tsss sommige ruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 16:09

QQQQ schreef:
Sja, dan krijg je ook niet aan d'r verstand dat het paard het elders misschien beter zal hebben....
Bijrijders wil ze ook niet aan??


we hebben haar bijna zover gekregen een tijdje geleden dat ze hem wilde verkopen, maar ze heeft hem toen wel te koop gezet maar ze vroeg er toen expres veel te veel voor. dus niemand reageerde natuurlijk. Ze wil hem toch niet kwijt. Ze heeft sinds kort een bijrijder, maar alleen om af en toe mee buiten te rijden. verder laat ze af en toe haar instructrice die af en toe op het paard rijd. dan loopt ie ook gewoon braaf goed zijn rondjes. Maar ze is zelf gewoon te bang. echt een beetje een hopeloos geval voor beide.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 16:15

Sonja schreef:
Nou ik snap die pensionhouder ook niet hoor. Als dat paard zo mager is, dan voert hij stomweg te weinig ruwvoer. Voor het beetje werk dat dat dier maar doet, heeft hij niet veel krachtvoer nodig. Als de stalhouder daar een goede hoeveelheid hooi en/of kuilgras bij geeft, dan hoeft weinig biks doorgaans geen probleem te zijn.

Feit blijft dat het een triest verhaal is, en inderdaad weer een voorbeeld van een mens met paard.


beetje werk. het paard word elke dag flink gereden tot het helemaal op is. in een zware bak waar de rest van de ruiters niet in rijd in de zomer. daar gaat zij juist in rijden om hem extra moe te krijgen. en de pensioneigenaar mag gewoon niet meer voeren van haar. Ik bedoel mijn paard krijgt naast zijn hooi nog 4 kilo brok. Dit heeft ie gewoon nodig. Ze is nog in de groei moet werken en is nogal groot.

Vorig jaar heeft de eigenaresse zelfs een tijdje valeriaan bijgevoerd om haar paard rustig te krijgen. terwijl ze gewoon zelf bang is voor niets. ik ken het paard zelfs als er een vrachtwagen voorbij komt blijft hij nog even rustig staan.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:17

Als ze het geld kan missen, stuur d'r dan eens naar Ulrieke Thiel voor zitles (werkt erg goed voor angstige ruiters; heb het resultaat gezien!). In eerste instantie niet met eigen paard. Moet ze natuurlijk wel open staan om aan zichzelf te willen werken en niet denken dat ze het allemaal perfect doet...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:19

Beetje dubbel verhaal... Mijn paard staat ook niet echt hoog in het voer (mischien 1.5 schep/dag) maar ik geloof niet dat hij zich erg druk zou maken over een halfuur longeren en dan nog en half uur tot drie kwartier rijden. En ook hij is jong... Ik zou het eerljk gezegd meer raar vinden als ik er 4 kg brok per dag in zou moeten stouwen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 16:21

das mischien wel een tip voor haar. ze heeft geld genoeg ik zal het eens doorgeven. Ze staat wel redelijk open voor tips alleen durft ze tijdens het rijden niet veel toe te passen.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:21

en heeft ze wel {goede} les?? als ze dit heeft kan haar instructrice er dan niet wat van zeggen, iets in de trant van: het gaat nu zo verschrikkelijk goed, hij kan wel wat meer eten hoor!!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 16:26

manic schreef:
Beetje dubbel verhaal... Mijn paard staat ook niet echt hoog in het voer (mischien 1.5 schep/dag) maar ik geloof niet dat hij zich erg druk zou maken over een halfuur longeren en dan nog en half uur tot drie kwartier rijden. En ook hij is jong... Ik zou het eerljk gezegd meer raar vinden als ik er 4 kg brok per dag in zou moeten stouwen.


tssja het ene paard heeft meer nodig dan het andere mijn paard is 1.70 en nog in de groei. hij heeft zijn 4 kilo hard nodig. ze ziet en nu gewoon goed uit precies goed niet te dik niet te dun ze glanst mooi en zit gewoon goed in haar vel. Terwijl haar paard gewoon echt mager is en nog zijn hele wintervacht heeft er super dof uitziet en gewoon een beetje weg staat te kwijnen in de stal.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:26

Amvbeek schreef:
das mischien wel een tip voor haar. ze heeft geld genoeg ik zal het eens doorgeven. Ze staat wel redelijk open voor tips alleen durft ze tijdens het rijden niet veel toe te passen.


