Sporen moest je toch verdienen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:07

Ben het er wel mee eens dat die guppies nog niet met sporen moeten rijden hoor en vind dat sporen zeker in manege's niet thuishoren! Alleen als je weet hoe je er mee om moet gaan zie ik het kwaad er niet van in om er wel mee te rijden...

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:21

Ik kreeg sporen toen ik een startkaart kreeg en wedstrijden ging rijden. Denk dat ik toen zo ongeveer een driekwartjaar zonder had rondgehuppeld. (maar dan wel dagelijks gereden) Ik was net 9 denk ik...

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:40

ik rij nu 13 jaar en voor een paar maand terug voor het eerst met sporen gereden... Dit was alleen maar omdat Flame soms gewoon vergat dat ik erop zat en dan echt heel idioot ging doen... zo kon ik haar even goed op haar plaats zetten... want vaak was het het probleem dat ze op een zweep alleen nog maar erger ging bokken...
maar nu heb ik ze niet meer om vind het niet nodig...

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:00

Ik ben nu 13 jaar en rij 7 jaar lang/kort. Ik heb sinds kerst een bijrijdpony, en die ben ik de laatste weken ook met sporen gaan rijden. ik heb begin was het voor mij ook nog even wennen hoor, want als hij niet doorliet na zacht beentjes te geven gaf ik gewoon een schop. nu ging het de laatste tijd wel beter met sporen. Allen nu stop ik met die pony..

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:24

Ik was 12 jaar en vond het doodeng om met die dingen aan te rijden.
Toen waren het allemaal nog van die zwarte plastic spoortjes, ik vond het maar niks...
Ik heb toen ook weer heel lang zonder gereden. Pas een jaar of 10, 12 geleden heb ik ze weer aan gedaan en rijd nu altijd met spoor, een wielspoor van Balkenhol met grof wiel

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:58

ik begon met sporen te rijden toen het kon,
dus toen ik een stille beenligging had,anders mocht het niet,
en dat vind ik goed zo..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:05

Je moet ze verdienen, ze kunnen waardevol zijn mits ze goed gebruikt worden enz enz
Vind ik allemaal van die kreten; ze klinken mooi, maar hoevaak komen ze ook in werkelijkheid voor?

Ik zal een jaar of 10 geweest zijn dat ik sporen begon, bij mijn eigen pony. Ik heb het in het begin er vooral tijdens lessen mee gereden en was heel bang dat ik mijn pony pijn zou doen Schijnheilig Haha!
Ik zal ze heus niet gelijk op de manier gebruikt hebben zoals ze bedoeld zijn.
Misschien is het soms niet geheel eerlijk tegenover het paard/pony. Maar veel mensen leren nou eenmaal pas goed door het zelf te ondervinden, zo ook ik.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:08

ik heb nooit met sporen gereden (ben 17 trouwens en rijd 9 jaar Knipoog )
bij m'n pony heb ik ze niet nodig, die reageert prima op m'n been en we zijn nog niet van dat niveau dat je ze echt nodig hebt Knipoog

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:15

Ik vind ook dat je sporen moet verdienen.
Helaas zie je maar al te vaak kinderen of beginners met sporen rijden, omdat het mooi en stoer staat.
Bij die kinderen ligt het probleem ook vaak bij de ouders.
Die vinden het wel stoer dat hun kind met sporen en zweep rijdt, kunnen ze lekker opscheppen tegen andere ouders.
Er was ooit een kind op de manege waar mijn vriend werkte.
Daar staat een paard waarbij je absoluut geen zweep moet gebruiken, maar de moeder van dat jochie deed ons advies af als gezeur en stond erop dat haar zoon een zweep gebruikte, omdat hij een uitstekend ruiter was.(?)
Jongetje steigt op, geeft het paard een tik, paard bokt hem er keihard af, moeders kwaad omdat deze manege valse paarden had.
Vage mensen, ipv gewoon luisteren hun eigen zin doordrijven, en vervolgens gaan zeuren als het mis gaat.
Ik ben op mijn 11 met sporen gaan rijden op mijn toenmalige pony, op aandringen van mijn instructeur.
Ik zat in het wedstrijdteam van de club en hij vond dat we allemaal goed voor de dag moesten komen en netjes moesten presteren.
Ik heb Sascha gelukkig nooit geprikt, maar als ik de video's terug kijk heb ik mijn benen niet altijd mooi stil, dus eigenlijk was het erg verkeerd.
Ik gebruik ze nu dan ook niet meer, ik maak nu mijn eigen keuzes.
Ik heb ze nu niet nodig, en zo lang ik geen moeilijke oefeningen ga doen en Iwan gewoon voorwaarts is ga ik ze ook niet gebruiken.
Het is een hulpmiddel wat ik nu niet nodig heb.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:52

ik heb eigenlijk altijd zonder sporen gereden tot een half jaar geleden. Ging toen bij een vrouw rijden en daar MOEST ik sporen om, terwijl ik het toch eigenlijk niet nodig vond op sommige pony s Scheve mond Vaak kwam ze toch niet kijken en dan deed ik ze niet om en als ze kwam zei k gewoon dat ik ze vergeten was en dat t zo ook ging...

