Mensen op 't ruiterpad.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:51

Om nog even terug te komen op mijn voorbeeld waarbij ik aangaf afgelopen zondag een bocht om te zijn gegaloppeerd waarbij ik plots oog in oog stond met mijn oom zijn tweespan.
Tuurlijk was het stom, ik zat gewoon niet op te letten. Ik kwam net uit de crossbaan en was nog even Ozep aan het doorverzamelen, beetje links in buigen, beetje recht, wisseltje… Ik was helemaal in gedachten en had heus niet de intentie om iemand express van de sokken te rijden. Dit gebeurde overigens ook helemaal niet want toen ik de aanspanning zag had ik Ozep direct in stap en we konden elkaar heel rustig passeren.
Wat nou als er 20 pony’s hadden gestapt? Dan had ik hetzelfde gedaan… Er was helemaal geen paniek oid en wanneer die pony’s er niet tegen kunnen dat iemand van een doorverzamelde galop een overgang maakt naar stap, dan hebben ze niets te zoeken in het bos. Want wat als er een duif uit de bosjes opvliegt? Je mag verwachten dat een ruiter die in het bos rijdt wel een beetje kan anticiperen op onverwachte gebeurtenissen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:18

fabienne schreef:
Hmmmm het valt me op dat er slecht gelezen wordt.

Hoe los je het als asociaal galopperende ruiter dan op als na die onoverzichtelijke bocht dan ineens een groep van 20 rustig stappende pony´s je tegemoet komt? Dat gegeven is toch net zo gevaarlijk als wanneer er mensen op lopen die er eigenlijk misschien niet thuishoren?

Wat ik wil zeggen is, je moet gewoon altijd uitkijken, en je hebt alleen recht om je hobby uit te oefenen, als je daar anderen geen schade mee toebrengt. Op het moment dat je stelt dat je rustig iemand omver wilt rijden, ben je verre van sociaal bezig.

Ik denk dat de meesten dat ook wel doen. Het is alleen zo dat je een paard waar ook nog eens iemand op zit, sneller ziet. Die steekt namelijk boven de bosjes uit. MAar picknikkers niet.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:20

duiven zijn leuk, eenden ook, vooral als je in de galop nog een beetje (veel) knijpt en je broek omhoog kruip.. jah spijkerbroek. je hangt naast je zadel en aan dezelfde kant vliegt een eend op Haha!:D niet lollig, maar ik lag wel in een deuk... op het zadel overigens.
paarden daarintegen.. ik weet t niet hoe ze reageert, ze wordt meestal verliefd op alles wat op 4 benen loopt en wil er achteraan...
ik passeer altijd in stap of haal in in jog.. no problemo

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:30

ThePast03 schreef:
Ik lees hier dat andere mensen niets te zoeken zouden hebben op het ruiterpad. Was het maar waar.
Wettelijk is het zo dat iedereen gebruik mag maken van ruiterpaden/ruiterroutes. Als je per ongeluk iemand omver rijdt ben je dus wel verantwoordelijk voor de schade.
Ruiterpaden/ruiterroutes geven aan waar ruiters mogen komen maar geven de ruiters geen alleenrecht op zo'n pad. Iedereen mag er gebruik van maken.
Je kunt dus moeilijk tegen zulk soort mensen zeggen dat ze er niets te zoeken hebben.

Persoonlijk lijkt het me ook veel beter om dit soort mensen, vooral als ze kleine kinderen bij zich hebben, op een vriendelijke manier te wijzen op de gevaren.
Als mensen gaan klagen over scheldende ruiters of over ruiters die hun omver gereden hebben, heb je dikke kans dat je straks nergens meer mag komen.


in onze omgeving is dit dus niet van toepassing, en bij ons lopen ze toch ook echt op de ruiterpaden. Je mag namelijk alleen op de ruiterpaden indien je een vergunning hebt, en die vergunning kun je alleen halen als je in het bezit bent van een ruierbewijs. Bovendien loopt er een wandelpad paralel met het ruiterpad, alleen gescheiden door een hek en wat bosjes. En toch lopen ze in het ruiterpad Boos!

en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet altijd netjes stap Tong uitsteken Gelukkig heb ik een paard met goede remmen, dus heb er nog nooit een ondersteboven gereden.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:53

jammer Nagelbijten / Gniffelen