wie heeft er 'n hengst waar die ook mee rijd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

wie heeft er 'n hengst waar die ook mee rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 15:14

ik ben benieuwd wie er hier een hengst heeft waar hij/zij gewoon mee rijd, en waarom hebben jullie daar voor gekozen?
en kan je het verschil goed merken of je nou op een hengst rijd of een ruin/merrie?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:10

Ik heb een hengst waar ik gewoon mee rijd. Het is een Spaans exemplaar, en die worden al gemakkelijker hengst gehouden als de doorsnee warmbloed, omdat ze vaak een gemakkelijker karakter hebben.

Met merries kan ik niet zo goed overweg. Ruin of hengst maakt me niet veel uit, maar zo lang als Licor zo braaf blijft als nu, zie ik geen reden om hem te castreren.

Hij heeft in Spanje het nodige respect voor mensen bijgekregen, en die opvoeding is toch wel erg belangrijk.
Af en toe verkent hij zijn grenzen nog eens,en met rijden wil hij zich wel eens sterk maken en aan je been blijven plakken, maar dat is dan gewoon een kwestie van consequent zijn en blijven.

Ik heb niet genoeg ervaring met hengsten (enkel met de mijne, wat hengsten die ik in Spanje heb proefgereden en dan nog twee Lippizanerhengsten) om te zeggen of ze nu zo veel verschillen van andere paarden.

De mijne kan ook gewoon op de wei naast andere paarden, dus dat is zeker ideaal. Enkel bij het buitenrijden durft hij nog eens te brullen naar paarden in de wei, maar hij blijft dan wel braaf bij mij.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:41

Ik rijd ook met een hengst. Maar dat is ook een hele makkelijke hoor. Als die andere paarden ziet dan is het in het begin dat die beetje praatjes heeft maar moet je gewoon even streng zijn en dan is het afgelopen.

Ik rijd ook ruinen maar het verschil vind ik dat ik bij een hengst meer mijn hoofd er bij hou. Dat doe ik eigenlijk onbewust. Voor de rest hangt het gewoon van het paard zelf af.. Ruinen kunnen zich ook als macho's gedragen en hengsten juist weer niet..

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:49

Zelf heb ik ook een hengst onder mijn hoeden een arabische hengst van 7 jaar. Ik heb verder ook nooit eerder een hengst gehad (weleens gereden, maar niet in mijn bezit). Ik kan gwoon alles wat met ieder ander paard kan alleen moet je bij hem gwoon concequent blijven en dus op je hoede. Verder super makkelijk in de omgang en met rijden. Buitenrijden doet hij ook super en in de bak tussen de andere paarden of alleen ook no problemo.

Erg gemakkelijk dus alleen geeft hij weleens een brulletje maar ach ja daar kijk ik niet van op.

gr

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:53

waarom toch altijd zo'n ophef over hengsten? je moet niet alleen bij hengsten consequent en op je hoede zijn, dat moet je gewoon bij elk paard!

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:54

mijn bijrijdpaardje is een volle hengst..
ik merk niet écht dat ie hengst is.. tenminste, hij vergeet volgens mij gewoon dat ie hengst is, want op een beetje gehinnik na, let ie helemaal niet op merries..
hij is met buitenrijden superbomvast, en.. nou.. verder heb ik ook geen ervaringen met andere hengsten, maar het is nou niet dat ik bij piaffe constant denk 'hij is hengst'.. hij vergeet het, maar ik ook :p

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:03

Ik ga volgende week op hengst rijden, inrijden. Nja wel al keertje opgezetten. Anders neh ligt helemaal aan het paard, je kan ook een merrie treffen die je de rug niet toe kan keren. Die hengst is echt hengst, druk bijten en steigeren. Maar zodra hij uit zijn wei is en mag werken is het een hardstike lief beest... Er staat er ook een van twee maar die is helemaal braaf. Ik vind dat het meer aan het paard zelf ligt, nja ieder paard is vals te maken. Gwn oppassen maar dat geld bij elk paard

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:04

Bij ons op stal is er ook een hengst waar alleen mee gereden word.
Ik heb er ook al eens op mogen rijden en ik vind het een heerlijk paard.
Deze jongen heeft ook wel de nodige opvoeding gekregen en soms moet je hem heel duidelijk maken als er iets niet de bedoeling is.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:11

Een van mijn verzorgpaarden is ook een hengst, wordt ook gewoon mee gereden en alles
Het enige is dat hij zichzelf af en toe erg grappig vindt, maar verder kan je er alles mee doen, rijdt ook gewoon in de bak met 5 merries enzo.
Er is ook ruiterbewijs meegedaan en hij is gewoon braaf.
EN hij zorgt ook nog eens voor supermooie veulens, nou wat wil je nog meer?

