Sporen moest je toch verdienen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:39

ik rijd nu 9 jaar ...
en heb er nog niet aan gedacht om sporen te kopen of te gebruiken
een zweepje is voor mij genoeg....
daarbij vertrouw ik mezelf ook niet zo met sporen
ik weet nou niet of mijn beenligging echt zo stil is Bloos

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:54

Ik rij nu bijna 13 jaar en heb sporen omgedaan op de manege. Toen puur om voorwaarts te rijden. Ik reed toen geloof ik 3-4 jaar en wist ik veel dat sporen niet waren om voorwaarts te rijden.
Toen ik ging bijrijden heb ik nooit met sporen gereden, pas toen ik al een jaar of 3 bijreed op advies van m'n instructrice.
Toen ik m'n eigen pony kreeg reed ik hem ook nooit met sporen,hij was veel te heet. Later op advies wel sporen gebruikt. De laatste paar jaar rij ik in princiepe meer met sporen dan zonder. Eigenlijk hangen ze gewoon aan m'n laarzen en zijn ze daar ongeveer vastgeroest. Op m'n werk reed ik ook altijd met sporen, behalve op de jonge paarden maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Ik vind dat ik een stille beenligging heb, en dit word ook vaak genoeg bevestigd. Soms zijn sporen verdomd handig om jezelf uit een gevaarlijke situatie te redden, en meeste van de tijd zijn ze werkeloos.

Ik vind dat je sporen moet verdienen maar ja, zoals al eerder werd gezegd, wanneer heb je sporen verdient?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:32

ik ben een half jaartje geleden begonnen met het rijden met sporen ik reed toen iets langer dan 10 jaar. maar ik ben er sinds 2 weken weer mee gestopt en het gaat super.
De rede waarom ik met sporen ben gaan rijden was dat Apollon zwaar dwars was die tijd, ze vertikte het om maar even te luisteren dus kon ik wat duidelijkere hulpen wel gebruiken, wat ook meteen heeft geholpen.
Sindsdien gebruikte ik ze om de hulpen gewoon een beetje te versterken maar dat lukt nu ook zonder.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:48

Ik heb altijd de opvatting gehad dat met sporen rijden zeg maar tot de M niet nodig was, dat het een teken was dat je paard niet aan het been was, enz. enz.
Maar zoals zo vaak ligt het toch wel weer aan je paard, heb nu ook een 5 jarige die ik toch al een jaar met sporen rijd. Hij is niet onder de indruk van een kuitdruk en met een zweepje gaat ie alleen maar keihard voorwaarts. Af en toe een harde schop helpt ook, maar een spoor is toch wat beter te doseren. Als ik even met m'n spoortje inkom weet ie weer hoe de wereld in elkaar zit....... Ik draag ze ook heel laag, ben ook bang dat ik ongecontroleerd ga prikken. Ik vind het een fatsoenlijke oplossing voor de problemen die ik heb.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:40

Ik heb eigenlijk nooit met sporen gereden tot aan een paar weken geleden. Ik rij nu (in overleg met mn lesgeefmens) met het kleinste knopspoortje dat er is en ik kan mn hulpen nu veel fijner geven. Rijden met een zweep bij Staros was eigenlijk geen optie (lees 3 versnellingen hoger, niet meer ontspannen en bokken zodra je heel licht bijtikte achter je kuit) en hij werd toch wat trager op mn kuit.
Het grote voordeel is dat mn hakken onder zn buik uitkomen en ik volgens mn instructrice een stil been heb, dus ik kan in principe niet zinloos prikken. Uit mezelf zou ik echter nooit aan spoortjes zijn begonnen en ik vind ook dat ze daar op maneges wat meer aandacht aan zouden moeten schenken Boos!

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

MoirsaJarig

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:53

ja je kan best zonder sporen rjden maar ja als het nodig is kan je het proberen of neem keine ijzeren punten altijd handg

djoontje

Berichten: 487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:35

Ik rijd mijn vaste manegepaard met sporen. Dit omdat je haar zonder niet meer fatsoenlijk gereden krijgt, of je moet haar de hele les met zweep gaan slaan. En of ze daar nou echt blij van zal worden. Scheve mond Ik heb het wel zonder geprobeerd met veel overgangen en schakelingen maar dat haalde niks uit...je kreeg haar gewoon niet actief. Als ze nu niet op been reageert (meestal begin van de les) dat prik ik haar een keer en vaak is dat al voldoende.

Ze is jammergenoeg zó afgestompt op de hulpen Verdrietig . Vaak loopt ze ook in lessen mee waar alle paarden achterelkaar aanhobbelen in een tempo waar je spontane slaapaanvallen van krijgt als je er naar zit te kijken. Haha! In onze les wordt toch een normaal tempo gevraagd en een goede reactie op been voor de overgangen en zijgangen. Met die extra correctie van mijn sporen kan ik haar goed actief krijgen zodat ze zo goed mogelijk van achter naar voor gaat lopen en ik haar nageeflijk kan vragen. Ze ontspant haar rugspier dan lekker iets wat ik haar in andere lessen van die dag nooit zie doen.

Geloof me..als ik een ander paard zonder sporen rijd ben ik blij dat ik die ondingen niet om heb. Het liefste rijd ik ook nog zonder zweep wat helaas bij veel van onze manegepaarden onmogelijk is Scheve mond

XxX djoontje

Paardrijden: De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:47

ik een jaar geleden toen ik 10 was...

Ik had toen een redelijk stille beenligging (al zeg ik het zelf) en vroeg altijd van te voren bij welke ponys het nodig was...

ben nu achteruit gegaan met mijn benen en zal het niet in me kop halen nu nog met sporen te gaan rijden!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:21

Ik rij nu zo een jaar of 6...
En rij Hardy al een half jaar met sporen, omdat hij na een prik zoiets heeft: oliebol, ik moet doorlopen. Na 2 prikken durft hij er al niet meer aan te denken om langzamer te lopen dan dat ik wil.
Bij David heb ik sinds 3 weken sporen aan tijdens dressuur. Om makkelijk me hulpen te geven, hij is voorwaarts genoeg, maar zo kan ik makkelijker me hulpen geven. En kost het mij minder moeite, aangezien ik erg weinig kracht in mijn benen heb door medische redenen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:58

Het ligt er denk ik ook aan hoe je je voeten in de beugels hebt. Donald Duck voeten prikken de hele tijd. Onze dochter (9) heeft haar voeten netjes naar voren en ondanks dat ze in de galop haar benen nog niet stil heeft zit ze dus niet de hele tijd in zijn buik met haar kleine knopsporen. Ze moet echt haar voet naar buiten draaien om hem te gebruiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Dark7, Dartel, EsmeeKKK, hokke, Linde_C, Punz, StalNollie, tiwi1969, Vagabondo en 97 bezoekers