Eerste paard kopen: voorbereiding?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Eerste paard kopen: voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 01:00

Hallo,
ik ben van plan om binnenkort mijn eerste paard aan te kopen. Ik rijd in maneges sinds ik klein was omdat ik nooit de kans had om een eigen paard te houden maar nu doet die kans zich dus eindelijk wel voor.

Mijn vriend en ik gaan in september op een boerderij in Zuid Limburg wonen (België), waar we een 60 are weide zullen hebben en een grote schuur waar we boxen in kunnen maken.

Nu weet ik alleen niet goed hoe te beginnen: ik ken niemand in de streek die paarden heeft. Ik zoek dus informatie over:
-een goede veearts
-een goede hoefsmid
-een goede dressuurinstructeur (halfvgevorderden-niveau) en meninstructeur
-iemand die bij LRV Vechmaal De Eburonen rijdt die me zijn ervaringen kan vertellen
-een leverancier van goed hooi die het ook thuisbrengt want ik ben niet van plan om zelf te gaan maaien
-tips voor stalinrichting van doe-het-zelvers
-iemand die me kan helpen bij het africhten, longeren, corrigeren, enz...

Zoals jullie merken moet ik alles nog een beetje uitvissen maar ik ben ook zo eerlijk om te vermelden dat ik inderdaad een 'bleuke' ben en alle advies meer dan goed kan gebruiken. Hopelijk schieten jullie mij niet af.

En o ja, ik ben er nog helemaal niet uit wat voor paard ik wil. Ik wil het vooral voor recreatie gaan gebruiken en als het heel goed blijkt te gaan ook wel dressuur. Ik heb het nog nooit gedaan maar wil ook wel graag gaan mennen. Niet springen, ben een angsthaas.
Ik ben zwaar gebouwd (90kg) en wil een rustig en gehoorzaam paard dat ook wel vooruit te rijden is (wil iedereen dat niet Lachen ) Nu slaat mijn hartje een slagje over, iedere keer ik een Fries zie. Is dat mogelijk als eerste paard of denken jullie: handen af voor een beginner. Welk budget moet je uittrekken voor een goed opgeleerde Fries? Of zijn er andere rassen aan te raden voor zware mensen.

Mijn lief (70kg) wil met alle geweld een Arabier (beweert ergens in Portugal een veulen te kunnen lospingelen, hoe dat arme beest hier geraakt is blijkbaar maar een detail Verward ) maar ik probeer hem al een tijdje af te raden om zo'n zenuwpees als eerste paard te nemen. Nu is mijn vriend wel veel consequenter en harder dan ik met dieren (ik ben waarschijnlijk veel te week) dus ik geef hem een kleine kans dat het niet helemaal fout gaat.

Wat denken jullie? ALLE advies is welkom, in het bijzonder van mensen uit de streek die ons op weg willen helpen.

Alvast bedankt!


Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 04:59

Citaat:
Ik ben zwaar gebouwd (90kg) en wil een rustig en gehoorzaam paard dat ook wel vooruit te rijden is (wil iedereen dat niet )


Je zou ook eens kunnen denken aan een Noriker, er zit een grote stoeterij aan de Belgsich Nederlandse grens, in Baarle Nassau, die hebben er altijd een aantal te koop en je kan er eens een kijkje gaan nemen om kennis te maken met dit ras! www.pelgrimspark.nl.nu

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:46

ik zou als eerste paard geen groen paard kopen, maar gewoon een braaf beleerd paard, liefst zelfs al wat ouder. Het kan natuurlijk allemaal goed gaan bij het zelf beleren,maar de stap van manege naar eigen paard is al zo groot en als je dan ook nog zelf alles aan moet leren... is wel een héle gróte stap.
De meeste vragen die je hebt kunnen denk ik alleen mensen in België beantwoorden, ik ken daar geen vee-artsen e.d.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:48

Ik zou sowieso als die aan huis komt te staan een *desnoods* kleintje erbij nemen.
Gewoon als gezelschap, zodat die niet de hele dag alleen staat.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:56

In ieder geval geen paard alleen laten staan.
Een verder doorgereden dier kopen in ieder geval geen jong paard, elk jong paard van welk ras dan ook is ongeschikt voor een beginner. =echt een afrader als eerste eigen paard.

arabieren zijn niet perse zenuwpezen maar misschien wel minder geschikt voor jouw doeleinden. Een noriker of een zwaar-warmbloed zou misschien ook geschikt kunnen zijn.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:12

als je je paard gaat stallen, 8er in je tuin oim het zo maar te zeggen, neem er dan een gezelschaps paardje bij, laat em niet alleen staan. En een veulen, uit portugal..als ik jou was zal ik gewoon een braaf leerpaard nemen, zoas je zelf al zegt, een fries, hoe duur, dat zal ik je niet kunnen zeggen.

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 13:12

Bedankt voor de reacties die ik al kreeg, ik begrijp dat jullie geen tips kunnen geven wat betreft de plaatsgebonden vraagjes.

