Diploma instructeur of veel ervaring?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:17

tis een kwestie van klikken !

ik vind een diploma geen vereiste, enige ervaring natuurlijk wel
met diploma ben je niet verzekerd van een goede instructeur
maar als instructeur zijnde is een diploma wel van belang ivm verzekering en aansprakelijkheid Knipoog

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:01

Mijn instructrische heeft ook geen diploma of wat dan ook.
Ze geeft wel erg goed les en kan het prima overbrengen. OK dan! Ze heeft ervaring met veel verschillende paarden, dat is voor mij belangrijker dan een papiertje.

Groetjes Koetjespaard

meke
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:55

ik heb in een ander topic(sorry hoor maar ik ben vandaag voor het eerst hier dus ik wist niet dat hier een topic voor was) geschreven dat een papier alleen maar is om je als instructeur op een eerlijke wijze uit het jurisch gekonkel van verzekeringsmaatschappijen te houden.
Zelfs Anky heeft geen papieren maar die betwijfelen ze niet.
Als je een gewone, onbekende instructeur bent die pas 27 jaar lesgeeft ben je tegenwoordig steeds meer een bespreek geval, het is maar dat jullie het weten. Het zijn ook niet vaak de ruiters die beginnen te dicussieren maar de verzekeringsmaatschappijen. En die weten vaak niets van paardrijden; die volgen de rechtsgang. En logisch. En dan gaat het bij commercieel onbekende, niet wedstrijdrijdende instructeurs gewoon om het hebben van een papiertje. Dit om juridische discussies te weerhouden over je 'handelingsbekwaamheid'(= iets anders dan de bevoegdheid)
Het heeft niets maar dan ook niets met kennis te maken .
Die heb ik opgebouwd in de jaren en niet vanuit een boekje.....

meke
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:12

(Nou hier mijn bijdage dan ipv bij een oude topic, soory hoor vandaag voor het eerst hier)Ik vindt dat vakmanschap niet van een papiertje komt ( ik geef zo'n 27 jaar les waarvan dus 25 met een diploma)maar ben van mening dat uit juridische overwegingen een diploma onontbeerlijk is.
En tegenwoordig(sinds 1992 meen ik) kan men aansprakelijk worden geacht als uitvoerende voor wat er in je les gebeurd. Niet de baas alleen(die verzekerd is) maar jij wordt ook als mogelijke schuldige gezien! Dit heeft vaak te maken met de Verzekeringsmaatschappijen die gaan procederen.
En omdat je simpelweg een diploma hebt is de schuldvraag 'handelingsbekwaam/handelingsbevoegd' gelukkig juridisch beantwoord.

Als manegehouder sta je al gauw veilig(die zal dmv zijn verzekering procederen) en zijn er al genoeg belangenbehartigers om zijn zaak aan te pakken(is een werkgroep voor). Maar als instructeur in loondienst voel je je in zo'n situatie erg alleen, niemand helpt je, niemand weet eigelijk raad en er is geen enkele feedback voor de beroepsgroep en hun kopstukken. En naast het feit dat je zo'n ernstig ongeval hebt gehad in je les wordt je verhoord mbt je handelen totdat het antwoord juridisch duidelijk is. En om reden van het commerciele/etische aspect wordt er onderling ook niet over gesproken op Stal. En wie zegt wat je wel en niet moet zeggen in de rechtbank? De advocaten zijn die van je baas en werken voor je baas....
Een diploma is een must als je in deze amerikaanse tijden les staat te geven en je bent niet beroemd of hebt een actuele wedstrijdstatus van minimaal Z-niveau. Maar Vakmanschap is iets dat je alleen maar door de jaren heen kunt leren!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:09

ik heb één keer een echt leuke instructrice gehad: ééntje zonder papieren. dát was pas leuk lessen !

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:15

Ik vind een papiertje ook niet zo zeer belangrijk maar wel gunstig natuurlijk.

Ervaring en eigen rijkunst vind ik belangrijk!

Ik ben ook super tevreden met mijn instructeur.
Veel ervaring, kan er zelf ook flink wat van en is tot dus ver nog altijd geduldig met me geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:16

ik vind de ervaring en het goed kunnen brengen het belangrijkste. zou eigenlijk niet weten of mijn instructeur een papiertje heeft Knipoog

meke
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:38

als lesnemer is ervaring en resultaat belangrijk, ik spreek alleen maar voor degene die lesgeven. Ik wil alleen maar een kanttekening maken. Dus deze discussie is geen discussie als men aan twee verschillende kanten staat (lesnemen of lesgeven).
Enne als ik lesneem maakt het me echt niet uit wat de man/vrouw aan papieren heeft, als ik mijn doel met mijn paardje maar haal, goed les en verbeteren van ruiter en paard.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:52

Ik krijg ponyclub les van iemand (liberty of confetti hier op bokt) met Orun papieren, de ene alleen 1e fase, de ander fase 1 t/m 3. Met mijn andere pony les ik bij iemand die de ouderwetse instructeurs opleiding in Deurne heeft gedaan. Dus krijg les van mensen met papieren. Toch denk ik dat ervaring nodig is omdat je dat niet uit een boekje kan leren.

Zelf ben ik 14 en geef les aan 3 kinderen. Ik denk ook dat ik daar geschikt voor ben. Het zit namelijk zo: Van mijn 6e tot mijn 13e heb ik een C pony gereden, zelf zadelmak gemaakt en tot en met het NL's kampioenschap Z2 dressuur gereden. Afgelopen zomer heb ik die pony verhuurt omdat ik er te groot voor was, nu rijdt een jongentje van 11 op die pony, en ik geef hem les. Ik heb dus zeker wel ervaring en al helemaal met die pony, dus kan ik hem daar ook weer mee helpen.
Jongetje heeft nu 5 wedstrijden gereden in de B en heeft 12 winstpunten, je kunt dus niet zeggen dat het niet goed gaat Haha! .
Hij is ook begonnen met springen, maar krijgt daarvoor les van iemand anders, omdat ik geen (of iig te weinig) ervaring heb met springen.
De andere 2 (een tweeling) rijden pas een paar weken. Hun moeder is een collega van mijn moeder, en die kinderen wilde graag leren rijden. Dus overlegd en nu komen ze dus 1x per week rijden. (kinderen zijn 7 jaar) De ene rijdt al los, stap-draf-sturen. De ander heeft 3 weken in het gips gezeten en is dus pas net begonnen, aan de longeerlijn en los sturen.
Ze rijden op mijn 2 wedstrijdpony's - de ene rijd ik al 2 jaar de ander al 5 - dus met die pony's heb ik ook ervaring en weet hoe ze zijn.

Lesgeven aan vreemde mensen en dus vreemde pony's zal ik voorlopig niet doen, want daar heb ik gewoon niet genoeg ervaring mee.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:07

ik kwam er laatst achter dat mijn huidige instructrice Deurne heeft gedaan....wist ik veel....heb er nooit naar geinformeerd want ze geeft goed les en dat is het belangrijkst. Iemand zonder diploma ben ik net zo blij mee, zolang ze het maar goed over kunnen brengen en weten wanneer de grens van hun kunnen bereikt is.