Rot pismerrie ..... of rothengst ????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Rot pismerrie ..... of rothengst ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:48

Ja we hebben ze beiden op stal.... Laatst stond Zoe buiten op een verhard stukje en de hengst er naast in een bakje. Normaal is daar nog een stukje tussen wat is afgezet met een schrikdraad en uiteraard staat de hengst achter een hek. Dit x waren ze het schrikdraadje vergeten te spannen dus stond Zoe bij die hengst te geilen en die hengst natuurlijk helemaal hitsig....
Tot overmaat van ramp breekt de hengst ook nog eens uit .... je weet wel wat een taferelen daar van komen. Gelukkig was de boer erbij en kon op tijd die hengst zn stal in schoppen. Maar terwijl hij dat doe loopt ie Zoe verrot te schelden met woorden als: k*tpismerrie enz.

Maar wie zn fout is het eigenlijk??? We staan op een stalhouderij met meerdere merrie's en een hengst die soms niet te houden is. Niemand kan met die hengst lopen behalve zijn eigenaar en de boer. Ze vertikken het om dat beest te castreren omdat hij nog naar de keuring moet.
Er hebben meerdere hengsten gestaan... die moesten van de boer allemaal gecastreerd worden! Behalve die hengst .... die heeft hij zelf gefokt en door verkocht naar zijn schoondochter.

Aanstaande zaterdag gaan de paarden het land in...de hengst gaat in een apart land naast alle andere paarden met alleen een slootje er tussen.
Geheid dat die door het slootje gaat voor een hengstigemerrie!!
Vorig jaar waren de hengsten (we hadden er toen 2) ook ontsnapt en bij de rest van de groep terecht gekomen... daar zijn nu 2 veulens van geboren..... Sorry maar Zoe kan echt geen Friese hengst op zich verdragen.. dat kost haar dr rug!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:57

Dan moet je ervoor zorgen dat ze voor die tijd gedekt is...of dat balletje in haar baarmoeder heeft.

In dit geval is het de schuld van de hengsteneigenaar, c.q. boer. Want jouw merrie is in dit geval dan wel chronisch hengstig, maar er zijn er geheid meer op stal die regelmatig hengstig worden. De hengsteneigenaar heeft er zorg voor te dragen dat de hengst in een wei komt te staan waar hij niet uit kan.
Bovendien zijn hengsten over het algemeen makkelijker te hanteren als ze nog niet eerder hebben gedekt. Hij maakt het voor zichzelf en de personen die er later mee om moeten gaan alleen maar moeilijker.

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:00

so dat is nogal een verhaal en een groot probleem lijkt me!!! heb hebben zelf 4 paarden waarvan 3 merrie's en 1 ruin deze ruin hebben we al vanaf zijn geboorte en was dus op de keuring kampioen hengste veulen en veulen kampioen en reserve jeugdkampioen.. toen hebben ook veel mensen gezegt dat we hem hengst moesten laten en dat we hier hoogst waarschijnlijk mee zouden kunnen gaan dekken.. we hebben hem alsnog gecastreerd omdat dat gewoon niet gaat met zoveel merrie's in onze wei en omdat we ze niet aan huis hebben staan..
maar ik vind dat je je hengst best op een manege of stal kunt neer zetten maar dan moet je hem wel in de hand hebben en het allemaal handelbaar zijn.. maar zoals de hengsten op de wei zetten met alleen een slootje er tussen dat gaat geheid fout ja.. maar kun je dit niet met de eigenaar daar bespreken? of iets met andere merriehouders daar? dat jullie de wei met z'n alle toch gaan afschermen?
Ik hoop dat je dit probleem snel krijgt opgelost want het is natuurlijk heel vervelend! ik denk dat er jou en de andere merriehouders niets te verwijten valt en dat de hengst beter in de gaten moet worden gehouden en meer op afstand..

Groetjes Floor

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:12

Als voor jouw merrie het risiko van een dekking erg groot is dan zul je op zoek moeten naar een andere stalling.
Want ook al is je merrie drachtig van een veulen of een balletje Haha!, dan nog kan de hengst erop springen en de rug van je merrie teveel belasten.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:16

Nog even over dat dek verhaal... Daar zit natuurlijk nog een gigantische MAAR aanvast.
Wat als Zoe niemand in de buurt van dat veulen laat en daardoor juist onhandelbaar word? Bescherming van dat veulen....
De kans bestaat namelijk dat ze iedereen uit haar buurt mijd...

Ik vind dat hun met een oplossing moeten komen en niet ik!! Maar goed de boer waar ik sta is ok de vorige eigenaar van die hengst... Dus die doet toch wat hier toch niets aan... Take it or leave it.
Hun gaven mijn merrie de schuld in dit verhaal.

Ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren dit seizoen.

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:19

onze merrie is ook heel erg dominant.. en we waren ook bang helemaal niet in contact te mogen komen met het veulen.. dit was ook de eerste week zo.. we mochten niet bij haar in de wei komen ze jaagte ons er uit.. na een week mochten we er bij en ging het allemaal goed de band met ons en de merrie is hier door erg goed versterkt en we zijn hier ook blij mee. maar idd het is niet jou probleem of ja natuurlijk ook een probleem voor jou maar de henstehouder of boer moet met een oplossing komen en hier kun je zelf misschien wel in mee helpen is rond te tafel gaan zittenmet de hele bende geen oplossing??
Groetjes floor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:28

fsoudan schreef:
Ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren dit seizoen.


Wil je echt wachten tot er brokken van komen? Je zegt net dat Zoe er niet tegen kan. Dan zou ik daar dus echt niet op gaan wachten!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:45

Oh nee natuurlijk niet...
Een andere stal is geen optie... er is nergens plek voor 2 paarden.
Zoe dekken ben ik nog hard over na aan het denken... ben ik nooit voor zaterdag klaar mee!
Dus ik kan Zoe binnen houden... kan ze overdag in de bak buiten staan... maar dat is niet eerlijk tegen over haar.
De boer zegt dat die hengst niet door de sloot gaat! En daar is hij heilig van overtuigd! De eigenaar wilde in het land zelf een stuk afzetten waarin die hengst dan komt te staan... maar of dat daadwerkelijk gedaan word?????

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:53

Ik zou met hen over praten. En idd echt een stuk afzetten, als het niet gebeurt, gewoon iets van zeggen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:14

MoonChloe schreef:
Ik zou met hen over praten. En idd echt een stuk afzetten, als het niet gebeurt, gewoon iets van zeggen!!


Een schrikdraadje helpt echt niet om een hengst tegen te houden waarbij de hormonen de overhand nemen. Dat moet een stevig houten hek zijn van minstens 2m hoog, en afgezet met schrikdraad met een behoorlijke lading stroom. Dat zet je niet zomaar neer, en kost heel veel geld.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 16:16

Het aantal volt is niet misselijk bij ons op stal!! Zelfs de hengst deinst terug van het schrikdraadje. Zo ook van de week... toen ze los gebroken waren...

Buth you never know!!

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:58

fsoudan schreef:
Het aantal volt is niet misselijk bij ons op stal!! Zelfs de hengst deinst terug van het schrikdraadje. Zo ook van de week... toen ze los gebroken waren...

Buth you never know!!



hoe is hij dan toch losgebroken vraag ik me dan af??? Verward

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 17:14

Tis wel handig als je het ook aanzet Knipoog
Het fijne weet ik er niet van, ik was er niet bij. Maar kan wel er wel iets bij voorstellen.

Dat hek wat er staat is half open. Dat open gedeelte leid naar het land en is verder afgezet met lint en schrikdraad. hij is daardoorheen gelopen en zo bij Zoe terecht gekomen. Je moet het zien.... moeilijk uit te leggen.
Zal kijken of ik foto's kan maken

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:22

pff, wel erg zeg..
ik heb je verhaal gevolgd hier op bokt, en ik begrijp dat je in de knoop zit over zoe..
ik weet ook bijna wel zeker dat als die hengst naar de merries wil, dat je hem dan bijna niet tegenhoudt, en alleen een slootje is echt niet genoeg.
en zoe binnenhouden is natuurlijk ook weer zo sneu..
ik hoop dat je eruit komt, maar als die boer echt zo'n stugge boer is dan blijft ie toch altijd alleen maar naar zn eigen verhaal luisteren..
veel succes ermee iig.....

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:41

Een slootje is inderdaad niet genoeg. Als die boer zo vol blijft houden kan je misschien toch maar beter op zoek gaan naar een andere stal, want een hengst kan de rug van je merrie teveel belasten. Kan je niet alleen voor het zomerseizoen je paarden scheiden als je echt niets kan vinden voor twee paarden? In dit geval is dat namelijk misschien toch het beste. Al is het niet leuk..

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 17:46

Ik zou wel willen...alleen zal ik dan een van mn paarden moeten verwaardelozen en dat vertik ik.
Ik heb niet genoeg tijd om elke dag bij beide te gaan kijken! Kan om de dag gaan kijken bij beide... maar dat durf ik met Guus niet aan. Guus is snel hoefbevangen... dus die wil ik dagelijks beweging geven omdat ze 24/7 in het land staan.
Ik ga wel met de boer praten morgen...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:05

succes.. OK dan!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:22

Bedankt Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:39

fsoudan schreef:
maar dat durf ik met Guus niet aan. Guus is snel hoefbevangen... dus die wil ik dagelijks beweging geven omdat ze 24/7 in het land staan.
Ik ga wel met de boer praten morgen...

Misschien een stalling zoeken waar ze niet 24/7 op de wei staan, maar bijv 4 uur per dag en de rest in een flinke paddock.
Hoef je er ook niet elke dag naar toe.

Wei is heerlijk voor een paard, maar hij moet het lichamelijk wel aan kunnen natuurlijk.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:35

Gossie, ik ben blij dat de hengst bij ons nog niet helemaal in de gaten heeft hoe zn zaakje werkt (mijn merrie, nu flink hengstig, staat tegenover hem, ik knoop haar ook gewoon voor de box vast, maar verder dan een beetje knorren en flehmen komt ie niet, de suffert, en hij is toch echt 3.)
Mocht ie daar wel achterkomen dan weet ik zeker dat de hengst dan apart gaat, en de merries er niet onder lijden. Ik hoop voor je dat ze die hengst goed apart houden...

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:44

En....heb je al met de boer gepraat over
dit toch wel GROTE probleem.
Kan me ook niet voorstellen dat die boer wacht met
onderhandelen.....(voordat er echt iets gebeurd)
Maar goed ik hoop op het beste voor jou en je paardjes Knipoog

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 11:48

Yep heb de boer gesproken. Morgen komt de castrateur... voor de shet hengstjes... dus das 1 probleem minder.
Die friese hengst zal niet in het land naast onze paarden komen te staan Knipoog Misschien een halve dag maar dan als de boer er is en toezicht erop kan houden.

De boer blijft erbij dat de Fries niet door het slootje zal gaan omdat ie bang voor water is. Vorig jaar is dit ook niet gebeurd....Maar goed hij heeft er nu pap van gegeten dat had ie vorig jaar nog niet.
Ik ga eerst zaterdag aan kijken..... zien wat ze met die hengst doen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:50

Sugarmiss schreef:
Misschien een stalling zoeken waar ze niet 24/7 op de wei staan, maar bijv 4 uur per dag en de rest in een flinke paddock.
Hoef je er ook niet elke dag naar toe.

Wei is heerlijk voor een paard, maar hij moet het lichamelijk wel aan kunnen natuurlijk.


Dat zou ideaal zijn, maar is denk ik voor Fsoudan erg moeilijk te vinden. Leiden en omgeving is vaak 24/7 land of helemaal niet Scheve mond.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 13:08

Nou idd Appel... er is weinig aanbod hier.
Je hebt hier veel landen die alleen voor ruinen of hengsten zijn...
Voor merries kom je dan toch op stalhouderijen...en daar is vaak gebrek aan plaats.. de meeste stalhouderijen hebben een wachtlijst en zodra er een plekje vrij komt is het er maar een.....

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:40

Goed dat je met de boer gepraat hebt!!!!
Heb je er iig druk achter kunnen zetten, dat het je toch
niet helemaal bevalt.
Ben benieuwd hoe het zaterdag afloopt, maar voor jou hoop
ik natuurlijk het beste Knipoog