Steun het 't Olde Manegepeerd

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Steun het 't Olde Manegepeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 22:21

't Olde Manegepeerd is een stichting die tot doel heeft het uitgewerkte manegepaard een goede oude dag te geven. Een tweede doel is mensen en manegehouders in het bijzonder, bewust maken van het feit dat een oud manegepaard niet altijd naar de slacht hoeft te gaan en met ons mee te zoeken naar alternatieven.
Afbeelding
Sprite zag op sbs 6 in Hart van Nederland een stukje over deze stichting waar in gezegd werd dat de paarden naar de slacht moeten als er niet meer donateurs kwamen.

Sprite vond dat dit toch echt niet kan, en zij stuurde me een pb waarin ze vroeg of bokt geen aktie kon opstarten. Ik vroeg haar de mensen op te bellen voor meer info. Zij heeft dat gedaan. Dit was het antwoord wat ik kreeg van haar.

Citaat:
In het filmpje van sbs6 zeiden ze dat de paarden naar de slacht moesten als er geen donateurs kwamen. Deze opmerking heeft het echtpaar dat de stichting draait geschokt, want dit is niet juist. Zelf zeggen ze: "We drijven, maar verzuipen niet."

Wat er wel aan de hand is, is dat deze mensen de boel al jaren draaien (met momenteel 27 arbeidsongeschikte paarden) en al maar moeten beknibbelen met de centjes. De enige reden dat ze het nog redden is omdat ze er zoveel eigen geld in stoppen. De man werkt fulltime als vrachtwagen chauffeur en de vrouw werkt 3 dagen in de zorg.
Over 5 jaar zijn ze 60 en willen ze graag met pensioen zodat ze zich full time voor de stichting in kunnen zetten, maar dat gaat dus eigenlijk niet omdat ze het geld dat ze zelf verdienen te hard nodig hebben om de stichting boven water te houden.

Bovendien heeft een noodlijdende stichting die mede overleeft op het geld van de stichters natuurlijk niet veel kans op overname of uitbreiding.
Als ze met pensioen kunnen, willen ze dus gewoon doorgaan tot ze te oud zijn om voor de paarden te zorgen. Maar als de stichting financieel gezond zou worden kunnen ze zich er ook voor in gaan zetten om dergelijke initiatieven elders in het land aan de gang te krijgen.

Ze hebben zelf een klein boerderijtje met 4 stallen, daarnaast huren ze een oude varkensschuur waar nog geen fatsoenlijke stallen in zijn. Daar is dus ook geen geld voor. Zo nu en dan komen er mensen die ze helpen en zo proberen ze de boel steeds wat beter voor de paarden te maken, maar dit gaat erg langzaam want echt genoeg hulp om er eens flink aan te trekken hebben ze niet. Het blijft maar behelpen.
Het land waar de paarden op staan (5 ha in de zomer en in de winter mogen ze ook nog land gebruiken dat in de zomer voor landbouw gebruikt wordt) huren ze ook.
Als je bedenkt dat al die 27 paarden dagelijks moeten eten, medische zorg, de hoefsmit ed nodig hebben kun je je denk ik wel voorstellen wat dat allemaal kost, dus ze hebben het geld hard nodig.

Natuurlijk proberen deze mensen de manegehouders en hun klanten bewust te maken van hun verantwoordelijkheden tegenover de paarden die al die jaren hard moeten werken en daarna afgedankt worden. Maar helaas krijgen zij hierop niet voldoende gevolg. Het komt zelfs regelmatig voor dat de slachtprijs voor het afgedankte paard nog aan de manegehouder betaald moet worden voor ze het paard mee mogen nemen.

Conclusie: als deze mensen niet voldoende donateurs krijgen zal dit geweldige initiatief in de toekomst niet voortgezet kunnen worden.
De paarden die ze nu zelf kunnen opvangen hebben mazzel, maar voor toekomstige oude en afgereden sokkies is er dan weinig hoop meer.

http://www.manegepeerd.nl
De stichting heeft een website waar je naast veel info ook oa een manegepaard kunt adopteren of een vakantie (eventueel met je eigen paard) bij hun kunt boeken. (De opbrengsten hiervan gaan naar de stichting.)

