Hartverzakking op de kar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Hartverzakking op de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 15:01

Nou gister lekker met de kar weg, ons mam ging ook mee voor de tweede keer, eindelijk had ik haar weer eens zo ver gekregen.
Nou alles prima, komen we op een bospad en een stukje erlangs, beneden ( bospad lag verhoogd) staat zo'n houtversnipperaarsmachine te werken. Oke ik wist al dat Donna daar bang van zou zijn en zou gaan springen. Dus ik de teugels goed strak en voet vast op de rem zodat ik snel kon handelen. Nou pony begint dus zoals voorspeld te springen. Dan zie je die kont ook nog eens zo lekker zakken. Maar goed ik was er goed bij en dus niet zo veel aan de hand. Nog niet althans. Schieten in een keer de teugels tussen mijn handen door!!!!!! Nou je kunt wel raden wat er toen dus gebeurde. Knol aant kletteren en mam doodsbang achterin. Groom dacht ohh dat komt wel goed. Dus ik vliegensvlug op die rem, maar ja dat helpt geen bal dan natuurlijk en tegelijkertijd met twee handen die teugels twee meter ingehaald en ikke mooi met twee handen beide teugels vasthouden en ikke achterover gehangen. Letterlijk dus in de mond van mn knollie gaan hangen met heel mn gewicht. Ze zat zo weer in de stap en alles was binnen een paar minuten gebeurd maar voor mij leek het toch wel veel langer. Nou echt mn hart die voelde ik wel heel hard kloppen en mn handen trilden hellemaal. Gelukkig was het een pad met veel bomen dus ik had mijn laatste redmiddel mocht het nodig zijn al uitgekozen, gelukkig was dit niet nodig.
Moeder hellemaal een hartaanval gekregen en mijn groom vertrouwde volledig op mij en zat er nog net zo rustig bij als voorheen.
Nou even later komen we een tractor tegen, wéér hetzelfde, glijden weer die teugels tussen mn handen uit!!!!!! Gelukkig was het nou niet zo heftig als de eerste keer.

Een ding staat in ieder geval vast volgende keer rijd ik met nieuwe antislip teugels en nieuwe antislip handschoenen.
Pfff gelukkig is alles goed gegaan. En godzijdank is mijn reactie vermogen heel groot en raak ik niet in paniek, maar of ik mn moeder nog ooit mee krijg??? Dat denk ik toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:59

Arme moeder van jou Ach gut Wel balen van die leidsels zeg, moet je er een keer op kunnen vertrouwen, gebeurt er zoiets... Hoe kwam dat eigenlijk? Waren ze nat van het zweet geworden ofzo? Verder is het gelukkig nog redelijk goed afgelopen... En is moeders al bekomen van de schrik?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:41

Jee Roos, dat is niet zo mooi! Wie was je groom, Ralph?

Hahaha, arme mams, geef haar maar een dikke knuf van mij hoor, en gewoon volgende keer weer mee nemen, dan komt ze wel over dr angst heen... had je Balouk ook meegenomen? Waar was dat trouwens, welk pad?

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:04

Zielige moeder van jou Knipoog ... Mijn moeder zou dan noooooit meer meegaan in een kar met een paard ervoor ofzo, mijn moeder is altijd als de dood dat ze er vandoor gaan Knipoog .

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 11:33

ons mam is weer van de schrik bekomen gelukkig ja.
Miek, Ralf was de groom ja, maar die kon nou toch niet zo veel en vertrouwde volledig op mij. Zal mam een knuffel geven ja.
De leidsels zijn slechte leidsels. Eerst waren ze heel erg hard toen ze nieuw waren dus heb ik ze goed ingevet, nou zijn ze soepel, maar wel vet. Goedkope zooi eigenlijk, haal ook nieuwe voor ik weer ga rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:01

Tjee... dat is even schrikken zeg! Wel slordig dat je tot 2x toe je leidsels liet schieten. Overigens kun je sowieso je paard beter wat meer ruimte geven in zo'n geval, niet bij voorbaat al op de rem gaan staan. Probeer het voorwaarts op te lossen.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 12:27

Ik vind het fijn als mensen tips geven, maar dat je zegt dat het slordig is dat ik mijn teugels liet schieten vind ik een beetje flauw. Als je goed gelezen hebt gleden ze er gewoon tussen uit door de druk die erop stond. Dus slordig, ik zou niet weten wat ik anders had kunnen doen om dit te voorkomen? Slordig is het wel dat ik niet eerder bij heb nagedacht dat dit klote teugels zijn en klote handschoenen. Gelukkig maakt ieder mens fouten en heb ik hier goed van geleerd.

Jou tip over wat meer ruimte geven en voorwaarts oplossen snap ik niet hellemaal. Tenzij jij uit mijn verhaal hebt opgevat dat ze omhoog ging, dan snap ik het wel, maar dat was het probleem niet. Ook heb je verkeerd opgevat over de rem, ik ging niet bij voorbaat op de rem staan nee, ik had alleen mijn voet er vast opgezet zonder te remmen zodat ik snel kon ingrijpen mocht het nodig zijn. Ik zou ook niet weten waarvoor ik haar stil zou willen zetten als ze een beetje spastisch doet, dat heeft totaal geen nut nee en werkt alleen maar tegen. Wat ik dus deed is haar wel voorwaarts laten blijven gaan, alleen hield ik haar wel tegen dat ze niet in volle rengalop ervandoor ging waar ze wel behoorlijke zin in had. Gevolg was dus dat er een grote druk op mijn teugels kwam en ze dus tussen mn handen door slipten. Dus ik weet niet of jou tip dan nog geld? Zo ja, dan zou ik graag willen horen waarom enzo.
Vat dit niet op als boos ofzo, want ik ben altijd in voor tips. Probeer alleen duidelijk te krijgen wat je ermee bedoelt.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:28

Goh Tessebes, vind je ook niet dat mijn zusje wat op mij lijkt? Misschien nog wel erger! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:55

Koortje schreef:
Goh Tessebes, vind je ook niet dat mijn zusje wat op mij lijkt? Misschien nog wel erger! Haha!


Erger? Ik weet het niet hoor?! Knipoog Tong uitsteken

Waarschijnlijk heb ik je zus gewoon verkeerd begrepen en zij mij.
Ik had begrepen dat ze al gelijk meer druk op de leidsels had genomen, waardoor een paard over het algemeen alleen maar moeilijker bestuurbaar en gespannen wordt.
Verder is het, als je met Achenbach rijdt, moeilijk om je leidsels te laten glippen. Het kan gebeuren hoor, tuurlijk, maar 2x? Slordig is misschien niet het juiste woord, maar vervelend is het wel. Als je paard er van tussen wil, kun je misschien beter even voor de noodgreep kiezen, de leidsels kunnen dan zeker niet uit je handen glippen.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 20:13

Dank je Tessebes voor je reactie. Ik heb mijn koetsiersbewijs nog niet. Ik wil hem wel halen, maar ja met school en plaatsen waar dat kan enzo heb ik er nog geen tijd voor gehad om ermee te beginnen. Maar je hebt zeker gelijk dat het wel verstandig is om volgens het achenbach systeem te kunnen rijden.
Maar voorlopig andere teugels en handschoenen en dan komt dat bewijs hopelijk dit jaar wel.