Nog even meegeven dat het inderdaad niet de bedoeling is dat we een paard alleen zullen zetten: mijn huidige idee was om een goed aangereden stoere voor mij samen te zetten met een jaarling Arabier voor mijn vriend, die niet zo graag rijdt maar wel graag met paarden bezig is, en die ze (mits hulp) zou willen opleren. De buren naast en die achter hebben trouwens ook paarden staan, ik weet niet of dat iets uitmaakt als ze elkaar kunnen zien of moeten ze echt samen in de wei staan? En koeien lopen er bij de andere buurman ook Lachen
Voor die stoere grote denk ik dus momenteel aan een Fries, als dat onbetaalbaar blijkt kan ik inderdaad aan een Noriker of misschien zelfs een Haflinger gaan denken. (die boerderij die we gaan kopen, daar zit ook een leuke lening aan vast)...
Is het wel een goed idee om zo'n trippelende Arabier samen te zetten met zo'n grote rustige? Of komt het wel goed eens ze elkaar kennen?

Zijn er nog zware mensen hier op 't forum en wat voor viervoeter hebben jullie?
Ik hoor het wel , alvast bedankt.

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:25

Citaat:
Zijn er nog zware mensen hier op 't forum en wat voor viervoeter hebben jullie?


ik dus *LOL* maar ik werkte al 4 jaar met Norikers voordat ik er zelf eentje gekocht heb. Het handige van een Norikers is dat ze erg gemakkelijk in de omgang zijn en opleren is geen enkel probleem, je mikt er een zadel op en je rijdt ermee weg. Het doorrijden is wat moeilijker, maar er is in Nederland al een Noriker (wel een luxe type) die M-dressuur loopt, dus het is wel mogelijk!

Op mijn Noriker rijdt wel eens een dame van over de 100 kilo en dat gewicht valt dan helemaal weg, het paard is zo breed en heeft een stoer voorkomen (is niet groot, maar 1.54) en die dame kan erg goed rijden, helaas laat bijna niemand haar op z'n paard omdat ze zo zwaar is, maar bij mijn Morrie maakt dat niets uit!

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 13:33

Hihi, smurfje is helemaaaaal weg van haar Norikertje, ik zal het toch echt eens moeten proberen gezien al dat enthousiasme Knipoog

En wat bedoel je met luxe type, zit er dan weer wat warmer bloed ingekruist Blond

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:43

Citaat:
zit er dan weer wat warmer bloed ingekruist


nee, dat zou het stamboek nooit toestaan!
er zijn 5 bloedlijnen (staan op de site van de noriker, www.noriker.nl.nu bij rasbeschrijving) en de ene lijn is wat luxer en de andere wat zwaarder.
Ik heb er eentje uit de Elmar lijn, een hele zware.

In Baarle Nassau hebben ze tegen de 100 Norikers (ze hebben er ook een paardenmelkerij) in alle kleuren, maten en van alle bloedlijnen, daar kan je ze dus allemaal bekijken. Iedere eerte zondag van de maand doen ze een mega-buitenrit maken ook voor mensen die lang niet gereden hebben, misschien een tip (als je ze belt, zeg maar dat je het van Els weet, ze weten daar niet wie Smurf is Haha! )

Het is erg jammer dat het ras niet zo bekend is in Nederland en België, want het zijn echt superfijne paarden!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:45

een grote kwpn-er of fries kan een zwaar persoon ook houden

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:52

Zwaarder gebouwd persoon met haflinger meldt zich Haha!

Mijn haf staat met alle soorten rassen in het land, gaat allemaal goed, ze vind die bloedpaardjes helemaal geweldig, veel beter dan haar eigen ras Haha!

Ikzelf vind hafs helemaal ideaal, eigenwijs en sterk, maar geweldig veelzijdig, maar dat is ook met Norikers als ik Smurf der topics goed gevolgt heb.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 18:19

Bedankt voor de leuke reacties zeg! Ik zie het helemaal zitten: het blijkt dat ik met mijn favoriete rassen toch op de goeie golflengte zit (zal ook wel een deel zelfprojectie zijn dat ik die sprietjes maar niks vind)



Dus als er iemand een goede Fries weet staan geschikt als eerste paard, laat maar komen en pb als het even kan er een prijsklasse bij (daar kan dan natuurlijk nog over gepraat worden)
Ik ga zeker eens kijken in Baarle-Nassau.
En voor een leuk Hafje sta ik ook wel open.

Belgische Groetjes van bleuke (binnenkort misschien noirke Haha! )

fokfanaat

Berichten: 20203
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:22

Ik heb een wat steviger gebouwde KWPN-er en dat gaat ook goed. Wel zou ik als eerste paard een al paard nemen met wat ervaring, zeker een jaar of 8 en al veel gezien/gedaan!

