Sporen moest je toch verdienen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:10

ik heb ene jaar geleden een keer met sporen gereden maar ben blij dat ik het niet meer hoef te oden bij mijn eigen paardje.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:27

tegen mij werd ook gezegd dat ik eerst goed moet leren rijden voordat ik met sporen mocht rijden Lachen
nu zou ik met sporen kunnen rijden maar ik doe het niet op de manege luisteren ze wel en het paard waar ik meestal op moet weet wel wat de gevolgen zijn als hij niet luisterd Bloos! Knipoog
op mijn eigen paard rijdt ik ook niet met sporen!
hoewel dat af en toe best handig kan zijn Knipoog

maar ik kan me voorstellen dat mensen met sporen rijden als de pony absoluut niet luistert of heeeeeel sloom is terwijl er meer in zit Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:35

Ik rijd voornamelijk jonge paarden en altijd zonder sporen. Ze moeten eerst maar aan de grove beenhulpen wennen en later (M/Z niveau) maar leren dat te verfijnen. Heb er geen enkel probleem mee!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:41

Ik rijd ongeveer sinds een jaar of 7 met spoor. Ik ben dat gaan doen omdat ik met mijn toenmalige pony vaak net een verfijning moest geven, en dat werkte prima. Op mijn fjord doe ik het tijdens de dressuurles zeker, hij heeft het nodig om af en toe even alert te worden. Vroeger had ik ze altijd om mn laarzen, maar gebruikte ze alleen indien nodig. Nu doe ik ze alleen nog om als ik ga dressuren, met buitenrijden enzo niet meer. Vind het dan totaal overbodig.

irisszzie

Berichten: 28
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:09

ik rij nu denk ik 2 jaar met sporen en dat omdat het paardje waar ik op rijd heel sloom is en onwys slecht op je been reageerd daarbij komt dat hij vroeger altijd met sporen is gereden dus het gewend is want hij reageerd gelijk veel beter dan zonder sporen!!!

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:13

Ik rij niet met sporen, maar ik heb op de manege een aantal keren met sporen gereden.
Ik vind wel dat je sporen soort van moet verdienen, want sporen kunnen niet gebruikt worden door onervaren ruiters, zoals die kindjes van 7-8.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:23

Ik ben het er absoluut mee eens dat je sporen moet verdienen.

Ontzettend vaak zie ik van die kleine kotertjes op concours die al met spoortjes om lopen. Echt belachelijk vind ik dat, omdat de meesten zo onwijs klapperen met die beentje en vaak drijven als ze staan...
Gevolg is dat daardoor die pony's op een gegeven moment natuurlijk niet meer reageren op een klein spoortje en langzaam aan wordt de spoor alsmaar groter en groter. In het begin reageert het pony'tje weer op het spoortje, maar daarna niet meer. Je bent dus alleen maar het probleem voor jezelf aan het vergroten. Dom! Frusty

Ikzelf heb nu zo'n twee keer met een spoortje gereden, een klein knopspoortje. Ik heb ermee gereden op advies van de eigenaresse van mijn verzorgpaard. Ze is er bij gebleven om te kijken hoe het ging. Prodigy reageert met spoortje nét iets beter op je hulpen en is allerter.
Ik ben zeker niet van plan om op Prodigy vaak met spoor te gaan rijden. Ik weet van mezelf dat ik eerst eens moet zorgen dat ik m'n benen nóg stiller houd en Prodigy loopt ook prima zónder spoor, dus waarom zou ik?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:53

Ik rij sinds een jaartje of 2 met sporen. Ik moest M starten en daar zijn die dingen nu eenmaal verplicht.

Moet zeggen dat ik zu nu wel makkelijk vindt: een zweep gaat de hele tijd tegen de bakrand aan en als ik buiten rijd verlies ik hem nog al eens.

Als je je paard nog niet netjes aan de hulpen hebt en je bent nog niet in staat om je benen stil te houden moet je mijlen bij sporen uit de buurt blijven.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:20

Ben er een jaartje geleden voor het eerst mee gaan rijden, dat was omdat ik M ging rijden en ik zo mijn hulpen kan verfijnen.
Bij mijn andere paard gebruik ik het niet, soms is ze niet zo actief maar ik vind dat je dat niet op moet lossen met een spoortje maar veel overgangen te maken en dus echt te rijden.
Ben er dus ook mee eens dat je ze moet verdienen, wanneer je het verkeerd gebruikt worden je hulpen echt niet verfijnd, ze gaan er juist minder op reageren.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:04

Ik rijd niet met sporen. Ben ze niet nodig op m'n eigen paard.
Ook op manegepaarden rijd ik altijd zonder.
Bij ons op de manege mag een manegeleerling zelfs niet eens met sporen rijden. Gewoon door het verkeerde gebruik. Terecht vind ik.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:09

Gelukkig mag er bij ons op de manege ook niet met sporen gereden worden op de manegepaarden- en pony's. En terecht.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:55

