DA bij paard gehad; acute maandagziekte

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

DA bij paard gehad; acute maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:23

Vanmiddag ging ik gelijk vanuit het werk even naar mijn paard toe om even te rijden. Ze staat nu tijdelijk elders om gedekt te worden. Afijn, ik snel poetsen, omkleden, opzadelen en de bak in. Eerst maar eens een minuut of 5 rondgestapt en wat kleine oefeningen gedaan in stap, niks bijzonders eigenlijk. Daarna maar eens wat gaan loswerken in draf en galop. Paard was wat lastig op links, dus daar wat extra aandacht aan geschonken.

Na ca. 15 minuten begon het paard ineens gigantisch te zweten, tja, het was ook warm maar toch maar even gaan stappen. Na een rondje stap begon ze echt kreupel te lopen, helemaal stijf. Ik het zadel eraf gegooid en paard los in de bak laten staan. Snel even een halster opgehaald en paard in de box gezet. Ze was wel stijf maar wou nog wel lopen en eten ging er ook wel in. Nog even de boel aangezien maar ik vertrouwde het niet echt. Samen met Ilonka afgesproken dat zij Gently goed in de gaten zou houden want ik moest naar huis, kinderen ophalen etc.

Onderweg naar huis belde Ilonka al: "paard staat nu met de rug bol en wil geen pas meer verzetten" Okay, dan moet de dierenarts dus maar even komen. Die zag gelijk eigenlijk wel wat er aan de hand was dus Gently pijnstillers gegeven en poeder voor door het water. Ook nog even een buisje bloed getapt om de waarden even te bekijken. Morgenochtend is hij weer op het dekstation en dan zien we wel weer verder.


Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:49

jeetje wat vervelend!sterkte!

Er is geen geheim zo diep, als dat tussen een ruiter en zijn paard.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:51

hè bah, dat vind ik altijd zo'n eng iets...

Sterkte ermee!


xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:12

Hè jakkes wat eng Scheve mond
Hopelijk is het allemaal weer goed, sterkte!

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:26

Heb je enig idee wat de oorzaak is, te veel voer of zoiets?

Is het paard er bekend mee?

Veel beterschap gewenst en geef hem maar een dikke knuffel!!

Groetjes Annemarie

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 22:27

Ik denk dat het een combinatie van factoren is geweest: Andere stal, ander brokje, zwaardere bak, omslag van het weer en een iets te fanatieke amazone die even snel paardje recht wou richten. Arm paard Ach gut dat was alles bij elkaar net iets teveel van het goeie denk ik.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:21

Aiii das balen zeg.. maar idd de factoren die je noemt kunnen idd de oorzaak zijn en vergeet vooral stress niet das ook een belangrijke boosdoener.
Voor de nabehandeling kan ik je NAF D-Ty van de paardendrogist aanbevelen. Tjo is ook spierbevangen geweest maar nog niet zo erg dat ze vast stond, we waren er op tijd bij.
Sterkte en beterschapjes....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:24

He, das rot! Hopen dat t paardje snel opknapt en niet te lang op rust hoeft, dat is over het algemeen geen pretje (voor paard én eigenaar). Heb dat ook al een keertje mee mogen maken.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:27

Jeej wat rot. En erg eng dat het ineens zomaar gebeurt. Hope dattie snel weer beter wordt.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:42

En hoe is het nu met je paardje?

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 11:31

Vanmorgen leek ze alweer prima in orde. DA was er goed over te spreken. Ze is ook geinsemineerd en kan vanmiddag naar huis. Lekker in een kale wei (heb net stukje afgepaald) en de eerste week dus verder helemaal niks. Daarna gaan we wel weer heel rustig opbouwen.

BloemBloem

Berichten: 16577
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:12

Wat fijn dat de DA tevreden was. Maar wat was nou precies de oorzaak dat ze kreupel liep, aan het zweten was en daarna helemaal geen pas meer wou verzetten.....Door wie is ze trouwens gedekt?

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 13:29

Typisch gevalletje van acute maandagziekte dus...
Ze is gedekt door Royal Bravour.'K hoop dat ze drachtig is ondanks al deze toestanden. Ze gaat straks lekker de wei in. Gooi er wel een waterdichte deken op en dan zien we over een week wel eens weer. Dan gaan we wel eens weer heel rustig opbouwen met wat stapwerk/longeren zonder bijzet etc.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 19:03

Ze is weer thuis in de wei en erg gek op de neutradex. Mal paard. Nienke kwam al met een idee voor een naam met een A : Americo, kan ie bijklussen als paard van Sinterklaas!! Hoezo, die loopt op de zaken vooruit. Eerst over 18 dagen maar eens zien of ze drachtig is van een klein schimmeltje (of een bruine)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:27

Yep neutradex, supermiddeltje....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JudithGigi en 74 bezoekers