is dit goed?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

is dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 20:09

wist niet goed waar het hoorde, ik heb dus een soort 'werkstuk' gemaakt over paarden! (eventuele schrijffouten of vergeten tekens via pb melden als het kan)

normaal horen er ook fotos bij! wie het hele document wil met fotos : pharagirl@hotmail.com

Paarden

Een beetje geschiedenis

Paarden zijn niet altijd de mooie machtige dieren geweest die ze nu zijn! Integendeel, ze zijn heel klein en niet zo super mooi begonnen
Het begon allemaal met eohippus

Eohippus
Deze voorvader van het paard leefde zo'n 35-60 miljoen jaar geleden in Amerika en Eurazie.
Hij had een formaat van een middelgrote hond (ca. 35 cm.) en droeg drie tenen aan de achterbenen en vier aan de voorbenen, die eindigden in een dik hoorn.Eohippus of dageraadspaard leefde in een oerwoudachtige omgeving.

Mesohippus
De opvolger van de Eohippus ontstond zo'n 35 miljoen jaar geleden. Hij was ongeveer 45cm. hoog en had iets langere benen. Aan de voorpoten had hij nog maar drie tenen, een verandering, die een aanpassing was aan zijn leefomgeving, die van een vochtig oerwoud veranderde in gebieden met laag struikgewas en een hardere bodem.
Hij lijkt al meer op een paard en zijn bouw wijst op vluchtgedrag bij gevaar in plaats van wegschuilen.

Miohippus
30 miljoen jaar geleden werd de Mesohippus, na zo'n 5 miljoen jaar opgevolgt door de Miohippus. Dit ca. 60 cm. hoge dier had zich meer aangepast aan de veranderde klimaatsomstandigheden,waarbij het oerwoud had plaatsgemaakt voor bos en open vlakten met harde ondergrond.
De ronde rug was verdwenen, de benen waren langer, waardoor de Miohippus een hogere snelheid kon ontwikkelen


Merychippus
Van 25- 20 miljoen jaar geleden leefde de Merychippus, nog steeds geen echt paard, maar hij begon er op te lijken. Hoewel hij nog altijd drie tenen aan elk been had, droeg de middelste het volledige gewicht.
Hij was ongeveer 90cm. hoog en was meer aangepast aan het leven op de open vlakte. Zijn langere hals gaf hem meer overzicht en gaf hem meer de mogelijkheid tot grazen. Zijn aangepaste gebit stelde hem in staat taaie grassen te eten.

Pliohippus
Zo'n 6 miljoen jaar geleden verscheen de Pliohippus, een 1,2m. hoog dier, dat alle vormen van het moderne paard (Equus)had. Het had slechts een hoef aan ieder been.
Toch zou het nog 5miljoen jaar duren voor het eerste paard verscheen.
Uit de Pliohippus ontstonden tevens de zebra's, huisezels, wilde ezels en halfezels.
Woudpaard




Hun uitzicht:

Paarden zien er sterk en mooi uit! De een al sterker dan de ander, ze hebben een indrukwekkende kracht en zijn ondanks die kracht toch elegant en gevoelig!
Het sterke uiterlijk doet mensen denken dat paarden mentaal sterke dieren zijn! Die niet snel van hun stuk gebracht kunnen worden…

Hun denken

Oorspronkelijk zijn paarden dus kudde dieren! Ondanks hun machtige uiterlijk zijn ze heel gevoelig en bang! Ze zijn snel nerveus en zijn snel van hun stuk te brengen!
Een paard is eigenlijk niet zo zelfstandig als ze er uit zien!
Een paard hecht zich aan zijn baas en vertrouwt zijn baas…
Valt de baas weg is het brave rijpaard nergens meer,
Paarden worden ook niet vals geboren! Ze worden vals gemaakt door de mens!
Een paard hecht zich zo aan zijn mensje en vertrouwt zijn mensje zo dat ie niet verwacht dat hij ‘gedumpt’ zou worden! Doet zijn mensje dit wel of gaat zijn mensje hem slecht behandelen vertrouwt het paard al snel geen enkele mens meer! Want als zijn mensje hem al zo behandeld! Hoe zit dat dan met vreemde mensen?
Daardoor gaan veel paarden gemeen bijten en/ of schoppen! veel mensen begrijpen niet dat je een band moet opbouwen met je paard, het is immers niet zomaar een vorm van transport! Het is ook een vriend! Een bondgenoot!
Zo een mensen verknoeien hun paarden onbewust, wanneer het paard dan eens schopt of bijt uit protest! Is het meteen het paard zijn schuld! dan is het paard slecht en heeft het paard een rotkarakter! Maar naar hun eigen fouten kijken ze niet!

De omgang tussen paard en mens

Zoals eerder vermeld moet er tussen het paard en de mens een band zijn! Mensen die hun paarden puur als transport zien verknoeien onbewust hun paarden en ‘bedriegen’ ze ook!
Een mens en een paard kunnen echte vrienden worden! Deze vriendschap leeft niet op praten en uitgaan zoals bij de mens! Maar op vertrouwen en liefde die ze elkaar geven!
Een paard dat bevriend is met zijn mensje zal ook alles proberen om het zijn mensje zo goed mogelijk naar zijn zin te maken! Het heeft alleen tijd nodig! Iets wat ¾ van de mensen niet begrijpt!

Mensen met paarden en paardenmensen een verschil?

Volgens mij zijn er twee soorten mensen, mensen met paarden en paardenmensen
Enerzijds mensen met paarden die paarden eigenlijk ‘gebruiken’ om er geld mee te verdienen en voor hun éigen plezier
Anderzijds paardenmensen die paarden houden omdat ze het lieve dieren vinden! Ze een bant willen hebben met hun dieren en ze het vertrouwen van ze willen! Deze mensen willen plezier hebben samen met hun paarden!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:15

uhm, is dit voor school >;)

[o]

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 20:17

zie het eerder als een werkstuk voor mezelf Knipoog
kreeg ik maar zon opdrachten van school uit Knipoog
ik ben gewoon zelf bezig aan een soort van bundel waar zoveel mogelijk over paarden in staat Lachen het is dus ook de bedoeling dat er geen fouten in staan (dus leugens *die er onbewust ingekomen zijn*)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:20

volgens mij klopt het wel,
grappig werkstuk voor school

Teamspirit... Je bent een toppertje!

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:20

alleen banT moet zijn banD

[o]

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:47

Bij het kopje 'Miohippus' staat 'opgevolgT'; dit moet 'opgevolgD' zijn.
Verder ontbreken door de gehele tekst vele punten. Achter m en cm moeten geen punten.
Behalve als het een bijzin betreft moeten er achter koppelwoorden geen komma's etc. worden geplaatst (bv. ...., die ..... is fout).
Als je het écht perfect wilt hebben, mag je me de tekst wel even mailen, dan zet ik de hele tekst even voor je in de goede stijl.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 13:51

de hele tekst is ondertussen al wat uitgebreid randy01 Tong uitsteken
heb jij zin om dit alles te verbeteren Haha! wil ik het gerust op sturen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:07

Hun uitzicht?? Verward Dat is waar ze naar kijken...de merrie van de buren ofzo. Ik denk dat je hun uiterlijk bedoelt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:08

oei Haha! ja dat bedoel ik ook Tong uitsteken

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, F_inley, frutsel05, inge_romeo, LiannePuthzy, lina1998, Lisewiesje, Poekkie, Salinah, StonedRomy, turtlelito, YandexBot en 125 bezoekers