Op de manegepaarden mag (gelukkig) ook niet met sporen gereden worden bij ons.
Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze het wel zouden willen doen op sommige, kan ik me wel voorstellen opzich maar dan krijg je weer dat gedoe van "zij mag het wel...waarom ik niiieeet...?!" Tong uitsteken

En op Djin rijd ik ook zonder omdat ik nog niet helemaal stil op hem kan zitten, niet stil genoeg vind ik zelf, hij geeft best wel hoog op, en voor de oefeningen die we nu doen is het niet nodig, dan lukt het met een zweepje ook wel. Dat is ook alleen maar om hem "actie-reactie" te houden of met wijken zn achterhand eronder te houden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:29

Ik was 16 toen ik met sporen ging rijden. 't Is begonnen op Hercules die niet vooruit te branden was in de dressuur. Bij Jopie ben ik ze later gaan gebruiken om een beetje 'verfijning' in het rijden te krijgen.
Net als met mijn bitten heb ik mezelf wel regelmatig verplicht om het ook zonder te doen. Dat was flink rampzalig af en toe, maar ik kan nu zeggen dat ik zonder ook kan paardrijden en een paard aan de praat krijg. Pas sinds Joop er niet meer is rijd ik ook op de arabieren met een spoortje. Zijn allebei nogal gevoelig, maar hebben het soms best nodig (de een wordt apetraag als hij aan t werk gezet wordt en de ander moet zich niet zo vreselijk aanstellen als je je been of de zweep aanlegt).
Waar ik écht niet zonder kan is een dressuurzweep. Die heb ik ookal vanaf m'n 15e of 16e en ik zou echt niet weten hoe ik zonder dát ding moet dressuren. Als ik 'm wegleg gaat 't gelijk helemaal zout. Da's echt niet normaal. Niet dat ik dat ding constant gebruik, soms zelfs hele stukken niet. Maar net de verfijning in het bochtwerk, even de zweep aanleggen en het binnen achterbeen eronder brengen... dat kan ik echt niet met mijn spoortjes (ik zie mezelf al in de lies van het paard prikken Scheve mond ). Overigens heb ik nog steeds dezelfde sporen. Ik ben begonnen met plastic gevalletjes, maar dat was wel erg slap. Halfjaartje later heb ik ijzeren gekocht en die heb ik nog steeds. Gewone dingetjes, ik geloof dat ze dat 'rechte' sporen noemen (ietwat gebogen) en nog geen 2 cm lang. Kreeg van de zomer nog de opmerking van mijn instructeur dat ik die sporen niet voor niks had, ik mocht ze wel gebrúíken.. Haha! (ik dacht dat ik m'n paard bijna constant lek aan het prikken was, maar dat viel dus heel erg mee).

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:00

Ik heb vorig jaar Hof denk ik 2x met sporen gereden, en dit jaar 1x. (de kleinste knopjes) Dat was meer omdat de zweep me toen op de een of andere manier in de weg zat. Alleen ik heb steeds het idee of prik ik Hof steeds met mn sporen, maar de mensen die op de grond staan zeggen dat dat niet zo is. (gelukkig) En ik weet niet, heb het idee of reageert Hof dan minder goed zeg maar.

En ik zie ook wel kindjes van 8 met grote sporen omlopen, prikken steeds de pony's in de buik en alles... Ik snap niet waar het voor nodig is Verward

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:03

Ik heb ook zo mijn twijfels over maneges die hun klanten met sporen laten rijden.
Ik zou veel te bang zijn dat iedereen daar maar met zijn sporen in mijn paarden zat te prikken.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:32

Bij ons was dat vroeger ook wel op de manege, je mocht pas met sporen rijden als je instructeur zei dat het mocht(en dan voelde je je natuurlijk helemaal goed Tong uitsteken ). Ik mocht al vrij snel met sporen gaan rijden, maar heb er toen zelf eerst nog een tijdje mee gewacht. Ik denk dat ik uiteindelijk ongeveer 4 jaar reed toen ik er mee ging rijden, maar dat is maar een schatting hoor!

Inmiddels rijd ik niet meer op die manege, maar ik merkte in de periode voordat ik er wegging wel dat er steeds minder sprake was van het verdienen van de sporen. Er waren steeds meer kinderen die gewoon zelf besloten dat ze met sporen wilden gaan rijden.

Op de manege waar ik nu sta met mijn pony wordt op de manegepaarden zoizo niet met sporen gereden. Er zijn ook maar weinige pensionners die met sporen rijden. De meeste hebben op de manege leren rijden en zijn dus gewend zonder sporen te rijden. Ik kon uit een soort van "sporen cultuur", waar ik heb leren rijden was het normaal dat je op een gegeven moment met sporen ging rijden. In het begin werd ik er ook wel een beetje op aan gekeken dat ik met sporen reed maar dat ging vrij snel over moet ik zeggen. Nu er een nieuwe eigenaar op de manege is, die ook meer voor sporen is, gaan er steeds meer pensionklanten met sporen rijden.

Ik ben het met je eens dat je sporen moet verdienen,maar ik kan er ook weer niet helemaal voor instaan dat ik zelf zo's nette beenhouding heb Scheve mond

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:16

(zal vast zeggen dat ik alleen pagina 1 en 3 gelezen heb, voor dat ik direct iets gemist heb).