Van die meisjes die lope te prikke en te trappen met hun benen (en die dus sporen omhebben) daar kan ik echt nie naar kijken, word daar niet goed van... Verward

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:05

ik rijd nu eiegnlijk ook niet meer met sporen. soms als ze weer eens wat minder op het been is en ik dan zijgangen wil doen. dat ze weer even wat attenter word.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:19

ik heb toen ik 14 was ofzo (toen reed ik dus 4 jaar) een keer met sporen gereden, mn instructrice vond dat toen nodig. was er wel tevreden over maar heb het daarna nooit meer gedaan. het was ook niet de gewoonte om op die manege met sporen te rijden

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:59

Ik ben het wel eens met de stelling, maar wat moet je doen om ze te verdienen? Toen ik bijna klaar was in de L2 ben ik met knopspoortjes gaan rijden, omdat dat in de M1 verplicht is en omdat ik ze soms gewoon nodig had. Wel onder het toeziend oog van mijn instructrice. Ik was toen 15 en had bijna 10 jaar rij-ervaring. Maar heb je ze dan verdiend?

Overigens werd er bij ons op de manege door klanten nooit met sporen gereden, behalve bij de leasepaarden.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:43

ik was 15 of 16 en ik rijd er maar heel af en toe mee. soms wilt amber niet meer o vlot luisteren en dan moet ik echt heel hard drijven zeg maar en dan rijd ik een paar keer met spoortje en dan is ze daarna weer gewoon goed. dus dan rijd ik zonder sporen. ik heb ook best een stille beenhouding, en als ik dat niet heb dan merk ik dat meteen Haha!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:47

wij hebben trouwens ook paar van die mensen op de pc :S heletijd prikken en schoppen en een dunk dat ze hebben. met aan galoperen steken ze die spoor zowat in zijn kont. heb echt medelijden met die pony's.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:57

Ik heb in de 6 jaar dat ik rij 1 keer een kwartier met sporen gereden. Dat was op ene paard avn ene vrouwtje wat ALTIJD met sporen reed en het mij aanraadde. Omdat het haar paard was, heb ik het gedaan, en na een kwartier afgedaan uit pure wanhoop; Schoot neit op!!! Met been liep het paardje trouwens super.
Dus sporen niet voor mij, en trouwens voor niemand bij ons op de manege...... Maar daar moet ik bij zeggen dat onze manegepaarden nog aan de teugel gereden kunnen worden op kuitdruk, dus we hebben fijn spul Haha! Maarja, ik houer niet van en rij er niet mee, zou eht ook niet willen.
Mijn instructrice heeft met d'r paard nu de basis bevestigd en gaat hoger in de dressuur rijden, ze heeft wel sporen om, maar om de hulpen fijner te kunnen geven. Verder heeft die zo ene mega functionele èn mooie zit en rijd ze super.... dsu heeft d'r sporen wel verdient. Dan kan het, maar anders, pf, benk beetje anti spoor hoor!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:05

Ik vind het allereeerst ontzettend raar dat iedereen hier zoiets heeft van: GELUKKIG heb ik niet op een manege met sporen leren rijden.

Ik vind dat er genoeg goede manege's tussen zitten, met goede instructie.

Ik heb op de manege leren rijden met sporen. Ik was ongeveer 12 jaar en reed toen 7 jaar. Ik had 2x per week les, waaronder 1x per week carrousselles. In de carrousselgroep moet iedereen hetzelfde eruit zien en zonder sporen en zonder zweep rijdt niet op elk paard even fijn. (En allemaal met zweep is uiteraard niet praktisch, dan zit je elkaars paard te slaan). Dus deze keuze lijkt me duidelijk. Ik heb geleerd hoe ik er mee om moest gaan, als ik (onnodig) zat te prikken werd daar ook direkt wat van gezegd. Iedereeen in de groep kon zijn benen goed stil houden (op veel paarden was dat ook gewoon nodig Knipoog).

Vanaf mijn 14de ben ik vrij standaard met sporen gaan rijden. Ik vond het fijner, omdat sommige paarden nogal heftig reageren op een zweep. Dit was allemaal op een manege (hoewel ik vaak op de eigen paarden reed daar) en het zijn geen afgestompte manegebokken, maar grotendeels paarden die nog heel wat in hun mars hebben en ik ben blij dat ik daar heb geleerd hoe met een spoor om te gaan.

