geen succes dat vast staan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:19

Nathalie Penquitt's...de Paardenschool ofzo?

Daar staat in dat je bij de basis moet beginnen als ik het mij goed herinner en de basis is: stilstaan op commando, 'blijven' en komen...

Pas daarna kun je verder met de volgende oefeningen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 11:08

Ineke2 schreef:
Nathalie Penquitt's...de Paardenschool ofzo?

Daar staat in dat je bij de basis moet beginnen als ik het mij goed herinner en de basis is: stilstaan op commando, 'blijven' en komen...

Pas daarna kun je verder met de volgende oefeningen.


Das waar maar dat voetjes geven kon ze daarvoor al
Maar dat boek heb ik dus maar verder dan kom (wat nog niet erg lukt Boos! )
en stay wat dus al helemaal niet lukt behalve in de bak Schijnheilig

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:11

*geduld* Schijnheilig Haha!
En oefenen, oefenen, oefenen...en vooral belonen, veel belonen als het ook maar 1 seconde goed gaat.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 11:21

Ineke2 schreef:
*geduld* Schijnheilig Haha!
En oefenen, oefenen, oefenen...en vooral belonen, veel belonen als het ook maar 1 seconde goed gaat.


Dat belonen is nou net het probleem bij stay Haha!
ze denkt als ik kom dan krijg ik iets lekkers ookal geef ik niets komt ze dan toch en op het moment dat ze moet komen komt ze niet Stoom uit je oren

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:29

Streng zijn en niks geven, gewoon met boze zware stem 'Nee' en dan nog een keer het commando stay of blijf. Blijft ze ook maar even staan meteen goedzo braaf etc... daarna pas stapje voor stapje uitbreiden. In het begin ook maar 3 stappen van haar verwijderd blijven ofzo dat kun je later uitbreiden naar een grotere afstand, als ze snapt wat de bedoeling is.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 11:46

ik ga het nu denk ik proberen aan de longe (dan kan ik wapperen met de lijn als ze dreigt te komen en als ze dan blijft staan meteen belonen met de stem en pas het snoepje als ik terug bij haar ben )

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:03

Misschien heb je wel teveel uitgeprobeerd? Je paard weet nu niet meer wat goed en fout is. Je moet duidelijk zijn en EEn methode uitkiezen die jouw aanspreekt en die volhouden. Lachen

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 16:14

maar ik ben dus nog aan het uitproberen welke methode het best bij ons past

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:32

tsssss..... Gaaaap .... Schijnheilig

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 16:35

ingeo schreef:
tsssss..... Gaaaap .... Schijnheilig

Verward

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:09

pony25"]
[quote="ingeo schreef:
tsssss..... Gaaaap .... Schijnheilig

Verward
[/quote]

pony-tje Ach gut : hiermee bedoel ik eigenlijk dat ik me helemaal in manonnetjoe's opmerking kan vinden, en dat jouw antwoord daarop me eigenlijk helemaal niet verbaasde Knipoog .

maar voor je pony zou het wel beter zijn als je er eerst voor jezélf zou achter zien te komen welke aanpak je het beste lijkt, en die pas dán (consequent) op haar zou gaan toepassen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:10

Maar ik moet toch een manier vinden die haar aanstaat wat ik er van vindt komt op de 2de plaats.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:30

*uh* ik denk dat het zo niet werkt pony25.....als ik op een manier te werk gegaan zou zijn die Morrie aanstond, zou hij nu weer in Oostenrijk op de alm gelopen hebben.

Je bent zelf overtuigd van een bepaalde aanpak en die voer je dan consequent door bij je paard, altijd en overal, zonder je geduld te verliezen en zonder boos te worden, hoe moeilijk dat soms ook is!
Kan je dat niet, dan is het verstandig om nog eens goed te overwegen of je wel een paard moet houden......

Ik heb er hulp bijgehaald van een deskundig iemand, die mij heeft begeleid met de manier waarop ik met Morrie om moest gaan, die manier was namelijk heel anders dan ik met mijn vorige paard omging!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:42

Maar als ik met mijn manier niet verder kom ondanks dat ik consuquent ben dan kan ik toch beter een methode zoeken die zowel voor mij uitvoerbaar als begrijpbaar voor mijn pony is

Zoals je al zei bij Morrie moest je het ook anders aanpakken als bij je vorige paard

Maar ik denk dat we maar beter kunnen ophouden met deze disscussie want ik heb nog geen dingen gezien die nieuw zijn voor mij behalve NH en daar wil ik eerst wat meer over te weten komen voordat ik me daar in ga storten

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:45

smurf schreef:
Kan je dat niet, dan is het verstandig om nog eens goed te overwegen of je wel een paard moet houden......