Dan is dat wel een goeie. Is namelijk ook psychologe en geeft ook apart cursussen voor ruiters met angst. Die aparte cursus hoeft niet persé, al kan het wel helpen, maar de zitles zelf geeft op den duur echt meer zekerheid en vertrouwen.
'n vriendin van me durfde ook eigelijk niets meer op het paard en nu heeft ze laatst met groot plezier een springcursus volbracht!!! Had ik een half jaar geleden nooit geloofd, dat dat nog zou gebeuren...

Manic:
In zo'n zware bak, dat scheelt heel veel hoor: is net of ie de hele tijd over balkjes moet lopen (en erger), dus dat is zo best zwaar (al vind ik 4 kilo ook wel weer veel...afhankelijk van het soort krachtvoer)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 16:43

dat van die zitles zal ik wel eens doorgeven. dat is wel iets voor haar. Ze krijgt wel privé les. eerst kreeg ze ook les op de ruiterclub groepsles. Maar hier is ze mee gestopt omdat ze daar te bang was. met die adnere paarden en zo. haar instructrice heeft haar al meerdere malen verteld dat het paard echt niets doet maar ja ze is zo bang dat ze dat niet geloofd. eigenlijk heel sneu dus

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:58

Amvbeek"]
[quote="Sonja schreef:
Nou ik snap die pensionhouder ook niet hoor. Als dat paard zo mager is, dan voert hij stomweg te weinig ruwvoer. Voor het beetje werk dat dat dier maar doet, heeft hij niet veel krachtvoer nodig. Als de stalhouder daar een goede hoeveelheid hooi en/of kuilgras bij geeft, dan hoeft weinig biks doorgaans geen probleem te zijn.

Feit blijft dat het een triest verhaal is, en inderdaad weer een voorbeeld van een mens met paard.


beetje werk. het paard word elke dag flink gereden tot het helemaal op is. in een zware bak waar de rest van de ruiters niet in rijd in de zomer. daar gaat zij juist in rijden om hem extra moe te krijgen. en de pensioneigenaar mag gewoon niet meer voeren van haar. Ik bedoel mijn paard krijgt naast zijn hooi nog 4 kilo brok. Dit heeft ie gewoon nodig. Ze is nog in de groei moet werken en is nogal groot.
[/quote]

Wat ik ook al eerder zei: Kelvin is na een kwartier ook zeiknat van het zweet, maar dan rij ik ook rustig een half uur tot een uur door... En die bak is niet haar probleem, maar dat van de pensionstal. Met Kelvin kan ik gewoonweg niet naar buiten, die MOET ik in de bak rijden (anders word het een regelrechte zelfmoordpoging. Ik vind het ietwat voorbarig om te roepen dat zij in die (te zware) rijbak rijd om hem moe te krijgen... Liever dat dan in het bos/weiland oid aan de slag te gaan terwijl je niet durft, waardoor er juist ongelukken gebeuren...