Ik rijd vanaf mijn 10 jaar met sporen en daarna nooit meer zonder (op 3 maanden ofzo na).
Ben begonnen met sporen omdat ik toch wat meer ging vragen van mijn toenmalige pony en die liever lui dan moe was. Toen ik daarna Haike kreeg ben ik even met sporen gestopt maar heb ze vrij snel daarna weer uit de kast gehaald. Had toen nog knopspoortjes maar langzaam zijn ze iets langer geworden. Daarna heb ik nooit meer zonder sporen gereden, ook toen ik op oki begon heb ik mijn sporen aangehouden. Oki was toen net zadelmak en ik wilde mijn sporen er dus afhalen maar de eigenaar zei (en anderen) dat mijn benen stil genoeg waren en het dus geen kwaad kon. Ik heb ze dus aangehouden, maar dat wil niet zeggen dat ik niet zonder kan, op oki zelfs heel goed denk ik maar altijd makkelijk als ze niet luistert (dan kom ik een keertje door, ik ga verder niet schoppen ofzo). Schoppen doe ik trouwens nooit, helemaal afgeleerd, moest een keer op mijn werk een welshje rijden zoals een beginner zou doen; kon het niet meer. Het paard dat ik elke week op mijn werk rijd, rijd ik ook met sporen, dat is wel nodig.
Met zweep rijd ik trouwens nooit, in de m mag dat toch niet meer en zijn maar ondingen.

Zal wel veel negatieve reacties krijgen, maar kom een keertje kijken hoe het werkt (of de meeste tijd voor spek en bonen aan mijn laars zit)

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:46

Op de manege waar ik ben begonnen was niet echt sprake van sporen verdienen. Maar ik ben zelf pas begonnen met sporen toen de instructrice zei dat ik misschien die en die beter met sporen kon rijden, ik denk dat ik toen 3 jaar reed ofzo. Sindsdien rij ik redelijk vaak met sporen, op Marcello, Cherra niet, Image wel en Louna op het moment niet maar ook af en toe wel, dan reageert ze net iets beter. Vind het handiger dan een zweep!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:58

Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst met sporen gereden.
Ik reed op een paard dat blijkbaar best sloom was....
Zelf reed ik op dat moment met een zweep, en leken sporen me absoluut niks, maar op verzoek van de instructeur toch maar sporen gepakt. Ging best goed eigenlijk.......
Nu rijdt ik op een vrij jong paard, dat af en toe liever lui dan moe is... Ik heb er al een paar keer over gedacht om hem ook met sporen te gaan rijden, omdat ie vrij heftig op een zweep reageert, maar voor nu alleen met zweepje voor in noodgevallen Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:02

Ik vind het ook dat je sporen moet verdienen.
ik rij nu meer dan 12 jaar en rij nu sinds drie weken met sporen.
Ik doe dit omdat ik ernsig rsi aan mijn armen heb en de sweep niet meer kan vast houden. Ik ben toen in overleg met mijn instruktrice met sporen gaan rijden, die het overgens al eerder had voorgesteld maar toen vond ik het nog niet nodig.
In het begin durfde ik amper mijn been aan te leggen omdat ik bang was de sporen te veel te gaan gebruiken, maar dit is niet het geval en nu gaat het goed.
Ik gebruik ze overgens alleen om te dresseuren en mijn collega rijd mijn paard ook en die doet dit zonder sporen maar met sweep.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:42

Tegen mij hebben ze gezegt dat ik ermee kon omgaan (met de sporen) omdat ik mijn benen stil genoeg hield, ik ben begonnen met een knopspoortje omdat Pinto niet voorwaarts was, en toen ben ik uiteindelijk met een wieletje gaan rijden (niet scherp)

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:27

ik vind wel dat je er mee moet kunnen rijden, want die kleine kindjes verpesten het alleen maar zo...

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:17

ik reed 4 jaar toen ik ermee begon, maar was wel 18. Bij mij werkte het wel, ik prikte het paard niet als het niet de bedoeling was, en het paard reageerde er redelijk goed op.
tja sporen moet je verdienen, je hoeft geen topruiter te zijn, maar wel je benen stil genoeg houden en er op een verstandige manier mee omgaan. Ook vind ik dat je het het best toch kan overleggen met je instructeur.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:27

Op mijn 15e heb ik voor het eerst gereden met sporen, om de meest foute reden ooit, een stakende pony.
En ik moet toengeven mn sporen stonden recht in mijn pony.
Volgens de meeste mensen heel fout, dat zal ik ook zeker niet ontkennen maar ik heb er geen moment spijt van gehad, anders had ik waarschijnlijk mijn pony allang verkocht of nog steeds dagelijks aan het vechten geweest. Daarna heb ik weer zonder sporen gereden.
Nu rijd ik alleen tijdens mijn priveles en soms met wedstrijd met sporen.
Dus eigenlijk ben ik op mijn 17e begonnen met sporen na 7 jaar.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:33

nou ik vind het alles behalve een slechte reden hoor........