Ik ga toch ook niet zeggen tegen jou "als je niet op je paard kan galopperen moet je dan nog wel gaan rijden" slaat toch ook nergens op Boos!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:52

Citaat:
als je niet op je paard kan galopperen moet je dan nog wel gaan rijden


je moest eens weten hoeveel mensen dat al tegen me gezegd hebben en hoe vaak mensen me adviseren om Morrie maar te verkopen.
Ik heb daar lering uit getrokken en een deskundige ingehuurd die mij heeft geholpen in de omgang met Morrie.

mensen die je alleen in de zomer ziet, die ons dus vanaf vorig jaar september niet gezien hebben, staan nu versteld over de vooruitgang die ik heb geboekt in de omgang met Morrie, dus niet op het gebied van rijden, daar zijn we namelijk nog niet echt aan toe gekomen.

Dit proces heeft meer dan 9 maanden geduurd en nu is de basis alleen nog maar gelegd om veilig en prettig met Morrie om te kunnen gaan.

Nu ga ik denken aan rijtechnische dingen, over 3 maanden, als zijn hoeven bestand zijn tegen veel op straat lopen.

Tijd en geduld zijn er nodig in de omgang met paarden, dat wil ik ermee zeggen!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 10:13

Geduld heb ik wel moet je maar eens een dagje met mijn knollie gaan rijden dan weet je meteen wat geduld is Knipoog
Ik heb ook een jaar hard gewerkt om te komen waar ik nu ben.
Toen ik haar kocht kon ze niets zelfs aan een touwtje lopen was moeilijk en vooral erg eng.
Ik kan haar nu zelfs zonder halster en touw van de ene naar de andere plek brengen Ik kan haar nu gewoon het washok in laten lopen zonder hulp van minstens 2 andere en haar hoofd kan ik nu afspuiten zonder dat ze gaat hangen.
In de bak kan ik haar gewoon pakken na het longeren zonder 15 min erachteraan te moeten rennen.
Dit zijn maar een paar dingen waar ik in dat jaar aan heb moeten werken.
Daarbij komt nog heel dat gekl**t met zadels die niet pasten en singelwondjes die ervoor zorgde dat haar voorbenen helemaal dik werden en niet te vergeten de schimmel die ze ook heel erg heeft gehad vorig jaar waardoor ik dus in totaal zeker 5 maanden niet heb kunnen rijden en toen een band heb geprobeerd op te bouwen. En een band met een pony zoals Sheila is erg lastig te krijgen omdat ze totaal niet aanhankelijk is.

Ann

Berichten: 13279
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:14

Citaat:
Tijd en geduld zijn er nodig in de omgang met paarden, dat wil ik ermee zeggen!


OK dan! En enige zelfkennis... Clown

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 10:14

maar Ann dat is iets wat ik wel heb Knipoog

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:41

pony25 schreef:
en haar hoofd kan ik nu afspuiten zonder dat ze gaat hangen.


Vind je het echt raar dat ze gaat hangen als je een straal water in haar gezicht spuit?
Je kan toch gewoon een spons natmaken en voorzichtig haar hoofd afsponzen? Ik kan me goed voorstellen dat ze daar bang van geworden is.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:01

Gulpje"]
[quote="pony25 schreef:
en haar hoofd kan ik nu afspuiten zonder dat ze gaat hangen.


Vind je het echt raar dat ze gaat hangen als je een straal water in haar gezicht spuit?
Je kan toch gewoon een spons natmaken en voorzichtig haar hoofd afsponzen? Ik kan me goed voorstellen dat ze daar bang van geworden is.
[/quote]

Punt 1 ze was al bang voor water
Punt 2 ik heb het rustig opgebouwd
eerst alleen in het hok staan en er weer uit en dat steeds langer totdat ze rustig in en uit liep en gewoon bleef staan. toen de kraan aan gezet en gewoon laten lopen. daarna begonnen met afsponzen. toen voetjes nat en zo steeds verder nat tot alleen haar hoofd nog moest. ik kon hem toen al afsponzen. eerst met de slang en een heel klein straaltje en dat steeds harder gezet. als ze dan ging hangen weer een stap terug genomen totdat ik gewoon kon afspuiten.
Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 19-05-04 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:14

Laat ook maar.. Scheve mond

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:16

Eerst vragen dan beschuldigen

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:20

pony25 schreef:
Eerst vragen dan beschuldigen



Nee, laat ook maar in de zin van dat je geen antwoord geeft op de vraag waarom je per sé haar hoofd moet afspuiten terwijl je het ook kan afsponzen. Het komt op mij wreed over, net als het feit dat je erover denkt om haar de hele dag vast te laten staan of kroontjes aan de binnenkant van het halster....

Ann

Berichten: 13279
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:21

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je dit topic geopend hebt, iedere raad of vraag van een andere bokker heb je een tegenantwoord op, waarom vraag je dan om advies?