Ik vind 4 kilo brok overigens belachelijk veel (ook voor zo'n groot paard, mijn ruin haalde met gemak 1m80 en die kreeg ook maar 1,5 tot 2 kilo brok), maar goed... Daar gaat het nu niet over.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:01

Pervinco schreef:
En die bak is niet haar probleem, maar dat van de pensionstal. Met Kelvin kan ik gewoonweg niet naar buiten, die MOET ik in de bak rijden


Wat ik ervan begreep is er de keuze uit meerdere bakken, die niet allemaal zo zwaar zijn.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:09

Zo iemand heeft denk ik ook goede hulp nodig. Het lijkt me erg frusterend om gek te zijn op je paard maar de angst te hebben om te rijden. Niet leuk voor haarzelf. Een goed instucteur meot haar vertrouwen geven om haar paard te rijden, en haar voorbereiden om ook alleen te kunnen rijden. Zonder dat het paard zo weinig gevoerd wordt. Mij lijkt dat ze toch wel gek is op haar paard, anders verkocht ze hem wel?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:12

Is erg frustrerend! (heb het van dichtbij mee gemaakt). De meeste instructeurs zijn er echter niet voor opgeleid, om ermee om te gaan (velen snappen überhaupt niet dat je bang kan zijn op een paard, als dat paard niks vreemds doet of aangeeft). Ulrike ging daar erg goed mee om, vond ik, met onverwacht resultaat.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 17:13

Wij hebben inderdaad aan stal keuze uit twee bakken beide omheind alleen 1 word er erg zwaar als het een tijdje droog is. de andere is gewoon. verder hebben we 10 minuten stappen verderop een binnenmanege met drie bakken.
En we hebben het inderdaad niet over mijn paard nu. die gewoon 4 kilo nodig heeft en het hier gwoon goed op doet ziet er goed uit en loopt hier ook gewoon goed op. kan je vanavond nog een foto sturen waar ze op staat kun je zien dat sommige paarden dit gewoon nodig hebben. Vooral aangezien er op de wei bij ons niet veel meer staat. Maar dit is ff of topic

maar ff over dit paard. als ze hem een half uur in die bak laat lopen is ie gewoon bekaf. en dan heb ik het niet over alleen zweet. mijn paard zweet ook snel. Maar haar paard is dan gewoon echt moe en dan wordt ie nog eens aan het werk gezet.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 17:14

het is inderdaad ook heel sneu voor haar want ze geeft ook echt wel om paarden ze is alleen zo bang. En dit krigjt ze er niet uit ze is ook al een keer van instructeur veranderd maar ze blijft bang. aan de andere kant heb ik ook wel bewondering voor haar dat ze door blijft gaan. want zoals ik het zie heeft ze er zo ook niet echt plezier in.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:50

Ik vind een half uur laten rennen en dan nog een half uur rijden inderdaad best veel. Dat rennen is best vermoeiend, zeker in een zware bak. Dan zou ik mijn paard al snel 3kg geven.
Ik hoop dat die mevrouw hulp zoekt en het oplost, want ze lijkt me niet echt onaardig.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:54

Sonja schreef:
Nou ik snap die pensionhouder ook niet hoor. Als dat paard zo mager is, dan voert hij stomweg te weinig ruwvoer.


Dat gaat niet altijd op hoor... mijn hengst was ook een gratenbaal, hij kreeg 3 kilo biks per dag, 2 kilo wortelen of appels, extra brood en 4 plakken kuilgras... Tegen de tijd dat we klanten kregen (veulenseizoen) en als het kouder werdt dan voerden we hem voor het zicht en voor de kou extra nog eens een kilo gehakte mais bij zodat hij wat vet op zijn ribben kreeg.... Ondanks zijn magerte glimde zijn vacht en stonden zijn ogen helder en fris. Hij kon ook uren rennen en spelen en was altijd vrolijk en gezond.... Hij was gewoon licht gebouwd, heel rank... Een soort renpaard figuur Knipoog sinds hij gecastreerd en verkocht is en hij nu de hele dag lekker op de wei staat begint hij wat uit te zwaren... Maar hij zal altijd een rank paardje blijven...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:53

Tja, heel dubbel.....
Aan de ene kant is je eerste reactie, wat sneu voor het paard. Maar aan de andere kant, als ik dit zo lees bedoeld de eigenaresse het helemaal niet verkeerd. Ze is gewoon doodsbang, maar wel zo gek met het beestje dat ze hem wil houden.
Met stiekem bijvoeren help je haar (en uiteindelijk het paard) dus helemaal niet bij (en ik vind het sowieso niet kunnen ). Je zal haar veel meer helpen, door haar begeleiding te bieden in het rijden.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:03

