Manegepaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:19

Even back to reality!!!
Wordt hier nou wel enkel het voorbeeld gegeven van oude manegepaarden maar ook oude privepaarden die niet meer kunnen gaan vaak naar de slacht. Wat gebeurt er namelijk? een paard kan niet meer lopen door pijn of leeftijd, is verzekert dus vervalt aan de verzekeringsmaatschappij, manege of eigenaar krijgt geld voor een nieuw paardje en het oude paard wordt door de verzekering verkocht aan de slager.

Natuurlijk zouden we dit allemaal graag anders zien maar de meeste maneges en verenigingen hebben nou eenmaal niet de ruimte en het geld om al die ouwetjes te houden. Ook bij ons lopen wel een aantal paarden die afgekeurd zijn voor de sport maar als ze op een gegeven moment niet meer kunnen kunnen ze niet meer (de leeftijd daarvan is verschillend, wij hebben ook al een shetti van 34 gehad en een rijpaard van in de twintig...) Als je ze dan allemaal houdt heb je op een gegeven moment geen plaats meer voor jongere paarden en kun je je manege wel omdopen tot een rusthuis!
Verder hebben de paarden bij ons op de manege ook niet slecht, elke dag in de wei of uitloop, eten zat en goeie verzorging.

Ik wil zelf niet dat mijn paardjes eindigen bij de slager en zal ze ook een fijn pensioen geven tzt maar als ze echt pijn hebben gaat het niet meer. Dan is het volgens mij ook niet eerlijk om ze te houden voor mijn eigen plezier....
De keuze dan tussen een spuitje en de slacht daar wil ik nog niet over nadenken. Heb over alletwee al de nodige schrikverhalen gehoord...
Hoop wat dat aan gaat dat ze van ouderdom tegen die tijd zelf een keer gaan.... Lijkt mij het meest vreedzame... Ook al zal ik er dan ook nog moeite genoeg mee hebben....

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:55

Ik vind het ook zielig, eerst hard werken, en dan afgedankt worden

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:23

Bij ons op de manege lopen een aantal oudere (2+) pony's mee. Er is in de tijd dat ik er sta (anderhalf jaar) niets naar de slager gegaan. Vraag me alleen af of de slacht wel zo'n slechte optie is als jullie denken. Zeker als het manegebedrijf geen eigen land of de financiele middelen heeft om al die uitgewerkte pony's met pensioen te sturen.
Een van de manegepony's (dik 30) werd vorig jaar gekocht door een gezin met een klein meisje. Bere-enthousiast en superzorgzaam waren ze.....de eerste 2/3 maanden....Meisje had nl toch niet zo'n zin meer, pony lieten ze in de box staan. Uiteindelijk is ze weer teruggenomen voor de manege en loopt nu blij haar ene uurtje per dag mee.
Een andere oude pony (ook rond de 30) was echt op, redde dat ene uurtje niet meer dus die kreeg een leuk plekje als gezelschapspony voor een ander paard, lekker op de wei. Tot diezelfde pony niet zo heel lang daarna op marktplaats stond als kinderpony, ineens de helft jonger Verward Dat was dus de eerste en de laatste keer dat een pony op die manier met pensioen ging. Denk dat deze pony beter af was geweest met een enkeltje slager, al klinkt het nog zo hard.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:33

asjoe4ever schreef:
Ik vind het ook zielig, eerst hard werken, en dan afgedankt worden


ben ik het helemaal mee eens!
En ook met prive paarden,als ze oud worden en zijn niet meer goed voor de sport dan moeten ze verkocht worden.ik vind zelf van waar je aan begint moet je afmaken.ninla blijft dus bij mij wat er ook gebeurt!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:47

Sommige paarden worden naar de slacht gebracht, ja, ik ken een manege waar ze dat doen. Maar ik vind dat enorm zielig!! Een mens die niet meer kan werken maken ze toch ook niet dood?!
In ieder geval; op de manege waar ik reed doen ze dat niet. De paarden die er het langste staan blijven zelfs op het weilandje wat bij de manege hoort en de paarden die niet wegkwijnen van verdriet als ze er weggehaald worden gaan naar een speciaal rusthuis in Stompwijk.
Véél beter!