wat gras maar ook niet zoveel als voor de tijd van het jaar. Ik zat zelfs van de week aan een andere stal te denken maar hie rin de omgeving is er verder niets met uberhaupt weidegang en het is allemaal 2 x zo duur en sta al heel lang met hetzelfde clubje meiden en paarden. Ik hoop dat de boer zijn eigen paarden of paarden waar niets mee gedaan word gaat verweiden ofzo. Vorig jaar was het in het land minder druk want er waren 5 paarden die uberhaupt niet op het weiland gingen en daar zijn 5 paarden voor in de plaats gekomen die wel op de weide gaan. Er staan gewoon teveel paarden op de weide nu.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:56

Bij mij groeit het gras ook niet Boos! . Bij ons is de halve wei nog ingezaaid ook, dus daar mogen ze in augustus pas weer op.
Gelukkig hebben wij ook nog een andere wei, daaromheen zijn allemaal beken en sprengen, daar is het normaal veel te nat Boos! , maar nu groeit het gras daar tenminste wel Haha! .

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:07

Hoevaak wordt er gemest?

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:10

Bij ons is het ook al helemaal kaal gegeten om de ene staan de hele groep en op het andere land merrie met veulen en dat wisselt steeds maar maakt niks uit blijft niks van over

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:42

gouda"]
[quote="wkoekoek schreef:
Droogte Het gras groeit gewoon niet... Het hooi wordt dus duur dit jaar. Wij hooien ons eigen land, maar het groeit gewoon voor geen meter, dus komt er ook weinig hooi vanaf. Je kan er kunstmest op strooien, maar dan moet het daarna wel gaan regenen.

Oh oh ik moet al 10 euro bijbetalen per maand omdat mijn paard geen kuil mag en dus hooi moet. Dat zal dus wel weer verhoogd worden
[/quote]

Moeten jullie bijbetalen als het een slecht hooi-jaar is? Bij ons nooit, altijd hetzelfde

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:44

Als je me jouw mailadres pb-t stuur ik je een goed advies op van PAVO/Equiral

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:13

Bij mij wil het gras ook niet. Er staat net aan genoeg, maar voor het mooie kan ik iets bij voeren(het zijn shetlanders en bijna allemaal wel te dik dus ik voer nog niet bij).
Wel heb ik vandaag alle linten vrij gemaakt van gras en dat word wel vandaag en morgen bij gevoert.

Ik wil gewoon af en toe knap wat regen. Hier is maar 5 milimeter gevallen dus dat schiet nog niet echt op.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:20

Onze paarden hebben nu al ene stuk wei erbij gekregen omdat het eerste stuk gewoon geel was....verleden jaar helemaal geen last van rond deze tijd.....sjips hoor.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:34

Euhmm.....wij hebben (nu in elk geval) veel te veel gras.

Afbeelding
Kunnen eigenlijk nog wel wat paarden erbij hebben.....zoals je ziet.
(het zijn 5 percelen en in totaal 10 hectare) (dus... Schijnheilig : zie advertentie op commercieel , mijn ouwetje van 31 staat er ook en fleurt zomers altijd helemaal op!)

We zitten al te twijfelen of we het maar moeten gaan maaien. Alleen is dat ergens zonde omdat we geen kuil of hooi willen van gras waar ze in gelopen (en gepoept) hebben. Dan wordt het dus 'weggegooid'.

Oehh wat klinkt dat flauw...het andere uiterste blijkbaar. Bloos!
(hoewel het straks nog wel kan veranderen als het zo droog blijft het hele seizoen)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:02

Wij hebben echt TE weinig.
Staan ze bijna op hectare met zijn 5en .
En nog is het niet genoeg.
Hopelijk heeft het buitje regen goed gedaan!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:09

Ik heb ook teveel gras op het moment.
Ik heb net een beregenings pomp gekocht die ik in de sloot kan hangen dus mijn weilanden krijgen nu ook genoeg water.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:57

Max schreef:
Ik heb net een beregenings pomp gekocht die ik in de sloot kan hangen dus mijn weilanden krijgen nu ook genoeg water.

Hier staan de sloten droog Scheve mond
Anders wilden we ook wel gaan sproeien, vast wel een boer die de boel even een paar uurtjes wil sproeien als hij het graan/aardappels/bieten heeft gedaan.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 00:14

Ik dacht al, waarom gaat mijn gras niet zo snel. Dacht al dat ik het me verbeelde.
Sinds afgelopen weekend staan ze in een ander stuk wei met mega veel gras, maar daar moeten ze wel 3 weken in blijven staan op zijn minst voor ik weer voldoende gras heb op de andere twee stukken want die zijn nu al kaal. 1 klein mini stukje heb ik al 3 weken dicht maar echt goed heeft het daar nog niet gegroeid. Toont dus aan dat 3 weken niet veel zal doen, maar alles beter dan niks, want tegen die tijd zijn ze ook door het stuk heen waar ze nu op staan, en tja je moet iets he.