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:26

Ik ik ik!! Een prachtige voshengst met blonde lange manen en een krullende staart. Hij rijd echt heel erg lekker maar is wel ongeduldig! hij heet Hercules en tis een shetlander Haha!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:31

Ik had hiervoor een hengst staan, niet zozeer voor gekozen, maar liep er meer tegenaan. Tijdens de dekseizoen werd hij wat feller. Maar niet in zo'n mate dat hij onhandelbaar werd Knipoog. Je kon er alleen niet iedereen op zetten...Lachen
Ik heb nu een merrie staan, met dezelfde kuren (mensen in de zeik nemen Haha! ). Zij is veel cooler en ik kan er veel meer mee. Ik heb ook het idee dat ze graag werkt, en dat had ik bij de hengst wat minder. Maar ik denk dat het meer ligt aan de verschillende karakters van paarden. Ik heb ook dekhengst gereden die superbraaf was en zeer graag wilde werken voor je. Ik heb ook al een groot aantal hengsten gezien, en het waren echt allemaal zachtaardige paarden met gevoel voor humor Haha!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:48

ik heb zelf een hengst, is vroeger dekhengst geweest, heeft natuurlijk gedekt.
heb helemaal nergens last van hoor, hij staat zelfs langs een merrie op stal Schijnheilig
brullen, bijten en ander hengstengedrag vertoont ie dus echt niet
ik ben zelf altijd wel heel consequent, stilstaan is dan ook echt stilstaan.
soms zie je mensen wel eens kijken, maar mijn hengst luisterd wel en is superbraaf zowel in omgang als met rijden Knipoog

verder ben ik het wel met Lissy eens, consequent zijn hoort bij ieder paard, wel ras dan ook en welk geslacht dan ook.
er is niks zo irritant/vervelend als een onopgevoed paard die voor niks en niemand respect heeft.

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:23

Mijn (verzorg) paard is ook een hengst.
En net als (o.a.) Idra een spaans exemplaar.
Fauno is ontzettend braaf voor een hengst zowel in de omgang op stal als met het rijden.
Wel moet je altijd alers en consequent bljiven maar dit geld uiteraard voor elk paard (dier) waar je mee omgaat hengst, merrie of ruin.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:27

mijn bijrijd paard is een hengst. Soms wil hij zich wel groot maken maar als ik dan extra been geef met een ophouding is hij weer normaal. Soms schrikt hij en draait hij ineens om en vlucht weg in galop maar dit is niet typisch hengstengedrag. Verder is hij erg braaf voor een hengst.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:42

Ik dus ook
Wat bedoel je met gekozen: Om te kopen, om te rijden of juist niet gekozen om te ruinen?

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:25

Op de stoeterij waar ik gewerkt heb, heb ik een tijd een jonge hengst gereden. Het was wat oppassen met tussen de merries rijden, maar verder was hij net zo heerlijk te rijden als ieder ander tempramentvol paard. Zo nu en dan flink brullen kon hij wel...
Was trouwens wel erg grappig, heb een tijdje met een hartslag meter getraind. Hij schrok zich dood van een kat die opeens tevoorschijn kwam onderweg, hartslag bleef het zelfde...........
We rijden langs een hoop drollen...En Vroemmmm....hartslagmeter sprong omhoog Haha! ..Daar zullen ze ook wel iets meer "gericht" op zijn.

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 11:51

Arabendu schreef:
Ik dus ook
Wat bedoel je met gekozen: Om te kopen, om te rijden of juist niet gekozen om te ruinen?



ik ben wel benieuwd naar allemaal eigenlijk.
waarom heb je een hengst gekocht en hem hengst gelaten?