Op welke stal sta je?
Bij ons houdt de stalhouder ook de paarden in de gaten maar overlegd altijd als hij het voer veranderd. Mabel begon met 2 kilo, maar zit onder tussen al op 4 kilo brok (en nog een flinke berg kuilgras en kuilmais). Wordt ook elke dag een uur flink gereden, en is niks te dik.
Wat de stalhouder doet is niet terecht, maar hij moet met haar gaan praten. En jullie moeten ook op haar inpraten.
Misschien neemt ze het dan aan, of als de stalhouder zegt van zo'n mager beest wil ik niet als visite kaartje hebben staan...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:41

ik sta op stal de schoot maar de stalhouder heeft het paard niet zonder het te zeggen bijgevoerd, hij heeft haar wel eerst gezegd. Ook hebben we dit al verschillende keren tegen haar verteld. maar ze blijft wel elke keer volhouden dat het goed gaat. als je aan haar vraagt en hoe ging het rijden dan zegt ze altijd ow het ging goed hoor. terwijl dit helemaal niet zo is. best lastig dus allemaal. daarnaast is ze niet echt heel aardig tegen over de andere stalgenoten wat het ook af en toe wel moeilijk maakt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:59

Dus jullie bepalen voor haar dat het rijden niet goed gaat?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:13

Heike schreef:
Tja sommige mensen. Toch vindt ik dat de pension eigenaar niet zomaar kan bijvoeren. Dat moet de eigenaresse in ieder geval weten. En anders had hij haar er beter uit kunnen zetten.

Ik zou het echt niet waarderen als mijn staleigenaar zomaar dingen doet die ik niet weet.


ben het wel met jullie eens, maar van de andere kant: dat beestje is op en dat kun je ook niet maken. in dit geval is het voor het paardje beter en anders moet iemand toch maar eens een hartig gesprek met die vrouw voeren want dit kan echt niet

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:13

Amvbeek schreef:
best lastig dus allemaal. daarnaast is ze niet echt heel aardig tegen over de andere stalgenoten wat het ook af en toe wel moeilijk maakt.


Geen wonder dat ze niet al te vriendelijk is, als iedereen aan haar kop zeurt. >;)
Misschien helpt het om haar te steunen ipv steeds kritiek te hebben?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:18

Billy"]
[quote="Amvbeek schreef:
best lastig dus allemaal. daarnaast is ze niet echt heel aardig tegen over de andere stalgenoten wat het ook af en toe wel moeilijk maakt.


Geen wonder dat ze niet al te vriendelijk is, als iedereen aan haar kop zeurt. >;)
Misschien helpt het om haar te steunen ipv steeds kritiek te hebben?
[/quote]

maar dat is gewoon moeilijk lijkt mij, mensen zijn snel genijgt om het als kritiek te zien, maar in feite willen ze haar wel helpen. misschien dat ze dat nog iets duidelijker moeten maken Verward kan het van de ene kant ook wel een beetje in denken dat je dat doet als je bang bent om te rijden, maar om je paard dan maar bijna niks te voeren vind ik toch wat ver gaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:34

capopjekop schreef:
maar dat is gewoon moeilijk lijkt mij, mensen zijn snel genijgt om het als kritiek te zien, maar in feite willen ze haar wel helpen. misschien dat ze dat nog iets duidelijker moeten maken Verward kan het van de ene kant ook wel een beetje in denken dat je dat doet als je bang bent om te rijden, maar om je paard dan maar bijna niks te voeren vind ik toch wat ver gaan.


Nou sorry hoor, maar ik vind dit niet bepaald hulp... Als ik al lees dat zij zegt dat het rijden goed gaat en de rest vind dat het niet goed ging...