Nu rijd ik op mijn eigen pony buiten zonder sporen en in de bak met. Buiten vind ik het gewoon onnodig en mijn pony is ook gewoon goed aan het been (niet dat sporen daar voor bedoelt zijn, maar goed).

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:07

Toen k n jaar of 8 reed, reed k voor t eerst met sporen. Ook op die manege moest je ze 'verdienen'.

Vind t vreemd dat kleine kinderen met sporen rijden, maar rijden zij op manege ponys of op eigen ponys??

De meeste mensen die moeten ook steeds scherpere sporen gebruiken, omdat hun paard daar weer op afstompt Scheve mond

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:13

Ik reed ongeveer 1.5 jaar op die pony toen ik met sporen begon te rijden. Het zijn van die kleine knop spoortjes waar je eigenlijk geen flikker aan hebt en die je net zo goed niet aan kunt hebben. (moet eigenlijk ook nog steeds andere)
Ik rijd op een haf die het gewoon nauwelijks voelt als je aanspoort vandaar dat ik met die dingetjes rijd.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:26

Ik heb nog nooit met sporen gereden... Bloos! Tong uitsteken
Ik heb ze niet nodig, mijn pony is voorwaarts genoeg en we zijn nog niet helemaal opt niveau van zijgangen Haha!
Ik ben het helemaal eens dat je sporen moet verdienen.
Ik vind het ook echt achterlijk als van die kleine kinderen op hun eigen welshje(voorwaarts zat) gaan rijden met sporen. Alsof het bij het outfit hoort: cap, laarzen, sporen (en uiteraard een zweepje he Verward).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:28

Meeste paarden rijd ik zonder sporen......

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:29

Toevallig ben ik vandaag begonnen met sporen rijden Knipoog
Ik rij nu zo'n 4 jaar, en dan ook veel verschillende paarden gereden naast de manege lessen.
Maar ik rijd nu op 2 paarden met sporen, op eentje (waarvan de eigenaaresse al altijd met sporen reed) reed ik nooit met sporen omdat die altijd braaf was en goed aan het been was, maar de laatste tijd wil ze je steeds meer in de maling nemen en reageert niet goed meer op wat je doet.
Vandaag met sporen gereden en t ging super (Wel gewoon knop sporen Knipoog )
En op een andere omdat die gewoon weg doet alsof ie gekke henkie is, maar nu gaat ze het weer leren, en hoop dat ik binnenkort op haar weer zonder kan rijden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:48

Ik vind idd dat je je sporen moet verdienen
Ze zijn er om je hulpen te verfijnen, en als je een nette beenligging hebt kan het heel erg netjes en handig zijn

Toen ik mijn eigen paard een jaar had en we serieus wedstrijden gingen rijden ging ik op aanraden van mijn instructrice met sporen rijden.
Ik zat al weinig te rommelen met mijn benen, die lagen altijd netjes stil, en tijdens wedstrijden kon ik ze dan nog stiller houden omdat de minste beweging genoeg was.

Nu rijd ik niet meer met sporen, ten eerste is mijn beenligging nog niet stil genoeg, ik denk dat ik nog te vaak *onterecht* in haar buik zou poren.

Als mijn beenwerk goed genoeg is en we aan de wedstrijd gaan zal ik ze misschien gaan gebruiken...alhoewel Par nog gevoeliger is op mijn been dus betwijfel eigenlijk of ik ze nodig zal hebben.

Mirjammie

Berichten: 864
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:59

Sporen moet je zeker verdienen!

Ik ben pas met sporen gaan rijden toen ik 9 jaar reed, ik was toen 19 jaar. Sinds een half jaar reed ik toen wedstrijden met een manegepaard (geen afgestompte manegeknol, bij ons hebben ze gelukkig wel paarden die nog heel wat in hun mars hebben Haha!! Door mijn instructrice werd me toen aangeraden bij wedstrijden eens met een spoortje te rijden. In het parcours is hij namelijk nogal kijkerig, en met mijn korte beentjes (ik ben 1.68, hij is 1.76) was ik niet altijd overtuigend genoeg Knipoog.

Inmiddels rijd ik in de dressuur en springles altijd met een klein spoortje. Mijn instructrice houdt dan echt wel in de gaten of ik wel 'eerlijk' rijd met mijn sporen!!

Wat ik inderdaad niet goed begrijp is dat sommige kinderen al heel jong met sporen op een pony worden gezet, onder het mom 'dan hoeven ze niet zo hard te schoppen'. Wanneer een kind van acht jaar al goed kan rijden (dit komt ook voor!) vind ik het een heel ander verhaal.

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:34

Ik vind ook dat je ze moet verdienen. Anders zit je de hele tijd in je paard te prikken Scheve mond Lijkt me niet echt prettig