wie heeft er 'n hengst waar die ook mee rijd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 21:41

waarom deze vraag...
ik heb gewoon iets met hengsten, ik vind ze leuker dan merries of ruinen(alhoewel die ook leuk zijn hoor daar nie van maar toch..)
en ik heb ook een tijdje met hengsten gewerkt met stage ook enzo en vind het ook heel spannend omdat je toch weet dat ze toch, vooral in het voorjaar, die kriebels krijgen om zich te willen voortplanten.
dus vandaar vraag ik om jullie ervaring met hengsten. Haha!

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:46

Ohw oke!
Ja Syl is nou ook iets druistiger in het voorjaar,wil je zelf ook een hengst aanschaffen dan?

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 22:01

ja het liefste wel! Haha!
ik ben gewoon even aan het rondkijken enzo.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:47

Ik rij ook een hengst. Een kwpn'er van 4 jaar. Hij is over het algemeen braaf. Wel heet, maar goed in de hand te houden.
Als hij de merries ziet, wordt hij wel echt hengst.

Waarschijnlijk wordt hij binnenkort geruind. Als je nieuwsgierig bent: in m'n profiel staan foto's van m'n pipo-hengst Tong uitsteken

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:50

Ik heb ook wel wat met hengsten hoor, op de een of andere manier vind ik ze, tja, heel appelig gezegd, 'puurder' dan een ruin. (en merries zijn gewoon echte meiden, kattekoppen). Ruintjes kunnen vaak nogal dullig zijn, en hengsten reageren vaak gewoon anders, 'paardser' naar mijn idee. Maargoed, das een beetje een vreemde tic van me hoor, die hengstengekte. Mijn Friese hengst komt ooit ook nog wel Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:57

Tja...we hebben momenteel twee hengsten op stal staan. Het zijn welsh mountains, dus rijden doe ik er niet op.
Ik denk er wel over om de jongste hengst nog eens te betuigen en voor de kar te zetten.
De 3-jarige fokproducten worden geruind, of naar de hengstenkeuring gebracht. Als ruin kun je ze makkelijker verkopen of bij de merries in de wei zetten.
De twee hengsten zijn hengst omdat ze mogen zorgen voor een paar mooie veulens Haha!
Overigens zit er erg veel verschil in karakter. Wat me wel opvalt is dat veel mensen een jonge hengst kopen zonder daarbij na te denken hoe het diertje het beste opgefokt kan worden. En IMO is dat in de hengstenwei tussen soortgenootjes.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:28

Ik heb een watjes hengst. Een 7 jarig doetje Tong uitsteken. Hij laat zich schoppen als hij bij de rest op het land staat. Het is echt een heer naar andere paarden. Met rijden is hij ook gewoon braaf. Hij komt af en toe(zeker nu het lente is Haha!) wat imposant over maar hij blijft prima te rijden. Er rijd zelf een meisje van 7 op(uiteraard wel onder begeleiding in de bak)!!!

Hij is nog hengst omdat hij goedgekeurd is. Hij is meervoudig kampioen bij het NMPRS, heeft 3x een 1e premie gehaald, heeft het Superster predikaat behaald en is levenslang goedgekeurd. Als hij dat allemaal niet had geweest was hij al lang ruin geweest. Niet omdat hij vervelend is, maar omdat dat gewoon makkelijker zou zijn.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:09

Ik heb zelf een merrie, maar verzorg een tinkerhengst. Nou ja, das wel een tinker, dus geen hete springknol, maar toch..
Zelf vind ik een hengst (dus niet alleen tinkerhengst) veel aanhankelijker en fijner te rijden dan een ruin, maar ja, heb nou ook weer niet op zoveel hengsten gereden.
Doris is puur en alleen nog hengst omdat het niet nodig is te castreren, waarom zou je? Dat beestje doet niks fout, hij is laatst goedgekeurd dus mag nog dekken ook, bianca krijgt weer een veulentje van hem.. Tja dat ie vaker hinnikt dan een ruin en het liefst achter een merrie loopt (of het is om erop te springen, ik ga het niet uitproberen Knipoog ) ik zie dat niet als een groot probleem hoor, laat hem maar lekker zn ballen houden. Dalijk wordt ie nog slomer Schijnheilig Tong uitsteken

Ach geef mij maar een merrie, die zijn veel slimmer en dat vind ik fijner. Ik wil een paard wat meedenkt onder het rijden en daar moet je nou eenmaal geen man bij hebben Tong uitsteken Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:30

Ik rijd een Friese hengst. Op zich is ie heel makkelijk, staat zonder problemen tussen de merries op stal en loopt met ruinen in de wei. Dat gaat allemaal prima. Ook onder het zadel heb ik eigenlijk geen problemen met hem, behalve dat ie vreselijk snel afgeleid is, en dat hoeft niet eens een merrie te zijn Knipoog

Moet wel zeggen dat ik hem zou laten castreren als het mijn paard was.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:37

Ik heb een quarter hengst van bijna 4 jaar oud. Over het algemeen is hij super-braaf, maar ik heb gemerkt dat het heel anders rijden is dan op een ruin of een merrie. Hengsten zijn veel alerter, dus moet je dat als ruiter ook zijn. Hij ziet alles, hoort alles, ruikt alles. Af en toe hinnikt'ie een keer, maar als ik dat negeer houdt het vanzelf op.

We laten hem hengst omdat we hem willen laten dekken als het dit jaar goed gaat op de wedstrijden. Afwachten dus, ik ben nu nog volop aan het trainen. Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:46

Ik heb een jaar een Lusitano hengst gereden die best heftig was. Het zou nooit mijn keus zijn om een hengst hengst te laten, een paard houden, verzorgen en rijden is al moeilijk genoeg, waarom het jezelf nog moeilijker maken? Als je aandacht iets verslapt bij een hengst, dan maakt hij er gruwlijk misbruik van. Ze zijn snel afgeleid, willen altijd de baas spelen. Dit zijn dus mijn ervaringen met een hengst, voor mij hoeft het dus niet. Misschien is jullie hengst anders, dat kan natuurlijk.

sousiewousie
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:25

Ik berijd meerdere dekhengsten.
ze hebben echt lekker veel power en actie.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:39

Ik berijd een dekhengst.
ik vind die persoonlijk nog heeter dan hengsten die niet dekken. die zijn vaker rustiger als ze met merries samen rijden. ik vind het echt super een hengst te berijden ze hebben lekker veel pit en super veel actie. ik heb eens een wedstrijd gereden en ik was de enige op een hengst. bekijks heb je dan wel als je scheurt over het parcour Bloos! Haha! Schijnheilig

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:44

Ik heb op een manege waar ik gewerkt heb weleens een russische arabier hengst gereden. Die lieverd wist geloof ik niet dat hij hengst was. Zo braaf, nooit brullen, tussen de merries gewoon de weide op etc etc... Ik heb nog gekeken of ze zich toevallig niet vergist hadden, maar er hingen toch echt 2 van die ballen onder Haha!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:33

Wij hebben op stal ook een russische hengst staan (geen idee wat voor ras, het is iig een prachtdier!) De eigenaresse rijdt gewoon op hem, ook buiten. het is echt een lief beest! Okee, als er merries langskomen wil hij nog wel eens stoer gaan doen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat hij lelijk deed of echt irritant was. Ook is hij wat happerig, maar niet hard ofzo... Het is gewoon een heerlijk paard met wat meer pit Haha!