Zelf heb ik meteen een knollie geadopteerd, maar ik wil meer doen. Ik weet dat het paard van de gemiddelde bokker supermazzel heeft en een heerlijk leventje heeft, en ik hoop dat de bokkers bereid zijn iets te doen voor deze paardjes die minder mazzel hebben gehad in het leven.


Zelf trapt Sprite deze aktie van haar en van bokt als eerste af.
Zij wil jullie het volgende aanbieden vanuit haar beroep als grafisch ontwerper:
Voor de eerste 10 bokkers die nu voor minimaal een jaar een paard adopteren of een vakantie bij de stichting boeken, zal zij gratis een foto (voor gebruik op internet) optimaliseren. Voorbeelden van foto's die zij bewerkt heeft, kun je hier bekijken: http://www.ziggen.net/voorbeelden.htm

Daarnaast is zij bereid 20 uur gratis aan een website te werken voor degene die 500 euro stort tnv de stichting. Dit betekent dat zij voor half tarief aan de slag gaat voor 't olde manegepeerd. In 20 uur kan zij en eenvoudige website zoals bv de site van vera: http://www.ruggedenterprise.nl helemaal afmaken. Voor meer info hierover kun Sprite een Pb sturen.

Als je geld overmaakt schrijf er dan je boktnaam bij. Zo kan Sprite controleren wie er geld heeft overgemaakt.

Maar doe het niet voor de 'prijs' Denk aan de oude manegepaarden die een goed pension zo hard verdienen!
Laatst bijgewerkt door Heike op 15-04-04 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:13

Ons oude manege paard Nevil staat daar ook.
De fooien en kleine bijdragen van klanten, en opbrengsten van bijv. kaartverkoop van de manege gaan in een potje en word eens in de zo veel tijd over gemaakt naar de stichting. En eens in de zoveel tijd gaat de eigenaar er heen met een groepje kinderen om Nevil te knuffelen en te poetsen.

Als iedereen die er een paard heeft lopen dat zou doen, zou dat al een hoop helpen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:39

En als je nou al een paard hebt geadopteerd wat krijg je dan? Schijnheilig Tong uitsteken Knipoog
Nee, geintje hoor! Maar ik ben sinds ong. een jaar adoptie-mamma van Noortje Lovers een oud lespaardje van mijn vorige manege.

Kom mensen allemaal een paard of pony adopteren of een leuk bedrag aan de stichting storten!! Deze mensen verrichten echt topwerk voor al die oude uitgewerkte manegepaarden en -pony´s die eindelijk de kans hebben om van een manegepaardwaardig-pensioen te genieten!!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:16

van de manege waar ik reed zijn er ook een aantal paarden naartoe gegaan. ik ben er zelf ook wel eens geweest, echt heerlijk voor die dieren.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:45

Ik vind het een goed initiatief. Denk dat ze idd hard geld nodig hebben. Heb zelf ook een oud manegepaard en daar komt best wel wat bij kijken om een oud dier goed te verzorgen. Jammer dat het niet in de buurt is anders was ik wel naar de open dag gegaan.

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:38

Een manegepaard van de manege waar ik heb gereden staat er ook!
Ik ben dus ook donateur, gewoon DOEN! Je kunt zelf bepalen hoeveel je per maand (of per jaar) aan ze doneert. En... je krijgt een leuk certificaat en een foto van je adoptie paard Lachen En elk kwartaal een nieuwsbrief.
Ik kom er ook een paar keer per jaar. De (varkens)stallen zijn niet het meest ideaal, maar de paarden staan er prima (heerlijk ruime stallen)! Ze hebben het er heel erg naar hun zin!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:18

Leuk zeg !
Ik heb direct het formulier uitgeprint en zal hem vanmiddag nog opsturen

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:12

ik denk dat ik ook een paardje ga adopteren, ik vind het zo knap wat die mensen wel allemaal niet doen
Goede actie van Sprite

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:45

aaah fijn dat de eerste adoptie-ouders Knipoog zich al gaan aanmelden OK dan!
vermeld op je inschrijfformulier even "www.bokt.nl" en stuur mij vervolgens even een peebeetje als je een foto geoptimaliseerd wilt hebben Haha!

