Diploma instructeur of veel ervaring?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Diploma instructeur of veel ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 17:02

Ik had laatst een meningsverschil met een meisje. Haha! Zij krijgt les van iemand die geen diploma's heeft, maar volgens haar wel veel ervaring. De jongen waar ze les van krijgt heeft zijn paard op de zelfde stal staan als wij. (Ik vind hem niet geweldig les geven, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld. Schijnheilig )
Vinden jullie het nodig dat je instructeur een diploma heeft of niet? Waar geven jullie voorkeur aan?
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Haha! Ik zou eigelijk geen les willen van iemand die zo'n papiertje niet heeft, ik hecht me er eigelijk erg veel aan. Haha! (Nu heb ik geen les met mijn paard, maargoed). Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:04

ervaring en het goed over kunnen brengen.

papiertje zegt mijn niks, genoeg die dan nog niet kunnen rijden en het al helemaal niet over kunnen brengen.
Want dat is imo nog het belangrijkste, hoe kun je iets begrijpelijk uitleggen, zeker als het om iets als gevoel gaat.
vaak kunnen die gene met veel ervaring dat gevoel beter uitleggen dan die met het papiertje.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:07

idd iemand met ervaring kan het goed uitleggen, is toch wel belangrijk dat je wat leert als je lest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:08

Ik heb geen boodschap aan papieren. Als ik papier wil zien pak ik wel een telefoonboek Haha!
Ik vind ervaring en didactische vaardigheden veel belangrijker.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:09

Ben het ook met RK eens.
Ik weet zelfs nog niet als mij instructrice een diploma heeft of niet, maar ze kan het toch al jarernlang allemaal netjes uitleggen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:39

Het gaat mij om de ervaring en het kunnen overbrengen, zo'n papiertje zegt mij niks.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:42

Diploma hoeft van mij idd ook niet.
Om eerlijk te zijn weet ik niet eens of mijn huidige instructrice wel of niet dat papiertje heeft..... Interesseert me ook vrij weinig.
Wat ik belangrijk vind, is dat ze ervaring heeft, het over kan brengen en mij verder kan helpen met dit paard.

De combi ruiter-paard-instructrice moet immers ook klikken, anders ben je nog nergens.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:06

Ervaring...

Mijn instructrice heeft wel al 1 orun diploma, en is nu nog bezig voor haar 2de (ik geloof dat er maar 2 zijn).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:30

Liefst beide. En ik heb zo iemand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:55

Als ik voor mezelf zpreek dan wil ik iemand die veel ervaring heeft en iets over kan brengen.
Maar als iemand me vraagt naar leuke manegelessen dan adviseer ik eht liefste een manege met enthousiaste gediplomeerde instructie. Ik heb anderhalf jaar terug een tijdje op een manege gestaan en ik ben geschrokken hoe vaak mensen er wel niet vanaf kletterden. Gediplomeerde instructie is verzekerd voor dergelijke ongevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:15

Margreet schreef:
Liefst beide. En ik heb zo iemand!

Ik ook, maar vind het toch belangrijker dat ik weet dat zij het ook kan en dat ik weet dat zij al meerdere ruiters hogerop heeft geholpen, dan dat ik weet dat ze haar papiertje heeft.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:26

Je kan een orun opleiding doen.... maar met ervaring word je beter in je werk als instructeur(trische)....

Ik vind dat zo'n diploma niets zegt... Iemand met jaren ervaring weet vaak meer te vertellen als iemand die net zijn instructeur(trische) diploma heeft behaald.
Het gaat om kennis vind ik!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:32

Doet me allemaal niks. Als IK maar begrijp wat hij/zij zegt, er heel veel uitgelegt wordt, bijvoorbeeld waaróm ik iets moet doen en hoe het paard zou moeten reageren.
En hij/zij moet zorgen dat ik voel dat ik vooruit ga.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo heel erg veel ambitie heb Schijnheilig

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:33

Is dat eigenlijk niet met ieder beroep zo? Dat je het pas echt leert als je je diploma al hebt? Of met autorijden bijvoorbeeld. Alleen in de paarden kun je al aan de gang voordat je je papiertje hebt, of zelfs zonder papier. In vergelijking met andere beroepen is dat toch eigenlijk krom he, een arts zonder diploma hoef ik echt niet aan m'n bed, maar ik wil best les van iemand zonder papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:43

Als zo'n arts altijd in de operatie zaal heeft gestaan met zijn pappie als ukkie vanaf een jaar of 5 en altijd mee heeft geholpen, kun je zo iemand misschien beter aan je lijf hebben dan een broekie wat net van school komt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:44

Margreet schreef:
Alleen in de paarden kun je al aan de gang voordat je je papiertje hebt, of zelfs zonder papier.

