kinderen rijden op ezelveulen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

kinderen rijden op ezelveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 19:41

Ik had het al gehoord van verschillende paardenkennissen hier in de buurt, maar vandaag heb ik het met eigen ogen gezien Boos!
Het betreft een jaarling (of nog net niet) die (alleen) wordt gehouden bij een gezin dat hier in het recreatiebos woont. Deze man loopt aan de hand met het ezeltje en laat zijn kinderen (ik schat 3-5 jaar 2 stuks-tegelijkertijd erop rijden)- ik kwam hem tegen op 1km van waar hij woont !. Mijn eerste ingeving was om de man aan te spreken, ik had de achtervolging al ingezet, toen ik me bedacht, en wel om de volgende redenen: ik werk overdag, mijn paarden staan in een wei aan de openbare (land)weg, 1 tak buxus is genoeg- want je weet tegenwoordig niet hoe mensen reageren op goedbedoeld advies. Toen ik hier naar een huis zocht ben ik naar een ander huis gaan kijken, dichtbij was een wei waar een aantal ponies in liepen, en daar stond een bord in de wei, met de tekst (weet het niet meer precies maar iig de strekking was) "er zijn mensen die een hekel hebben aan paarden, maar daarom hoef je ze nog niet te vermoorden door ze te vergiftigen"....dat is me altijd bijgebleven!

Ik zit eraan te denken om een (nette) brief op te stellen en (anoniem) in de brievenbus te gooien: zoiets van: ik weet niet of u het beseft, maar een veulen/jaarling is nog lang niet uitgegroeid, hoort in een wei te staan met vriendjes, en mag pas op 3 jarige leeftijd bereden worden...etc.

wat zouden jullie doen ??? heeft er iemand misschien een artikel over het berijden/inrijden van ezels waarin dit uitgelegd wordt ??

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:46

Ik zou, als ik die man zie geowon netjes aan spreken en zeggen dat het fout is wat ze doen, dat je ze alleen maar wilt helpen en dat het dier geowon nog te jong is om bereden te worden. Dat hij beter een ouder ezeltje of ponytje kan kopen.

Luisterd hij hier niet jaar kun je altijd nog de dierenbescherming bellen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:51

horsewisper schreef:
Ik zou, als ik die man zie geowon netjes aan spreken en zeggen dat het fout is wat ze doen, dat je ze alleen maar wilt helpen en dat het dier geowon nog te jong is om bereden te worden. Dat hij beter een ouder ezeltje of ponytje kan kopen.

Luisterd hij hier niet jaar kun je altijd nog de dierenbescherming bellen.


Helemaal mee eens..

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:54

Ik snap dat je bang bent dat ie jou advies niet goed opvat en bijvoorbeeld een tak buxus in je weiland kan gooien.
Daarom lijkt me een anonieme, nette brief de beste optie.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 20:03

Dat is nu precies wat ik niet wil doen omdat die man mij kent + weet waar mijn paarden staan. Geloof me, ik heb zelf 8 jaar in de PR commissie gezeten van de DB en als ik iets zie wat niet klopt als ik ergens voorbij rij(auto), dan heb ik echt mijn zegje wel klaar. Daardoor weet ik ook hoe sommige mensen kunnen reageren- en dat is vaak niet netjes en soms zelfs behoorlijk agressief !! Ben niet van plan om enig risico te lopen met mijn eigen paarden!!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:07

Oke, dat snap ik.
Dan kun je idd beter een anonieme brief door de brievenbus gooien.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:28

Je kunt met een gewoon praatje beginnen en dan dingen over dat ezeltje gaan vragen. Je kunt dan al inschatten wat voor een type het is.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:55

Juut: vind ik ook wel een goed idee... Een gewoon gezellig buurtpraatje Haha!
En anders zou ik indd een nette, anonieme brief door de brievenbus gooien. Dan loop je i.i.g. geen risico, en dat lijkt me ook wat waard..

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:58

Ik zou dus voor de veilige weg gaan en een anonieme brief sturen. Je moet er toch niet aan denken dat ie je paarden wat aandoet zeg...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:03

wat Juut en Amethyst zeggen Knipoog
succes!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:53

Ik zou de veilige manier kiezen, dus die brief, maar er niet te lang mee wachten. Denk je trouwens dat het iets zal helpen? Ik vrees voor ezellief het ergste...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:15

anonieme nette brief in de bus, blijft het ezeltje rijden doorgaan, dan de DB erbij halen!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:04

Ik ga mee met wat Renske zegt, door het anoniem te doen blijf jij in de veilige zone (hopelijk).

Eigenlijk is het toch al van de zotte dat we op deze manier met elkaar omgaan, omdat we bang zijn dat er eigenlijk iets met onze paarden gebeurd.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 01:22

Meld het bij een ezelvereniging. De Belgische Ezelvrienden bijvoorbeeld en overleg of zij met die man willen gaan praten. Bij de (Nederlandse) Ezelsocieteit komen dergelijke meldingen ook weleens binnen en dan gaan ze erop af.