.... dat er nog maar veel bokkers jullie voorbeeld mogen volgen

*****

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:50

Heb net het form. uitgeprint en ga het morgen opsturen *LOL*

Beetje domme vraag misschien, maar moet je op het form. www.bokt.nl en je boktnaam vermelden? of haal ik nu 2 dingen door elkaar? Blond

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:05

oh das een goeie cissie Haha! het zou idd handig zijn als je ook je boktnaam even op het formulier te vermeld

*****

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:23

oke thanxs Haha!

had er overheen gelezen, sorry Bloos

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:02

Ik ga ook een paardje adopteren!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:08

ik ga ook n paardje adopteren
morgen het formulier ff invullen en opsturen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:45

Goed twents voorbeeld doet goed volgen Lachen
ik adopteer er ook eentje.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:40

mooi! zes nieuwe adopties! namens de knollies bedankt hoor lieve mensen! OK dan!
... stilletjes hoop ik dat er nog meer zullen volgen Knipoog

en ik heb een aanbod van een bokker gehad die nog een aantal stal schotten aan de stichting wil schenken als ze opgehaald worden. dat brengt mij op het idee jullie te vragen of jullie nog iets kunnen missen wat ze op de stichting misschien goed kunnen gebruiken (ik denk aan schotten, water/voer bakken, weidespullen, misschien oude dekens die nog wel goed zijn e.d.) en of iemand een idee heeft hoe we dat dan daar naar toe kunnen krijgen.
iemand een idee? Verward

*****

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:57

Misschien is het leuk als degene die een paard hebben geadopteerd en/of spullen hebben die ze willen schenken te meeten bij het rusthuis

Ik zal binnenkort de schuur eens uitmestten om te kijken wat ik kan missen en nog goed bruikbaar is voor het rusthuis.

Als meedere mensen dit leuk vinden, kan ik als het op de route daar naartoe is bij mensen thuis spulletjes ophalen en meebrengen (in onze jeep met grijs kenteken kan een hoop spul Knipoog )

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:06

leuk idee cissie... als er meer positieve reacties op komen moeten we maar eens kijken, is nog gezellig ook

voorlopig lijkt dit topic nu al stil te vallen.... jammer Huilen
kom op mensen doe mee! help dit goede initiatief de toekomst in! Lachen

*****

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:17

ik zal het eens doorvertellen bij alle mensen die ik ken 'in de paarden'

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:01

ik mag helaas niej meehelpen van me ouders

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:46

Nou Verdrietig de topic verdwijnt al aardig naar beneden

Best jammer, maar vandaag heb ik post gehad van Albert en heb David uitgekozen als adoptiepaard.

Nog even wachten op het certificaat enzo, dan kan ik je de foto opsturen, ben benieuwd.

6 Juni hebben ze een opendag

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:49

cissie het hoeft geen foto van het geadopteerde paard te zijn hoor. dat mag natuurlijk wel, maar ik dacht in eerste instantie van je eigen paard of pony, leuk voor in het bokt profiel bijvoorbeeld Haha!

*****

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:58

oh Blond oke dan pb ik je even Bloos

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:06

ik schop dit topic nog 1 x naar boven Haha!

jammer dat er niet meer mensen enthousiast reageren. ik begrijp het wel, als ik aan brooke denk, velen van jullie geven daar geld aan, ik doe dit zelf ook... maar wat mij betreft kan dit er nog wel bij

de paarden in de armere landen hebben het vele malen slechter dan de paarden hier, maar om een paard dat hier in nederland staat en zijn leven heeft gesleten in dienst van de mens, zonder gewoon echt paard te zijn geweest (meestal geen weidegang en natuurlijke omgang met andere paarden), wil ik daarom niet zomaar negeren.

door donateur te worden geef je niet alleen geld maar geef je ook aan dat een stichting een recht op bestaan heeft, daarom steun ik meerdere goede doelen ipv alles aan 1 doel te schenken.

denk er nog es over na
..... en ik maak nog steeds een leuk plaatje voor nieuwe adoptie ouders Haha!

*****

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:36

Ik steun al meerdere goede doelen, maar zal er eens stevig over na denken of ik niet nog een beetje kan missen (ben nl student). En meteen topic weer een schopje gegeven! Je kunt een paard adopteren voor 5,-- per maand lees ik net, er zijn vast wel meer mensen die dat kunnen missen!

Faber quisque fortunae suae


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Cas10, cindyy_1993, Coalizione, Googlebot, Josien_, journee, Mark0919, sterregoud, xdesix en 40 bezoekers