Dat is in andere takken net zo hoor, zeker bij [sport] instructeurs. En in de geneeskunde kom je het ook tegen: dan noemt iemand zich natuurgenezer en zo zijn er nog wel meer vrije beroepen op te noemen.

Maar om weer even op het topic terug te komen. Ik denk dat ik inmiddels wel voldoende kennis heb om een beoordelig te maken over de kwaliteit die iemand te bieden heeft. Een diploma is voor mij geen enkele garantie laat staan dat het een toegevoegde waarde heeft.

Welke toegevoegde waarde zie jij in het diploma Margreet?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:16

Ik weet niet eens of mijn instructrice een papiertje heeft. Ze had het er laatst over 1 jaar Deurne gedaan te hebben, maar of ze daarna nog Orun ofzo heeft gedaan weet ik niet.
Maakt me ook niets uit! Ze geeft heel goed les (past gewoon bij Magic) en heeft zeker zelf ook wel aardig wat ervaring

Ik heb wel gemerkt, dat ervaring met verschillende paarden ook handig is bij instructie.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:56

Ik heb ook liever iemand met bergen aan ervaring,dan iemand met enkel een papiertje...Mijn instructrice heeft geloof ik allebei Knipoog

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:11

Maar dat papiertje krijg je toch ook niet zomaar?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:20

Ik heb GEEN papier, ik heb WEL 26 jaar ervaring............. ik geef ook veel les op het moment Haha! Haha!

Ik zit er wel over na te denken om voor de formaliteit dan toch dat papiertje maar te halen, niet voor mezelf, niet voor mn klanten maar meer voor het gezeik wat je er tegenwoordig om hebt.

Denkt er nou werkelijk iemand dat ik wat dan ook nog kan leren van zo een cursus ORUN fase A????. Ik geef al 8 jaar les, werk al 18 jaar in de paarden, lesklanten zijn tevreden......... Maar toch ga ik het dan maar doen

Ik heb stagaires gehad die opleidingen in de paarden deden, die konden nog niet eens een scheef van een recht paard onderscheiden, niet eens een twenter van een twintigjarige......... en dat moet dan les gaan geven.......

Prettige wedstrijd Haha!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:24

Ervaring Ik heb nu geen les met mijn pony maar wil zeker wel gaan lessen, en dan doet het me echt niks of iemand een papiertje heeft of niet, als ze het maar duidelijk en goed uit kunnen leggen dan ben ik wel tevreden!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:25

Papiertje zegt idd niks over de kwaliteit van de les die je krijgt.

Maar is zo'n papiertje niet erg belangrijk ivm met verzekering?? Voor degene die de les geeft dus...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:26

ervaring vindt ik belangrijker.
je kan wel een diploma hebben maar dat stelt niet veel voor.
en het moet ook klikken tussen mij paard en diegen die les geeft,
en of mij paard en ik zelf verder komen.dus een vooruitgang in komt.
En ook dat die gene goed kan uitleggen dat ik het begrijp
dat vindt ik het belangrijkste Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:28

Poohbeer schreef:
Papiertje zegt idd niks over de kwaliteit van de les die je krijgt.

Maar is zo'n papiertje niet erg belangrijk ivm met verzekering?? Voor degene die de les geeft dus...


alleen voor lessen in een verenigingsverband. Ik geef alleen prive lessen aan mensen met eigen paarden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:33

Ik heb een instructrice zonder papieren met ervaring 26 jaar nog wel lees ik net Haha!

Het kan mij verder niet schelen, als ze papieren zou hebben tsja leuk...als ze het niet zou hebben ach ook leuk.
Zolang ze maar goed les geeft en goed kan uitleggen wat ze bedoelt, ik voel en zie dat mijn paard vooruit gaat, dat ik vooruit ga.
Dat is bij mij meer waard dan een papiertje.

De vrouw waar ik vroeger les van kreeg op mijn eerste eigen paard had papieren....geweldige papieren...zo geweldig dat ik als beginner en mijn paard als beginner het aankijken neit waard waren...en de rest van de groep eigenlijk ook niet, op 2 na, 2 slanke mooie rijpaardjes die al wat verder waren.
Toen zij met de eer wou gaan strijken toen ik tweede werd op de onderlinge heb ik er even keihard achteraan gegooid dat ik alles toch wel te danken had aan mijn staleigenaresse, die me les gaf door de weeks.