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:24

Citaat:
En voor een leuk Hafje sta ik ook wel open.


volgens mij hebben ze die ook nog wel in Baarle Nassau en een hele coole Ardenner (als ze nog niet verkocht is) Kwijl , die is echt erg geschikt als beginnerspaard en erg lief, om te kwijlen!

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 19:06

Samsam schreef:
Ik heb een wat steviger gebouwde KWPN-er en dat gaat ook goed.


Wat een snoepje! Gelijk heb je dat je er een beetje mee pronkt. Leuk ook dat je hem kunt delen met je zus, iedereen weer gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:15

Wij hebben Geldersen, fantastische paarden met een blij karakter die erg veelzijdig ingezet kunnen worden en aan de basis van het KWPN staan.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:16

Naar mijn mening kun je met 90kg nog makkelijk op alle soorten paardenrassen rijden. Ik zou alleen niet een arabier of een smalle pony nemen. Een fjord, Haflinger, IJslander, etc kan wel. Houdt wel rekening met een eigenwijs karakter. Van Friesen heb ik geen verstand. Daar kan ik je niet over adviseren.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

fokfanaat

Berichten: 20203
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:28

Mijn vriendin weegt heel wat meer dan 100 kilo en rijdt al jaren probleemloos met een hele leuk tuigpaard gefokte merrie!

Afbeelding

[img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:32

Dat is toch die merrie die je mee had op Hoog Buurlo?
Ik vond dat echt een leuk paard
Bij een tuigpaard zou ik er wel opletten dat er niet teveel Hackney bloed inzit, daar worden ze een stuk "vlotter" van Haha!

fokfanaat

Berichten: 20203
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:44

Ilindra schreef:
Dat is toch die merrie die je mee had op Hoog Buurlo?
Ik vond dat echt een leuk paard
Bij een tuigpaard zou ik er wel opletten dat er niet teveel Hackney bloed inzit, daar worden ze een stuk "vlotter" van Haha!


Dit is idd mijn leen-bospaard, echt een moppie en spijkerhard, die heeft echt geen moeite met wat kiloos extra.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:47

Groningers, ook zware paarden, koel in de kop maar heel goed te rijden

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:04

Het is niet goed voor Friezen om een zwaar iemand te dragen, omdat zij niet zo'n erg sterke rug hebben over het algemeen. Daarnaast zijn ze behoorlijk aan de prijs.

Brent mijn stoere vent !

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 08:33

Joepie!!
Ik krijg net een mailtje dat iemand me zijn paardje ter beschikking wil stellen om mee te rijden! Fantastisch he. Ik ben heel benieuwd wat voor knolletje het zal zijn maar ik ben ik dit ogenblik blij met een ezel. Als ik maar kan rijden Haha!
Ik ga woensdag kijken en hoop echt dat het klikt. Wordt vervolgd...

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Eerste paard kopen: voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:17

bleuke schreef:
Mijn lief (70kg) wil met alle geweld een Arabier (beweert ergens in Portugal een veulen te kunnen lospingelen, hoe dat arme beest hier geraakt is blijkbaar maar een detail Verward ) maar ik probeer hem al een tijdje af te raden om zo'n zenuwpees als eerste paard te nemen. Nu is mijn vriend wel veel consequenter en harder dan ik met dieren (ik ben waarschijnlijk veel te week) dus ik geef hem een kleine kans dat het niet helemaal fout gaat.

Wat denken jullie? ALLE advies is welkom, in het bijzonder van mensen uit de streek die ons op weg willen helpen.

Alvast bedankt!


Het klinkt alsof je goed bezig bent je voor te laten lichten, je zal dus vast een geweldig paard voor jezelf vinden! Vandaar dat ik maar even reageer op het stukje mbt je vriend... Knipoog Ik heb als pure beginner en echte held op sokken toch ook een arabiertje gekocht als eerste eigen paard! Ik was toen 26 en zat pas voor het eerst op een paardenrug toen ik 24 was... arabieren zijn geweldige en goudeerlijke paarden en hoeven bij lange na niet de zenuwenpezen of hittepetitten te zijn waarvan de niet arabieren liefhebbers denken dat ze dat zijn... Knipoog Ik acht de kans dan ook erg groot dat een arabier een geweldig leerpaard kan zijn voor je vriend hoor! Ik zou als eerste paard alleen zelf iig wel voor een goed doorgereden volwassen merrie of ruin (vanaf zo'n 7 a 8 jaar) kiezen. Maar echt waar, arabieren kunnen geweldige beginnerspaarden zijn! Het 10 jaar oude dochtertje van een vriendin van mij heeft sinds kort paardrijles en ze rijdt zo op mijn merrietje weg. Heel veel succes iig met het vinden van een leuk paard voor jou en je vriend! Heb ik goed begrepen dat jullie ieder een eigen paardje zoeken? Dat is wel zo leuk natuurlijk...dan kunnen de paardjes samen de wei op en jullie met zijn vieren rijden. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ann, GoogleAdsense, MaaikeL8, Poety, quni, Rubio en 24 bezoekers