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:53

Ik ben nu bezig met een drie jatige hengst
Volgens mij heeft die het nog niet echt door dat die hengst
Maar als ik op de ruin stap die er ook staat en dan langs merrie's kom dan wordt zo gek niet normaal meer

Dus jah een hengst moet je vaak wel meer op je hoede zijn maar daar kies jezelf voor

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:48

Ik heb zelf een fjordenruin, daarnaast rijd ik nog twee friese hengsten, een friese ruin en een andalusische merrie.

Met de twee friese hengsten (5 en 8 jaar) heb ik minder moeite dan met de 5 jarige friese ruin. Deze hengsten lopen ook naast andere merries en hengsten in het tuig (2 en 4 span) niks aan het handje. Ze zijn overigens wel zeer goed opgevoed (lees er is heel veel tijd ingestoken)

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:11

Alfie is ook al 16 jaar hengst en hij is alweer 13 jaar van mij. Niet bewust gekozen voor een hengst, wel bewust gekozen voor Alfie - 't klikte gewoon. Tja, en hij is al die 13 jaar braaf gebleven dus waarom castereren?

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:25

pril85"]
[quote="Arabendu schreef:
Ik dus ook
Wat bedoel je met gekozen: Om te kopen, om te rijden of juist niet gekozen om te ruinen?


ik ben wel benieuwd naar allemaal eigenlijk.
waarom heb je een hengst gekocht en hem hengst gelaten?
[/quote]

Ik kan het beste overweg met hengsten. Dat is schijnbaar een klik.
Ik ben niet specifiek op zoek geweest, wij hebben elkaars pad gekruist, maar als het geen hengst meer was geweest, dan was ik niet stil blijven staan.
Waarom hengst gelaten? Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom ik hem in hemelsnaam zou moeten ruinen.

Ik moet zeggen, ik raad het niemand aan. Ik raad ook niemand een paard aan. In dit soort gevallen is het zo dat als je twijfelt je het niet moet doen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:53

Ik heb 3 hengsten.
Orbaldo heb ik gekocht voor de fok (is ook goedgekeurd als dekhengst) en ik rijd hem ook onder het zadel en wedstrijden.Het is gewoon wat meer opletten dan met een ruin.
Bv even lange teugel stappen op wedstrijd terrein dat wil wel maar als er iemand te dicht langs komt dan gaat hij dribbelen en dus moet ik voor hij gaat dribbelen mijn teugels wel meer op maat hebben.

Sammy heb ik gekregen hij si een 9 jaar oud shetlanderhengstje en ik heb 'm nu een paar maanden.
Hij is zijn hele leven al hengst geweest daarom laat ik hem niet castreren.
Hij loopt samen met 2 geiten en ook als ruin kan hij niet bij de anderen in.
Ik zou overal de omheining aan moeten passen en dat is me voorlopig even wat te kostbaar.

2 dagen gelden heb ik een jaarling hengst gekocht.
ook vanwege het papier voor de fok.
Ik laat hem hengst tot de hengstenkeuring, als hij niet goedgekeurd word zal hij wel geruind worden dan kan hij teminste samen met andere paarden staan

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:54

Ja ik rijd een shetland hengst Haha! , maar tis wel een hengst Knipoog

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:17

Ik heb ook een hengst van 18 jaar!
Niet bewust gekozen omdat hij een hengst is maar was meteen liefde op het eerste gezicht.
Ik rijd bijna dagelijks buiten lekker door duin naar strand en af en toe in het bos.
Hij kan heel goed in gezelschap van andere paarden en het is een schat van een beest,mijn grootste vriend zou ik maar zeggen.
Waarom deze vraag?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:32

Ik heb zelf een merrie, maar reed op stage/vakantiewerk wel hengsten, Friezen.
Met Friezen heb je denk ik een beetje hetzelfde als met de spaanse paarden, ze zijn wat makkelijker.
De eerste x dat ik een hengst reed, en hij gaf een brul, toen schrok ik me het apelazerus, ik had echt zoiets van 'help! nou gaat ie onmeunig aan de kletter!', maar het arme paard deed nix (die was van het type héél hard brullen, maar niet weten wat daarna hoort te komen, en dus deed ie nix)
Je moet er wel rekening mee houden, hoewel dat ook ontzettend per paard verschilt, ken er een paar die je echt niet als hengst aanstreept als je het niet weet, en die rustig naast mijn overdreven hengstige 'kijk-mij-ik-ben-zo'n-lekker-ding' merrie een buitenrit maken... Clown