beetje bang

Moderators: A_nouk, Murosch

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wildgirl

beetje bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 21:03

vanavond dacht ik een ontspannen buitenritje te gaan maken met jona, kim ging mee op kimni( ja je leest het goed ik heb hem ook niet verzonnen!!)en op de heenweg ging alles goed.
op een gegeven moment komen we het kleine bosje uit en kim die zegt stop ff bij dat bankje want mijn zadel schuift te ver naar voren, ze had haar mond nog niet dicht of er bokt en koe in de wei en daar gingen we.......over het asvalt!
Jona heeft ijzers onder rondom en in volle rengalop over de straat is dat nogal link!
gelukkig kreeg ik haar na 100 meter weer terug in tölt en toen in stap maar de schrik zate er goed in....
de hele weg terug bleef ze wat nerveus en ontzettend gespannen,mesten en snorken enzo.
onderweg nog een keer afgestapt omdat er een weiland aankwam met koeien en die weg eindigde op de grote weg, vond dat iets te riskant!
merkte aan mezelf dat ik eigenlijk niet meer ontspannen op mijn paard zat, stukjes getölt enzo maar de spanning bleef!
zitten zingen/praten op mijn ademhaling letten...niets helpt!
als ze nou na dat geren(wat nog niet eens zo erg was) gewoon weer rustig was geworden,maar nee ze bleef gespannen!
ik had het gevoel dat ik op een bom zat!

kent iemand dit en heeft iemand misschien tips om weer met vertrouwen te gaan rijden!

thanks xx manon Scheve mond

Gast384

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:42

Hmm... ik ken het gevoel maar al te goed! Maar realiseer je je wel dat wanneer JIJ gespannen op een paard zit, het dier ook gespannen zal reageren op je? Ik bedoel hier absoluut niet mee te suggereren dat haar spanning aan jou lag, maar vaak werken die dingen een beetje in wisselwerking. Lastig, dat zeker.
Verstandig dat je even bent afgestapt bij dat weiland trouwens. Bleef ze toen wel rustig, toen je naast haar liep? Anders kan je om het vertrouwen in haar terug te krijgen ook een keertje langs dat weiland waar het is gebeurd gaan lopen met haar, net als je bij die weg deed. Als ze daar een aantal keer rustig is geweest zal jij ook weer vertrouwen in haar krijgen.
Als je dan nog bang bent dat er iets gebeurt: longeer haar even voor je gaat rijden. Niet te lang natuurlijk, het moet wel leuk blijven Haha! maar gewoon even opdat ze niet meer zo fris is tijdens de rit.

Voorlopig heb ik even geen tips meer Haha! alleen dit: wanneer jij vertrouwen hebt in je paard zal je dat uitstralen, en je paard zal jou ook automatisch meer vertrouwen. (Okee dat weet je vast wel maar toch even een Penny-wijsheid van stal gehaald Knipoog )! Deze gedachte helpt mij altijd wanneer ik "bang" word, dan ontspan ik meer.

Succes meis!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 09:35

hai,
ja daar heb je gelijk in!
normaal ben ik ook heel ontspannen alleen het gedrag wat ze na die spurt vertoonde heeft ze nog nooit gedaan.......
ik ga vandaag denk ik maar even met haar langs die koeien/er tussen door wandelen.
aan de hand was ze inderdaad rustiger.....

dan leer je die ijslanders toch anders kennen haha
wel jaloers trouwens op jou!
wat een leuke summerjob.....en je vliegt over ijsland...kwijl kwijl

veel plezier daar

Talietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:47

vaak wandelen metje paard langs juist die gedeeltes die je rijdend niet vertrouwd, hierdoor weet je hoe je paard reageerd en omdat je er niet op zit breng je vertrouwen op je paard over op die gedeeltes

Dirk

Talietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:48

ik bedoel niet afstappen maar gewoon je paard uit wandelen nemen zeg maar (heeft bij mij goed geholpen! succes!

Dirk

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:49

Ik ken de cirkel van paard schrikt, jij gespannen en daar door blijft paard gespannen. Het is dan heel moeilijk om weer te ontspannen, en soms denk je dat je wel behoorlijk ontspannen bent maar dan is het toch nog niet helemaal. Ik ga er dan meestal ook naast wandelen omdat ik weet dat het aan mij ligt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie