Grand National, documentaire op TV

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:57

ik vind het vreselijk, de ultime slijtageslag........ gisteren bij die documentaire sprong het paard dat op de derde plek lag de laatste hindernis, viel en bleef liggen........... bah.... als je ziet hoe die dieren de laatste paar honderd meters galopperen dan vind ik het een wonder dat ze niet allemaal zo dood neervallen. Zelfs Gijs zag het

Natuurlijk worden ze goed verzorgd en beginnen ze er alleen aan als ze goed getraind zijn...... ik vind het alleen niet prettig om dieren, en mensen for that matter, tot het uiterste te zien gaan........ ik vind m gewoon TE zwaar

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:16

Citaat:
naar die uitgeputte paarden die over de finish werden geslagen


Ik denk dat dit allemaal wel meevalt.
Tuurlijk zijn de dieren moe maar dat zijn wielrenners na een etappe in de tour de france ook.

Maar let op: EEn paard met een goede conditie is snel weer op adem. In de winnaars ring kun je vaak goed zien dat een paard weer vrij snel op adem is. Meestal galoperen ze de volgende dag al weer trainings rondjes.
EEn uitgeput paard zal met stijve spieren staan of nog erger.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:13

Dat maakt niet dat ik het wel ontzettend zielig vind dat die paarden zo omvallen. Een hindernis va n1.40 en als je landt 2.10! Gewoon een renrace vindi k nog we lgaan, maar steeplecase vind ik echt zielig.
En dat die man nog doodleuk vertelt, dat die paarden het leuk vinden want als er een ruiter afvalt dan rennen ze gewon door Scheve mond. ja gek hé kuddeinstinct

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 08:45

Cowgirl schreef:
Citaat:
naar die uitgeputte paarden die over de finish werden geslagen


Ik denk dat dit allemaal wel meevalt.
Tuurlijk zijn de dieren moe maar dat zijn wielrenners na een etappe in de tour de france ook.


Maar er is een groot verschil: wielrenners kiezen er zelf voor om de Tour de France te rijden, paarden kiezen er niet voor om de Grand National te rijden..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:37

Steefje"]
[quote="Gail schreef:
lekker buiten rennen en springen.


Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik geen goede omschrijving voor de Grand National. Misschien is het begin van de race i.d.d. "lekker buiten rennen en springen", maar ik denk dat je "lekker" wel kunt weglaten, zodra de vermoeidheid erin slaat bij de paarden.
[/quote]

Ik had t over de training. Daarbij rennen al die paarden zonder ruiter net zo hard door!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:56

Lekker makkelijk om te zeggen dat ze zonder ruiter doorrennen. Ik zeg het nog maar een keer: kudde-instinct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:08

Er zijn wel zieligere dingen dan de GN hoor. Vorig WK Endurance zijn er twee paarden letterlijk dood gereden, dat mag zeker wel??

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:19

Goh, hoe heet die race in Tsjechië ook alweer? O ja, de ..
http://www.whatsontheplanet.com/wow/ptnr/discovery/page.jsp?fx=event&event_id=93585
Als Aintree al zielig wordt gevonden dan vinden sommigen hier dit waarschijnlijk helemaal het summum (ahum).

Als er mensen goed zijn voor hun paarden dan zijn het wel de britten.
Ik verbaas me er trouwens over dat ik helemaal nergens iets heb gelezen hier over wat Mclain Ward met Goldica heeft gedaan gedurende TWEE dagen. DÁT vind ík pas zielig......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:25

Triest

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:16

Gezellig, een stenen hindernis.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:17

Ik heb het opgenomen er er gisteren een stukje van gekeken. Op een bepaald moment zie je dat er ipv stro een dikke laag stukjes papier in de stal ligt, dit omdat sommige trainers dit prefereren. Weet iemand waarom dit zo is?? Wat is dan het voordeel van papier in de stal?

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:04

ja dat vroeg ik me ook al af waarom dat was?

Maar vond het wel een mooie docu

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:12

De meeste renpaarden staan op zaagsel, als ze dan in de box bij de renbaan komen is t natuurlijk niet de bedoeling dat ze zich gaan volproppen met stro.
Het beste is als een paard weinig of geen voedsel in z'n maag heeft voor de race.

Het voordeel van papier is ook dat als de paarden zich gaan rollen ze daarna niet uit zien als de verschrikkelijke sneeuwman, zo blijven ze dus mooi schoon.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:23

Ik vond het ook een hele mooie documentaire, heel leuke interviews en ook goede kijk in de paardenwereld. Zo zie je dat op Aintree ook mensen maar 'gewoon' hun werk doen, en dat deze paardenrace daar gewoon bij hoort.
Ik kijk zelf ook maar met 1 oog, maar ook ik stond te juichen toen de winnaar de finish haalde, echt enorm spannend en echt zo'n adrenaline-kick als je de omroeper hoort schreeuwen van sensatie!!
Je doet er toch niets tegen verder...deze paarden zijn hiervoor gefokt, en er zijn ook hier 2 kanten van het verhaal. Het is zielig, maar toch ook eigenlijk weer niet...desondanks, ik vond het een hele mooie docu!

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:15

Heb een deel gezien Lachen

Ik heb mijn hart al tijden geleden verloren aan de rensport... maar van Steeple's ben ik nooit weggeweest Ik hou meer van de vlakkebaanrennen.. Dit soort races vind ik te... tja.. grof... Geen fijn gezicht; al die loslopende paarden, vallende paarden.... nee, echt niet mijn plezier
Ok, de rensport op vlakke baan is ook hard en zitten veel risico's aan verbonden.... Maar daar zie ik de schoonheid nog van in...
Bij Steeple's vind ik niets mooi De paarden compleet uitgeput op de finish af; wat met races het mooiste gedeelte moet zijn... om die dieren dan helemaal kapot, met hangend hoofd en wapperende benen van vermoeidheid te zien... Scheve mond

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:42

Heb het ook gezien. Tuurlijk is het zo dat het paard het echt niet doet als ie het niet leuk vindt, maar het is de verantwoordelijkheid van de jockey om te stoppen als het niet meer gaat en niet te wachten tot het paard valt omdat hij zichzelf van vermoeidheid niet meer over de hindernis kan krijgen. Mijn hond loopt zich ook dood met z'n tennisbal als ik hem door laat gaan! Het winnende paard kwam de volgende dag overigens wel superfris z'n stal uit, dat vind ik dan ook wel erg knap van de trainer die dat voor elkaar gekregen heeft. Beetje dubbel inderdaad...

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:02

De Grand National mis ik echt nooit.
Vooral de programma's die de BBC er omheen uitzend zijn geweldig.
De race zelf zie ik wel maar de helft van de tijd heb ik mijn ogendicht (als de paarden moet springen).

Gr. Em

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:01

Citaat:
De race zelf zie ik wel maar de helft van de tijd heb ik mijn ogendicht (als de paarden moet springen).


Dat zegt toch wel genoeg lijkt me zo.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:35

mijn opa belde er zelf voor. IK vond het echt kei zielig als die paarden vallen en dan nog door rennen zonder ruiter

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:45

Roos schreef:
Ik verbaas me er trouwens over dat ik helemaal nergens iets heb gelezen hier over wat Mclain Ward met Goldica heeft gedaan gedurende TWEE dagen. DÁT vind ík pas zielig......

fris me geheugen even op ?

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:17

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij was dat degene die Goldica de eerste dag van het parcours verkeerd over een hindernis bracht en dus viel. Het paard leek niet helemaal lekker toen ze wegliep, maar de volgende dag kwam hij doodleuk weer de ring in! Het paard liep duidelijk niet goed, maar de jury liet hem starten, en het paard viel weer! En dat terwijl Goldica een supergetalenteerd springpaard moet zijn.....

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:31

Ik vind het echt verschrikkelijk...

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:31

Ik vind het ook niet prettig om naar te kijken hoor. Als de paarden over de hindernissen gaan dan kan ik niet kijken. Ik vond het zo zielig, er was een paard dat op de voorlaatste hindernis viel en niet meer opstond. Je zag op de achtergrond dat het paard bleef liggen en dat de ruiter erbij stond. Ik dacht dat paard is dood! In de aftiteling stond inderdaad dat er geen paarden waren omgekomen. Dat betekent dus dat dat paard zo vermoeid was dat het nog niet meer kon opstaan, zoiets vind ik dus echt erg. Dat gaat gewoon te ver. Ik snap niet dat die mensen in het publiek zo zitten je juichen en zo, ik zou met tranen in mijn ogen zitten denk ik. Persoonlijk vind ik het dierenkwelling. Boos!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:06

helemaal mee eens

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:40

thoroughbred schreef:
De meeste renpaarden staan op zaagsel, als ze dan in de box bij de renbaan komen is t natuurlijk niet de bedoeling dat ze zich gaan volproppen met stro.
Het beste is als een paard weinig of geen voedsel in z'n maag heeft voor de race.

Het voordeel van papier is ook dat als de paarden zich gaan rollen ze daarna niet uit zien als de verschrikkelijke sneeuwman, zo blijven ze dus mooi schoon.


Thanks!